کد خبر 1303864
تاریخ انتشار: ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۲
سقوط ۱۵ درصدی ارزش لیر ترکیه در ۱ روز

سیاست های اقتصادی اردوغان و فشار او بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره، ارزش لیر را ۱۵ درصد دیگر در یک روز پایین آورده است.

به‌گزارش مشرق، ارزش لیر ترکیه در روز سه‌شنبه ۱۵ درصد سقوط کرد که نتیجه حمایت رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور این کشور از کاهش اخیر نرخ بهره بود. اردوغان قول داده علی‌رغم انتقادهای گسترده و درخواست‌های مکرر برای تغییر مسیر، در «جنگ استقلال» خود برنده شود.

هر دلار آمریکا در روز سه‌شنبه ۱۳٫۴۵ لیر معامله شد و ارز ترکیه رکورد جدیدی را در کاهش ارزش خود ثبت کرد.

ارزش لیر ترکیه ۴۲ درصد از ابتدای سال جاری میلادی و ۲۲ درصد از ابتدای هفته جاری کاهش‌یافته است.

اردوغان اعلام کرده هدفش از اعمال فشار بر بانک مرکزی برای کاهش نرخ بهره تقویت صادرات، سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی است اما در شرایطی که نرخ تورم به حدود ۲۰ درصد رسیده، کاهش ارزش لیر به‌شدت بر درآمد مردم و قدرت خرید آن‌ها تاثیر می‌گذارد.


بسیاری از این اقتصاددان‌ها کاهش نرخ بهره را اقدامی غیرمسئولانه خوانده‌اند و خواستار تغییر این روند شده‌اند.

رئیس بانک مرکزی ترکیه پس‌از دیدار با اردوغان طی بیانیه‌ای اعلام کرد کاهش نرخ بهره اقدامی غیرواقعی و کاملاً دور از اصول اقتصادی است.

رییس سابق بانک مرکزی ترکیه که ماه گذشته از سمت خود کنار گذاشته شده بود خواستار بازگشت فوری به سیاست‌های حامی ارز ملی شد.

وی در توئیتر گفت :«این تجربه غیرمنطقی که هیچ شانسی برای موفقیت ندارد، باید هرچه سریع‌تر متوقف‌ شود تا به سیاست‌های حامی ارزش لیر و رفاه مردم ترکیه باز گردیم».

سقوط اخیر ارزش لیر بزرگ‌ترین کاهش ارزش آن از ۲۰۱۸ بوده یعنی زمانی‌که سقوط ارزش لیر باعث یک رکود شدید شد و یک تورم دورقمی را برای ۳ سال به بار آورد.

لیره ترکیه بدترین عملکرد را در سال جاری در بین سایر ارزهای جهان داشته که تا حد زیادی نتیجه تجربه اقتصادی نامناسب اردوغان بوده‌است.
 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی اصفهانی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 6
    دقیقا مثل پول ما
  • محمد... IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 3
    هر کسی که این خبر براش جالبه منتظر باشه و ببینه اردوغان ازتوی کلاه خرگوش درمیاره یا هوبیج؟ سال آینده قدرت چندبرابری تنرکیه رو ببینید
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 2
    امیدوارم این ترکپندار ها در آتیش خودشون بسوزن. هنوز کشتار درسیم رو فراموش نکردیم
    • بهزاد IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 3
      فرزندان اغوزخان اکراد رو سال ۱۵۱۴ وارد آناتولی کردند و باید اخراجشون کنن فقط فساد بهمراه می آورید
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      2 1
      در جنگ یونان و ایران لشگر آذری ها و بعنوان خاندان نگهبانان آتش مقدس شرکت داشتند و کردها نیز و پارس ها هم، همه بودند. آن موقع یک‌لیدیه بود در ترکیه امروزی. و اقوام ایرانی مالک دنیا بودند.
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
    2 0
    دوستانی که میگن در فلان نقشه تاریخی ما کلمه آذربایجان را میبینیم. کمی زوم نقشه را یزرگ کنید دقت کنین بصورت کشیده و فونت بزرگ نوشته (ایران امپایر).
  • امیر IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
    0 0
    در جواب بهزاد بگم که خود مل گراهای ترک اعتقاد و افتخار می کنند که ترکها (سلجوقیان) 950 سال پیش وارد آناتولی و خاورمیانه شدند. ولی اکراد که میتانی ها هستند والان هم 700 هزارنفر کرد میترای (یارسایی کرد ایزدی) این سندیت بر 5هزار پیش. دوما روسیه به ترکها با سندیت گفت که اصالت ترکها برمیگرده به خود روسیه و سیبری.... البته نژاد آذری با ترک بربر فرق می کند. که ترکها به زور و کشتار آذری‌ها رو مجبور به ترک شدن کردند. اگه واژه های اصل آذری میخوای بایستی توسط زبان شناسان از کتاب اوستا (زرتشت) استخراج کنی. آری زرتشت و کتابش اوستا به زبان آذرست. که بعضی ملت‌های دیگر هر کسی واسه خودش میبرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس