سلیمی:همه قوا بر اجرای قانون اقدام راهبردی پافشاری می‌کنند

رییس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه سرمایه گذاری خارجی در دولت روحانی نزولی شد گفت: برای حل مشکل سربازی ایرانیان خارج از کشور در حال رایزنی با سازمان نظام وظیفه هستیم.

به گزارش مشرق، خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا سلیمی رییس فراکسیون ایرانیان خارج از کشور انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

هر ایرانی در هر جای جهان باشد، پاره تن ماست

- در حال حاضر حدود ۷ تا ۸ میلیون ایرانی در خارج از کشور اقامت دارند. هر ایرانی در هر جای جهان باشد، پاره تن ماست و ما به عنوان نمایندگان مردم در خانه ملت، نماینده این عزیزان هم هستیم. در طول مدت فعالیت این فراکسیون تلاش کردیم دفاع از حقوق هموطنان مقیم خارج کشور به گفتمانی غالب تبدیل شود.

- امروز دولت، دستگاه قضا، وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و بسیاری از دستگاه ها به صورت فعال پیگیر مسائل ایرانیان خارج از کشور هستند. ما ارتباطات تنگاتنگ و گفت و گوهای رودررو با اقشار مختلف ایرانیان خارج از کشور، از دانش آموز و دانشجو تا نخبگان و فعالان اقتصادی و حتی کسانی داریم که برای تفرج و تفنن از کشور رفته اند.

وظیفه داریم نگذاریم عشق به ایران در دل هموطنان خارج کشور بمیرد 

- ایرانیان خارج از کشور علاقه جدی و عجیبی به ایران دارند و واقعاً کشورشان را دوست دارند و وظیفه انسانی و اخلاقی ما ایجاب می کند نگذاریم این عشق و علاقه در آنها بمیرد.

- معمولاً ایرانیانی که مهاجرت کرده اند، از قشر نخبه بوده اند و معمولاً هم ثروتمند هستند. کسی که ایران را دوست دارد و ثروت هم دارد و در طبقه نخبگانی هم تعریف می شود، نباید ظرفیت او را نادیده گرفت. ایرانیانی که ۴۰ یا ۵۰ سال در خارج از کشور بوده اند، نگران هستند که مبادا پیوند فرزندانشان با سرزمین آبا و اجدادی شان قطع شود.

از ثروت عظیم ایرانیان خارج کشور غافل شدیم

- فقط ایرانیان مقیم آمریکا بیش از ۳ هزار میلیارد دلار و ایرانیان مقیم آلمان هم حدود ۸۰۰ میلیارد دلار ثروت دارند؛ آنوقت ما در برجام دنبال ۱۰ میلیارد دلار بودیم!

- ایرانیان خارج کشور دنبال کانال مطمئن برای بازگشت و فضای مناسب برای سرمایه گذاری هستند. امروز به هموطنان خارج کشور اطمینان می‌دهم که فضا در کشور تغییر کرده است و مجلس، قوه قضاییه و شخص رییس جمهور به دنبال فراهم کردن زمینه بازگشت هموطنان به کشور هستند و با آغوش باز از آنها استقبال می کنیم

برای حل مشکل سربازی ایرانیان خارج از کشور رایزنی می‌کنیم

- برخی قوانین و ضوابط همچون «خدمت نظام وظیفه» مانعی برای بازگشت ایرانیان خارج کشور است که برای حل این مساله در حال رایزنی با سازمان نظام وظیفه هستیم.

- وقتی یک ایرانی که سه ساله بوده از ایران رفته و حالا می خواهد برگردد، باید برخی ملاحظات را نسبت به او در نظر گرفت. در این زمینه فراکسیون ایرانیان به سازمان نظام وظیفه پیشنهاد داده که این گونه افراد بتوانند خدمت سربازی خود را بخرند.

بازگشت ۲۰۰ چهره برجسته علمی به کشور 

- در دوره کوتاه فعالیت فراکسیون ایرانیان مجلس بیش از ۲۰۰ نفر از افراد برجسته علمی ایرانی مقیم خارج به کشور بازگشته‌اند.

- هماهنگی و رفع مشکلات در روند عضویت این افراد در هیأت علمی دانشگاه‌ها و استفاده از تخصص و دانش آنها مهم‌ترین وظیفه شورای عالی ایرانیان است که جانشینی آن به وزیر امور خارجه تفویض شده است.

سرمایه گذاری خارجی در دولت روحانی سیر نزولی گرفت

- تردد ایرانیان مقیم خارج کشور در حال رونق گرفتن است و تلاش ما این است که با تسهیل قوانین و ایجاد فضای سرمایه گذاری و آزادی، زمینه بازگشت هموطنان را به کشور فراهم کنیم.

- در دوره آقای روحانی که ادعا می‌کردند زبان دنیا را بلدند، میزان سرمایه گذاری خارجی در کشور به شدت سیر نزولی پیدا کرد. وقتی آقای روحانی دولت را تحویل گرفت، نرخ سرمایه گذاری خارجی در کشور حدود ۹ میلیارد دلار بود اما با نزول ۲۷ پله‌ای جایگاه ایران در جذب سرمایه در دولت دوازدهم به زیر یک میلیاد دلار رسید.

- در مدت اخیر تجار بزرگ برای سرمایه گذاری در تعدادی از استان های کشور اعلام آمادگی کردند و در برخی مناطق نیز کار شروع شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • رضا IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    يا ابوالفضل ! دويست چهره علمى در دوره شما ( دولت رئيسى ) به ايران برگشتند ؟!
  • patriot IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    آره دویست نفر یک سری بزن به دانشگاه ها دونفر این افراد از اقوام نزدیک ما هستن.
  • . IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    ۳۰۰۰میلیارد دلااااار.۸۰۰میلیارد دلااار.اعدادو درست نوشتین؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس