سفر معاون نخست وزیر آذربایجان به ایران

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در دیدار با امیرعبداللهیان در عشق آباد از تحولات مثبت پیش آمده در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرد و انجام پروژه های مشترک بین دو کشور و با مشارکت دیگر کشورها را مهم خواند.

به گزارش مشرق، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به همراه آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای شرکت در پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی اکو در عشق آباد به سر می برد، شنبه شب با «جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان دیدار کرد.

پانزدهمین نشست سران اکو امروز در ترکمنستان برگزار می شود.

دو وزیر در خصوص موضوعات مورد علاقه دو کشور به گفتگو و تبادل نظر پرداختند.

ابراز خرسندی وزیر خارجه آذربایجان از تحولات در روابط با ایران

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار همکاری‌های دو کشور در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی،  فرهنگی و رسانه ای و سطوح مسئولان اعم از روسای جمهور، وزرای امور خارجه و مسئولان کمیسیون مشترک همکاری ها را با اهمیت خواند و سفر اخیر معاون نخست وزیر و رئیس آذربایجانی کمیسیون مشترک همکاری ها به تهران را مثبت ارزیابی کرد.

لازم به ذکر است معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان اخیرا به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرد.

امیرعبداللهیان همچنین دیدار امروز (یکشنبه) روسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان را بیانگر مسیر صحیح دیپلماسی برشمرد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پاسخ به قدردانی همتای آذربایجانی خود در خصوص رای مثبت جمهوری اسلامی ایران برای انتخاب این کشور در شورای اجرایی یونسکو، عضویت جمهوری آذربایجان در این شورا را تبریک گفت و ضرورت همکاری‌های بین المللی دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

وضعیت آوارگان افغانستانی در پی تحولات اخیر در این کشور و تشریح آخرین تحولات مرتبط با گفتگوهای وین از دیگر موضوعات مورد گفتگوی امیرعبداللهیان در این دیدار بود.

* استقبال ایران از برگزاری نشست سه جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و ارمنستان در سوچی

رئیس دستگاه دیپلماسی در این دیدار از برگزاری نشست سه جانبه روسیه، جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در سوچی استقبال کرد و آن را اقدامی مهم، موثر و سازنده در جهت خروج منطقه از  بحران برشمرد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد اینگونه روند های مبتنی بر خواست و توانمندی های کشورهای منطقه با پیشرفت و موفقیت همراه باشد.

* ابراز خرسندی از تحولات مثبت پیش آمده در روابط ایران و جمهوری آذربایجان

«جیحون بایراموف» وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از تحولات مثبت پیش آمده در روابط در پی برخی سوء تفاهمات شکل گرفته، سفر معاون نخست وزیر و رئیس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی آذربایجان به ایران را در چارچوب عملیاتی کردن توافقات فیمابین با اهمیت خواند.

وی همچنین انجام پروژه های مشترک بین دو کشور و با مشارکت دیگر کشورهای همسایه را مهم خواند و از آمادگی برای اجرایی کردن این پروژه ها خبر داد.

به گزارش فارس، وزرای خارجه دو کشور چندی پیش هم تلفنی گفتگو کرده بودند. 

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان ۱۵ آبان در تماس تلفنی با همتای ایرانی با بیان اینکه نباید اجازه داد دیگران از سوءتفاهمات بین دو کشور استفاده کنند، تأکید کرد که هرگونه سوءتفاهمی باید در محیط دوستی و برادری حل و فصل شود و باکو آماده گسترش همه جانبه روابط است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • حسین IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    19 14
    تعجب میکنم که دارن با پنبه سر ایران رو میبرن . رییس جمهور جمهوری جعلی باکو ‌مارو با اف ۱۶ تهدید میکنه. بعد وزیر امور خارجه اصلا به روی خودشان نمیارن. و از توافق ابراز خرسندی میکنن.وقتی اون ها میخواهند کریدور نخجوان رو به زور بگیرند و سر ایران رو شیره میمالند . خواهید دید که در اینده چشم طمع به تبریز هم خواهند داشت. اگه الان جلو این نوکر صهیونیسم رو نگیرین. در اینده مشکلات بسیار بزرگ تری برا ایران به وجود میاورند.
    • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      10 12
      امثال تو اگه گذاشتندباهمسایه ها دوست باشیم. ایران یک شعاری داده وگفته نه شرقی نه غربی . توهم نه همسایه رابهش اضافه کن !باشه!!!!
    • IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      11 6
      البته امثال شمای پانترک هم یه دفعه فاز همسایه پرستی ات میگیره،فکر میکنی افکار کثیفت رو پشت واژه های مثلا مثبت،پنهون کنی،این لاشخورها که دم از تجزیه ایران ما میزنند،همیشه دشمن هستند،ما فریب این حقه ها را نمیخوریم،باج به شغال دادن در حالیکه حسن همجواری را رعایت نمیکنند،عین ظلم در حق خویش است به بهانه همسایه داری...این ما نیستیم و نبودیم که علیه این مثلا همسایه ها ناحقی کرده باشیم ولی تا بوده دیدیم و میبینیم نفاق و ریا و آسیبهای از طرف این نامردان را.
    • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 7
      سلام بزرگوار من از مرز ایران و آذربایجان از ارس با شما صحبت میگویم : آذربایجان هیچموقع به اهدافی که شما فرمودید دست پیدا نخواهد کرد زیر آنها شدنی نیستند بینید مردم نخجوان علیرغم همه این مسائل مشتاق بازشدن مرز ایران و سفر به ایران هستند ، آذربیاجان هیچ قدرتی ندارد
    • به 19:12 IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 1
      درتوهم خوش باش ملی گرا محکوم به ارتداد من لر ملایرم کوچولو برای اثبات درست بودن حرفم تاییدکن نظرم را منطقت را دوست دارم هرکس را که مخالف توست می شود پانترک خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ بهتراست بگی پان لر خخخخخخخخخخخخخخخخ
    • مجتبی از زنجان IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 3
      ببنید همه۲۱۰کشور در جهان زبان دارند اگر کشورها برای تک قومی شدن تلاش نکنند تجزیه میشن
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      تو توی توهمات خودت خوش باش مثلا لر ملایر!! قبلا هم بهت پاسخ دادیم،منافق و بهایی که حتما حکمش ارتداد هست هر موقع کم میاره میره سراغ سخنان امام خمینی البته از بین اونها برش میزنه و قیچی میکنه و جعل میکنه!! بدبخت بیچاره به خودتم دروغ میگی؟؟ اصلا میدونی ملی گرا یعنی چی؟؟ تو اگه بی هویت هستی به خودت مربوطه ما هویت و ملیت داریم که اگه نداشتیم الان همین مثلا همسایه های عزیزت مثل سرگین تو رو زیر پا گذاشته بودن که خلایق هرچه لایق!! اگر هویت و ملیت ایرانی و فارسی مهم نبود خلیفه دوم سلمان فارسی رو استاندار مداین نمیکرد ،مثلا میفدستاد حبشه یا مصر یا یمن یا هر کجای دیگر ولی به مداین فرستاد(سلمان برای پذیرفتنش از حضرت امیرالمومنین علی ع اجازه گرفت و حضرت هم تایید کرد که سلمان بپذیرد)مقام معظم رهبری که جانشین امام راحل از طرف ایشان برگزیده شدند برای امر ولایت فقهی‌،بارها بر هویت ملی ما ایرانیان در کنار هویت دینی و انقلابی ما تاکیید کرده اند،امام راحل هم از همه امتهای اسلامی همین را خواستند حفظ هویت ملی و اسلامی در برابر جهان غرب و شرق،مقابله با هویتهای پوشالی تحمیل شده از جانب حکومتهای استعمارگر آن زمان که امروز نقاب دیگری بر چهره دارند،پس تو هم توهم اینکه اینجا و در این مملکت اگر کسی به هویت ملی و دینی و انقلابی خودش به یک اندازه افتخار و اعتنا میکند،پس مرتد و برچسب ملی گرایی باید بخورد،از سرت بیرون کن که مرغ انجیر خوار نوکش کج است،گذشت آن دوران که به رای و تفسیر امثال شما تجزیه طلبان و متعصبان کور دل و خشکه مقدس مثلا دیندار ما بخواهیم خودمان و هویت خودمان را قرائت کنیم.نه افراط و نه تفریط.مزدور منافق پان ترک که دوره افتاده ای من لر ملایر هستم میگویی،مگر حتما باید ترک و ترک زبان بود که به تو گفته شود پانترک! همین که جرثومه ی نفاق هستی و تفرقه و افکارت شبیه آنان است یعنی پانترکی حالا اهل هر کجا که باشی.شما ها حتی حرفهای امام خمینی ره را هم وارونه و به نفع افکار پلید خود جلوه میدهید فقط و فقطبه خاطر دشمنی با ایرانیان!به چه قیمتی؟؟!آنقدر مفلوک هستی که حتی لیاقت پاسخ گرفتن نداری،ولی خاموش بودن در برابر امثال شما اتفاقا پشت کردن به توصیه های امام راحل و رهبر فرزانه است که در مقابل منافقان بیش از همه باید هشیار بود.
    • CA ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۹
      0 0
      اگر قدمت قوم فارس در ایران به هزاران سال می رسد پس چرا پدر شعر فارسی یعنی رودکی شاعر قرن چهارم هجری هزار سال قدمت داره اونم در تاجیکستان نه در ایران؟؟؟ اگر واژه فارس نام یک قوم نیست پس کلمه زبان فارسی از کجا آمده است؟؟ کلمه خلیج فارس چگونه خلق شده است؟؟ تمدن باستان مال چین، مصر و یونان بود که دانشمندان بیشماری همچون فیثاغورس، ارسطو ، افلاطون، ارشمیدس ، سقراط ، بقراط و غیره را داشت و آثار باستانی اش هم در تمام قلمرو اش باقیمانده است، بدون دانشمند، طبیب بزرگ ، مورخ ، معماران بزرگ و غیره نمی شود تمدن ساخت. میشه به دستور رضاخان در نزدیکی شیراز آثار باستانی مصنوعی ساخت ولی مولفه های یک تمدن خیلی زیاد است. اگر به فرض محال تخت جمشید و پاسارگادی از قبل وجود داشت پس چرا شاعرانی که در شیراز زندگی می کردند همچون حافظ و سعدی از وجود چنین کاخهایی در نزدیکی خودشان خبر نداشتند؟ یا فرودسی از وجود چنین پادشاهان باعظمتی خبر نداشته و بجای سراییدن داستانهای آنها و ثبت نام پادشاهان هخامنشی کوروش و داریوش بزرگ در تاریخ، مجبور شده برای خلق اعتماد به نفس برای قوم فارس افسانه رستم و اسفندیار را خلق بکند؟ چرا از کوروش و داریوش در شاهنامه هیچ نامی برده نشده است و چرا ایرانیان و بزرگان شعر و ادب و مورخان فارس هزاران سال از تاریخ گذشته شان و پادشاهان خود و آثار کاخهای باستانی آنها خبر ندارند و یک دفعه در دانشگاه شیکاگو به سفارش رضاخان خبر از کشف یک کتاب تاریخ در مورد ایران باستان آن هم به زبان یونانی را میدهند؟ آیا این کاخهای هخامنشی با این بزرگی و ستونهای بلندش تا قبل از ظهور رضاخان در زیر خاک مدفون مانده بوده اند؟ این چه تمدنی است که خودش مورخ ندارد و تاریخ با شکوهش را باید بیگانگان یونانی برایش بنویسند؟
  • US ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    8 10
    تنش زدایی با همسایگان راز موفقیت ماست
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      1 0
      حیف شد.میشد با اینها هم دشمن بشیم.
  • كورش DE ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    18 16
    اگر يك پانترك بازيچه دست صهيونيسم از اعمال ما ابراز خرسندي كند بايد به خودمان شك كنيم.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      7 16
      پان کوروش حرص نخور
    • مجتبی IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      5 3
      مردم قفقاز جنوبی بیش از نقاط دیگر ایران یاد سیروس (کوروش) را گرامی داشته اند!!هر موقع همه ما پان ایران شدیم می توان به رفع مشکلات کاملا امیدوار بود.
    • NL ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      4 5
      از خدا میخوام تک تک شما رو حتی مردم ترکیه آزمایش دی ان ای بگیرن فقط اگه ترک بودنتون اثبات بشه هرچی گفتین قبول اصلا ما هم با شما پانترک میشیم ارمنی و اذری مگه چقدر اختلاف ژنتیکی دارند همه شما رو رنگ کردند داد آمریکا هم در اومده از چپاول و مافیای اردوغان و علی اف همش بخاطر پوله فقط پول
    • ehsan IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      5 2
      متاسفم برای عده ی معدودی از هموطنانم...متاسفم ...
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      1 1
      متاسفان چندان هم معدود نیستند
  • علی IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    2 0
    مرگ بر فاشیسم
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 3
    داداش پان کوروشی ها .همان پان پالانی (رضاخان ) ..هستند فقط شعار وتوهمات منطق شون هست
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      کاش همه مردم دنیا میفهمیدن منطق پان توله گرگ بودن یعنی چی؟؟! وقتی کم میاری پان ترک بی بته،ربطش میدی به کوروش یا رضاه خان،ولی اگه سواد داشتی میخوندی که ناصرالدین شاه هم کوروش رو میشناخت و از طریق ترجمه متون تاریخ از فرانسوی به فارسی در دربارش با تاریخ باستان و کوروش آشنا بودند در دوره مشروطه که کاملا همه واقف بودند،نمونه اش عکس یادگاری رجال سیاسی قجر در تخت جمشید و شعر ملک الشعرای بهار و ...پس اول برو اکابر بعد بیا درباره تاریخ افاضات کن.
  • حسین ف IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 3
    در خصوص رای مثبت ایران به عضویتآذربایجان در یونسکو باید بگویم یکی از اقدامات آذربایجان در سول سالهای اخیر برای تاریخ سازی برای خود از همین ره یونسکو میباشد ، متاسفانه آذربایجان سعی دارد با تاریخ سازی دروغین بسیاری از اسناد و تاریخ ایران را نفع خود ضبط کند
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
    3 2
    جناب پان.. جناب پان فارس... مطمئن هستید. توی ایران نژاد خالص فارس وبا نژاد خالص. داریم.. . این همه حکومت ها. اقوام مختلف. تاخت وتاز.. جنگ.. غیره. اتفاق افتاده. . مطمئن هستی دی ان ای. ایران دستخوش نشده. . توی ایران. ميشه ادعا کرد نژاد خالص داریم. اقوام که ازسیبری به فلات ایران کنونی مهاجرت کردند. ( پارت.. پارس.. ماد) قبل مهاجرت ای آقایان. تمدن های ومردان بومی یعنی. عیلامی ها.. خوزیان. لولوبیان.. کاسی ها.. آلبانی ها.. آشوریان.. سومریان. اکدی ها.. چی شدند... البته فاشیست. منطق. ندارد. چون سطح آگاهی پایین هست. دیگران برایش. فکر تولید. می کنند... اینده.. به تولید. و پیشرفت... دمکراسی... تامل. با جهان. بستگی دارد. دوران شاهنامه بازی تمام شده. چون خود شاهنامه. داستان. وافسانه بود
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      جناب پان ترک وقتی سواد نداری نمیخواد افاضات کنی،مقاله های علمی رو بخوون که حتی غیر ایرانی ها نوشتن که فکر نکنی جعلیه،چون تو خودت کلا جعل اندر جعل هستی ،همه رو به همین چشم میبینی....دکتر مازیار اشرفیان بناب باستان شناس و دکترای ژنتیک در انگلستان (کمبریج) با یک گروه علمی و تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی به نتایجی رسید که دهان امثال توی بی بته رو میبنده،خواستی مراجعه کن که دیگه افکار نژادپرستانه گرگ توله ای بودن خودتو جار نزنی.اونی که افسانه هست تو و عثمونی و آلت پرستانی هستند که افتخار میکنی بگی از اونها هستی.
    • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      ۲۳:۲۸ با این میزان سواد املایی خودت و دستور زبان و نگارش خودت کنار میزان بالا و عمیق سواد تاریخی خودت کلا افق های جدیدی به روی چشم مخاطبان گشودی که در وصف نمیگنجه!! هم دیکته کار کن هم دستور زبان هم تاریخ بخون کلا خیلی از معرکه عقبی....بیسوادی بیشعوری بیخردی....
    • احسان IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
      0 0
      تو تاریخ میگن ترکها از دشت قبچاق اومدن در خصوص مهاجرت آریاییها یک نظریه است ،همانطور تا قبل از اسلام هیچ ترکی در فلات ایران نبوده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس