کد خبر 130499
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳

تنها دو هفته پس از صحبت‌های محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اصلاح اساسنامه خانه‌سینما، علیرضا سجادپور با جمله‌ای کوتاه تحلیل دیگری از داستان ارائه داد.

به گزارش مشرق به نقل از همشهری، مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی گفت: «خانه سینما به تاریخ پیوست.» درواقع مدیران ارشاد علاقه دارند دستور احمدی‌نژاد در جلسه شورای عالی سینما را به‌گونه‌ای تعبیر کنند که در آن دیگر خانه سینمایی وجود نداشته باشد. باشگاه سینمایی نامی است که این روزها زیاد شنیده می‌شود؛ باشگاهی که قرار است در آن فعالیت‌های فرهنگی انجام شود، نه صنفی.

ایده راه‌اندازی باشگاه سینمایی را می‌توان یکی از آخرین تیرهای ترکش معاونت سینمایی برای محو کردن جامعه اصناف سینمایی کشور دانست.باشگاه سینمایی جای تشکل صنفی خانه سینما را خواهد گرفت و در آن برنامه‌هایی چون نقد و بررسی فیلم‌ها، برگزاری بزرگداشت و مراسم ترحیم برای سینماگران دنبال خواهد شد.البته ایده باشگاه سینمایی ایده ای است که بیشتر شمقدری و سجادپور در حرف هایشان به آن می پردازند و حتی در صحبت های جمال شورجه هم چیزی درباره آن پیدا نمی شود.

باشگاه سینمایی به اساسنامه و هیأت مدیره نیازی ندارد

همایون اسعدیان تأکید کرد: اساسا باشگاه سینمایی‌ای که بخواهد وظیفه‌هایی چون امور مربوط به درگذشت هنرمندان و نمایش فیلم را بر عهده داشته باشد به اساسنامه و هیأت مدیره نیاز ندارد و به‌صورت هیأت امنایی می‌تواند اداره شود. این کارگردان سینما در پاسخ به پرسشی درباره تأکید وزارت ارشاد بر مشارکت همه سینماگران و حضور نمایندگان خانه سینما در تدوین اساسنامه مجموعه جایگزین این نهاد، اظهار کرد: جالب است که در این میان، گفته بودند تشکل جایگزین می‌تواند با نام خانه سینما هم مطرح شود. از نظر ما این کار درواقع همان تعطیلی و انحلال خانه سینماست منتها در لباسی جدید. اسعدیان همچنین درباره تشکیل تشکلی با نام باشگاه سینما یا نام‌های دیگر نیز خاطرنشان کرد: باشگاه سینمایی که بخواهد تنها وظیفه کفن و دفن هنرمندان را برعهده داشته باشد و نهایتا یک روز در هفته فیلم اکران کند، دیگر به هیأت مدیره و اساسنامه نیازی ندارد.

این کار می‌تواند با هیأت امنا انجام شود که طبیعتا طبق روند چند سال اخیر از سوی وزارت ارشاد انتخاب خواهند شد و شاید از همین الان هم ترکیب این هیأت‌ امنا تعیین شده باشد، به همین دلیل ما ترجیح می‌دهیم در این کار مشارکت نکنیم. کارگردان «بوسیدن روی ماه» در ادامه با اشاره به تشکیل یک کمیته هفت‌نفره برای تدوین اساسنامه تشکل جایگزین خانه سینما اظهار کرد: اعلام شد که سه نماینده از اصناف وابسته به خانه سینما، دو نماینده از کمیته ساماندهی صنوف سینمایی و دو نماینده از وزارت ارشاد قرار است کار تدوین اساسنامه این تشکل غیرصنفی را انجام دهند. جالب است که همه اعضای کمیته ساماندهی منصوب وزارت ارشاد هستند و عملا به‌نظر می‌رسد قرار است یک اساسنامه مشخص را با اعضای انتصابی این تشکل ساماندهی کنند.

نیاز به اساسنامه‌ جدید نیست

جمال شورجه نیز در پاسخ به سؤالی درباره اینکه با توجه به عمق اختلافات میان جریان خانه سینما و جریان مخالف آن آیا فکر می‌کنید نمایندگانی از دو طیف می‌توانند برای نهاد جایگزین خانه سینما به نتیجه برسند، اظهار کرد: عمده سینماگران و صنوف مختلف دنبال این هستند که مسائل صنفی‌شان حل و فصل شود و تنها تعداد انگشت‌شماری که در هیأت مدیره یا رأس صنوف قرار گرفته‌اند متأسفانه تن به اجرای قانون نمی‌دهند و به‌دنبال‌ ساز ناکوکی هستند که در مقابل دولت، حکومت و وزارت ارشاد بزنند. وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از سینماگران که در صنوف مختلف زحمت می‌کشند، به‌دنبال حل و فصل مسائل صنفی و غیرصنفی خود هستند و این عده حتما کنار هم خواهند نشست و درباره مسائل صحبت می‌کنند.

این عضو شورای‌عالی سینما در پاسخ به این سؤال که سه نماینده وابسته به خانه سینما که قرار است در تدوین اساسنامه تشکل جایگزین خانه سینما حضور داشته باشند چگونه تعیین خواهند شد، به ایسنا گفت: این سه نفر باید از سوی صنوف معرفی شوند و قطعا این صنوف هستند که این نمایندگان را معرفی خواهند کرد. شورجه در عین حال خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشت که این کمیته قرار نیست کار ویژه‌ای انجام دهد چراکه از گذشته، اساسنامه‌ خانه سینما وجود داشته و این کمیته می‌تواند آن اساسنامه را اصل قرار داده و تنها بخش‌هایی از آن مانند سیاست‌ها، اهداف و ارکان را اصلاح کند. به‌نظر من اصلا نیاز نیست که اساسنامه‌ای جدید شکل بگیرد. درواقع باید اساسنامه خانه سینما درباره مسائل مختلفی مانند اینکه نحوه مدیریت این تشکل هیأت مدیره‌ای باشد یا هیأت امنایی، اهداف آن چگونه باشد و غیره صحبت و بندهایی از اساسنامه طبق آن اصلاح شود. جمال شورجه در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: تمام اهتمام سینما برای حل مشکل قانونی صنوف سینمایی است اما تعداد قلیلی که انگار نمی‌خواهند مشکلات حل شود، مدام مسائلی را مطرح می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس