.

سفر رسمی یک مقام ارشد اماراتی به ایران در بحبوحه حواشی مربوط به مذاکرات وین هم زمان با حضور وزیر خارجه سوریه در تهران از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

سرویس جهان مشرق _ هم زمان با اخبار مربوط به مذاکرات وین که حاکی از دست برتر کشورمان در این مذاکرات است، سفر ۲ مقام اماراتی و سوری به تهران بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه داشت.

سفر رسمی مقام ارشد اماراتی به تهران

روز دوشنبه ۶ دسامبر برابر با ۱۵ آذر شیخ «طحنون بن زیاد» به دعوت رسمی «علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان وارد تهران شده و با شخص علی شمخانی و سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان دیدار کرد.

عوامل و انگیزه‌های ترافیک دیپلماتیک در تهران/ پشت پرده تلاش امارات برای همگرایی با محور ایرانی +تصاویر

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در این ملاقات ضرورت تاثیرناپذیری روابط کشورهای منطقه از سیاست‌های مداخله‌گرانه کشورهای فرامنطقه‌ای را مورد تاکید قرار داد و تاکید کرد: کشورهای حوزه خلیج فارس در صورت همکاری می‌توانند ضمن ایجاد توسعه و رفاه برای ملت‌های خود به عنوان قطب انرژی نقش مهمی در اقتصاد منطقه و جهان ایفا کنند.

شیخ طحنون بن‌زاید مشاور امنیت ملی امارات نیز در این دیدار با ابراز مسرت از سفر به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با دریابان علی شمخانی گفت: ایران به عنوان کشوری بزرگ و قدرتمند در منطقه دارای موقعیت منحصر به فرد ژئوپولیتیکی و شاهراه ارتباط شرق و غرب جهان است.

عوامل و انگیزه‌های ترافیک دیپلماتیک در تهران/ پشت پرده تلاش امارات برای همگرایی با محور ایرانی +تصاویر

رئیس جمهور کشورمان نیز در دیدار با این مقام اماراتی با اشاره به سابقه روابط دوستانه دو کشور، گفت: روابط حسنه با کشورهای منطقه از اولویت های سیاست خارجی در دولت جدید است و به همین دلیل از توسعه روابط با امارات استقبال می کنیم.

واگرایی ریاض و ابوظبی و تغییر سیاست خارجی امارات

گذشته از ابعاد و اهداف سفر طحنون بن زاید به تهران بسیاری از کارشناسان شروع به بررسی سیاستهای جدید امارات کرده و معتقدند این کشور درحال چرخش قابل توجه به سمت محور ایرانی است. تغییر سیاستهای امارات طی چند سال گذشته به ویژه در مراحل پایانی جنگ یمن و قرار گرفتن ائتلاف ریاض و ابوظبی در مسیر واگرایی، کاملا مشهود بود.

در پی اقدام ناگهانی عربستان برای آشتی با قطر و پایان دادن به محاصره این کشور و نیز تلاش برای بهبود روابط با ترکیه، آن هم بدون هماهنگی با امارات، این کشور به شکل تدریجی تلاش کرد تا سیاست مستقلی از ریاض در پیش گرفته و استراتژی ویژه خود را در روابط با کشورهای منطقه ای و حتی غیرمنطقه ای ترسیم کند.

از جمله تحرکات ابوظبی در این زمینه گذشته از بهبود مناسبات با قطر،   اقدام برای ازسرگیری روابط با ترکیه بود که اوج این اقدام در سفر اخیر «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی به آنکارا مشاهده می‌شود. سفر بن زاید به ترکیه در زمانی صورت گرفته که این کشور از یک بحران اقتصادی بی سابقه رنج میبرد و امارات با تاسیس صندوق سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در ترکیه به دنبال نقش آفرینی در این کشور است.

عوامل و انگیزه‌های ترافیک دیپلماتیک در تهران/ پشت پرده تلاش امارات برای همگرایی با محور ایرانی +تصاویر

در سطح روابط عربی، امارات اولین کشور از صف مخالفان نظام سوریه بود که باب روابط با دمشق را گشوده و بعد از اینکه متوجه شد سیاست قبلی کشورهای عربی در قبال سوریه کارساز نبوده است خواستار بازگشت این کشور به اتحادیه عرب شد. سفر «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات به دمشق در ماه گذشته که اولین سفر رسمی یک مقام اماراتی به سوریه بعد از ۱۰ سال محسوب می‌شد، بیانگر تمایل ابوظبی برای برقراری روابط مطلوب با کشورهایی است که پیش از آنها را در صف مخالفان خود طبقه بندی کرده بود.

شکست محاسبات اعراب و رژیم صهیونیستی درباره مذاکرات وین

اما ناظران سفر طحنون بن زاید به ایران را نیز در همین قالب تغییر سیاست‌های امارات تعبیر می‌کنند. آنها بر این باورند که حداقل امارات در میان کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به این نتیجه رسیده که  برای موفقیت در پرونده های حساس منطقه به روابط خوب با ایران نیاز دارد.

کارشناسان در این زمینه به افزایش قدرت و نفوذ منطقه ای ایران و همچنین موضع قوی کشورمان در مذاکرات هسته ای اشاره و تاکید میکنند که شرط بندی کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از احیای مذاکرات وین شکست خورد. بر همین اساس کشوری مانند امارات در تلاش برای یافتن جایگاهی مانند جایگاه قطر در منطقه به همگرایی با ایران روی آورده است.

عوامل و انگیزه‌های ترافیک دیپلماتیک در تهران/ پشت پرده تلاش امارات برای همگرایی با محور ایرانی +تصاویر

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر برجسته جهان عرب و سردبیر روزنامه رای الیوم در این زمینه با اشاره به یک ضرب المثل انگلیسی «اگر نمی‌توانید کسی را شکست دهید به او ملحق شوید.» میگوید: سیاست خارجی و منطقه‌ای که طی سال‌ها و دهه‌های گذشته به‌ اتفاق آرا میان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس (به‌استثنای قطر) مورد توافق قرار گرفته است، مبتنی بر تشدید محاصره ایران و ایجاد ناآرامی و آشوب داخلی در این کشور بوده است. این سیاست کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در قبال سوریه نیز وجود داشت اما زمانی که این کشورها به اهداف خود نرسیدند، سیاست مذکور خود را حتی به‌شکل موقت کنار گذاشته‌اند و به‌دنبال بهبود روابط با ایران هستند.

آیا امارات از آمریکا ناامید شده است؟

همانطور که گفته شد تغییر سیاست‌های امارات از زمان قرار گرفتن ائتلاف آن با عربستان در مسیر واگرایی آغاز شد. اما خروج «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق ایالات متحده از کاخ سفید و روی کار آمدن دولت دموکرات‌ها در آمریکا نیز نقش مهمی در تغییر رویکرد امارات در مناسباتش با کشورهای مختلف داشت. بسیاری، شکست آمریکا در افغانستان و فراهم شدن مقدمه خروج نظامی این کشور از منطقه را یکی از دلایل اصلی تحول سیاست‌های ابوظبی می‌دانند.

درواقع امارات همزمان با آنکه تلاش می‌کند ائتلاف خود با آمریکا و رژیم صهیونیستی را حفظ کند اما در عین حال به نظر می‌رسد بعد از اتفاقاتی که برای واشنگتن در افغانستان و منطقه رخ داد رویکرد محتاطانه تری در پیش گرفته است. به گفته تحلیلگران امور منطقه هرچند که ایران و امارات درباره پرونده های مختلف به ویژه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه در ۲ جبهه کاملا متفاوت قرار دارند؛ اما با توجه به سیاست ایران مبتنی بر برقراری روابط خوب با همسایگان عرب و همچنین نیاز ابوظبی به چنین مناسباتی به نظر میرسد ۲ طرف به ویژه در زمینه اقتصادی و تجاری بتوانند همکاری خود را تعمیق بخشند.

عوامل و انگیزه‌های ترافیک دیپلماتیک در تهران/ پشت پرده تلاش امارات برای همگرایی با محور ایرانی +تصاویر
کریدور تجاری شارجه_مارسین میان سه کشور امارات، ایران و ترکیه که جایگزین کانال سوئز خواهد شد

«انور قرقاش» مشاور سیاسی رئیس امارات متحده عربی درباره اهداف سفر طحنون بن زاید به ایران، با انتشار توییتی اعلام کرد: سفر شیخ طحنون بن زاید به تهران در راستای تلاش های امارات متحده عربی با هدف تقویت پل های ارتباطی و همکاری در منطقه و حفظ منافع ملی انجام شده است.

روابط ابوظبی با تهران از دروازه دمشق می گذرد؟

اما مسئله دیگر مربوط به همزمانی سفر طحنون بن زاید و «فیصل مقداد» وزیر خارجه سوریه به تهران است. البته سفر این مقام سوری به ایران با هدف بحث درباره راهکارهای تقویت روابط دوجانبه و ادامه هماهنگی در سطوح مختلف بوده و با دستور کار سفر مشاور امنیت ملی امارات متفاوت است؛ اما بسیاری معتقدند که همزمانی این ۲ سفر میتواند به بهبود روابط ایران و امارات از دروازه سوریه کمک کند.

همچنین با توجه به رویکرد مشترک ایران و امارات درباره سوریه در مرحله کنونی، سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران میتواند نتایج مثبتی در خصوص بازگشت سوریه به جایگاه عربی و منطقه ای خود داشته باشد.

اما هم زمان با این سفرها، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی نیز بعد از ۲ سال تور سفرهای خود به کشورهای حوزه خلیج فارس را آغاز کرده است. اولین ایستگاه این سفرها عمان بود و جالب توجه است که امارات چهارمین مقصد بن سلمان در این سفرها خواهد بود. همین امر همزمان با تحرکات امارات برای استقلال از عربستان موید شکنندگی ائتلاف میان دو کشور است.

عوامل و انگیزه‌های ترافیک دیپلماتیک در تهران/ پشت پرده تلاش امارات برای همگرایی با محور ایرانی +تصاویر

از سوی دیگر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه نیز در بحبوحه بحران اقتصادی این کشور به قطر سفر کرده است. البته ممکن است تلاقی این سفرهای منطقه ای مقامات کشورهای مختلف کاملا تصادفی باشد و هریک نیز دستور کار متفاوتی دارد؛ اما می‌تواند با بروز تحولات جدید در سطح روابط و پرونده‌های منطقه از جمله پرونده جنگ یمن همراه شود و منجر به تشکیل ائتلافهای جدید گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    8 18
    عربستان نگران نزدیکی ایران و ترکیه و اماراته؟!!!! من و آرنولد و بروسلی رو کجا می برید؟!
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      4 5
      نزدیکی امارات به ایران و سوریه نقشه ای امریکایی صهیونیستی است. باید مراقب بود
  • DE ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    9 2
    این آقاهه از ام آر آی منظور از امارات داخل ساختمان هم عینک دودی زده شناسایی نشه خخخ . خانواده مشهدی در تهران زندگی میکردند .مامان مشهدی به بچه گفت ننه جان زنگ که میزنی جایی گفتند کیه بگو منم نگو مویوم. بچه گفت خب نِه نِه جان دِرِ که وامُکُنه که میبینه مویوم خخخ حالا عینک رو هم برنِداری که ما فهمیدُم تونی
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      10 1
      خواهش میکنم اجازه بده نخندم please
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 6
      بی مزه!
    • علی IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 2
      طحنون بن زاید به دلیل مشکل چشمانش دائما عینک دودی می‌زند، چرا که گفته شده چشمانش به سرعت تحت تاثیر قرار می‌گیرند، بنابراین وی باید برای محافظت از چشمان حساسش در برابر نور آفتاب و گرد و غبار عینک دودی استفاده کند.
  • بینام IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    9 3
    باز بی عقل بازی شروع شد یعنی فکر می‌کنی امارات ایران رو به عربستان ترجیح میده؟ امارات با رضایت عربستان این کار رو کرده
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    7 4
    امارات انزوای عربستانو فرصتی برای خودنمایی خودش و گرفتن جای عربستان میدونه
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 1
    اینها شاید برخوردی پیش بیی کرده اند یا از ان اطلاع دارند ، شده اندهوا دار که بگن ما نبودیم.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 5
    الان شما باید جاده هارا هرچه زوردتر بهینه تر کنید مثلا اصفهان شیراز که میتونه شمال به جنوب یک دوساعت نزدیک تر کنه چرا انقد مطلع میکنید
    • IR ۰۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      اصفهان شیراز اولین اتوبان بتنی ایران آماده هست. در نزدیکی اصفهان برای عبور از منطقه محافظت شده کلاه قاضی اندکی چالش داشت که حل شد.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 0
      شما پانترکها ارزوی کریدور ارمنستان ( حذف مرز ایران با ارمنستان ) را بگور خواهید برد .. هر جاده ای هم زده بشه مرز ایران با ارمنستان باید صد در صد حفظ،بشه .... خودتو خر کن بوزگورد بیگانه بدخواه !!!
  • شهروند IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 1
    سلام علیکم ، جناب آقای علی شمخانی ، نیز ، خود نیز از اعراب ایرانی می باشد .
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 8
      ما ایرانیان مدیون اعراب ایرانی هستیم آنها دروازه ورود شیعه به ایرانیان بودند. و ایرانیان برای آن ۱۴عرب جان میدهند.
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      1 2
      ما ایرانیان مدیون هیچ کس نیستیم آن روز اگر بجه های ایران! در جاده آبادان اهواز مقاومت نکرده بودند چیزی به نام اهواز وجود نداشت.
  • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 1
    شکم یک ایرانی و شکم یک عرب اماراتی معلومه که ایرانی در رفاه است
  • IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 2
    آینده شاهد روابط گسترده اقتصادی بین عربستان ( شهر نئوم ) و امارات ( دبی)خواهید بود
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    6 2
    بر سر سرزمین‌ها با هم دعوا میکنید؟؟ در حالی همه سرزمین های انسانها جزء املاک شش دانگ امام زمان ع است.‌او داوزدهمین شوالیه عدالت، جانشین خدا بر روی کره زمین و دیگر سیاره های جهان هستی، حاکم تمدن های زمین و دیگر تمدن های موجود در کهکشانهای دیگر است. او فرزند زهرا س و مالک جانهای ما ایرانیان است.____تنها امید بشریت برای نجات از بردگی اشراف جهان.
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 0
    بر سر سرزمین‌ها با هم دعوا میکنید؟؟ در حالی همه سرزمین های انسانها جزء املاک شش دانگ امام زمان ع است.‌او داوزدهمین شوالیه عدالت، جانشین خدا بر روی کره زمین و دیگر سیاره های جهان هستی، حاکم تمدن های زمین و دیگر تمدن های موجود در کهکشانهای دیگر است. او فرزند زهرا س و مالک جانهای ما ایرانیان است.____تنها امید بشریت برای نجات از بردگی اشراف جهان.
  • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    4 0
    یک سر به الجزائر و تونس بزنید . لطفا .... . چرا رفت و آمد فعال و پر رنگ نداریم . با این کشورهای. شمال افریقا. ..
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 4
    در عکس اول به نظر می رسد که این شخص سعی می کند که شناخته نشود و آقای شمخانی دارد سعی می کند که بفهمد که وی کیست.
  • BE ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    8 3
    سفر یک مقام دست چندم یک کشور کوچک به ایران شد ترافیک دیپلماتیک؟ ضمناً بدانید چرخش امارات به سوی ایران نیست به سوی منافع ملی شونه. میفهمید منافع ملی چیه؟؟
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    مسئله واضحه هر چیزی که باعث وقوع جنگ بین ایران و آمریکا شود ایران خسارت خواهد دید آمریکا قدم بزرگی به سمت فروپاشی خواهد برداشت ولی این وسط امارات به قبل از پیدایش می ره و ایران عملا با ناوگان تجاری اسرائیل در منطقه برخورد کرد وجود کشتی های اسرائیل این وسط همان عامل شتاب دهنده و باعث شونده وقوع فاجعه در خلیج فارس ، تنگه هرمز و دریای عمانه و ایران در این موارد نه شوخی دارد نه کوتاه می آد خب امارات فهمید این قصه آخرش می تونه بدجوری براش درام تمام بشه انصارالله هم تا الان صبر کرده و هدف های نفتی ابوظبی و توریسم دبی را هدف نگرفته ولی خب امارات بیشتر ماجراجویی کند هدیه های قشنگی دستش می رسه ! همچنین انتظارات امارات و کلا مرتجعین با ورود مقتدر ایران در بحث هسته ایی برآورده نشد و صدالبته امارات به چشمان خودش می بیند که رکن 1 قدرت آمریکا دریاست و آمریکا باوجود ده ها مشکل بزرگ داخل خاکش ، نمی تونه برای همیشه هم در دریای چین یک قوای بزرگ دریایی بچیند هم در غرب آسیا هم سمت مدیترانه و ... با این وجود که ایران ، چین و روسیه روزافزون قدرت می گیرند می بیند که انگلیس و استرالیا به عنوان هم نژادها در حال تشکیل قوای اقیانوسی هستند پس این ها یعنی اینکه آمریکا نمی تواند خیلی بیش از این در غرب آسیا حداقل به شکل پررنگ بماند همه این ها به امارات یک خروجی می ده "بیشتر از این سر به سر ایران نگذار این ایرانه که تهش به عنوان یک قدرت بزرگ در این منطقه باقی خواهد ماند" امارات همچنین می داند که به شکل مصنوعی به یکسری هدف های اقتصادی رسیده و ایران نهایتا از پس یکسری چالش ها برمی آد و هر چه جلوتر برویم این امارات خواهد بود که به ایران نیاز پیدا می کند ایران همچنین هنوز خیلی از کارها را نکرده مثلا احداث پل خلیج فارس ، احداث بندر کاوه سمت شرق قشم و احداث مرکز تعمیرات سوخت رسانی پشتیبانی و امداد در جنوب قشم می تونه حداقل 30 درصد اقتصاد امارات را هدف بگیرد . ایران همیشه صبوری کرده تا کشورها خود نتیجه بگیرند .
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    2 0
    اسراییل دوباره زد ترکوند کسی نیست عزاداری کنه
  • علی IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 2
    تشکر ویژه از سرویس مشرق. دمتون گرم. این بروز بودن تحلیل حوادث روز واقعا خوبه. تحلیل هاتون هم خوبه، تشکر
  • مهدی زارعی FR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 1
    اولا به متغیر عادی سازی رابطه اسرائیل و امارات باید توجه کرد .ثانیا امارات سیاست مستقلی از انگلیس و آمریکا نداره.ثالثا مثل قطر وعمان که هم با اسرائیل قبلا رابطه پنهان و گاهی آشکار داشتند بعد قطر با ترکیه وارد رابطه شد میخواهند این کشورهای کوچک قدرت مانور بیشتری داشته باشند.رابعا امارات مثل قطر در بحران افزایی و وضعیت وخیم این کشور نقش منفی دارد خاکسار در صورت به شکست خوردن مذاکرات وین امارات می‌ره تو تیم آمریکا
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 4
    امارات و ترکیه به دستور ارباباشون در میانه مذاکرات برجام آمدن برای تطمیع ایران. اینا همونایی هستن که به دستور آمریکا در زمان حال در سوریه جنایت می کنند.
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    امارات هیچ وقت عربستانو ول نمی کنه اینا سیاسته و مذاکرات پنهانی ایران و عربستان باعث شده که ی توافقاتی بکنند
  • ارشدان IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    سپاس بی کران از زحمات شما در سایت مشرق نیوز که به روزترین اخبار رو در اختیار ما قرار میدهید.
  • رضا IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
    0 0
    نگرانی امارات از پیروزیهای برادران یمنی است اینها رو فقط باید ترسوند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس