موضوع هسته‌ای ایران؛ از محورهای رایزنی ماکرون و بن سلمان

رسانه‌ها از سفر رئیس جمهور فرانسه به عربستان و رایزنی با مقام‌های این کشور در مورد تحولات منطقه از جمله آخرین وضعیت موضوع هسته‌ای ایران و بحران در لبنان خبر دادند.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور فرانسه روز شنبه در حالی برای دیدار با مقام‌های ارشد عربستان وارد این کشور  شد که برنامه هسته‌ای ایران از جمله محورهای مذاکرات طرفین است.

به نوشته روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه روز شنبه با «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد عربستان سعودی در آخرین مرحله از سفر دو روزه خود به خلیج فارس دیدار کرد. رایزنی در مورد برنامه هسته‌ای ایران، بحران‌های متعدد در لبنان و جنگ جاری در یمن از جمله محورهای مورد مذاکره طرفین اعلام شده است.

پیش از این، ماکرون در قطر بود و به خبرنگاران گفت که فرانسه و برخی کشورهای اروپایی در حال بررسی افتتاح یک نمایندگی مشترک دیپلماتیک در افغانستان هستند، اما تاکید کرد که این به معنای به رسمیت شناختن حاکمان طالبان این کشور نیست. رئیس جمهور فرانسه همچنین گفت که موضوع لبنان را با ولی‌عهد سعودی مطرح خواهد کرد.

در طول دیدارهای اخیر ماکرون از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس، مذاکرات رفع تحریم‌های ایران با قدرت‌های جهانی که فرانسه یکی از طرف‌های آن است، از جمله محورهای مهم رایزنی با مقام‌های منطقه بوده است. فرانسه، آلمان و انگلیس اعلام کرده اند که توافق هسته ای ۲۰۱۵ با تغییرات جزئی راه رو به جلو   در مذاکره با ایران است.

این در حالی است که برخی منابع دیپلماتیک عر از سفر ولی‌عهد عربستان سعودی به چند کشور حاشیه خلیج فارس  با محوریت ایران و تقویت همکاری با کشورهای عربی خبر دادند. (جزئیات بیشتر)

خبرگزاری فرانسه نیز  به نقل از کاخ الیزه گزارش داد که امارات عربی متحده برای خرید ده‌ها جنگنده داسو رافال و بالگرد با مقامات فرانسه قرارداد امضاء خواهد کرد. «جرج قرداحی» وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که روز گذشته و همزمان با سفر رئیس‌جمهور فرانسه به منطقه استعفای خود را اعلام کرد، در بخشی از اظهاراتش خبر داد که رئیس‌جمهور فرانسه بحران ایجاد شده در روابط ریاض و بیروت را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

تنش‌ اخیر میان لبنان و کشورهای حوزه خلیج فارس بویژه عربستان سعودی از آنجا آغاز شد که جرج قرداحی وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در یک مصاحبه تلویزیونی که مربوط به پیش از انتصاب وی به عنوان وزیر است، خواهان توقف جنگ علیه یمن شد.

جورج قرداحی دومین وزیر لبنانی است که در کمتر از یک سال گذشته به علت اظهارنظر درباره اقدامات عربستان سعودی مجبور به استعفا شده است. در نوزدهم ماه می گذشته، «شربل وهبه» وزیر امور خارجه لبنان پس از بیان اظهاراتی درباره ترور «جمال خاشقچی» مجبور به استعفا شده بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس