اظهارنظر نماینده چین در مذاکرات وین درباره تحریم های ایران

وزارت خارجه روسیه با تاکید بر عزم مشارکت‌کنندگان در مذاکرات وین، اعلام کرد که در گفت‌وگوهای شب گذشته بر ادامه فعالیت دو کارگروه موافقت شد.

به گزارش مشرق، وزارت خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) از جدیت تمام شرکت‌کنندگان در مذاکرات احیای برجام در وین برای نیل به نتایج مثبت خبر داد.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «همه شرکت‌کنندگان در مذاکرات وین بر پیگیری خود برای رسیدن به نتیجه مثبت در اسرع وقت تاکید کردند».

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه همچنین آمده است که شرکت‌کنندگان در نشست وین تصمیم گرفتند کار دو گروه از کارشناسان در حوزه‌های تحریم و مسائل هسته‌ای را از سر بگیرند.

بیشتربخوانید:

جمع بندی دیپلمات‌ها از مذاکرات وین جهت رفع تحریم‌های ایران

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات وین نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت نتیجه نشست روز گذشته، آغاز خوبی برای این روند کاری بود زیرا نمایندگان هیأت جدید ایرانی انعطاف خاصی را در مورد تعدادی از موضوعات بسیار مهم نشان دادند.

اولیانوف درباره این انعطاف مد نظر خود اظهار داشت، برای مثال ایرانی‌ها که لغو تحریم‌های آمریکا همچنان موضوع اصلی آنهاست، توافق دارند که باید همزمان به موضوع هسته‌ای رسیدگی شود، که نشان‌دهنده بازگشت تهران به پارامترهای اولیه توافق هسته‌ای منعقد شده در سال ۲۰۱۵ است.

بیشتربخوانید:

اصلاح‌طلبان و پالس ناامیدی که به وین می‌فرستند

به نوشته خبرگزاری «تاس»، وی با بیان اینکه مذاکرات از جایی که قطع شده بود ادامه پیدا کرد، توضیح داد: «نکته کلیدی این است که تصمیم گرفته شد مذاکرات از لحظه تعلیق در ۲۰ ژوئن امسال از سر گرفته شود. پیشرفت پایان خرداد ماه، مبنای کار بیشتر قرار گرفته است».

نماینده روسیه در مذاکرات وین همچنین گفت: «در این نشست در مورد اقدامات قبلی برای آینده نزدیک توافق شده است. به ویژه دو کارگروه فعالیت خود را از سر می گیرند».

اولیانوف همچنین خبر داد که در اول آذرماه نشست کارگروه مربوط به مسائل هسته‌ای برگزار می‌شود.

بیشتربخوانید:

محافل صهیونیستی: خروج آمریکا از برجام خطایی راهبردی بود

نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۱+۴ عصر دوشنبه با حضور در هتل «کوبورگ» محل مذاکرات احیای برجام در وین، دور هفتم گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام را برگزار کردند.

روزنامه «نیویورک تایمز» نیز بامداد امروز به نقل از یک مقام اروپایی نوشت که مذاکره کننده ایران هشدار داده در صورتی که خواسته‌های ایران در مذاکرات برآورده نشود، تهران برنامه هسته‌ای خود را تشدید خواهد کرد. 

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

تا کنون شش دور مذاکره در شهر وین میان آمریکا و سایر طرف‌های برجام غیر از ایران برای تسهیل بازگشت آمریکا به برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

یکی از زمینه‌های اختلاف در این مذاکرات اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
    2 1
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس