کد خبر 1335296
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱
تحرکات امارات برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب

پس از گزارش منابع خبری درباره مخالفت برخی کشورها با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، منابع آگاه از تکاپوی امارات برای بازگرداندن دمشق به این اتحادیه خبر دادند.

به گزارش مشرق، برخی از کشورهای عربی در تلاش برای بازگردان سوریه به اتحادیه عرب و فیصله دادن به این پرونده در اجلاس آتی این اتحادیه هستند.

برخی منابع در اتحادیه عرب به روزنامه «العربی الجدید»   خبر دادند که امارات پیوسته در حال رایزنی در این زمینه است و بنا دارد با بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب به این قضیه فیصله دهد. منابع مذکور به اظهارات اخیر «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب اشاره کردند که از برگزاری یک نشست در کویت به منظور پایان دادن به این پرونده سخن به میان آورده بود. منابع یادشده می‌گویند که ابوالغیط با هماهنگی امارات سعی دارد به اختلافات در این خصوص خاتمه دهد.

این منابع که به نام آن‌ها نیز اشاره‌ای نشده، می‌گویند که هیجان و تکاپوی احمد ابو الغیط برای فیصله دادن به این پرونده به این دلیل است که ابوظبی به او وعده داده از تمدید مأموریتش به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب حمایت کند و تخصیصات مالی او را افزایش دهد. منابع مذکور اضافه کردند که ابوظبی هچنین اخیرا با واشنگتن درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت‌وگو کرده است آن هم در شرایطی که آمریکا همچنان بر رد حضور نماینده سوریه در این اتحادیه اصرار می‌ورزد و می‌گوید که هنوز نشانه‌ای مبنی بر تغییر موضع دمشق ملاحظه نکرده است.

منابع یادشده می‌گویند ابوظبی بر این باور است که با بازگرداندن دمشق به اتحادیه عرب روزنه‌ای برای اثرگذاری بر روی روابط دمشق و تهران پیدا خواهد کرد و از طرفی دیگر از این‌ راه خواهد توانست روابط خود را با ایران بازسازی کند. از سوی دیگر، منابع مذکور افزودند که اختلافات شدیدی میان ریاض و قاهره بر سر مسئله بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وجود دارد و عربستان سعودی همچنان با بازگشت این کشور به اتحادیه مخالفت می‌کند.

بنابر این گزارش، قطر نیز جزء کشورهایی است که همچنان موضع خود را در قبال سوریه تغییر نداده است و بر عدم بازگشت این کشور به اتحادیه تأکید دارد. با این حال، منابع یادشده می‌گویند که «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر قصد دارد برای تغییر موضع قطر و عربستان سعودی پیش از پایان ماه فوریه به کویت سفر کند و به عنوان بخشی از برنامه خود و با توجه به جایگاه کویت در شورای همکاری خلیج فارس، از مقامات این کشور بخواهد که برای تغییر موضع دوحه و ریاض اقدام کنند.

این در حالی است که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر اخیرا در حاشیه سفر خود به آمریکا در گفت‌وگو با رسانه‌ها گفت که بعید می‌داند دوحه روابط خود را با تل‌آویو و دمشق عادی‌سازی کند.

 تلاش‌ها و گفت‌وگوها برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حالی انجام می‌شود که کشورهای عربی در ماه نوامبر ۲۰۱۱ و همزمان با آغاز بحران‌های داخلی دمشق، حق عضویت این کشور را به حالت تعلیق در آوردند. با این حال، برخی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در ماه‌های گذشته سفارت خود را در سوریه بازگشایی کردند و مقامات آن‌ها در گامی که حاکی از تحول در روابط با دمشق داشت، به سوریه سفر کردند.

در همین ارتباط، «بدر البوسعیدی» وزیر خارجه عمان اخیرا در سفری رسمی وارد دمشق، پایتخت سوریه، شد. «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات عربی متحده نیز ماه نوامبر گذشته به سوریه سفر کرد و با «بشار اسد» رئیس‌جمهور و «فیصل المقداد» وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. حدود یک ماه پس از سفر عبدالله بن زاید به سوریه، بحرین نیز برای خود در دمشق سفیر فوق‌العاده تعیین کرد.

روزنامه العربی الجدید نیز اخیرا به نقل از برخی مقامات گزارش داده بود که یکی از مهم‌ترین اختلافاتی که باعث تعویق نشست آتی اتحادیه عرب شده است، عدم اجماع‌نظر درباره حضور نماینده سوریه در اجلاس آتی این اتحادیه است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • Mjp. Shiraz IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
    0 0
    امارات توتناقضاتش گیرافتاده یه روستای چندنفری برای کشورهای بزرگ در حدیه قاره شاخ شونه میکشه خخخ مضحکه واقعاکه کشورهای دوست یمن اصلااجازه یاجرات حمله دادن به امارات تاکی شاهدکشتارزنان وکودکان یمن باشیم؟؟! وقتی میشه باکوچکترین تهدیدامارات جلوگیری کردازادامه جنگ چراخودمونو به خواب زدیم وکمکی نمیکنیم؟؟ بایدچندهزارنفردیگه کشته بشن تاشهامت خودمونونشان بدیم. حداقل محاصره یمن راباچندتا کشتی نفت وغذابشکنیدمثل محاصره ونزولاکه شکستیم ولبنان از امریکاکه قوی ترنیست این وهابیون رذل وبزدل. پس قدرتمون بدردچه زمانی میخوره؟ تروریست داره یاران وفاداربه انقلاب را تکه پاره میکنه. یمنی هاخیلی بهترانقلاب مارادرک میکنن تاباند اصلاحات وغربگدا. ونفع اونابیشترازغرب لیسهای خودمونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس