گرم‌شدن رابطه تهران و عشق‌آباد در روزهای سرد!/ پاک‌‌آیین: اجلاس اکو فرصتی برای تقویت نگاه به شرق است

سفیر پیشین ایران در آذربایجان با بیان اینکه اجلاس اکو فرصتی برای تقویت نگاه به شرق است گفت: همکاری‌های کشورهای عضو اکو با یکدیگر می‌تواند مکمل فعالیت‌های اقتصادی شود و وضعیت خوبی را رقم بزند.

به گزارش مشرق، رئیس‌جمهور برای شرکت در اجلاس سران «اکو» قرار است شنبه هفته‌آینده به عشق‌آباد سفر کند تا در اجلاس‌سران سازمان همکاری اقتصادی(اکو) شرکت کند. پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی(اکو) یکشنبه ۷ آذر امسال به میزبانی ترکمنستان برگزار می‌شود و این کشور ریاست دوره‌ای اکو را عهده‌دار خواهد بود. به همین منظور سیدابراهیم رئیسی شنبه به دعوت قربانقلی بردی‌محمدا، رئیس‌جمهور ترکمنستان در راس هیات عالی‌رتبه سیاسی و اقتصادی عازم پایتخت ترکمنستان می‌شود. ‌
 

اجلاس اکو فرصتی برای تقویت نگاه به شرق است

آن‌طور که اعلام‌شده رئیس‌جمهور با حضور و سخنرانی در اجلاس سران سازمان همکاری‌های اقتصادی(اکو)، مواضع و پیشنهادهای جمهوری اسلامی ایران در زمینه تقویت مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی و به‌ویژه رفع موانع و افزایش سطح همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی کشورهای عضو سازمان اکو را تشریح و تبیین خواهد کرد. رئیسی همچنین در این سفر ضمن دیدار با همتایان شرکت‌کننده در اجلاس، راه‌های توسعه و تعمیق روابط دوجانبه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد؛ البته دیدار با تجار و ایرانیان مقیم ترکمنستان از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور است.

جمهوری اسلامی ایران، ترکیه، پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان، ۱۰عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو را تشکیل می‌دهند. منابع و ظرفیت‌های گسترده اقتصادی به‌ویژه در بخش‌های معدن، نفت و گاز و گردشگری کشورهای عضو سازمان اکو سرمایه ارزشمندی را در اختیار این سازمان مهم اقتصادی منطقه قرار داده است. از طرفی جمهوری اسلامی ایران به دلیل داشتن مرز زمینی با پنج کشور عضو اکو و دارابودن موقعیت استراتژیک جغرافیایی برای برقراری اتصال سایر اعضا به آب‌های بین‌المللی و نیز به دلیل استقرار دبیرخانه دائمی اکو در تهران از موقعیت محوری در این سازمان برخوردار است.

پیش از این هم عضویت ایران در اجلاس شانگهای فرصت‌های اقتصادی خوبی را در منطقه پیش‌روی کشورمان قرار داده بود؛ البته نگاهی به فرصت‌های اقتصادی کشورهای عضو شانگهای نشان می‌دهد تجارت با کشورهای عضو پیمان شانگهای برای ایران در حد متوسط قرار دارد و باید با تقویت روابط، ظرفیت‌های بالقوه تجاری با این کشورها را بیش از پیش فعال کرد. این سازمان هم سال۲۰۰۱ با هدف برقرارکردن موازنه در برابر نفوذ آمریکا و ناتو در منطقه پایه‌گذاری شد.

اجلاس اکو فرصتی برای تقویت نگاه به شرق است


گفت‌وگویی با محسن پاک‌آیین سفیر پیشین ایران در کشورهای آذربایجان، تایلند، ازبکستان و زامبیا داشتیم که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ابعاد اهمیت سفر رئیسی به ترکمنستان برای شرکت در اجلاس اکو 

- سفر آقای رئیس جمهور به ترکمنستان از دو بعد حائز اهمیت است. یکی از بعد چندجانبه از این جهت که ایشان قرار است برای شرکت در اجلاس اکو به ترکمنستان برود و به همین واسطه فرصتی ایجاد خواهد شد تا نقطه نظرات ایران در خصوص همکاری‌های اقتصادی به‌ویژه در حوزه منطقه مطرح و تشریح شود.

- همچنین این سفر فرصتی ایجاد خواهد کرد تا به صورت دوجانبه با بقیه سران کشورهای اکو هم دیدارهایی داشته باشد و پیرامون روابط دو جانبه صحبت کنند.

همکاری‌های کشورهای عضو اکو وضعیت خوبی را رقم می‌زند

- کشورهای عضو اکو عمدتا کشورهایی هستند که در حال مقاوم‌سازی اقتصادی هستند و از رویکرد اقتصاد مقاومتی استفاده و در پی ایجاد تنوع در اقتصاد خودشان هستند.

- همکاری‌های این کشورها با یکدیگر می‌تواند مکمل فعالیت‌های اقتصادی شود و وضعیت خوبی را رقم بزند.

مهم‌ترین حوزه همکاری بحث ترانزیت است

- مهم‌ترین حوزه همکاری بحث ترانزیت است که کشورهای اکو عمدتا مسدود در زمین هستند و به دریا راه ندارند و معمولا از مسیر ایران استفاده می‌کنند.

- مذاکره پیرامون متنوع‌سازی جاده‌های ترانزیتی بخصوص خطوط ریلی که حائز اهمیت است یکی از دستورکارهای این مذاکرات خواهد بود.

- در این میان احداث خط آهن رشت - آستارا برای تکمیل کریدور شمال به جنوب بسیار مهم است و حتما در این اجلاس مورد بحث قرار خواهد گرفت و کشورهای عضو تلاش خواهند کرد در این موضوع تسریع شود.

کاهش تعرفه‌های گمرکی و تسریع در صدور ویزا برای گردشگران

- در حوزه تجارت، کاهش تعرفه‌های گمرکی و نهادن قرارداد تعرفه تدریجی و تسریع در صدور ویزا برای گردشگران و وضع مقررات و قوانین چندجانبه که از سوی همه اعضا تبعیت شود و باعث گردد بخش‌های خصوصی این کشورها بتوانند با همدیگر روابط تجاری خوبی داشته باشند مورد توجه کشورهای عضو اجلاس اکو قرار خواهد گرفت.

- با توجه به این‌که چند کشور عضو اکو مثل ایران، ‌ آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان در حاشیه دریای خزر قرار دارند همکاری در بخش انرژی و استحصال نفت و گاز از دریای خزر به‌خصوص بین ایران و آذربایجان که دارای یک حوزه مشترک نفتی به نام البرز هستند حتما مورد مذاکره خواهد بود و راهکارهایی برای تقویت همکاری‌ها در حوزه انرژی اتخاذ خواهد شد.

توجه به کشت فراسرزمینی برای کشورهایی که دارای خشکسالی هستند

- برخی کشورهای عضو اکو دارای آب فراوان هستند و برخی نیز با خشکسالی مواجهند. توجه به کشت فراسرزمینی و این‌که کشورهایی که دارای خشکسالی هستند در کشورهایی که دارای آب هستند مزارعی ایجاد کنند و به طور مشترک هر دو کشور از منافع و محصولات این مزارع استفاده کنند الان در دستور کار ایران و کشورهای اکو وجود دارد.

اجلاس اکو فرصتی برای پیشرفت روابط و تقویت نگاه به شرق است

- در مجموع سفر آقای رئیسی به اکو باعث خواهد شد اراده سیاسی ایران در ارتباط با تقویت مناسبات با ایران مطرح شود و مورد تایید و تاکید مجدد قرار بگیرد.

- در واقع دیدارهایی که ایشان با روسای کشورهای عضو اکو خواهند داشت راهکارهای خوبی را برای پیشرفت روابط ایجاد خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس