کد خبر 130886
تاریخ انتشار: ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۲

رضا کیانیان که اجرای نخستین «حراج تهران» را بر عهده داشت،‌گفت: شخصیت سینمایی‌ام را پشت میز حراج تهران آوردم و تلاش کردم تا آثار هنرمندان سرزمینم را به بالاترین قیمت‌ها به فروش برسانم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، «حراج تهران» با استقبال و اعلام حمایت بسیاری از نخبگان و چهره‌های شاخص جامعه هنری ایران رو به رو شده است. در کنار توفیق مالی این حراج ،فراهم آمدن فرصت نوینی برای فروش آثار هنری مدرن و معاصر ایران در داخل مرزهای کشور یکی از دستاوردهای بزرگ «حراج تهران» تلقی شده است.

رضا کیانیان،مایکل جها (رئیس کریستیز دوبی) ،پرویز کلانتری،کوروش شیشه گران،واجد خاکدان و ناصر پلنگی دقایقی پس از پایان حراج 2 میلیاردی تهران درباره این رویداد چنین گفتند:

کیانیان: اجرای «حراج تهران» هدیه من به جامعه تجسمی ایران بود

رضا کیانیان ،بازیگر و عکاس ، دقایقی پس از به پایان رساندن حراج تهران، در گفت و گویی با خبرنگاران حاضر در سالن زرین هتل پارسیان آزادی ،با اعلام مطلب فوق گفت: «هفت سالی از حضور رسمی‌ام در عرصه هنرهای تجسمی می‌گذرد و در این مدت توفیق داشته‌ام به شناخت نسبی از فرصت‌ها و چالش‌های این هنر دست یابم،در یک ارزیابی گذرا،  افزایش چشمگیر شمار گالری‌های خصوصی، حضور پر رنگ و با انگیزه هنرمندان سه نسل تجسمی ایران و شاید از همه مهمتر افزایش مشهود مخاطبین آثار تجسمی که می توان روند رو به رشد آن را در علاقه مردم به خرید آثار هنری رصد کرد، مرا وا داشت به این جریان زنده و پویا کمک کنم؛ بنابراین وقتی پیشنهاد اجرای حراج تهران از سوی برگزارکنندگان به من شد آن را پذیرفتم ،شخصیت سینمایی‌ام را پشت میز حراج تهران آوردم و همه تلاشم را کردم تا آثار هنرمندان سرزمینم را به بالاترین قیمت‌ها برسانم و از این رهگذر به جریان خلاق تولید آثار هنری یاری رسانم.

رضا کیانیان که برای اجرای استاندارد حراج، دو روز پایانی فروردین 91 با حضور در حراج کریستیز دوبی شیوه کار حراج گذاران حرفه‌ای آنجا را از نزدیک تماشا کرده بود و پس از اجرای حراج تهران از سوی مایکل جها رئیس کریستیز دوبی بسیار مورد تشویق قرار گرفته بود درباره تجربه اجرای حراج گفت: «آن را یک جور پرفورمنس یافتم. حراج گذار در عین جدیت باید فضایی پر انرژی و صمیمی بیافریند تا امکان تعامل وجود داشته باشد. در حراج شما با تماشاگر محض موجه نیستید ،او تصمیم گیرنده اصلی است و هوشمندانه با مطالعه دقیق برای خرید اقدام می کند اما رفتار حراج گذار در جلب اعتماد او و ادامه حضورش در سالن ضروری است.

کیانیان «حراج تهران» را بسیار موفق ارزیابی نمود و گفت :« فروش 2 میلیارد و 150 میلیون تومانی موید این موفقیت است اما نکته مهم اینجاست که به رغم این عدد شگفت آور که کمتر کسی دستیابی آن را ممکن می دانست ،این آثار بسیار ارزان تر از خارج  کشور به فروش رسیدند حالا انتظار این است که مجموعه داران ایرانی ،آثار هنرمندان سرزمینشان را در ایران بخرند،این مهم می تواند به اقتصاد هنر کمک شایان توجهی نماید. تهران،پایتخت هنری خاورمیانه است و شکل گیری چنین رویدادهای حرفه ای جریان سازی می‌تواند قدرت جولان و استقلال هنر ما را دو چندان کند.

وی در پایان از این که آثار هنرمندان برجسته ایرانی نظیر سهراب سپهری ،پرویز تناولی،عباس کیارستمی ،محمد احصایی،پرویز کلانتری و... را چکش زده و زمینه ساز فروش هر چه بیشتر آنها شده است ابراز خشنودی کرد.

رئیس حراج کریستیز دوبی: حراج تهران رویکرد مثبتی برای بازار هنر خاورمیانه است

مایکل جها رئیس لبنانی کریستیز دوبی یکی از مهمانان حاضر در «حراج تهران» بود او در گفت و گوی کوتاهی «حراج تهران » را بسیار عالی و بسیار موفقیت آمیز ارزیابی نمود و آینده این حراج را بسیار روشن خواند .جها افزود:هر چه تعداد حراج های هنری در منطقه بیشتر شود زمینه ظهور و بروز خریداران و مجموعه داران هنری بیشتری فراهم می شودو بازار هنر خاورمیانه رونق افزون تری می یابد لذا حراج تهران را رویکردی بسیار تاثیر گذار و مثبت برای بازار هنر خاور میانه می دانم.

کلانتری: دولت باید فروش آثار هنری را به بخش خصوصی بسپارد

پرویز کلانتری، نقاشی صاحب سبک که آثار ایرانی اش در مجامع بین المللی زبانزد است، «حراج تهران» را غافلگیر کننده ارزیابی نمود و گفت: فروش دو میلیارد و 150 میلیون تومانی ثابت کرد دولت باید فروش نقاشی را به بخش خصوصی بسپارد، باورم اینست توسعه پایدار در گرو فعال شدن بخش خصوصی است معلوم نیست چرا در ایران همه چیز را از دولت انتظار داریم، دولت باید هنر را به اهالی هنر بسپارد و در حد پشتیبان باقی بماند.

«حراج تهران» ثابت کرد بخش خصوصی می تواند روی پای خود بایستد و دولت باید به آنان اطمینان کرد.

شیشه گران: انتظار این همه توفیق در حراج تهران را نداشتم

کوروش شیشه گران، دیگر نقاش صاحب سبک کشورمان، با اشاره به اینکه هر 73 اثر «حراج تهران» به فروش رفت، گفت: این یک شروع بزرگ برای راهی بزرگ است. استقبال مردم از «حراج تهران» بی نظیر و ستایش برانگیز بود. برگزارکنندگان حراج هم چنان حرفه ای و منطبق بر فرم های بین المللی همه کارها از برپایی وزین نمایشگاه تا اجرای باشکوه و منظم حراج را به نحو احسن انجام دادند که گویی سالهاست آن را تمرین کرده بودند. من «حراج تهران» را بسیار بسیار موفق دیدم و انتظار این همه موفقیت را نداشتم. این نکته را هم علاوه کنم همه هنرمندان پیشکسوت با ارائه ارزانتر آثارشان، همکاری قابل توجهی برای دستیابی به این فروش خیره کننده انجام دادند که آنهم قابل تقدیر است.

خاکدان: گردش مالی در بازار هنر ضروری است

واحد خاکدان، نقاش موفق کشورمان دیگر هنرمند حاضر در «حراج تهران» این رویداد را بسیار مثبت خواند و گفت: هر قدر این گونه اتفاقات بیفتد به نفع رونق هنر در ایران است. بابت فروش دو میلیارد و 150 میلیون تومانی «حراج تهران» خدا را شکر می کنم و به همه خاطرنشان می کنم این گردش مالی در بازار هنر ضروریست، هنرمندان با فروش آثارشان امرار معاش و زندگی می کنند.

ناصر پلنگی: حراج تهران در حد و اندازه بین‌المللی برگزار شد

ناصر پلنگی، نقاشی اش بر روی دیوار مسجد خرمشهر به نوستالژی جامعه هنری بدل شده است نیز «حراج تهران» را به همه جامعه تجسمی تبریک گفت، او گفت: «حراج تهران، بسیار موفق و حرفه ای بود، آن را یک حرکت تاریخی دیدم، به راستی در حد و قواره حراج های استاندارد برگزار شد و دست اندرکارانش سنگ تمام گذاشتند. فروش بسیار چشمگیر «حراج تهران» یک نقطه عطف در هنر ایران است که امیدوارم تداوم یابد.

«حراج تهران» دوم تیر 91 با فروش همه 73 اثر حاضر در آن به مبلغ دو میلیارد و 150 میلیون تومانی در هتل پارسیان آزادی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس