کد خبر 1306820
تاریخ انتشار: ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
محصولی ساخت ایران برای درمان ناباروری ساخته شد

محصولی دانش‌بنیان در کشور تولید شده است که با تزریق و عملیات درون‌سلولی و با فناوری حرکتی فوق دقیق، ناباروری را درمان می‌کند.

به گزارش مشرق، سعید خداخانی مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه کاربرد اصلی میکرومانیپولاتور درمان ناباروری است، گفت: این محصول در لقاح مصنوعی یا ICSI، نمونه‌برداری از داخل هسته سلول، نمونه‌برداری از سلول‌های بنیادی جنین، ترنسژن انتقال هسته سلول که به طور کلی در درمان ناباروری، جنین‌شناسی، اصلاح نژاد و زیست‌فناوری کاربرد دارد.

او افزود: بیشترین کاربرد دستگاه میکرومانیپولاتور، در روش ICSI یا همان تزریق اسپرم داخل سیتوپلاسم تخمک است. از این روش در مواقعی استفاده می‌شود که اسپرم توانایی لازم برای حرکت را ندارد و به این سبب قادر به آمیزش با تخمک و بارور کردن آن نیست.

بیشتر بخوانید

دستگاه ایکس‌ری ساخت ایران رونمایی شد +عکس

خداخانی ادامه داد: دستگاه میکرومانیپولاتور همچنین کاربردهایی در میکروبیولوژی و تحقیقات سلولی انسانی، دامی و گیاهی، تحقیقات سلول‌های بنیادی، تحقیقات ژنتیک و اصلاح نژاد، صنعت اپتیک، چیدمان میکرولنزها، انبرک نوری optical tweezer، میکرو اسمبلی، نانوتکنولوژی و میکروالکترونیک دارد.

او بیان کرد: اجزای دستگاه شامل ۲ ست بازوی ۳ محوره برای جابجایی سوزن‌ها، جوی استیک و ۲ پمپ میکرواینجکشن برای تزریق داخل سلول است که تمام این قطعات داخل کشور طراحی و ساخته شده است.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان ادامه داد: پیش از تولید این دستگاه در کشور، نمونه‌های آلمانی و ژاپنی آن به کشور وارد می‌شد که با بومی‌سازی این دستگاه، واردات آن‌ها قطع شد. قطعات زیادی از این دستگاه بومی‌سازی شده است. مهم‌ترین مزیت این محصول کیفیت قابل‌قبول و همچنین پشتیبانی است که از محصول صورت می‌گیرد.

او گفت: با تولید این دستگاه، حدود ۱۱ نفر به طور مستقیم مشغول به فعالیت هستند. قیمت نمونه خارجی این محصول به حدود ۲ میلیارد تومان رسیده است؛ اما این دستگاه قیمت پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی خود دارد و مانع از خروج ارز نیز شده است.

نیاز به افزایش مراکز درمان ناباروری در کشور

خداخانی افزود: صندوق حمایت از سرمایه‌گذاری زیست‌فناوری در راستای ماموریت خود در این حوزه و با هدف حمایت از تولیدات ملی، اقدام به مشارکت در ساخت و تولید این دستگاه کرده است.

مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک خوبی به رشد شرکت‌های دانش‌بنیان داشته و شرکت ما هم از این کمک‌ها استفاده کرده است، گفت: اگر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بتواند هماهنگی بهتری در سطوح بالاتر دولتی انجام دهد و نهادهای مختلف و مرتبط با کسب‌وکارها را توجیه کند، نتیجه بهتری نیز حاصل می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما HK ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    5 0
    خودکافایی تنها راه نجات ایران هیچ کشوری با وابستگی پیشرفت نکرده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس