اذعان واشنگتن به بقای نظامی در خاک عراق/ خروجی در کار نیست!

اعلام رسمی پایان مأموریت نیروهای رزمی ایالات متحده آمریکا در خاک عراق در حالی است که فرماندهان نظامی آمریکایی صراحتا اعلام می کنند که از این کشور خارج نخواهند شد.

به گزارش مشرق، روز گذشته بود که «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق پایان مأموریت نیروهای رزمی ائتلاف آمریکایی در کشورش را رسماً اعلام کرد. الاعرجی با انتشار یک پست توئیتری در این زمینه نوشت: «ما امروز آخرین مرحله از گفتگو با ائتلاف آمریکایی را که سال گذشته آغاز کرده بودیم، به پایان رساندیم. بنابراین، اکنون می‌توانیم رسماً پایان مأموریت رزمی نیروهای ائتلاف آمریکایی و خروج آنها از عراق را اعلام کنیم».

در بخش دیگری از توئیت این مقام عراقی آمده بود: «روابط عراق با ائتلاف بین‌المللی در زمینه آموزش، مشاوره نظامی و توانمندسازی یگان‌های نظامی، ادامه خواهد یافت». اعلام رسمی پایان مأموریت نیروهای رزمی ایالات متحده آمریکا در خاک عراق درحالی صورت گرفت که شواهد و قرائن جملگی از تداوم حضور نظامی آمریکایی‌ها در این کشور حکایت دارد. به عبارت بهتر، عملاً نشانه‌ای مبنی بر خروج نیروهای نظامی واشنگتن از عراق به چشم نمی‌خورد.

کارشناسان امور امنیتی معتقدند که آمریکایی‌ها به بهانه واهی سروسامان دادن به اوضاع امنیتی عراق مدت زمان بیشتری در این کشور باقی خواهند ماند در همین ارتباط، «هیثم خزعلی» کارشناس امور امنیتی عراق تصریح می‌کند: «ایالات متحده آمریکا پشت پرده حوادث تروریستی اخیر در عراق قرار دارد. در واقع، آمریکایی‌ها می‌خواهند از این حوادث برای تداوم حضور نظامی در خاک عراق بهره برداری کنند».

این کارشناس امنیتی عراق در ادامه نیز می‌افزاید: «آمریکایی‌ها به دنبال دور زدن مصوبه پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای بیگانه هستند. این امکان وجود دارد که آمریکایی‌ها به بهانه وجود شکاف‌های امنیتی در عراق، حضور نظامی خود در این کشور را تداوم بخشند».

«سعد المطلبی» عضو ائتلاف «دولت قانون» عراق نیز در همین زمینه تأکید می‌کند: «آمریکایی‌ها به بهانه وخامت اوضاع امنیتی در عراق تلاش خواهند کرد تا مدت زمان بیشتری را در خاک این کشور باقی بمانند».

اذعان واشنگتن به بقای نظامی در خاک عراق/ خروجی در کار نیست!

از سوی دیگر، اعلام رسمی پایان مأموریت نیروهای رزمی ایالات متحده آمریکا در خاک عراق در حالی است که فرماندهان نظامی آمریکایی صراحتاً اعلام می‌کنند که از این کشور خارج نخواهند شد. در همین ارتباط، ژنرال «فرانک مکنزی» رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» در جدیدترین مواضع خود اعلام کرد واشنگتن ۲۵۰۰ نیروی کنونی در عراق را در این کشور نگاه خواهد داشت.

وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: گروه‌های مسلح [گروه‌های مقاومت] خواستار آن هستند که تمامی نیروهای آمریکایی از عراق خارج شوند اما ما این کشور را ترک نخواهیم کرد. این اظهارنظر واضح، صریح و علنی فرمانده نظامی ارشد ایالات متحده آمریکا خود به تنهایی نشان می‌دهد که عملاً خروجی در کار نیست! این بدان معناست که آمریکایی‌ها نه تنها تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج نمی‌شوند، بلکه به نوعی، در حال تحریک کردن گروه‌های مقاومت در این کشور نیز هستند.

فرماندهان نظامی ارشد ایالات متحده آمریکا خود به صورت علنی اعلام می‌کنند که از عراق خارج نخواهند شد البته در طول چند هفته گذشته و به دنبال فعال شدن هسته‌های پنهان داعش در عراق توسط آمریکایی‌ها این موضوع بر همگان آشکار شد که ایالات متحده قصد خروج از خاک این کشور را ندارد و می‌خواهد با ایجاد موجی از بی ثباتی و نا امنی در خاک عراق، به تداوم حضور خود در آنجا را مشروعیت بخشد.

در همین ارتباط، «شیخ علی الأسدی» رئیس شورای سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» عراق تصریح می‌کند: «این یک علامت استفهام بزرگ است که چرا سلسله اقدامات تروریستی در عراق همواره در آستانه نزدیک شدن به موعد خروج نیروهای آمریکایی از این کشور، رخ می‌دهند؟ بدیهی است که دستگاه‌های اطلاعاتی خارجی به دنبال فعالسازی هسته‌های پنهان داعش در عراق هستند».

اذعان واشنگتن به بقای نظامی در خاک عراق/ خروجی در کار نیست!

ناگفته پیداست که عدم خروج نظامیان ایالات متحده آمریکا از خاک عراق تا پایان سال جاری میلادی و طبق جدول زمانی از پیش طراحی شده، موجب تشدید موج اقدامات گروه‌های مقاومت علیه آنها خواهد شد. گروه‌های مقاومت عراق بارها صراحتاً اعلام کرده اند که حضور ایالات متحده آمریکا در خاک کشور خود را اشغالگرایانه و غیرقانونی تلقی می‌کنند.

گروه‌های مقاومت عراق صراحتاً اعلام کرده اند که در صورت عدم خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک کشورشان، با آنها به عنوان عناصر اشغالگر برخورد خواهند کرد در همین راستا، پیشتر «شیخ اکرم الکعبی» دبیرکل جنبش مقاومت اسلامی «نجباء» اعلام کرده بود که در صورت تداوم حضور نظامی آمریکایی‌ها در خاک عراق، گروه‌های مقاومت با نظامیان آمریکایی همچون عناصر اشغالگر برخورد خواهد کرد.

در همین چند روز اخیر نیز سلسله اقدامات ضد آمریکایی در عراق تشدید شده است. به عنوان نمونه، روز گذشته بود که ۲ کاروان لجستیک متعلق به ارتش آمریکا در استان‌های بابل و الدیوانیه هدف قرار گرفت و منهدم شد.

چندی پیش نیز «حزب الله» عراق با صدور بیانیه‌ای به ایالات متحده آمریکا درباره پیامدهای وخیم عدم خروج نظامی آن از خاک عراق تا پایان سال جاری میلادی هشدار جدی داد. این تحولات جملگی نشان از آن دارند که در صورت عدم خروج نظامی آمریکا از خاک عراق تا پایان سال ۲۰۲۱ فصل تازه ای از اقدامات ضد آمریکایی در این کشور کلید خواهد خورد؛ به ویژه اینکه مردم عراق نیز به هیچ وجه دل خوشی از نظامیان آمریکایی ندارند و بارها با برگزاری تظاهرات گسترده به ویژه در بغداد، این مسأله را با صدای بلند فریاد زده اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    عراقی ها ندازه افغان ها و ترکها دل و جیگر ندارند تفاوت ترک و عرب اینجا مشخص است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس