ضرورت اجرای نظام حکمرانی آب با مشارکت ذینفعان در کشور

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری گفت: با توجه به شعار دولت سیزدهم مبنی بر شفافیت، بنا داریم نسبت به شفافیت کامل در آمار و اطلاعات مربوط به حوضه آبریز برنامه ریزی کنیم.

به گزارش مشرق بنا به اعلام روابط عمومی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری، پیرو ماموریت محوله از سوی رئیس جمهور به مرکز بررسی‌های استراتژیک در خصوص انجام مطالعات علمی و تشکیل کارگروه‌های فعال در زمینه احیای زاینده‌رود، قرار است سلسله نشست‌های نخبگانی پیرامون رفع چالش‌های حوضه آبریز زاینده رود برگزار شود که نخستین نشست آن با عنوان «بررسی ابعاد اعتلای نظام مدیریت منابع آب در جهت احیای حوضه آبریز زاینده رود» برگزار شد.

محمد صادق خیاطیان در ابتدای جلسه ضمن اشاره به اینکه قرار است در این جلسات به موضوع احیای زاینده‌رود و مسائل آب کشور از جنبه علمی و کارشناسی نگریسته شود، گفت: از جمله اقدامات مرکز پس از ابلاغ ماموریت توسط ریاست جمهور، جمع‌آوری اطلاعات و مطالعات انجام شده در دانشگاه‌ها، مراکز علمی و اجرایی کشور بود. در این راستا طی مکاتباتی که با ۹ دانشگاه کشور انجام گرفت، تاکنون ۷ دانشگاه ملی و استانی ضمن ارائه پیشنهادات، آمادگی خود را برای همکاری در این خصوص اعلام داشته اند.

رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه به اشتیاق و علاقه کارشناسان و ذینفعان این حوزه برای ارائه راهکارها اشاره کرد و تصریح کرد: تاکنون تلاش شده ضمن جمع‌آوری مطالعات انجام شده، نظرات کارشناسی کارشناسان و ذینفعان را هم گردآوری کنیم که البته نقش مردم و ذینفعان در تحقق راهکارها انکار نشدنی است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت اجرای نظام حکمرانی آب با مشارکت ذینفعان در کشور گفت: با توجه به شعار دولت سیزدهم مبنی بر شفافیت، بنا داریم نسبت به شفافیت کامل در آمار و اطلاعات مربوط به حوضه آبریز برنامه ریزی کنیم.

خیاطیان همچنین استفاده از فناوری‌های جدید در مدیریت آب با هدف بالا بردن بهره‌وری را ضروری دانست.

در ادامه این جلسه مدیران برخی از سازمان‌ها و کارشناسان مدعو به ارائه نظرات و راهکارهای علمی و عملی مدیریت منابع آب حوضه آبریز زاینده رود پرداختند. از دیگر موضوعات مهم بیان شده در جلسه می‌توان به بازنگری در صدور پروانه بهره‌برداری آب توسط وزارت نیرو، بازنگری در نحوه مدیریت مصرف با کمک مشاوران بدون وابستگی استانی، نظارت بر چاه‌های غیرمجاز حریمی و غیرحریمی برای جلوگیری از فرونشست، تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی، جدا سازی آب صنعت از آب شرب اشاره کرد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس