کد خبر 1307721
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۸
مسکو: ادعای بن‌بست در مذاکرات وین اشتباه است

وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای ضمن تأکید بر هدف مشترک مذاکره‌کنندگان «وین» برای احیای برجام، تأکید کرد، آن‌هایی که مدعی هستند مذاکرات به بن‌بست خورده، در اشتباه هستند.

به گزارش مشرق، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای درباره مذاکرات فعلی وین برای «رفع تحریم‌ها» علیه جمهوری اسلامی ایران و احیای برجام تصریح کرد که تمامی طرف‌های مذاکره‌کننده یک هدف را دنبال می‌کنند و آن بازگشت سریع توافق هسته‌ای به چارچوب توافق شده بدون هرگونه پیوست یا معافیت و اطمینان از تداوم اجرای برجام است.

نمایندگی روسیه در وین با انتشار یک پیام در صفحه توییتر در این خصوص نوشت که وزارت خارجه روسیه درباره مذاکرات وین برای احیای برجام بر این اصل است: «تمامی طرف‌های ذی ربط با یک هدف مشابه روبه‌رو هستند و آن بازگشت توافق هسته‌ای به چارچوب توافق شده بدون هرگونه پیوست یا معافیت و اطمینان حاصل کردن از ادامه حیات این توافق می‌باشد».

وزارت خارجه روسیه همچنین با اشاره به برخی گزارش‌ها مبنی بر بن‌بست در مذاکرات وین ادامه داد: «آن‌هایی که ادعا می‌کنند ما در بن‌بست هستیم، اشتباه می‌کنند».

ادعای بن‌بست در مذاکرات وین اشتباه است

وزارت خارجه روسیه همچنین در خصوص روند مذاکرات فعلی وین توضیح داد: «مهم است که مذاکرات در جریان بر اساس نتایج ۶ دور قبلی است که از آوریل تا ژوئن ۲۰۲۱ انجام گرفت و روسیه تلاش‌های زیادی برای تحقق این امر انجام داده است».

وزارت خارجه روسیه در حالی از برخی ادعاها درباره بن بست در مذاکرات وین سخن به میان آورده است که روز گذشته (چهارشنبه)، نشریه آمریکایی «پالتیکو» در روایتی در خصوص روند مذاکرات فعلی «وین» برای احیای برجام و لغو تحریم‌های ایالات متحده علیه آمریکا علیه جمهوری اسلامی نوشت که آن طور که مذاکره‌کنندگان برآورد کرده‌اند، حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از توافق تکمیل شده است و ۲۰ تا ۳۰ درصد باقیمانده حاوی دشوارترین مسائل است که شامل سانتریفیوژهای بسیار زیاد پیشرفته ایران می‌شود.

از طرف دیگر، صهیونیست‌ها در روزها و هفته‌های اخیر تمامی تلاش خود را برای به بن بست کشاندن مذاکرات هسته‌ای به کار گرفته‌اند و حتی در جریان مذاکرات وین مدعی شده‌اند که ایران در حال غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۹۰ درصد است و این در حالی است که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأکید کرده است که در حال حاضر غنی‌سازی ۹۰ درصدی در ایران وجود ندارد.

دور جدید مذاکرات وین بین ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌های آمریکا از روز دوشنبه هشتم آذر ماه با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در شهر وین پایتخت اتریش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد و برخی گمانه‌زنی‌ها از ادامه آن تا فردا (جمعه) حکایت دارد.

مذاکرات وین در حالی پیش می‌رود که منابع ایرانی، امروز (پنجشنبه) از ارائه دو سند شامل لغو تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای به طرف مقابل خبر دادند که البته جزئیاتی از آن منتشر نشده است و از طرف دیگر، یک دیپلمات اروپایی حاضر در مذاکرات وین بدون ارائه هرگونه جزئیات تأیید کرد که هیأت مذاکره کننده ایران دو سند در زمینه لغو تحریمها و تعهدات هسته ای به طرف اروپایی ارائه کرده است.

دولت آیت‌الله «سیدابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران از همان زمان روی کار آمدن تأکید کرده است که ایران برای احیای منافع ملت وارد مذاکرات وین می‌شود و تصریح کرده اند که رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران، به گونه‌ای که قابل راستی‌آزمایی باشد مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی در این مذاکرات به حساب می آید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۱
    0 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس