کد خبر 1310374
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
ضرر 3 میلیارد دلاری ایرانی ها در ترکیه

خریداران ایرانی ملک در ترکیه طی یک سال اخیر نسبت به فرصت مشابه سرمایه‌گذاری خرید ملک در کشورمان بیش از ۶۰ درصد ضرر کرده اند.

به گزارش مشرق، تبلیغات خرید مسکن در کشورهای همسایه هر کسی را ممکن است وسوسه کند تا شانسش را برای سرمایه گذاری در این کشورها امتحان کند. بعضی از ایرانی‌ها هم در چند سال گذشته برای سرمایه گذاری به سراغ برخی از این کشورها رفته که یکی از آن‌ها ترکیه است. اما این روزها این کشور از لحاظ اقتصادی حال و روز خوبی ندارد و پول این کشور در حال از دست دادن ارزشش است.

این کمتر شدن ارزش لیر به معنی کم شدن ارزش سرمایه‌ای است که ایرانی‌ها در این کشور به عنوان مسکن خریداری کرده اند. در این گزارش می‌خواهیم از میزان ضرر افرادی که حداقل در یک سال اخیر در این کشور مسکن خریده اند بنویسیم. در ضمن به این موضوع هم پرداخته ایم که اگر همین دوستان در کشور سرمایه گذاری می‌کردند می‌توانستند چقدر بیشتر سود ببرند. پس اگر قصد دارید در خارج از کشور ملکی بخرید حتما قبل از هر اقدامی این گزارش را بخوانید.

هیجان خرید ایرانی املاک ترکیه از کی شروع شد؟

ماجرا از این قرار است که برخی از مردم با توجه به وضعیت اقتصادی نامطلوب کشور، سرمایه‌های خود را برداشته و برای سرمایه‌گذاری به ترکیه برده‌اند و براساس آماری که ترکیه اعلام کرده امروز ایرانیان اولین خریداران املاک این کشور محسوب می‌شوند و گوی سبقت را از عراق ربوده‌اند.

بنابر گزارش مرکز آمار ترکیه، ایرانیان فقط در ماه آگوست (اوایل مرداد) با خرید ۹۱۱ ملک در ترکیه رکورددار خریداران خارجی املاک در این کشور شدند. البته تا همین چند سال پیش اصلا ایرانی‌ها علاقه‌ای به خرید ملک در ترکیه نداشتند، اما از سال ۲۰۱۸ رفته رفته با توجه به تبلیغات گسترده بنگاه‌های ساختمانی، ایرانی‌ها به سرمایه گذاری در بخش مسکن کشورهایی مثل ترکیه علاقه نشان دادند. بر اساس داده‌های مرکز آمار اقتصاد ترکیه از سال ۲۰۱۸ ایرانی‌ها هر سال از بزرگ‌ترین خریداران ملک در ترکیه بودند.

در سال ۲۰۱۸ ایرانی‌ها در این کشور ۳ هزار و ۶۵۲ ملک خریدند، سال ۲۰۱۹ این تعداد به ۵ هزار و ۴۲۳ ملک افزایش پیدا کرده است. اما در سال گذشته میلادی بیش از ۷ هزار ملک در ترکیه توسط مردم ایران خریداری شده است. در همین ۹ ماه اول سال ۲۰۲۱ هم نزدیک به ۶ هزار ملک توسط ایرانی‌ها در این کشور به عنوان سرمایه گذاری خریداری شده است.

سقوط لیر نسبت به پول کشورمان

ایرانیانی که در ترکیه، خانه می‌خرند نخستین هدف اصلی‌شان، «سرمایه‌گذاری به قصد کسب بازدهی مثبت» است و در این مسیر، اغلب با «نگاه به روند گذشته بازار ملک» و «تعقیب رفتار دیگران، بدون تحلیل نتیجه اقدام آن ها»، حرکت می‌کنند. با این حال، نگاهی به اقتصاد ترکیه و کاهش ارزش پول این کشور باعث شده افرادی که در این کشور در مسکن سرمایه گذاری کرده اند با ضرر هنگفتی مواجه شوند.

هم اکنون ارزش لیر در برابر دلار، به پایین‌ترین سطح سقوط کرده به‌طوری‌که نرخ برابری دلار در برابر لیر به ۷/ ۱۳ رسیده است. این نرخ برابری در مهر امسال ۲/۹ بود و ارزش لیر به دلار در یک سال گذشته بیش از ۴۳ درصد کاهش داشته که این روند، افزایش نرخ دلار در برابر لیر را به همراه داشته است. اکنون هر لیر ۲ هزار و ۲۷۰ تومان است در حالی که سال گذشته هر لیر ۳ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است و این یعنی در یک سال گذشته ارزش لیر نسبت به پول کشورمان هم کاهش ۳۵ درصدی داشته است.

یک محاسبه سرانگشتی

بررسی‌ها از داده‌های معتبر درباره متغیرهای اقتصادی بازار مسکن ترکیه و سایر متغیرهای اقتصادی کلیدی این کشور حاکی است: متوسط قیمت مسکن در ترکیه، در فاصله یک سال اخیر حدود ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته است یعنی اگر یک خانه را سال گذشته به قیمت ۲ میلیون لیر خریده باشید حالا آن خانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار لیر قیمت دارد، اما هنگام فروش باید مالیات ۳۵ درصدی عایدی سرمایه هم پرداخت کنید که یعنی از فروش این ملک باید حدود ۹۰۰ هزار لیر به عنوان مالیات پرداخت کنید که می‌شود یک میلیون و ۷۰۰ هزار لیر.

با توجه به قیمت لیر در سال گذشته که ۳۵۰۰ تومان بوده خانه ۲ میلیون لیری می‌شود ۷ میلیارد تومان این در حالی است که با توجه به آن چه گفته شد این خانه با توجه به قیمت لیر که ۲۲۷۰ تومان است تنها ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان ارزش دارد و این یعنی ۴۵ درصد سرمایه در یک سال اخیر از بین رفته است این در حالی است که اگر با همین مبلغ در تهران خانه‌ای خریداری می‌شد با توجه به تورم ۱۷ درصدی ملک در تهران سرمایه این فرد بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون افزایش پیدا کرده بود.

ضرر هنگفت خریداران خانه در ترکیه

طبق آن چه گفته شد افرادی که ملک در ترکیه خریده اند به طور میانگین ۴۵ درصد ضرر کرده اند. طی سال‌های ۹۷ تا ۹۹ ایرانیان ۷ میلیارد دلار در بازار مسکن ترکیه سرمایه گذاری کرده اند که اگر در خوشبینانه‌ترین حالت میزان ضرر خریداران ملک در ترکیه را همان ۴۵ درصد در نظر بگیریم سرمایه ایرانی‌هایی که در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ در این کشور خانه خریده اند هم اکنون به ۳ میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار رسیده که این یعنی ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار ایرانی‌ها در این مدت از سرمایه گذاری در ترکیه زیان دیده اند.

منبع: خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 4
    الحمدولله
  • وحید IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 4
    مالیات ارزش افزوده بین 1تا 35 درصد است که در صورت تعلق به ملکهای لاکچری 35 است ضمنا مالیات برارزش افزوده است نه کل ملک که شما محاسبه کردید فرمول مالیات برارزش افزوده در ترکیه دقیق و دارای جزییات زیادی است حتی املاکی هم هستند که معافند
    • رضا IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 0
      با روحیه ای از ایرانی جماعت می شناسیم.... مطمئنا سراغ خانه هایی نخواهند رفت که به آن ها ارزش افزوده تعلق نگیرد... باید از سرمایه گذارها پرسید
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      3 3
      عزیز من ماله رو بزار کنار، من به همه توصیه میکنم حتی خارج از شهری که توش زندگی میکنین و حداقل یک بار در هفته نمیتونین بهش سر بزنین زمین نخرین چون یکی میاد صاحب میشه تا بخوای بندازیش بیرون موهات شده رنگ دندونات!! بعد مگه آدم مغز خر خورده بره تو کشوری که صاحابش اردوغه ملک بخره؟ یه روز صبح پامیشی میبینی به قول خودشون گفتن هُش گلدینیز و میندازنتون بیرون دستتون هم به هیچ جا بند نیست!!!
  • JP ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    6 2
    خود کرده را تدبیر نیست.
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    چرا قانون گذار دست تبلیغات مهاجران را آزاد گذشته که در رسانه ها جولان بدهند؟ چرا مالیات سنگین از خروج سرمایه اجرا نمی شود
  • Ali IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    یک موردو نویسنده لحاظ نکرده.تو خوده ترکیه وقتی این ملکایی که برای سرپایه گذاری خارجیا خریدن رو میخان بخرن ۱۰ تا ۳۰ درصد زیر قیمت پول میدن.
  • یوسف IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    یک سوال در خصوص ارتباط کاهش ارزش پول کشورها و قیمت املاک در همان کشور ذهن من رو مشغول کرده در سال1396قیمت دلار3500تومان بود و در محله ما یک خانه 200متری رو با 200میلیون تومان می شد بخری الان که دلار شده 29هزار تومان آن ملک چقدر معامله شود خوب است؟؟ جواب الان همان ملک دو میلیارد و دویست معامله می شود در همان سال بنده آپارتمان مسکونی خودم رو متری 1800خریدم الان ساختمان خودم با وجود اینکه 4 ساله شده متری 18 میلیون قیمت دارد. حالاترکیه چطوره اطلاع ندارم
  • رامین IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    4 1
    یعنی اگر تو ایران سرمایه گذاری کرده بودند سود کرده بودند؟ کدام شاخص مون مثبت هستش؟ حالا خوبه ترکیه رشد اقتصادی 10 درثد رو ثبت کرده ما که رشد منفی داریم ... بماند که قیمت دلار هروز رکورد میزند
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 1
    توی بورس 90 درصد ضرر کردند . صدای کسی در نیومد . آگاهی بدهید اما نه جانبدارانه . پیگیری کنید با یک نگاه و بدون سفارشی شدن . ارز چار سال پیش 3400 بود حالا شده 30000 چرا مقصران را نمی خواهید به دادگاه بکشانید. چقدر باید مردم تحت فشار قرار گیرند .چقدر باید از همدیگر شکایت کنند بابت قراردادهای با قیمت قبل بسته شده .
  • ناشناس FR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    اکثرا ایرانیها از جمله دوست بنده ملک رو قسطی خریدن و از ریزش لیر ترکیه خیلی خوشحالن رو اقساط رو به جای لیر ۳۵۰۰با لیر ۲۲۰۰ پرداخت میکنن
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 1
    خدا رو شکر یک مشت جماعت عیاش وطن فروش.
  • قادر مهری IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    5 1
    مطمعنا کسانی که در ترکیه ملک خریدند مرفه هستند و اونجا رو فقط برای ادامه زندگی و رفاه حتی سرمایه گذاری در بخش‌های دیگر خریدند با توجه به بی ارزش شدن هر روزه ریال در ایران و وضعیت بد اقتصادی ترکیه گزینه مناسب هست چون پایین اومدن ارزش لیر سیاستی مرموزانه هست که اردوغان و تیم اقتصادی اش در پیش گرفتند ترکیه الان شده چین دوم دنیا و سیل سرمایه گذاران خارجی منتظر فرصتی برای سرمایه گذاری در آن کشور هستند اگر کمی به در آمد هزار میلیاردی ترکیه بدون نفت و گاز دقت کنیم اون وقت می‌فهمید که آنها خیلی خیلی پیشرفت کرده اند
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    موقع فروش خانه آنقدر ازت مالیات میگیرند که پشیمان شوی و هیچ سودی هم نمیکنی
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    از اقیانوس هند تا مدیترانه ملتی متولد‌شده بنام امت امام زمام ع و هدفشان آماده سازی ظهور آن شاه واقعی جهان هستی است.
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    ایرانی ها در کنار دیگر یاران امام زمان ع از کشور های دیگر نام بانو زهرا ع را به گوش جهانیان خواهیم رساند
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    ایرانی ها در کنار دیگر یاران امام زمان ع از کشور های دیگر نام بانو زهرا س را به گوش جهانیان خواهیم رساند
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    لطفا از اسم جعلی ترکیه استفاده نشود اسم این زمین‌استان لیدیه ایران است.
    • بهزاد IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۸
      0 1
      ایرانویج به ناحیت آذربایجان است! بندهشن فصل چهاردهم
  • IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم
  • بابک IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    0 0
    شما به فکر ضرر مردم نباشید اصلا مردم میرن اونجا زندگی کنن به فکر مال دنیا نیستن مثل شما

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس