کد خبر 1305696
تاریخ انتشار: ۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
تحلیل عضو شورای شهر از حواشی اخیر مترو

عضو شورای شهر تهران گفت: انتظار ما این است با توجه به نشست‌هایی که اتفاق افتاده و همراهی‌هایی که بین دولت و شهرداری شکل گرفته حداقل به طور سالیانه هزار یا هزار و پانصد دستگاه اتوبوس تامین شود.

به گزارش مشرق، سیدعلی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تاثیر کمبود ناوگان اتوبوسرانی، طولانی شدن سرفاصله قطارهای مترو و خرابی‌های اخیر در واگن‌های مترو بر افزایش حجم ترافیک شهری در پایتخت گفت: کاملا روشن است که این عوامل دارای تاثیری مستقیم بر بالا رفتن حجم ترافیک هستند. علت اصلی طولانی شدن سرفاصله قطارهای مترو به طور عمده به کمبود قطارهای مترو بر می‌گردد. در کنار این یک عامل فرعی هم وجود دارد که به نسبت خیلی کمتری بر روی بالا رفتن حجم ترافیک اثرگذار شده است. این عامل دوم به سیستم‌های کنترلی و سیگنالی مترو مربوط می‌شود که البته این عامل نقش اساسی و مهمی در این موضوع ندارد.

وی ادامه داد: درواقع هرچند که سیستم‌های کنترلی و سیگنالی مترو هم در این قضیه موثر هستند، اما مشکل آن‌ها قابل حل است. اما اصلی‌ترین دلیل طولانی شدن فاصله میان سررسیدن قطارهای مترو که بر اساس استانداردهای امروز دنیا این فاصله باید حداکثر پنج دقیقه باشد کمبود قطارهای مترو است. متاسفانه این کمبودی که ما در زمینه واگن‌های مترو داریم باعث شده تا در تهران سرفاصله قطارهای مترو به سی دقیقه برسد.

عضو شورای شهر تهران درباره دورنمای همکاری‌ها میان مدیریت شهری پایتخت و دولت در زمینه توسعه حمل و نقل شهری با توجه به وجود همسویی‌های مثبت میان این دو نهاد اذعان داشت: چه در دوره‌هایی که دولت و شهرداری همسو نبوده اند و چه در دوره‌هایی که دولت و شهرداری هم سو بوده اند ما همکاری چندانی از سوی دولت‌های قبلی با شهرداری ندیده ایم. یعنی اینطور نبوده که ما شاهد این باشیم که دولت نقش خودش را در حمل و نقل عمومی ایفا کرده باشد. درحال حاضر، اما یک بارقه‌های امیدی در این زمینه دیده می‌شود. نشست‌هایی که شهردارتهران با رئیس محترم جمهور داشته اند نشان می‌دهد که این عزم و اراده لازم برای همکاری میان شهرداری و دولت وجود دارد. اما به هرحال تا این همکاری در عمل اتفاق نیفتد ما نمی‌توانیم درباره برقرار شدن همکاری سازنده میان این دو طرف با قطعیت نظری بدهیم. درهرحال ما امروز شاهد این هستیم که جلسات خوبی بین مسوولان دولتی و مدیران شهری پایتخت به انجام رسیده است.

قائمی با بیان اینکه انتظار این است که چنین جلسات و دیدارهایی منجر به خروجی‌هایی بشود افزود: الان تهران نیازمند ۹ تا ۱۰ هزار اتوبوس است، ولی امروز بیشتر از دو هزار و سیصد یا چهارصد اتوبوس در اختیار نداریم. در این شرایط انتظار ما این است با توجه به نشست‌هایی که اتفاق افتاده و همراهی‌هایی که بین دولت و شهرداری شکل گرفته حداقل به طور سالیانه هزار یا هزار و پانصد دستگاه اتوبوس درونشهری برای پایتخت تامین بشود. اگر چنین اتفاقی بیفتد به معنای این است که آن صحبت‌هایی که مطرح شده با عزم و اراده اجرایی همراه بوده و می‌توانیم به اجرایی شدن وعده‌ها امیدوار باشیم. اما اگر این انتظارات برآورده نشود و اتفاق مثبتی نیفتد این به معنای تکرار سرنوشت تاسف بار دولت‌های قبلی و شهرداری‌های ادوار گذشته خواهد بود که البته ما امیدوار هستیم تا آنچه که در گذشته میان دولت و مدیریت شهری تهران پیش آمده در این دوره اتفاق نیفتد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس