علم مهندسی حوزه بسیار وسیعی است که شامل رشته‌ها و زمینه‌های کاری تخصصی متعددی می‌شود. بسیاری از افرادی که قصد انتخاب رشته دانشگاه را دارند، هنگام مواجهه با لیست بلندبالای رشته‌های مهندسی، دچار سردرگمی شده و نمی‌توانند دست به انتخاب درستی بزنند. باوجوداینکه علاقه همیشه حرف اول را در انتخاب شغل و رشته تحصیلی می‌زند، اما موارد دیگری مثل امکان پیشرفت در مسیر شغلی، شرایط بازار کار و سطح درآمد نیز وجود دارند که هنگام انتخاب رشته باید به آن‌ها توجه شود. 

پردرآمدترین رشته های مهندسی در ایران(سال ۱۴۰۰) را بشناسید

میزان درآمد یکی از مهم‌ترین عواملی است که افراد هنگام انتخاب شغل و رشته دانشگاهی خود به آن توجه می‌کنند. باوجود اخبار ناراحت‌کننده‌ای که در سال‌های اخیر درباره نبود فرصت‌های شغلی با درآمد مناسب برای مهندسان ایرانی به گوش رسیده است، اما همچنان می‌توان برخی از رشته‌های مهندسی را نام برد که درآمد نسبتاً بالاتری دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این رشته‌های مهندسی بپردازیم. اگر شما هم مشتاق هستید که پردرآمدترین رشته های مهندسی در ایران (سال ۱۴۰۰) را بشناسید، به شما پیشنهاد می‌کنیم مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

چطور می‌توان به پردرآمدترین مهندس ایران تبدیل شد؟

به‌جرئت می‌توان گفت موفقیت در همه رشته‌های مهندسی نیازمند دارا بودن یک ویژگی مشترک است و آن مهارت حل مسئله و تلاش برای بهبود زندگی انسان‌ها از طریق حل مسئله است. فرقی ندارد به‌عنوان یک مهندس صنایع در یک کارخانه مشغول به کار هستید یا پشت کامپیوتر نشسته‌اید و در حال نوشتن کدهای یک نرم افزار پیچیده هستید. به‌هرحال باید ذهنیت حل مسئله را در خود پرورش داده و تلاش کنید با استفاده از تکنیک‌های مهندسی، بهترین راه‌حل‌ها را برای مسائل کوچک و بزرگ دنیای واقعی ارائه کنید.

لازمه موفقیت در این امر پیش از هر چیز داشتن علاقه و ممارست است. فراموش نکنید تا زمانی که به رشته تحصیلی و مسیر شغلی خود علاقه‌مند باشید، می‌توانید بیشترین درآمد را از آن رشته به دست آورید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با چند رشته مهندسی پول‌ساز در ایران آشنا کنیم.

مهندسی صنایع

یکی از پرطرفدارترین رشته‌های مهندسی در ایران که طی سال‌های اخیر توانسته از نظر محبوبیت و تقاضای بازار کار حتی قبل از رشته‌های سابقاً پرطرفداری مثل مکانیک و برق قرار بگیرد، مهندسی صنایع است.

دانشجویان مهندسی صنایع ترکیبی از علوم انسانی (مثل علم مدیریت، رهبری و روانشناسی)، ریاضیات (آمار و احتمالات) و علوم اقتصادی (مثل امور مالی، بهره‌وری و کنترل موجودی) را در دانشگاه فرامی‌گیرند و برای ورود به بازار کار آماده می‌شوند.

تحصیل در رشته مهندسی صنایع به علت تنوع بالای دروس و همچنین بازار کار فوق‌العاده‌ای که برای فارغ‌التحصیلان آن وجود دارد، می‌تواند بسیار جذاب باشد. از جمله مشاغل پردرآمدی که مهندسان صنایع می‌توانند وارد آن‌ها شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

· سرپرست خط تولید

· سرپرست واحد برنامه‌ریزی تولید

· سرپرست کنترل و مدیریت موجودی

· مدیریت و کنترل پروژه

· مدیریت محصول

· تحلیل‌گر مالی

· مهندس تضمین کیفیت

· مهندس فرایندها

· تحلیل‌گر کسب‌وکار

· تحلیل‌گر داده

· کارشناس هوشمندسازی کسب‌وکار

مهندسی نرم افزار

اگر می‌خواهید پردرآمدترین رشته های مهندسی در ایران (سال ۱۴۰۰) را بشناسید از رشته مهندسی نرم افزار نباید به‌آسانی عبور کنید! این روزها در عصر تحول دیجیتال به سر می‌بریم و همه کسب‌وکارها با سرعت باورنکردنی در حال حرکت به سمت کامپیوتری کردن همه فرایندهای خود هستند. سوپرمارکت‌های آنلاین، سیستم‌های نوبت‌دهی آنلاین، تاکسی‌های اینترنتی، کلاس‌های مجازی و ... تنها بخشی از خدماتی هستند که استارتاپ‌های ایرانی به کاربران خود ارائه کرده و آن‌ها را از خروج از منزل بی‌نیاز کرده‌اند.

تنها کافی است سری به سایت‌های استخدامی بزنید تا با طیف گسترده‌ای از آگهی‌های استخدامی مهندس نرم افزار و سخت افزار روبرو شوید. برخی از مشاغلی که فارغ‌التحصیلان مهندسی نرم‌افزار در آن‌ها مشغول به کار می‌شوند عبارت‌اند از:

· برنامه‌نویس موبایل

· برنامه‌نویس بک اند

· برنامه‌نویس فرانت اند

· برنامه‌نویس پایتون

· برنامه‌نویس وب

· کارشناس تست محصول

· اسکرام مستر

طبق گزارش‌ها درآمد یک مهندس نرم‌افزار در ایران می‌تواند به‌صورت میانگین بالغ بر بیست میلیون تومان باشد که عدد مناسبی نسبت به سایر رشته‌های مهندسی است.

مهندسی عمران

شاید اسم این رشته غلط‌انداز بوده و تصور کنید مهندسان عمران صرفاً با ساختمان‌سازی و جاده‌سازی سروکار داشته و درآمد زیادی ندارند. اما خوب است بدانید یکی از حوزه‌های کاری پردرآمد و البته پرطرفداری که مهندسان عمران می‌توانند وارد آن شوند، کنترل و مدیریت پروژه است.

پروژه به هرگونه فعالیتی گفته می‌شود که دارای منابع مالی، انسانی و زمانی مشخص بوده و باید طبق بودجه مالی تعیین‌شده و در زمان مشخص، به انجام برسد. پروژه‌ها ممکن است خیلی ساده باشند (مثل ساخت یک ساختمان چهارطبقه) و یا پروژه‌های عظیم ملی (مثل ساخت سد، پل و بزرگراه) باشند. مدیریت این پروژه‌ها به‌گونه‌ای که انحراف از بودجه و برنامه زمانی تعیین‌شده به کمترین حالت ممکن برسد، وظیفه مدیر پروژه است. در حال حاضر میانگین درآمد مدیران پروژه در ایران بسته به میزان سابقه کار و محل فعالیت آن‌ها، بیش از ۱۰ میلیون تومان است.

مهندسی پزشکی

یکی از رشته‌های پرطرفدار حوزه مهندسی که دانشگاه‌های اندکی در ایران آن را ارائه می‌کنند، مهندسی پزشکی است. دانشجویان این رشته با مطالعه دروس دانشگاهی تخصصی در زمینه‌های مختلفی مثل برق (مثل الکترونیک و مخابرات)، مفاهیم ابتدایی پزشکی (مثل آناتومی و فیزیولوژی)، مکانیک (مثل سیالات و جامدات) و ... می‌توانند علم مهندسی را با پزشکی ترکیب کنند. هدف نهایی که مهندسین پزشکی دنبال می‌کنند ارائه بهترین راه‌حل‌های مهندسی برای بهبود فرایندهای پزشکی در بیمارستان‌ها، کمک به بیماران حرکتی و نقص عضو، ساخت اعضا و بافت‌های مصنوعی بدن و ساخت انواع تجهیزات پزشکی بیمارستان‌ها است. به علت اینکه تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته از سایر رشته‌های مهندسی کمتر است، می‌توان درآمد بالایی را برای این افراد در بازار کار متصور بود.

لازم به ذکر است افرادی که در رشته‌های دیگری مثل برق، مکانیک و پزشکی هسته ای تحصیل کرده‌اند، می‌توانند در مقطع ارشد خود وارد این رشته شوند. به همین دلیل معمولاً در آگهی‌های استخدام رشته ی مهندسی مکانیک از فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی پزشکی (به‌خصوص گرایش بیومکانیک) نیز دعوت به همکاری می‌شود.

مهندسی هوافضا

رشته مهندسی هوافضا را می‌توان از بسیاری جهات مشابه رشته مکانیک دانست. دانشجویان هوافضا با مطالعه دروس تخصصی در دانشگاه، دانش لازم را در زمینه طراحی و پیاده‌سازی انواع تجهیزات پرنده مثل هواپیما، موشک، بالگرد، ماهواره و فضاپیما به دست می‌آورند.

مانند رشته مهندسی پزشکی، به علت کمبود نیروی کار تخصصی در حوزه مهندسی هوافضا، فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به‌راحتی جذب مراکزی مانند سازمان فضایی ایران، نیروی هوایی ارتش، سازمان هواپیمایی کشوری، پژوهشگاه هوافضا، شرکت‌های هواپیمایی و مراکز نگهداری و تعمیر هواپیما و ... شوند.

مهندسی نفت

رشته مهندسی نفت یکی از قدیمی‌ترین رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های ایران تدریس می‌شود. باتوجه به اینکه کشور ما کشوری نفت‌خیز بوده و شرکت‌های مختلفی در زمینه اکتشاف، حفاری، استخراج و فرآوری نفت در آن فعالیت می‌کنند، می‌توان بازار کار و درآمد خوبی را برای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی نفت در ایران متصور بود.

پالایشگاه‌ها، کارخانجات و صنایع پتروشیمی، شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های خصوصی حوزه نفت و گاز، واحدهای تحقیق و توسعه، بازرگانی خارجی و ... از جمله بخش‌هایی هستند که اقدام به استخدام مهندسان نفت و پتروشیمی می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله با عنوان «پردرآمدترین رشته های مهندسی در ایران (سال ۱۴۰۰) را بشناسید» تلاش کردیم به‌صورت خلاصه به بررسی برخی از رشته‌های پردرآمد مهندسی بپردازیم. در میان این رشته‌های پردرآمد، مهندسی صنایع، مهندسی نرم افزار و سخت افزار، مهندسی مکانیک، مهندسی پزشکی، مهندسی عمران، مهندسی هوافضا و مهندسی نفت در میان دانش‌آموزانی که قصد انتخاب رشته دارند طرفداران زیادی دارد.

در پایان باید این نکته را یادآوری کرد که هیچ چیز بیشتر از علاقه و اشتیاق به پیشرفت نمی‌تواند در تعیین میزان درآمدی که افراد از شغلشان کسب می‌کنند، اثرگذار باشد؛ بنابراین قبل از اینکه رشته و مسیر شغلی خود را انتخاب کنید، برای شناخت بهتر علایق و استعدادهای خود زمان صرف کنید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس