نوشیدن قهوه خطر ابتلا به چه بیماری را کاهش می‌دهد؟

نتایج یک مطالعه طولانی مدت نشان داده است که نوشیدن مقادیر زیاد قهوه ممکن است احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش دهد.

به گزارش مشرق به نقل از ساینس دیلی، محققان دانشگاه ادیت کوان استرالیا در مطالعه ای به بررسی این موضوع پرداختند که آیا مصرف قهوه بر میزان زوال شناختی بیش از ۲۰۰ استرالیایی در طول یک دهه تأثیر گذاشته است یا خیر.

دکتر «سامانتا گاردنر»، محقق اصلی این مطالعه، گفت: «نتایج نشان داد که بین قهوه و چندین نشانگر مهم مرتبط با بیماری آلزایمر ارتباط وجود دارد.»

بیشتر بخوانید

رفع یبوست با نوشیدن قهوه

او گفت: «ما دریافتیم شرکت‌کنندگانی که هیچ اختلالی در حافظه نداشتند و در ابتدای مطالعه مصرف قهوه‌شان بیشتر بود، با خطر کمتر ابتلا به اختلالات شناختی خفیف که اغلب قبل از بیماری آلزایمر روی می دهد، یا ابتلا به بیماری آلزایمر در طول مطالعه روبرو بودند.»

محققان دریافتند نوشیدن قهوه بیشتر نتایج مثبتی در رابطه با حوزه‌های خاصی از عملکرد شناختی، به‌ویژه عملکرد اجرایی که شامل برنامه‌ریزی، خودکنترلی و توجه است، داشت.

همچنین به نظر می رسد مصرف بیشتر قهوه با کُند کردن روند تجمع پروتئین آمیلوئید در مغز، عاملی کلیدی در ایجاد بیماری آلزایمر، مرتبط است.

دکتر گاردنر در ادامه افزود: «اگرچه تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است، اما این مطالعه دلگرم کننده بود زیرا نشان داد نوشیدن قهوه می تواند راهی آسان برای کمک به تاخیر در شروع بیماری آلزایمر باشد.»

به گفته وی، «این نوشیدنی می تواند به ویژه برای افرادی که در معرض خطر زوال شناختی هستند اما هیچ علامتی ندارند، مفید باشد.»

محققان معتقدند ممکن است بتوان برخی از دستورالعمل‌های روشنی را ایجاد کرد که افراد می‌توانند در میانسالی از آنها پیروی کنند و این امر بتواند تأثیری پایدار داشته باشد.

دکتر گاردنر گفت: «اگر متوسط فنجان قهوه ای که در خانه تهیه می شود ۲۴۰ گرم باشد، افزایش آن به دو فنجان در روز می تواند به طور بالقوه زوال شناختی را تا ۸ درصد پس از ۱۸ ماه کاهش دهد.»

«همچنین می‌توان شاهد کاهش ۵ درصدی تجمع آمیلوئید در مغز در همان دوره زمانی بود.»

در بیماری آلزایمر، آمیلوئید با تجمع در کنارهم، پلاک هایی را تشکیل می دهد که برای مغز سمی هستند.

محققان هنوز به طور دقیق مشخص نکرده‌اند که کدام ترکیبات قهوه در تأثیرات مثبت آن بر سلامت مغز نقش دارند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس