دادستان های آمریکا: متهم اصلی حمله به کنگره از کشور گریخته است

مقامات قضایی آمریکا اعلام کردند که یک شهروند این کشور متهم به حمله به ساختمان کنگره در شورش ۶ ژانویه (۱۷ دی ماه) با استفاده از میله فلزی از آمریکا گریخته و احتمالا به بلاروس رفته است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز؛ اوان نیومن ۴۹ ساله ساکن حومه سانفرانسیسکو در ایالت کالیفرنیا، افزون بر شکایت کیفری ماه مارس،  روز جمعه به ارتکاب ۱۴ جرم کیفری در رخداد محاصره ساختمان کنگره "کاپیتول" در واشنگتن پایتخت این کشور توسط هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهوری وقت، متهم شده است.  

نیومن یکی از ۲۰۰ متهم حمله به نیروهای امنیتی در جریان شورش ۶ ژانویه به کپیتول است که منجر به ایجاد اختلال و قطع نشست مشترک کنگره شد که برای تائید رسمی پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ۲۰۲۰ برگزار شده بود.

دفتر دادستانی آمریکا در ناحیه کلمبیا اعلام کرده که نیومن که تاکنون خود را به مراجع قانونی، معرفی نکرده، در ۱۶ فوریه از ایالات متحده گریخته و گمان می رود اکنون در بلارروس سکونت داشته باشد.

دادستان ها افزوده اند که تصویر نیومن در فیلم مربوط به آن رخداد با ماسک گاز بر چهره ایستاده نزدیک یک مامور پلیس در برابر موانع برپا شده در کنار ساختمان کاپیتول دیده می شود. بر اساس اسناد این پرونده؛ نیومان پس از برداشتن ماسک ضد گاز، بر سر ماموران امنیتی فریاد می زند که می خواهم بمیرم و سپس با استفاده از میله فلزی به آنان حمله می کند.  

به نوشته تارنمای خبری دیلی بیست؛ نیومن ماه گذشته (نوامبر) در یک برنامه ویژه تلویزیون بلاروس به نام خداحافظ آمریکا در باره انگیزه سفر به این جمهوری پیشین اتحاد شوروی و مینسک پایتخت آن، گفته است که درخواست پناهندگی سیاسی از بلاروس به این علت بوده که ایالات متحده به باور او دیگر کشور نظم و قانون نیست.  

به گزارش رویترز، به نظر می رسد نیومن تنها متهم این شورش باشد که از کشورش گریخته است. این شورش در پی گردهمایی هواداران ترامپ در همان روز نزدیک کاخ سفید رخ داد که در سخنرانی پرهیجانی با تکرار ادعاهای نادرست در باره ربوده شده انتخابات از طریق تقلب و دستکاری گسترده در آراء، حامیانش را به راهپیمایی به سوی کاپیتول تحریک کرد. این درگیری چند ساعته، چهار قربانی در همان روز برجا گذاشت و یک مامور پلیس کاپیتول نیز روز بعد بر اثر جراحت های وارده، جان خود را از دست داد، صدها مامور پلیس نیز مصدوم شدند و تاکنون چهار نیروی حفاظت از کنگره، بر اثر فشارهای روانی، خودکشی کرده اند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس