کد خبر 1308469
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۸
تماشای آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱

آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ از ساعت ۴ صبح امروز آغاز شده و تا غروب ادامه دارد.

به گزارش مشرق، انسیه عرفانی کارشناس نجوم با اشاره به آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ گفت: در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۴ خورشید و ماه گرفتگی رقم خورد که ۲ مورد آن خورشید گرفتگی و ۲ مورد دیگر ماه گرفتگی بود. بر اساس قوانین فیزیک و سطح چرخش مداری، ماه به دور زمین و چرخش مداری زمین به دور خورشید، در سال تنها می‌تواند ۷ گرفتگی رخ دهد که ما امسال تنها ۴ خورشید و ماه گرفتگی داشتیم.

بیشتر بخوانید

تصاویر دیدنی از خورشیدگرفتگی در نیم‌کره شمالی

این کارشناس نجوم در ادامه بیان کرد: آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ در نیم کره جنوبی زمین اتفاق افتاد و ساکنان نیم کره شمالی قادر به تماشای آن نبودند، البته تمامی کشورهای نیمکره جنوبی اعم از هند نیز نمی‌توانستند این گرفتگی را ببینند. آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ به دلیل رخ دادن در ارتفاع پایین در کشورهای آفریقای جنوبی، استرالیا و قطب جنوب دیده شد. در قطب جنوب ناسا برنامه‌ای زنده از آخرین خورشید گرفتگی سال در پایگاه تحقیقاتی خود داشت.

او با اشاره به شرایط تماشای خورشید گرفتگی گفت: در خورشید گرفتگی بر این اساس که فردی در نیم سایه و یا سایه ایستاده باشد می‌تواند خورشید گرفتگی را به صورت جزئی تماشا کند، زیرا برای تماشای بهتر آن باید در یک مکان مناسب قرار گیرد. آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ به دلیل اینکه بخش عظیمی از زمین را پوشش میدهد، نمی‌توان زمان مشخصی برای آن تعیین کرد چرا که در برخی کشورها می‌تواند قبل از طلوع خورشید این پدیده شروع شود و در دیگر کشورها تا غروب خورشید ادامه یابد.

عرفانی اظهار کرد: ساعت جهانی تماشای آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۱ از ساعت ۴ صبح امروز آغاز شده و تا غروب امروز ادامه دارد. در سال ۲۰۲۲ دو خوشید گرفتگی رخ خواهد داد که جزئی بوده و در نیمکره جنوبی و شمالی اتفاق می‌افتد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس