سخندان: نام بنیادی فر برای قضاوت دربی ربطی به نامه داوران به رئیس جمهور ندارد/در مورد VAR دنبال وعده الکی نیستیم

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال گفت: تصمیمی که می‌خواهیم برای انتخاب داور دربی بگیریم به نامه داوران به رئیس جمهوری ربط ندارد.

به گزارش مشرق، رضا سخندان درباره مطرح شدن نام موعود بنیادی‌فر به عنوان گزینه نهایی قضاوت دربی اظهار داشت:‌ اینگونه نیست. چهار نفر گزینه داوری دربی هستند اما هنوز هیچ تصمیمی نگرفته‌ایم زیرا منتظریم دیدارهای هفته هفتم لیگ برتر تا سه شنبه تمام شود. پس از آن همراه با خداداد افشاریان درباره داور این مسابقه تصمیم نهایی را گرفته و بهترین گزینه را انتخاب می‌کنیم.

وی در مورد اینکه آیا داورانی که در هفته هفتم قضاوت می‌کنند هم جزو گزینه‌های داوری دیدار استقلال و پرسپولیس هستند، عنوان کرد: احتمال دارد داورانی هم که در این هفته قضاوت می‌کنند جزو گزینه‌ها باشند.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درباره شائبه‌های مطرح شده نسبت به نامه داوران به رئیس جمهور عنوان کرد: این نامه مربوط به کل داوران کشورمان است. در حال حاضر کشور ما چهار داور دارای لایسنس سیستم VAR را ندارد و تا زمانی که این اتفاق نیفتد داوران ما نمی‌توانند به رقابت‌های بین‌المللی و خارج از کشور بروند. مراحل پایانی مسابقات زیر نظر فیفا و AFC با VAR برگزار می‌شود. این یکی از علت‌های ارسال نامه داوران به ریاست جمهوری است.دومین دلیل هم این است که بیشتر کشورها مشغول استفاده از این سیستم هستند. خطای انسانی همه جا وجود دارد و بهترین داوران هم گاهی مواقع اشتباهاتی مرتکب می‌شوند، به همین دلیل داوران ما درخواست کردند ورود VAR به کشورمان هرچه سریع‌تر اتفاق بیفتد.

سخندان اضافه کرد: خود مسئولان فدراسیون فوتبال هم از زمان روی کار آمدن پیگیر این موضوع هستند اما برخی مسائل و مشکلات وجود دارد که تا حدی سد کار شده است. داوران هم طبق نیاز جامعه داوری و فوتبال کشور چنین تقاضایی مطرح کردند. نباید از کشورهای دیگر عقب بمانیم. در بازی با امارات دیدید استفاده از کمک داور ویدیوئی تا چه اندازه به تیم ملی کمک کرد و اگر بتوانیم هرچه سریع‌تر با رفع موانع از این سیستم استفاده کنیم، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. در صورت وجود VAR حتی اگر اتفاق یا اشتباهی در قضاوت بازی‌ها رخ بدهد، داوران حواسشان را جمع می‌کنند و تیم‌ها ضرر نخواهند کرد زیرا تصمیم نهایی با VAR گرفته خواهد شد.

وی در مورد دلیل درج نشدن امضاء و نام داوران در این نامه توضیح داد: در گروه داوران همه آنها متفق‌القول موافق این موضوع بودند اما با توجه به پراکندگی کشورمان اگر قرار بود همه داوران نامه را امضاء کنند، زمان می‌برد. این امکان هم که امضای مثلا 100 داور در یک برگه باشد وجود ندارد.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در مورد اظهارنظر برخی پیشکسوتان داوری مبنی بر اینکه طبق صحبت‌شان با تعدادی از داوران آنها نسبت به این موضوع بی‌اطلاع بوده اند و این نامه از طرف فدراسیون فوتبال ارسال شده است، گفت: همه افرادی که در این مدت صحبت کردند قابل احترام هستند اما از برخی مسائل داخلی خبر ندارند. امکان ندارد هر فردی بدون هماهنگی با سایر افراد یک نامه کلی بزند یا نامه‌ای که برای خودش باشد به اسم کل داوران ارسال کند، چنین اتفاقی به هیچ وجه نخواهد افتاد.

واکنش رئیس دپارتمان داوری به انتخاب بنیادی فر برای قضاوت دربی

سخندان افزود:‌ از رسانه‌ها می‌خواهم با برخی داوران بین‌المللی فوتبال کشورمان تماس بگیرند تا مشخص شود بچه‌ها از این موضوع اطلاع دارند. ارسال نامه به رئیس جمهور به هیچ وجه شخصی نبوده بلکه مربوط به داوری و فوتبال کشور بوده است. مهم است هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد، زیرا به دلیل نبود VAR میزبانی خیلی از مسابقات بین‌المللی را به ما نمی‌دهند. در شرایطی که ایران شرایط میزبانی از خیلی از مسابقات را دارد اما به دلیل وضعیت فعلی از میزبانی بسیاری از بازی‌های بین‌المللی محروم است.

وی در مورد اینکه آیا موعود بنیادی‌فر به عنوان یکی از افرادی که ارسال نامه به ریاست جمهوری را تایید کرده گزینه قضاوت دربی است، پاسخ داد: این گونه نیست، بنیادی‌فر پس از فغانی نفر دوم لیست داوران بین‌المللی کشورمان است. تصمیمی که می‌خواهیم برای انتخاب داور دربی بگیریم به این مسائل هیچ ربطی ندارد. سعی می‌کنیم بهترین گزینه‌ای که شرایط قضاوت را دارد انتخاب کنیم. برای انتخاب داور هم قضاوت‌ هفته‌های قبل لیگ برتر، نمرات داوران و توانمندی آنها را بررسی می‌کنیم.

رئیسی دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در مورد زمان احتمالی ورود VAR به کشورمان اظهار داشت: در کارگروه VAR فدراسیون فوتبال نیستم اما از روزی که مسئولان جدید به فدراسیون آمدند پیگیر کار بودند و علاقه داشتند این سیستم هرچه سریع‌تر وارد کشور شود. البته استفاده از این سیستم پروسه زمانی طولانی دارد و این گونه نیست که امروز درخواست VAR کنیم و فردا اجازه استفاده از آن را به ما بدهند. باید مرحله به مرحله پیش برویم و کارهای ابتدایی استفاده از VAR را انجام بدهیم. کارگروه فعلی هم یکی دو مرحله از کارها را پیش برده ولی به موانعی برخورده که باید با رفع آنها کار را پیش برد. نمی‌توان در مورد تاریخ دقیقی اظهارنظر کرد. دنبال سر کار گذاشتن مردم هم نیستیم و نمی‌خواهیم وعده الکی بدهیم. باید برای استفاده از VAR تمام مراحل را پشت سر بگذاریم.

رئیس دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال در مورد احتمال جریمه یا محروم شدن برخی داوران پراشتباه در لیگ برتر توضیح داد: اشکالات داوری همیشه وجود دارد و تمام‌شدنی نیست، با این وجود دپارتمان و کمیته داوران پیگیر کار هستند تا به همه بچه‌ها برای کم اشتباه ظاهر شدن کمک کنیم. در حال حاضر داورانی را در اختیار داریم که در 7-6 سال گذشته از آنها استفاده کرده‌ایم. باید همراه آنها بوده و آموزش درستی به داوران بدهیم. داوران جوانی هم داریم که می‌توانیم در آینده از آنها استفاده کنیم. در کل می‌خواهیم داوران در مسابقات کم‌اشتباه‌تر ظاهر شوند.

سخندان اضافه کرد: طبیعی است در این میان با توجه به  شرایط قضاوت داوران برای بازی بعدی به آنها قضاوت می‌دهیم. هر داوری قضاوت خوبی داشته باشد تشویق خواهد شد و به او کمک می‌کنیم. داورانی هم که اشتباهاتی داشته باشند سعی می‌کنیم علت این مسائل را به آنها گوشزد کنیم و اگر داوری در وضعیت ایده‌آل نباشد چند هفته‌ای از آنها استفاده نخواهیم کرد تا با رسیدن به شرایط جسمی، فنی و ذهنی بهتر آماده‌تر بشوند و اشتباهی در کارشان نباشد.

وی درباره اینکه آیا داوران لیگ برتری برای قضاوت در 6 هفته ابتدایی فصل دریافتی داشته‌اند، گفت: هنوز این اتفاق رخ نداده اما پیگیر کار هستیم و قرار است این اتفاق رخ بدهد، شاید تا حدی پرداخت حق‌الزحمه داوران زمان‌بر شد، اما تلاش می‌کنیم هرچه سریع‌تر حقوق داوران پرداخت شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس