کد خبر 1310245
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۵
نگرانی تل‌آویو از نزدیک شدن روابط ایران و امارات - کراپ‌شده

مقام‌های رژیم صهیونیستی طی روزهای اخیر از گرم شدن روابط میان تهران و ابوظبی ابراز نگرانی کرده و آن را غیرقابل قبول توصیف کرده‌اند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های رژیم صهیونیستی خبر دادند که نزدیک شدن روابط میان ایران و امارات باعث نگرانی رژیم صهیونیستی  شده است.

به گزارش میدل‌ ایست‌آی، مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند که روابط گرم امارات متحده عربی با ایران غیرقابل قبول است این در حالی است که مشاور امنیت ملی امارات متحده عربی، روز دوشنبه به ایران سفر کرده و توافقنامه همکاری امنیتی چشمگیری با تهران امضا کرد.

محور تهران – ابوظبی

رژیم صهونیستی که در سپتامبر ۲۰۲۰ تحت ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، با امارات متحده عربی توافق عادی سازی را امضا کرد، از گرم شدن روابط میان این کشور عربی حاشیه حلیج فارس با ایران ابراز نگرانی کرده و آن را برای اسرائیل غیر قابل قبول توصیف کرده است.

یک مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه به روزنامه یدیعوت آحارونوت گفته بود: «نزدیکی همزمان امارات به ایران و اسرائیل غیرقابل قبول است».

این اظهارات در پی سفر روز دوشنبه «طحنون بن زاید آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات به تهران ناشی می‌شود. این مقام اماراتی در تهران با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

نگرانی تل‌آویو از نزدیک شدن روابط ایران و امارات
دیدار طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات با رئیس جمهور ایران

میدل‌ ایست آی در ادامه گزارش خود نوشت: «سفر مقام ارشد اماراتی به دشمن شماره اسرائیل در منطقه، هشداری برای مقام‌ها در تل‌آویو به شمار می‌آید. این در حالی است که توافقنامه همکاری اقتصادی سه‌جانبه میان ترکیه، امارات و ایران پیش از این سفر طی ماه گذشته حاصل شده بود».

بر اساس توافق حاصل شده میان تهران و ابوظبی، کالاها از امارات متحده عربی از طریق خاک ایران به ترکیه منتقل شده و از آنجا نیز به اروپا حمل خواهد شد. برآورد می‌شود که این مسیر جدید حمل و نقل کالا به اروپا را یک هفته کاهش خواهد داد. برای حمل کالا از مسیر کنونی که از طریق کانال سوئز بوده، دست کم ۲۰ روز زمان نیاز است.

یک مقام رژیم صهیونیستی گفت: «در حالی که هزاران اسرائیلی به امارات سفر می‌کنند و در آنجا با آغوش باز از آنها استقبال می‌کنند، حضور ایرانیان در آنجا ممکن است خطرناک باشد. اسرائیل چشمان خود را بر محور جدید میان ابوظبی و تهران باز نگه خواهد داشت».

یدیعوت آحارونوت نوشت که طحنون پیش از این بارها به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با «یوسی کوهن» رئیس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی «موساد» دیدار داشته است.

این روزنامه صهیونیستی نوشت با وجود نزدیکی امارات به تهران، روابط گرم میان امارات و اسرائیل همچنان حاکم است.

نگرانی تل‌آویو از نزدیک شدن روابط ایران و امارات
 امارات و رژیم صهیونیستی سال ۲۰۲۰ به عادی‌سازی روابط پرداختند

این مقام صهیونیستی هشدار داد با این وجود، در صورتی که درها میان تهران و امارات متحده عربی بازتر شود، کل این ماجرا به سوی بدتر شدن تغییر خواهد کرد.

رفتار دیپلماتیک امارات به سوی ایران و ترکیه تغییر کرده است

یدیعوت آحارونوت در ادامه گزارش خود به نقل از یک مقام اماراتی نوشت: «شیوه رفتار دیپلماتیک امارات متحده عربی طی هفته‌ای اخیر به سوی ترکیه و ایران تغییر کرده است».

این مقام اماراتی گفت که این تغییر رویکرد در پی آن صورت گرفته که تمرکز سیاسی آمریکا بر روی منطقه دریای چین جنوبی و آسیای مرکزی تغییر یافته است.

امارات ضعف آمریکا را احساس کرده است

مقام‌های رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با «اسرائیل هایوم» گفتند که اماراتی‌ها در حال احساس کردن ضعف آمریکا در کاخ سفید بوده و توافق‌های عادی سازی که در تابستان سال ۲۰۲۰ امکان پذیر شده بود به دلیل آن بود که آمریکا قدرتمند بوده و می‌شد به آن اعتماد کرد.

این مقام‌های صهیونیستی اضافه کردند: «اماراتی‌ها در حال کپی برداری اقدامات خود از کتاب دیپلماتیک قطری‌ها هستند. آنها به مدیریت روابط خود در منطقه گرمی نظیر خاورمیانه می‌پردازند و در حالی که کانال گرم با آمریکا را حفظ کرده‌اند به ایجاد روابط با ایران، ترکیه و اسرائیل و دیگر گروه‌های سیاسی می‌پردازند».

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفت که اماراتی‌ها با احساس ضعف آمریکا، در حال حرکت به سوی تهران هستند.

نتانیاهو اضافه کرد: «آنها احساس کردند که تغییری در واشنگتن روی داده و تغییری نیز در اسرائیل بوجود آمده است. توافق میان کشورهای خلیج (فارس) و اسرائیل در خطر قرار دارد».

در ماه نوامبر، «انور قرقاش» مشاور دیپلماتیک «محمد بن زاید» حاکم ابوظبی گفت که این کشور در حال اتخاذ گام‌هایی برای آرام کردن تنش‌ها با ایران در چارچوب یک گزینه سیاسی بوده که از دیپلماسی و جلوگیری از تقابل حمایت می‌کند».

وی ادامه داد: «ابوظبی در حال برداشتن گام‌هایی برای ایجاد آرامش بوده و تقابل به نفع هیچ کس نبوده و تمام منطقه بهای آن را برای چند دهه پرداخت خواهد کرد».

دپلماسی لبخند میان ایران و امارات

روزنامه معاریو نیز آب شدن یخ روابط میان امارات متحده عربی و ایران را نگران کننده دانسته و به آن لقب «دیپلماسی لبخند» داده است.

از سوی دیگر، اسرائیل نگران است که کاهش تشدید فشار تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند به این منجر شود که تهران به میلیاردها دلار دست یابد و از آن برای تامین مالی گروه‌های تحت حمایت خود در منطقه استفاده کرده و به تقویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بپردازد.

سفر گانتز به واشنگتن با محوریت موضوع ایران

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز قصد دارد طی روزهای آینده به واشنگتن سفر کند تا مقام‌های آمریکایی را مجاب کند که فشار حداکثری علیه ایران اعمال کنند این در حالی است که گفت‌وگوها میان ایران و گروه ۴+۱ که شامل روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان از روز ۲۹ نوامبر (۸ آذر ماه) از سرگرفته شده و قرار است که ادامه گفت‌وگوها نیز روز پنجشنبه در وین اتریش برگزار شود.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» اخیرا در گزارشی نوشت که مقام‌های اسرائیلی به آمریکا پیشنهاد خواهند داد که با حمله به نیروهای تحت حمایت ایران در منطقه، «به نمایش قدرت» بپردازد اگر چه شانس استقبال آمریکا از این پیشنهاد، ضعیف به نظر می‌آید.

هاآرتص در ادامه نوشت که گانتز و «دیوید بارنیا» رئیس موساد در سفر این هفته خود به واشنگتن با استقبال مواجه خواهند شد اما توپ همچنان در زمین ایران و نه اسرائیل است و کلید حل موضوع هسته‌ای در دستان ایران و نه اسرائیل بوده و در صورتی که ایرانی‌ها موضع خود را نرم کنند، توافق حاصل خواهد شد.

چند روز پیش، «ایهود باراک» نخست وزیر اسبق رژیم صهیونیستی گفته بود که نه اسرائیل و نه آمریکا، هیچکدام «طرح نظامی قابل اجرا» برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران ندارند.

وی طی مقاله‌ای در یدیعوت آحارونوت نوشت گسست آمریکا از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «تصمیمی توهم آمیز بوده که به ایران اجازه داد تا به سرعت به سوی تبدیل شدن به یک کشور در آستانه هسته‌ای حرکت کند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سیدامیر IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 0
    اگر تل اویو گفته باشه نزدیک شو اونوقت تکلیف چیه!
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 1
    نزدیکی به ایران طرح اسرائیل است تا بتواند از ایران جاسوس و تروریست جذب کند!.
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    3 0
    امارات و اسراییل هماهنگ هستند .
  • NL ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    4 1
    عوض جاذبه دافعه داشتیم عربارو هل دادیم تو دامن غرب نوشدارو بعد از مرگ!؟
  • رضا IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    2 1
    اینکهدسفر یک مقام درجه دو از یک کشور درجه سه میتونهداینهمه ما رو ذوق زده کنه حقیقتا ناراحتم کرد
    • رضا IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      0 1
      مرحبا دوست عزيز. ذوق زدگى جناح راست از ايجاد چنين رابطه اى حقيقتاً تهوع آوره ! بى وجدان ها افكار عمومى را به هيچ گرفته اند و خيال ميكنند بقيه هم مثل خودشان گوش درازند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس