کد خبر 1309774
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۶
گام مثبت دولت سیزدهم برای برقراری عدالت در حقوق کارمندان

قرار است افزایش حقوق کارمندان برای سال ۱۴۰۱ به صورت پلکانی اجرا شود؛ این اقدام می تواند گامی مثبت در نظام اداری استخدامی محسوب شود چرا که موجب جلوگیری از تشدید شکاف حقوقها خواهد شد.

به گزارش مشرق، وجود شکاف گسترده میان حقوق و دستمزد کارمندان دستگاه‌های اجرایی مختلف یکی از دلایل نارضایتی کارمندان دولت در دهه‌های اخیر بوده است. انتشار فیش‌های حقوق نجومی در سال‌های گذشته و همچنین انتشار این فیش‌ها در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد معضل این فیش‌ها نهادینه است و ربطی به این دولت و آن دولت ندارد؛ مسئله اینجا است که چگونه می‌توان در مقابل این فیش‌ها و حقوق‌های نجومی ایستاد.

مسئله حقوق نجومی در میان مدیران سازمان‌های دولتی امری پیچیده و چند وجهی است که نمی‌توان آن را به یک علت محدود کرد و یا راهکار آن را در یک اقدام مشخص دید. دولت می‌تواند با ترتیب دادن گام‌هایی رو به جلو در این حوزه، به هدف خود یعنی پیشگیری کامل از شکاف حقوق‌ها و وقوع حقوق‌های نامتعارف جلوگیری کند. به گواه کارشناسان، یکی از راهکارهایی که می‌تواند به تسریع این امر کمک کند، نظارت و مدیریت بر روند افزایش حقوق سالانه کارمندان است.

دولت‌ها ابتدای هر سال با توجه به تورم موجود در جامعه و توان و امکانات خود اقدام به افزایش حقوق کارمندان می‌کنند. در سال‌های گذشته عموماً این افزایش حقوق‌ها بدون نظرات کارشناسی اتفاق افتاده و برای همه کارمندان یک نرخ مشخصی از افزایش حقوق اعمال شده است. نقص این فرایند هم در این نکته مشهود می‌شود که با اعمال ضریب یکسان برای حقوق‌های متفاوت، هر کارمندی که حقوق بیشتری داشته باشد به طبع افزایش حقوق بیشتری نیز دریافت خواهد کرد.

این فرایند نه از لحاظ اقتصادی قابل توجیه است و نه با برقراری عدالت در جامعه همخوانی دارد. مدتی قبل که بخشنامه بودجه ۱۴۰۱ توسط ابراهیم رئیسی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد، مفاد بخشنامه مذکور و اظهارات مسئولان امر از جمله مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیانگر آن است که در سال آتی افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی خواهد بود.

بدین معنا که کارمندانی که کمترین حقوق را دریافت می‌کنند از افزایش حقوق بالاتری برخوردارند و برعکس حقوق‌های نجومی افزایش صفر درصدی را تجربه خواهند کرد. آنطور که پیش بینی می‌شود، برای سال آینده افزایش حقوق‌ها به طور میانگین بین ۱۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد. به این صورت که حقوق‌هایی با کف دریافتی ۳۰ درصد و حقوق‌های نجومی و بالا بدون افزایش باقی خواهند ماند.

در هفته‌های گذشته کارشناسان و پژوهشگران مختلف به بررسی ابعاد مختلف این موضوع پرداخته و مواضع خود را نسبت به این تصمیم اعلام کرده اند. طبق اظهارات صاحب نظران، افزایش پلکانی حقوق کارمندان می‌تواند گامی مؤثر برای کنترل حقوق و مزایای کارمندان مختلف دولت باشد. اما اجرایی شدن این سیاست در میدان عمل نیز ضرورت‌هایی دارد که نیاز است به آنها توجه جدی شود تا از این سیاست بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

تلاش دولت و مجلس برای کاهش اختلاف حقوق کارمندان

در همین رابطه جعفری قادری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: تلاش دولت و تلاش مجلس تا کنون بر این بوده که اختلاف حقوق‌ها در میان کارمندان مختلف کاهش پیدا کند. در همین راستا نیز مجلس در سال گذشته تلاش کرد میزان افزایش حقوق‌ها از یک سقفی بیشتر نشود.

وی ادامه می‌دهد: در سال جاری نیز تلاش دولت در همین راستا بوده است که حقوق کارمندان مختلف به هم نزدیک شود و فیش‌هایی که تحت عنوان حقوق‌های نجومی مطرح است موضوعیت پیدا نکند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه می‌کند: بحث‌هایی هم که تا کنون در مجلس بررسی شده در همین راستا بوده است. تلاش ما بر این است با این اقدامات بتوانیم تا حدی از این شکاف میان حقوق‌ها جلوگیری کنیم. به احتمال زیاد مجلس هم برای اجرایی شدن این امر همراه دولت خواهد شد.

وی در پایان اظهار می‌کند: بنده فکر می‌کنم سعی بر این باشد مجموع نیروهای تخصصی و عملیاتی را به نحوی مشکلشان را حل کنیم. باید تلاش کرد این اضافه حقوق مسئله ساز نشود و بخش‌های تخصصی که نگران خروج نیروهای تخصصی خود را دارند دچار مشکل نشوند.

الزامات افزایش پلکانی حقوق‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر

طبق گفته‌های کارشناسان، نیاز است که همگام با سیاست افزایش پلکانی حقوق کارمندان دولت، اقدامات دیگری نیز اتخاذ شود تا بتوان از این سیاست نهایت بهره برداری را داشت. حسن موسوی فرد کارشناس امور اقتصادی می‌گوید: اگر مد نظر ما این است که شکاف‌ها در دریافتی‌ها را کاهش دهیم، راهکار در پیش گرفته شده منطقی و مناسب به نظر می‌رسد. یعنی قرار بر این است که کسانی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند، رشد بالاتر و کسانی که دریافتی‌های بیشتری دارند، به مراتب افزایش دستمزد کمتری داشته باشند. اما در این خصوص یک نکته وجود دارد؛ کسانی که حقوق‌های بالاتری دریافت می‌کنند، علاوه بر دریافتی‌های مستمر، دریافتی‌های غیرمستمر بسیار زیادی نیز دارند که اگر بخواهیم افزایش حقوق‌ها به صورت پلکانی و عادلانه باشد، باید ملاک ما مجموع دریافتی کارمندان باشد نه مستمری آنها.

وی اضافه می‌کند: زیرا کسانی که دریافتی‌های پایین‌تری دارند، دریافتی‌های غیرمستمر کمتری دارند. اما کسانی که دریافتی‌های بالاتری دارند، مزایای غیرمستمر آنها نیز چشم گیر است. مواردی مانند حق الجلسات و پاداش و … جزو مزایای غیرمستمر به حساب آمده که موجب افزایش حقوق کارمندان می‌شود. بنابراین اگر بتوانیم فرایند را طوری تنظیم کنیم که این افزایش حقوق پلکانی روی سرجمع حقوق افراد باشد، حتماً نتیجه کار عادلانه تر و منطقی‌تر خواهد بود.

پررنگ شدن پیوست عدالت در افزایش حقوق‌ها

از آن جا که با روش پلکانی، افزایش حقوق هر کارمند متناسب با حقوق و مزایای او خواهد بود، این اقدام به عنوان گامی مثبت در اجرای عدالت در جامعه به حساب می‌آید. در همین رابطه، حمید بهزادی کارشناس بودجه گفت: با توجه به اینکه دولت یک ضریب مشخص برای افزایش حقوق در نظر می‌گیرد، این امکان وجود دارد که بتواند به صورت معکوس عمل کند و برای افرادی که حقوق کمتری دریافت می‌کنند، ضریب بالاتری اعمال کند و یا افرادی که در سال‌های گذشته افزایش حقوق بالایی داشته‌اند، ضریب کمتری در نظر بگیرد. چرا که در سال‌های گذشته برخی از ردیف‌های شغلی بعضاً بیش از ۱۰۰ درصد افزایش را در حقوق خود تجربه کرده‌اند. به عقیده بنده از آن جایی که در سال‌های اخیر شکاف میان حقوق کارمندان سیر صعودی داشته، این پلکان معکوس به عدالت نزدیک‌تر است.

وی ادامه داد: وی ادامه داد: وجود حقوق‌های ۵۰ میلیونی در جامعه‌ای که برخی از کارمندان ۵ تومان دریافتی دارند، به هیچ وجه قابل قبول نیست. البته اگر با توجه به عملکرد هر شخص، دریافتی او افزایش پیدا کند مشکلی نیست. لکن بسیاری از اقشار ضعیف‌تر در سال‌های گذشته خروجی‌های خوبی داشته‌اند اما در این مدت مبلغی به دریافتی آنها اضافه نشده است. بنده این موضوع که اجرای شیوه پلکانی برای افزایش حقوق‌ها به عدالت نزدیک‌تر است را قبول دارم.

حداکثر حقوق کارمندان مطابق با قانون چقدر است؟

چندی پیش بهزاد بقایی یکی دیگر از کارشناسان حوزه اقتصاد کلان نیز اعلام کرد: قطعاً این اقدام با توجه به محدودیت‌های رفاهی و کسری بودجه کشور، بهترین شیوه موجود است. چرا که یک قشری در کشور وجود دارند که حداقل حقوق را دریافت می‌کنند و با توجه به تورم موجود تحت فشار هستند. اگر بخواهیم مشابه سال‌های آینده برای همه کارمندان افزایش ۲۰ درصدی را اعمال کنیم، کارمندی که ماهانه ۴ میلیون حقوق و دستمزد دریافت می‌کند، ۸۰۰ هزار تومان افزایش حقوق و کارمندانی که ۳۰ میلیون دریافتی دارند، ۶ میلیون افزایش حقوق خواهند داشت. یعنی کارمندانی که حقوق بالایی دارند و اکنون تحت فشار اقتصادی نیستند، بسیار بیشتر از کارمندانی که نیاز به حقوق بیشتر دارند، افزایش حقوق خواهند داشت.

وی ادامه داد: متأسفانه اکنون در کشور ما شفافیتی در نظام حقوق و دستمزد وجود ندارد و سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری استخدامی در جریان نیستند که در سیستم پرداخت حقوق دستگاه‌ها چه اتفاقی می‌افتد. به همین دلیل است که هر چند سال یک‌بار یک فیش حقوق افشا می‌شود که کاملاً خلاف قانون است. بر اساس قانون خدمات مدیریت کشوری باید نهایت اختلاف میان پرداختی‌ها ۷ برابر باشد. یعنی حقوق ۳۰ میلیونی نباید در جامعه وجود داشته باشد. در شرکت‌ها نیز اختلاف ۱۰.۵ برابر به بالاتر قانونی نیست. اما اکنون شاهد هستیم حقوق‌های بسیار بالاتری نیز در سازمان‌های دولتی عرف است.

بنابراین می‌توان اجرای پلکانی افزایش حقوق‌ها را اقدامی در خور توجه از دولت سیزدهم و علی الخصوص سازمان برنامه و بودجه دانست که می‌تواند نقطه عطفی در نظام اداری استخدامی کشور برای سال آینده باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    24 5
    این گام مثبت بایستی در مقایسه با در آمد کسبه با کارکنان دولت باشد - فاصله درآمد یک آدم متخصص یک هزارم درآمد یک کاسب جزء است -
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      24 4
      آبدارچی دفاتر وکالت با 4 ساعت کار در غروبها دریافتی اش بیشتر از یک کارمند صاحب تجربه طلائی در هر وزارتخانه ای است - تاکسی چی و مسافر کش و بنا و تعمیراتچی لوازم خانگی و سواری و.. و... بماند
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      بو هم برو کاسبی کن منعی نداره
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 1
      خوب از کارمندی استعفا بده کاسب و آبدارچی و راننده تاکسی و...شو تا حقوقت چند برابر بشه. در کجای دنیا دولت ها اینقدر کارمند دارند که مجبور باشند کلی از اموال بیت المال را به آنها به عنوان حقوق بپردازند.اگر واقعا حقوقت کم بود یک لحظه هم برای استعفا صبر نمی‌کردید.
  • محمدی IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    26 4
    یک کتابدار با این وضعیت می گیرد 5 تومن کارمند اداره برق حدود 10 تومن و شرکت نفتی حدود 15تومن و بالاتر باید این اخلافها از بین برود. چرا پول نفتمون میره تو جیب شرکت نفتی ها. چرا کتابداران و کارکنان وزارت ارشاد باید اینقدر فقیر باشن ؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      7 4
      کتاب کلا در کشور مقهور است چه در میان دولت و چه در میان مردم. روز به روز نقش کتاب در اداره کشور و زندگی مردم کمرنگ میشود. شما هم بهتر است از کتاب فاصله بگیرید و یا اینکه با کتاب همراه شوید و روز بروز به فقر نزدیک شوید
    • رضا IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      10 25
      برای اینکه کتابدار اگر میتوانست تخصص نفتی داشته باشد و به اندازه کافی زحمت کشیده بود هیچ وقت کتابدار نمیشد و میرفت شرکت نفتی میشد
    • سلام IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      خوشتيپ، مهندس همه ي اونهايي كه توي شركت نفت كار مي كنند كه نيروي متخصص نيستند خيلي هاشون ي كارگر ساده هستند.
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      2 0
      تخصص شرکت نفت خخخخخخخخخخخ منظورتون اتیش گرفتن لوله های انتقال در سال گذشته است یا تخصص دادن اطلاعات نفتی کشور به شرکت فرانسوی و یا تخصص قراردادهایی مثل کرسنت، یا غرق شدن کشتی سانچی، ماشالا تخصص زده بالا کدومو میگی؟
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    6 10
    گام مثبت !؟ یعنی با افزایش حقوق هرساله به اونجایی می خواهید برسید که به حقوق نجومیه برسید . قیمتها هم دنبال افزایش حقوق بره بالا . اونوقت تولید کننده به خاک سیاه بشینه . احمقانه ترین طرح
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      بنظر شما اول باید قیمتها متوقف شود یا افزایش حقوقها - توقف افزایش قیمتها به دلیل گستاخی و آزادی عمل توزیع کنندها و خدماتچی ها که بند انداز یک آرایشگر بیشتر و نجومی در آمد دارد از خانم صاحب تخصص طلائی در دستگاه دولت یک سرویسکار معمولی مثلا کولر لوله فاضلاب بازکن و... نجومی است انتظار دارید دولت خودش را که استقلال کشور اعم از اقتصادی و سیاسی روی دوش دولت است بصورت نذری و با ظلم متخصصین دستگاه دولت عامل رشد طمعان شود !!!!
  • رضا IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    5 4
    مشکل مربوط به کارمندان نیست وقتی یک کارمند بر اساس قوانین بعد از ۲۰ یا ۳۰ سال در شرایط بد کاری اب و هوابی زندگی و سایر شرایط دریافتی بیشتری دارد به نطرمی رسه که این عین عدالت باسه
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      2 0
      هیچوقت حقوق یک کارمند 7 برابر کارمند دیگر نیست این حقوق مدیران است که چندین برابر حقوق کارمنداست
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    9 1
    این روشها راه بجایی نمی برند همچنانکه تا بحال به نتیجه ای نرسیدند. راه دیگر برای رسیدن به عدالت موردنظر طراحان این روش اینست که جای مدیران و حداقل بگیرا را عوض کنیم یه مدت اینها مدیر باشند و مدیران حداقل بگیر. چه فرقی میکند اینها که قرار نیست کاری کنند ؟!!! شاید حداقل بگیرها بعلت نداستن روند کارها و عدم دخالت در امور، خراب کاری کمتری در جامعه انجام دهند و روز به روز اوضاع کشور بهبود یابد
  • مسعود IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    10 9
    هر کسی بنا بر تخصص و تجربه اش باید حقوق بگیرد کارگر فنی سر چاه نفت با یک کتابدار ساده هیچگاه نمیشه و نباید برابر و یکسان حقوق بگیرند.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 1
      درود بر شما. شیر مادر نان پدر حلالت
    • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 0
      اولا حد اقل حقوق باید اصلاح بشه بر اساس خط فقر اعلامی. دوما با منطق شما دکتر هم باید از کسی که بالای چاه نفته حقوق کمی بگیره؟ کتابداری خودش یک رشته تخصصی هست تو دانشگاه مثل بقیه. مشکل اینه که این نوشته میخاد دریافت بلاوجه حقوق نجومی رو منطقی و قانونی جلوه بده و بگه بقیه هم تا 10 درصد کافی جابزنه. در حالیکه کسیه با دریافت نجومی 280 میلیون حتی با افزایش 2 درصدی هم 54 میلیون حقوقش افزایش پیدا میکنه در حالیکه یک معلم 5 میلیون بگیر حتی اگر 200 درصد هم افزایش پیدا کنه میشه 15 میلیون که باز چهار برابر کمتر از اولی هست. این منطق و این عدالت به جایی نخواهد رسید
    • مجتبی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      3 0
      تو صد در صد نجومی بگیر هستی ،دلیلی نداره اونی که حقوقش پنج میلیونه با اونی که پنجاه میلیونه به طور یکسان افزایش حقوق داشته باشن ،هیچ کارشناسی هم نمیتونه اینو توجیح کنه،بعدش من بچه گچساران هستم که بیشترین ذخایر نفت کشور رو داره با فوق لیسانس نفت بیکارم بعد اینجا اکثرکارمندان نفت بومی نیستن این به کنار بیشترشون دیپلم هم ندارن مطمئن هستم تو از همونایی
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      2 0
      شما هم برو و من کتابدار بیام به جات کار کنم من به خدا مشتاقم که جامو با تو عوض کنم
  • Dd IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    18 4
    من معلمم دریافتیم 4700000 تومنه چطور واقعا با این پول زندگی کنم..
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      این طرح ها فقط روش های پوپولیستی هست که انگیزه کارمندان را از بین میبرن. اول از خود بپرسی چرا تفاوت حقوق.ایا کارمند ی که یک سال سابقه دارد کارمندی که سطح تحصیلات پائینی دارد کارمندی که درجه بندی شغلی از نظر سختی کار پائینی دارد کارمندی که مسئولیت کمتری دارد کارمندی که ساعت کار کمتری دارد کارمندی که خطر شغلی کمتری دارد باید با فردی که سی سال کار کرده مسئولیت دارد هفته ای 80 ساعت کار میکنه در محل های پرخطر فعالیت میکنه باید برابر باشند؟ باید به فرد سطح پائین تشویق داد و به فرد سطح بالا تنبیه؟ کتابداری که حقوق خودش را با مهندس شرکت نفت مقایسه میکنه ایا هنگام کار انفجار کتاب رخ میده ایا از روی قفسه پائین پرت میشه ایا صدای شدید دستگاه کتاب خوان اطرافش هست؟ایا روز به روز خانوادش را نمیبینه؟ فقط کتابدار نیست. شغلی هست که 25 ساعت در هفته زیر سایه و کولر کار میکنه تابستان و عید و سرما و گرما هم خونه تشریف داره خودش را با شرکت نفتی مقایسه میکنه.
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 0
      همدردیم. منم با فوق لیسانس و 8 سال سابقه حکمم 4.500 هست. گند زدن به همچی. علم، اخلاق و ... کیلو چند؟ الان فقط دلالی و سوداگری. طرف دیپلم نداره زده تو کار دلالی ارزون میخره گرون میفروشه. من کارمند هم حسرت روزه هایی رو میخورم که سخت کتاب و درس میخوندم تا وضع ام در آینده بهتر از ترک تحصیل ها و تنبل ها بشه. چی فکر میکردیم چی شد!!
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      1 0
      مثل همه جامعه کارمندی 44 ساعت در هفته 365 روز سال کارکن انشالله میتونی زندگی کنی.یک کارمند با اضافه کار در سال 3200 ساعت کارکرد داره و شما 800 ساعت انشاله مثل همه کار کنی حقوقت هم چهار برابر میشه و میتونی زندگی کنی
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      منفی اشتباهی بجای مثبت زدم
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
      0 0
      مظلوم نمایی یک معلم........دروغ
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    اگر افزایش حقوق ها بصورت فوق باشد تا حدود ی عدالت بر قرار می شود. چون هنوز اختلاف حقوق ها از ابتدا وجود دارد. معنی ندارد یک قاضی یا دکتر ومهندس و امیر ارتش ماهی 20 میلون حقوق بگیرد و نگهبان و رفتگر ماهی 4 میلیون . حقوق همه باید یکسان باشد. زحمت قاضی وپزشک از بفتگر که بیشتر نیست.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    همسان سازی حقوق ها به معنی عدالت است؟ !!! عقل و منطق و علم می گویند اصلا اینگونه نیست. ما باید از قوانین تبعیت کنیم. طبق قوانین جاری در کشور و قوانین همه نظام های اداری جهان، حقوق کارکنان بر اساس آیتم هایی چون : سنوات کار ، مدرک تحصیلی ، رتبه یا گرید سازمانی ، شغل و نوع مسئولیت و ... متفاوت است. به همین خاطر هر کارمند تازه وارد می باید به تدریج سلسه مراتب را طی کند . وگرنه اگر در همان ابتدای کار حقوقی برابر با یک متخصص تحصیلکرده با بیست سال سابقه کار و رتبه بالای سازمانی بگیرد ، سازمان در سریعترین زمان ممکن از هم می پاشد و تلاش و انگیزه برای ارتقای کیفیت کاری و افزایش تولید جای خود را به یاس و نومیدی می دهد . لذا اینکار هم تبعیض است و هم ضربه به منافع سازمانی
  • ایرانی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    عدالت را هرگز در اینجا جستجو مکن .؟!
  • مصطفی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    مگه کمیته امداده ! هرکس باید اندازه وارزش کاری که انجام میده حقوق بگیره تقسیم غنایم نیست که به همه مسلمین مساوی برسه
  • کارمند ساده IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    با لفظ عدالت نمی شود چیزی را بزک کرد ؛ خط فقر ایران ماهی 12 میلیون تومان است پس اینکه بخواهیم خلاف قانون برنامه ششم و قبلی ها که می گوید افزایش حقوق و مزایا برابر با نرخ تورم است را اجرا کنیم کجایش عدالت است ؟ این سو استفاده از کلمه عدالت است که مقام معظم رهبری برای قوانین می خواستند که به آن پیوست باشد؛ بعبارت دیگر عامل اصلی تورم در ایران بانک ها هستند که به کاری بغیر از بانکداری می پردازند لذا با دریافت املاک و مستغلات و ... این بانک ها و قرار دادن این سرمایه ها در امر تولید جلوی تورم را بگیرید نه اینکه دست در جیب کارمند با سابقه کنید که پول به تازه واردان باشگاه کارمندان دولت بدهید ؛ یا اینکه جلوی حقوق نجومی بگیران را بگیرد که معمولا از روسا و مدیران میانی هستند و از 7 برابر حداقل حقوق بیشتر می گیرند؛ و اگر دلتان برای کارمندان تازه ورود می سوزد بدانید که هزاران راه اداری و مالی وجود دارد که می شود به قوه خرید آنها اضافه کرد نه از حقوق کارمندان باسابقه که دارای عروس و داماد و دانشجو و نوه و ... هستند به اسم عدالت کم کنید به دیگران بدهید؛ خلاصه صورت مسئله را نمی شود پاک کرد مدیریت ایران در حد همین است که می بینید ... و تو خود بخوان حدیث مفصل ....
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بر اساس قانون خدمات مدیریت کشوری باید نهایت اختلاف میان پرداختی‌ها ۷ برابر باشد. یعنی حقوق ۳۰ میلیونی نباید در جامعه وجود داشته باشد. خب برادر من 7 برابر 4 میلیون 200 می شه 30 میلیون دیگه یعنی همین قدر محاسلبه هم براتون سخته ؟ پس همون طور که می بینید خانه از پایبست ویران است نکته بعدی این که کودوم عقل سلیمی می گه کسی 4 میلیون حقوق می گیره حقوقش 1 میلیون اضافه بشه و کسی که 10 میلیون میگیره هم حقوقش 1 میلیون اضافه بشه ؟ ؟ بالاخره باید یه تفاوتی باشه چند سال این روشو ادامه بدید همه حقوقق ها تقریبا یکی می شه به نظر شما این عدالته ؟
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    چون دولت و مجلس از خودشونه داره ماست مالی میکنن،وگرنه قانون میگه حقوق به اندازه تورم باید افزایش پیدا کنه...
  • سعید IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    مبنای حقوق دارای یک فرمول خاص یا همان اشل حقو قیست هر فرد از کارکنان کشوری ولشگری دارای مراتب سازمانی مشخص وتعریف در سازمان مربوطه خودش است بنابر این هیچ پرسنلی نمی تواند حقوق کم یا زیاد دریافت کند
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 1
    کارمند بطور کل غیر از معلم و کادر پرستاری سر بارند
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    چطور می گویید مثبت است ؟سن وسابقه افراد لحاظ نمی گردد. حق عائله مندی و اولاد مردها ازبین می رودو...
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    دوست دارم بدونم این مدیرانی که بالای 30 میلیون حقوق میگیرند اگر برن برای بخش خصوصی کار کنند چقدر بهشون میدن.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    چیزی که اطلاع نداشته باشی رو چطور میخوای کنترل کنی؟ باید اول برای دولت مشخص بشه که چی داره میگذره که بعد بتونه کنترل کنه.
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    همه حقوق بگیر ها در هر شغلی ومقامی و تخصص و مهارتی باید حقوق 10 میلیون توان بگیرند. تا همه در حداقل زندگی قرار گیرند. چون همه کار می کنندو زحمت می کشند.اختلاف حقوق را غربی ها برای ایجاد اخلال در نظام اداره کشور درست کرده اند
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    دولت توان اداره کشور را ندارد. در نتیجه نمی تواند حقوق ها را باندازه تورم افزایش دهد. لذا باید از جیب مردم دزدی کند. این بار حداکثر دزدی را از جیب افراد متخصص می کند. تا زودتر از کشور فراری شوند. اگر کمی شرم وحیا داشتند. حداقل کنار می رفتند...
  • بازنشسته آموزش و پرورش IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    روش پلکانی مشکل حقوق بگیران را حل نمی کند مگر قطره چکانی بهترین روش این هست که کارمندانی که بالای پانزده میلیون تومان حقوق می گیرند تا سه سال افزایش حقوق نداشته باشند و بودجه آنها به حقوق بگیران پایین تر از پانزده میلیون تومان تخصیص داده شود این درست تر است یعنی در این حالت نمایندگان و دولتمردان از خودگذشتگی از خود نشان داده آند و به احترام افزایش حقوق بگیران کمتر از پانزده میلیون تومان از افزایش حقوق خود گذشته اند
  • علی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    این افزایش پلکانی یه طرح بی فایده است با این سبکی که اجرا میشه مثلا یه عضو هیات علمی دانشگاه به طور متوسط 22 میلیون حقوق میگیره که 10 درصدش میشه دومیلیون دویست هزار حالا یه کارمند دیگه که حقوقش 5 میلیون هست افزایشش میشه 500 هزار تومان حالا این کجاش پلکانی میشه کجاش عدالت میشه. اگر مردن بیان عدالت رو در مورد قضات و اعضای هیات علمی هم اجرا کنند والا تقریبا اکثر کارمند ها دریافتی مشابه هم دارند به جز یه عده نجومی بگیر
  • Ali IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    عجب عدالتی بشود وقتیکه حقوق یک نخبه دانشگاهی در عسلویه یا سکوها و جزایر با گرمای بالای ۵۰ درجه و انواع آلودگی هوا و آب و نبود امکانات بهداشتی و دوری خانواده ، با یک کارمندی که تو تهران با کت و شلوار پشت میز میشینه ، یکی باشه . عدالت یعنی هر کس به اندازه زحمتی که میکشه حقوق بگیره ، چیزی که شما دنبال میکنید ، برابری حقوق است که اقتصاد را نابود میکند .
  • ناصر IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 1
    پلکانی کجاش عدالت است از عده ای که حقشان است کم می کنید وبه دیگران می دهید اگر می خواهید عدالت انجام شود باید طبق قانون برا بر تورم به همه بطور یکسان حقوق ها افزایش یابد و حالا برای حقوقهای کم یک افزایش دیگر بدهید
  • نسرین کشاورز IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    ما سال هاست زجه می زنیم واز این بی عدالتی می نالیم متاسفانه فریاد رسی نیست
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    متأسفانه طبق یک قانون نانوشته از سالها قبل حتی بین دریافتی ادارات و نهادها و شرکتهای دولتی هم خبری از عدالت نیست.در حالیکه کارمندی در یک نهاد و سازمان دولتی که بنا به اقتضای وظیفه و فلسفه وجودی اون سازمان یا وزارتخانه ,درآمدزا نیست, مثلا" 8میلیون حقوق دارد اما در يك نهاد و ارگان دیگری به بهانه اینکه که درآمدزاست کارمندش که مختصات و سابقه و مدرک و پستش هیچ فرقی با اون کارمند نداره, حقوق بالای 15میلیونی میگیره!!!
  • کارمند IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    این کارمندی که مثلا 25 سال سابقه کار داره چه گناهی کرده که به پای کارمندی تازه استخدام شده بسوزه . اون کارمند با سابقه بالا در وحله اول زحمت زیادی کشیده ودارای فرزندانی هست که باید درس بخونند یا ازدواج کنند. اما کارمندی که تازه اومده یا تازه ازدواج کرده یا قراره ازدواج کنه . بعدش اون کارمند با سابقه کم هر موقع سابقه اش شد 25 سال از اون مزایا استفاده میکنه وبهش میرسه . اینکه یک کارمند با سابقه را با یک کارمند کم سابقه مقایسه کنند عین بی عدالتی وجفا هستش
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    اگه همون کتابدار نبود کسی نمی تونست بره سر چاه نفت مفت مفت حقوق 60 میلیونی بگیره
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بله هر چه اضافه شو د نوش جانشان. اما. عدالت. برای بازنشستگان را هم بخداهید ، میدانید. چه کارهایی توسط همین افرادی. که الان بازنشته هستند و اکثرا اماده. رفتن به عالم دیگر . اونها باخدا. ولی. حرف عد الت است سالها. حقوق های. کم و اضافه ۵ درصد ،حداکثر ۱۰ در سالیانه ..افزایشهای فعلی هم نصف حق است .. فکر نکنید قییمتها کم بود ،،، با همان حقوقهای ان مقع. در تعاونی مسکن هم نتوانستیم صاحب خانه شویم قناعت کار ما بود ، چند شغله بودن هم سه شیفته. مسافر کشی با اختراع با زنشستگان بود ............. هستن کسانه حق بزرگی بر گردن دولت گذاشتند. اونم با خدا. عدالت
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    اصلا چرا باید اختلاف حقوقی 7 برابر باشد مگر یک مدیر هفت برابر کارمندش کار می کند؟!!!
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 0
    مگه نفت متعلق به کارکنان وزارت نفته یا پول در بانک ها متعلق به کارکنان بانکه و یا معدن وخودرو و...متعلق به کارکنان صمته که این کارمندان تاجرصفت و غالبا سفارش شده باید حقوقشان از بالاترین فرماندهان نظامی کشور هم بیشتر باشد؟؟؟؟؟
  • مسعود IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    سلام به نظر من این شرایط پلکانی برای کسانی که سابقه بیشتر دارند اصلا عادلانه نیست هرچی سابقه کارمند بیشتر باشد اضافات کمتری می گیرد و در اینده حقوق یک کارمند با چهار سال سابقه از یک کارمند با سی سال سابقه بیشتر است واین اصلا عادلانه نیست این گونه قوانین اصلا هیچ تفکر وفکری در اون دخیل نیست
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    کارگر چی میشه پس؟چرا کسی از حقوق پایین کارگر چیزی نمیگه؟
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    این مملکت می‌تونه متمرکز و از طریق یک سامانه واحد به ۸۰ میلیون نفر یارانه بده، اما نمی‌تونه حقوق کل کارکتان دولت را از طریق یک سامانه یکپارچه و متمرکز پرداخت کنه؟ اگه این اتفاق بیفته امکان برنامه‌ریزی و نظارت بر دریافتی کل نیروی انسانی کشور هست و امکان پرداخت‌های نجومی به صفر می‌رسه
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    این طرح جالبی است و در صورت اجرا میخ دیگری به اتابوت اصلاحات در ایران کوبیده می شود
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    "در همین راستا نیز مجلس در سال گذشته تلاش کرد میزان افزایش حقوق‌ها از یک سقفی بیشتر نشود." کاملا دروغ: نماینده ها و دولت قدیم و جدید در یک زد و بند و با توجه به تعارض منافع خودشان سقف 2500 را از حقوق هیئت علمی و قاضی و ... در شهریور برداشتند
  • یوسف صحرای IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    خط فقر ده تا دوازده ملیونه پس حقوق تا این رقم باید شامل افزایشی برابر با تورم باشه.حالا حقوق پایین تر رو بیشتر اضافه کنید.ما مردم ابله هستیم
  • یوسف صحرای IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    خط فقر ده تا دوازده ملیونه پس حقوق تا این رقم باید شامل افزایشی برابر با تورم باشه.حالا حقوق پایین تر رو بیشتر اضافه کنید.ما مردم ابله هستیم
  • حسن IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    نظام اداری ما دو مشکل دارد ۱_تلفیقی از تمرکز اداری و قیمومت اداری است ۲.نظام جامع حقوق و دستمزد و استخدامی نیست ۳- تورم و تعدد قوانین داریم ۴_ مدیر محور است تا قانون محور ۵_ تعدد نظام وضعیت شغلی داریم ۶_ شرکت ها و موسسات عمومی داریم که نظام پرداختی یکسانی ندارند ۷_درحوزه اجرا نیاز به قانون انعطاف ناپذیر داریم راه حل اش: سپردن کار به کاردان و اجرای صحیح نظام طبقه بندی مشاغل.
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 1
    طبق معمول نزدیک عید داره میشه و همش صحبت افزایش حقوق کارمندان هست.پس بازنشستگان تامین اجتماعی چی؟؟؟ما گناه کردیم از پول بیت المال استفاده نمی‌کنیم که کلا دولت ها ما را فراموش کردن؟؟؟ حداقل حقوق کارمند خودکار به دست پشت میز نشین امسال ۳ و نیم میلیون بوده در حالیکه کارگر بدبخت حداقل حقوقش ۲ و ۶۰۰ هست.تازه از حقوق خودش حق بیمه میده آخرش هم که بازنشسته که میشه به کارمند اینطور حقوق میدن اما کارگر که میرسه هیچ!!
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    یه چندسالی هست که گامی مثبت خوانده میشود ..! اینبار مثبت ترتر است..؟
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 3
    بهترین کار اینه که همه مردمی که کارمند نیستند رو بکشیم تا هم از شرشون راحت بشیم هم دیگه با خیال راحت بیت المال رو بین کارمندای دولت تقسیم کنیم گوربابای بقیه مردم جامعه اسلامی ایران باید فقط برای کارمندای دولتی باشه
  • سعید رشیدی IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    2 0
    ما کاری نداریم کدام اداره چقدر دریافتی داره ما حقوقمون جواب خانواده نیست وقتی خط فقر زدید ۱۲ میلیون چه جه با ۶ میلیون زندگی کنی خواهش نمی خواهید اضافه کنید زخم زبون هم نزنید
  • وحید IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    1 1
    اصلا چه دلیلی داره که یه نفر باید 30 میلیون حقوق بگیره مگه چیکار میکنه
  • ضرغام ماندگار IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    بین حرف تا عمل فرسنگها فاصله است نمیریم می بینیم
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    فقط حرفش رو زدن بتز. کی جرات داره آقا؟!
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    ابتدا بایبد تفاوت تخصص کارکنان را از بین برد!! بعد به همه برابر پرداخت کرد و گرنه این عدالت عدالت کمونیستی است نه اسلامی
  • ناشناس IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    راهکار پلکانی که عدالت نیست بالاخره سنوات و تحصیلات باید در نظر گرفته بشه دولت اینقدر ولخرجی داره جلوی ول خرجیش را بگیره حق مدیریت و معاونت را بعد از باز نشستگی حذف کنه حقوق الکی به خانم های مطلقه و بیوه بوون کار و زحمت نده و.....
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    پس بیکارها،بی بیمه ابها وبی درآمدها چی،که حقشونو این مفسدان خودی ونخودی وکارکنان رسمی دائمی شرکتهای دولتی خصولتی تنبل مفتخور وبعضا دزد...خورده اند!،
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    الان یه نیرو در شرکت گاز میگیره ۲۰ میلیون همان کارمند تو وزارت بهداشت داره میگیره 10 میلیون یعنی فاصله پرداختی ۵۰ درصد بعد شما دنباله عدالت هستید خدایی جوک جدیده
  • حامد IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    یعنی شخص با مدرک دکترا با بیسواد حقوق مساوی بگیرند این عدالت است
  • IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    گويا مسئولی که حقوق ۳۰ میلیون تومان در ماه را حقوق نجومی می دانه هالیش نیست و نمی فهمه که در سه سال گذشته تورم ۱۰۰۰ درصدی تو این مملکت داشتیم خونه ماشین دلار وسائل خانگی سهام خدمات حمل و نقل بهداشت و درمان همه ۱۰ برابر شده در واقع ۳۰ الان ۳ تومن سال ۹۶ و ۹۷ ته . اینها چطور باید تفهيم کرد خدا می دانه
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 0
    نگووووووو . حقوقهای نجومی همه مال حاله خانباجی های نظامند و جرآت داری حقوقشون کم کنید. نمی‌کنید آخه خودتون هم خانباجی هستید وگرنه به مناصب عالیه نمی‌رسیدند قدتون هم نمیرسبد
  • مسعود IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
    0 1
    کارگری که تو دمای طاقت فرسای ۵۰ درجه تابستان به دور از خانواده تو بدترین وضعیت آب و هوایی و خطرناک ترین لحظه ها نفت استخراج میکنه با کسی که تو کتابخانه زیر کولر گازی و یا بخاری گازی نزدیک خانواده بدور از هر گونه آلودگی هوا و خطر کار میکنه ، باید یکسان حقوق بگیرند ؟ این اسمش عدالته؟
    • علیرضا IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
      1 0
      کار گر بله ولی کارمند شرکت نفت که بقول خودتون زیر کولر گازی کار میکنه چرا چند برابر من فرخنگی یا من کتابدار پول میگیره؟؟؟؟؟؟
  • وحیدی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    1 0
    دوست عزیز من نمیگم کسی که کارگر سر چاه نفته به اندازه کتابدار حقوق بگیره ولی باید اختلاف حقوق هم اندازه داشته باشه .اینم یک میلیون اختلاف اینم دو میلیون یا سه میلیون نه دیگه 15 میلیون نه 20 میلیون اختلاف
  • علیرضا IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    دوست عزیزی که میگی کتابدار زیر کولر هست . شما بیا زیر این کولر درب و داغون یا اصلا سلام بایست ولی با ماهی 5 تومن زندگی کن و تو خجالت زن و بچت بمون حاضری؟ اصلا باورت میشه با ماهی 5 تومن ما داریم زندگی میکنیم . من آجیل شب عید نمی تونم بخرم ولی شرکت نفت دم عید چند کیلو آجیل مفت با پول نفت من داره به شماها میده
  • حمیدرضا IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    هر شرکت نفتی که میگه کارش سخته خوب استعفا بده . ضمن اینکه کار سخت باید سختیه کماربگیره ولی دیگه نباید تا این حد اختلاف حقوق باشه .
  • احمد IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۷
    0 0
    دوست عزیزمون طوری از تخصص حرف زدن که انگار اونی که تخصص نداره جنایتکاره . بخدا اون کارگر معمولی اون رفته گر هم باید یه حقوقی بگیره که بتونه مثل یک انسان آبرومند زندگی کنه . دیگه تا این حد نباید بعضی سازمانها حقوق بدن . شرکت نفتی ها که پول نفت مال خودشون نیست امانت من کارگره دستشون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس