کد خبر 1310756
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸
برجام نمایه

خبرگزاری وابسته به دولت سابق به طعنه نوشت: می‌گفتند برجام جسد متعفنی است، اکنون ۴۰ نفر را به وین می‌برند تا همین برجام را احیا کنند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت:

خبرآنلاین از قول سردبیر خود نوشته است: «وقتی آقای رئیسی و دیگر نامزدهای اصولگرا وارد انتخابات شدند، مدام می‌گفتند که دلار را به ۱۵ هزار تومان می‌رسانیم، ارزش پول ملی را حفظ می‌کنیم و به بورس سروسامان می‌دهیم. اهل فن می‌دانستند حرف‌های آقای رئیسی و نامزدهای دیگر اصولگرا با واقعیت همخوان نیست و آنها هیچ چشم‌اندازی برای اقتصاد ایران ندارند. از سوی دیگر آنها اصلا نمی‌خواستند اقتصاد را با علم اقتصاد حل کنند و فکر می‌کردند با چندشعار مشکلات همه چیز حل می‌شود.»

بیشتر بخوانید:

وقتی یهو اصلاح‌طلبا نگران بیت‌المال میشن!

«آقای رئیسی که وارد میدان شد تازه متوجه شد که شعارها عملیاتی نیستند. اکنون هم نباید انتظار زیادی از دولت کنونی داشته باشیم. بضاعت دولت آقای رئیسی در حوزه اقتصادی همین است و نباید تصور کنیم چهارسال یا هشت سال آینده اتفاق ویژه‌ای رقم می‌خورد». 

«بخش عمده نارسایی‌های اقتصادی نتیجه تحریم‌هاست و تا تحریم‌ها برداشته نشود، گشایش اقتصادی سرابی بیش نیست. به یاد داریم همین‌ها که می‌گفتند برجام جسد متعفنی است اکنون چهل نفر را به وین می‌برند تا همین برجام را احیا کنند اما بازهم موفق نخواهند بود زیرا توان مذاکره هم ندارند. در مجموع دولت آقای رئیسی هم ارزیابی درستی از مشکلات کشور ندارد، هم برنامه ندارد و هم نیروهای توانمندی در اختیار ندارد». 

بیشتر بخوانید:

وقتی برجام هم چرخ هسته‌ای رو شکست، هم چرخ زندگی مردمو+فیلم

گوینده این مطالب البته احتمالا خود را به تجاهل زده است وگرنه حتما می‌داند که اولا؛ قیمت دلار سال ۹۲ زیر ۴ هزار تومان (۳۷۰۰ تومان) بود و به مدد مدیریت آقای روحانی و تیمش که خبرآنلاین هم از ویژه‌خواران سفره آنان بوده، تا ۳۳ هزار تومان هم افزایش یافت. این بلا بر سر ارزش پول ملی در روند ۸ ساله «برجامیزاسیون» همه اقتصاد ایران حاصل شد و منطقا تغییر این روند وابسته و شرطی شده، زمان و زحمت زیادی می‌برد. خوشمزگی ماجرا هم این است که سردبیر خبرآنلاین رمل و اسطرلاب انداخته و پیشگویی کرده که ۴ یا ۸ سال آینده اتفاقی برای بهبود اقتصاد کشور رخ نخواهد داد. جای تعجبی هم ندارد.

چون همین جنابان پیشگو، ظرف ۸ سال گذشته، پشت سر هم، در باغ سبز نشان می‌دادند و وعده سر خرمن می‌دادند و ادعا می‌کردند که با عملکرد دولت مدعی تدبیر و امید، اقتصاد ایران رونقی بی‌سابقه را تجربه خواهد کرد(!)

موضوع دوم در همین زمینه آن است که از حضرات به استناد کارنامه عملکردشان بپرسیم، دقیقا منظور شما از چشم‌انداز علمی برای اقتصاد و اینکه مشکلات با علم اقتصاد حل می‌شود و نه شعار، چیست؟ آیا رفتار شما درباره بورس و بازار و تولید و صادرات و کشاورزی و صنعت، علمی و غیرشعاری بود، یا در مذاکرات هسته‌ای، خرد و دانش را دخالت دادید و مثلا توافقی امضا کردید که ضمانت اجرا داشته باشد و در برآیند زمانی چند ساله، موجب نشود رتبه اقتصادی ایران در دنیا، شش رتبه سقوط کند؟!

سوم؛ آقای رئیسی دقیقا با ۴۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه، ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی، تعهد پرداخت ماهانه ۱۰ هزار میلیارد تومان سود اوراق فروخته شده، نقدینگی ۹ برابر شده و به بیش از ۴ هزار هزار میلیارد تومان رسیده، تورم رکوردشکن ۴۹ درصدی، استقراض بی‌حساب و کتاب از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و...، چه هنری باید به خرج می‌داد و چگونه باید کشور را اداره می‌کرد که در این ۱۰۰ روز نکرده است؟!
و آیا رئیسی باید شرمنده این کارنامه باشد یا برخی گردانندگان خبر آن‌لاین که از قبل مجیزگویی برخی مدیران بی‌کفایت دولت سابق، به نان و نوا رسیدند؟!

رئیسی باید شرمنده باشد که توانست با درایت و تدبیر و همت، قتل‌عام کرونایی بیش از ۷۰۰ نفر در روز را به یک دهم کاهش دهد و کسب و کارهای تعطیل شده در اثر شیوع کرونا را احیا کند، یا شماها که نام هر مشکلی به میان می‌آمد (از جمله تهیه واکسن و واکسیناسیون) می‌گفتید «تا مشکل تحریم‌ها و برجام و FATF حل نشود، هیچ کاری نمی‌شود کرد و خودتان را راحت می‌کردید؟!

نکته چهارم، درباره «تعفن جنازه برجام و تیم ۴۰ نفره مذاکره کننده برای احیای آن» است. وقتی در اثر کج کارکردی امثال شما و خاطرجمعی و تضمین دادن به آمریکا (مبنی بر این که حتی در صورت خروج واشنگتن از توافق، در آن می‌مانید)، وعده‌های غرب برای لغو تحریم‌ها زیر پا می‌ماند و انتفاع ایران از توافقی که هزینه‌هایش را پرداخته به صفر می‌رسد، چه نامی برای چنان توافقی می‌توان گذاشت؟ توافقی که در مقابل عهدشکنی مطلق آمریکا و تروئیکای اروپایی فاقد ضمانت و مجازات است، اما مکانیسم ماشه در آن تعبیه شده و طرف‌های غربی عضو برجام با استفاده از آن می‌توانند همه تحریم‌ها را به شکل اتوماتیک احیا کنند، اگر متعفن نیست، پس چیست؟ در حقیقت برجام طوری پخت و پز شده که ایران براساس آن برای ۱۰ تا ۱۵ سال (در بندهای مختلف) باید هزینه‌های هنگفت بپردازد و محدودیت‌های گسترده را در زمینه توقف پیشرفت علمی خود بپذیرد، و ضمناً نه انتفاع پایدار و مؤثر (نظیر سرمایه‌گذاری خارجی) از آن داشته باشد و نه بتواند (به خاطر مجازات‌های تعبیه شده) به راحتی آمریکا از توافق خارج شود. کسانی که سنگ برجام را به سینه می‌زنند، متهم هستند که این خسارت دو سر باخت را برای کشور رقم می‌زنند اما در کنار همه بی‌کفایتی‌ها، یک کار را خوب بلدند و آن، ادای طلبکاری و فرار به جلو است!

بر همین مبنا، مذاکراتی که انجام می‌شود، نه برای احیای برجام بلکه احیای حقوق پایمال شده‌ای است که دولت وقت ما به اسم صیانت از آن، امتیاز داده و خسارت به کشور تحمیل کرده، اما تحریم‌ها نیز ۲ برابر شده است. در واقع تیم جدید قرار است برخی خرابکاری‌های سابق را جبران کند و البته اعضای تیم هم ۴۰ نفر نیست، بلکه ۱۰-۱۲ نفر است. هر چند که اگر کارشناس کار بلد بیشتری هم به تیم مشورت بدهند، رفتار حکیمانه‌ای است، چرا که برخلاف گذشته قرار نیست کسی امضای طرف آمریکایی را تضمین بداند، یا رئیس‌جمهور آمریکا را مؤدب بخواند و براساس این خوش‌خیالی، دیکته بنویسد!
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 1
    سلام.احترام..مشکل این هست که ما صفر وصدیم .یا خوب یا بد.یا سیاه یا سفید...روحانی بد و ماهم می دانیم چه بلایی سر ملت اورد .اما قرار نیست با توجیه و تفسیر و...حل نشدن موضوعات و مشکلات را به گردن قبلی ها انداخت .هر دولت که امد همین و گفت...آقا همه قبلی ها بد ...اصلاآقایی بفرمایید شما حل کنید...این نمیشه اصلاح طلبان سر کار وقدرت باشند خودشان را حق مطلق بدانند و رسانه های وابسته همه چیز را خوب ببینند.و مخالفان انان ایشان را خائن معرفی کنند.اصولگرا ها هم وقتی قدرت را بدست می گیرند امثال شما همه چیز را توجیه و تفسیر کنید.و اصلاح طلبان بگویند شما نمی توانید و برنامه ندارید و....کی نوبت حل مشکلات خلق الله میرسه؟؟رها کنید این داستان های تکراری را...از تعارف کم کنید بر مبلغ افزایید...به خدا مردم مشکل دارند و فرقی برای شان نمی کنه کدام گروه حلش می کنه فقط حلش کنید....
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    3 1
    یعنی بد تر از اصلاح طلب جماعت نیست 8 سال دولتتون هیچ غلطی نکرد و صد تا چاه و مانع سر راه این دولت گذاشت حالا 4 ماه نشده از این دولت مطالبه گری هم می کنید
  • Bs IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    5 2
    خبرگزاری های خبرآنلاین،تجارت نیوز و ایلنا اخبار و مواضعشون کاملا ضد منافع ملیه و اکثرا هم دروغه.
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      1 1
      اگر اینهارو محاکمه می کردید طلبکار نمی شدن.
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 1
    پر رویی نجومی برازننده اصلاحاتی چی ها.
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 2
    "مذاکراتی که انجام می‌شود، نه برای احیای برجام بلکه احیای حقوق پایمال شده‌است"
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    1 4
    راست میگه دیگه شما می گفتید برجام متعفن الان رفتید مذاکره.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      2 1
      مگه آقای رئیسی هم میگفت برجام متعفن؟ ضمنا مذاکرات قبلا هم انجام میشد زمان احمدی نژاد و قبلش. الان هم رفتن مذاکره تا ببینن با جنازه برجام چه میشه کرد
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      1 1
      تکبیر.....زرده تخم مرغ برای چنین چونه هایی بسیار مفیده....
  • نام اشنا IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 1
    نویسنده یادداشت «تعفن جنازه برجام و تیم ۴۰ نفره مذاکره کننده برای احیای آن» در حال حاضر به نام منتقد " دوگانه سوز" مشهور است و نباید مزخرفات و اباطیل او که ارزش خواندن هم ندارد را جدی گرفت.
  • کیانی IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
    0 1
    در زمان انتخابات همه می دانستیم با 8 سال ضربه روحانی تنبل و همکارانش به کشور، رئیس جمهور بعدی کار بسیار بسیار سختی در پیش دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس