وضع نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی

با وجود خروج همه شهرهای کشور از وضعیت قرمز کرونا، همچنان نسبت به بروز موج ششم در پی عادی‌انگاری‌ها وجود دارد و این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به زیر ۵۰ درصد رسیده است.

به گزارش مشرق، روند بستری‌های کرونایی در کشور نزولی است و هیچ شهر قرمزی در نقشه ایران وجود ندارد.

در حال حاضر ۲۲ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند. ۲۱۹ شهرستان نیز دارای وضعیت پایدارتری هستند و رنگ آبی دارند.

بیشتر بخوانید

اوضاع نگران کننده حمل و نقل عمومی در پاندمی کرونا

اسامی شهرهای نارنجی کرونایی

شهرستان‌هایی که در وضعیت نارنجی قرار دارند شامل اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویر احمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم، مهریز (یزد) است.

وضع نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی +نقشه و نمودار

پایین بودن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زنگ خطر موج ششم کرونا

با وجود نزولی بودن روند بستری در کل کشور، پایین بودن میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زنگ خطری برای آغاز موج جدید کروناست.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته آخر آبان‌ماه، حدود ۴۷ درصد بوده است که آمار بسیار پایین و نگران‌کننده‌ای است.

از ۲۶ آبان تا سوم آذرماه سال جاری، میزان رعایت بهداشت فردی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله و تهویه مناسب در استان‌های کشور مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن در نمودار زیر قابل مشاهده است؛ بر این اساس، آذبایجان شرقی با ۶۱ درصد در صدر جدول رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بوشهر در قعر این جدول قرار دارد.

وضع نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی +نقشه و نمودار


تصویر زیر ارتباط روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی با میزان ابتلا به کرونا را نشان می‌دهد؛ همانطور که مشاهده می‌شود، هرچه میزان رعایت نکات بهداشتی کاهش یابد، شیب ابتلا به بیماری افزایش خواهد یافت.

وضع نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی +نقشه و نمودار

از ۲۶ آبان تا سوم آذرماه، بیش از ۷۰۰۰ سوپرمارکت به دلیل عدم رعایت مناسب نکات بهداشتی اخطار گرفته یا به مراجع قانونی معرفی شده‌اند.

نانوایی‌ها، رستوران‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز در رتبه‌های بعدی عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند.

وضع نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی +نقشه و نمودار

در هفته گذشته، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی پایین بوده به نحوی که میزان رعایت این نکات در مترو کمتر از ۳۰ درصد و در اتوبوس‌ها تنها ۵۵ درصد است!

وضع نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی +نقشه و نمودار

شیوع گونه جدیدی از ویروس کرونا به نام "اومیکرون" از مبدأ آفریقا، نگرانی مقامات بهداشتی کشورها را برانگیخته و ورود از ۶ کشور آفریقایی به ایران ممنوع شده است. با این وجود به دلیل شناسایی مواردی از ابتلا به این گونه جدید در برخی کشورهای اروپایی، نیاز به تشدید نظارت‌ها بر پایانه‌های مرزی و پروازهای خارجی وجود دارد.

جدول زیر آمار مبدأ اتباع خارجی برای ورود به کشور در یک هفته گذشته را نشان می‌دهد.

وضع نگران‌کننده حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی +نقشه و نمودار

آخرین آمار واکسیناسیون کرونا در ایران

تاکنون ۵۷ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۶ نفر دوز اول، ۴۶ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۳۹۵ نفر د,ز دوم و ۹۶۷ هزار و ۹۳۱ نفر، د,ز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۰۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۳۷۲ دوز رسید.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس