کد خبر 1298579
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
سقوط دوباره ارزش لیر ترکیه

نگرانی در مورد سیاست های پولی بانک مرکزی و بالا رفتن ارزش دلار، دوباره ارزش لیر ترکیه را پایین آورده است.

به‌ گزارش مشرق، ارزش لیر ترکیه در روز جمعه برای سومین بار سقوط کرد و به پایین‌ترین رقم رسید. این نگرانی وجود دارد که بانک مرکزی ترکیه دوباره نرخ بهره را در جلسه هفته آینده علی‌رغم تورم بالا کاهش دهد.

ارزش لیر در بعدازظهر روز جمعه به ۱۰٫۰۱۷۵ در برابر دلار آمریکا رسید. این رقم در روز قبل ‌از آن برابر با ۹٫۹۲ بود. ارزش لیر بیش‌از ۲۵ درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا کاهش‌یافته است.

ارز ترکیه بدترین عملکرد را در سال جاری در میان بازارهای نوظهور داشته و دوسوم از ارزش خود را طی ۵ سال از دست داده‌است. تورم سالانه در ترکیه به حدود ۲۰ درصد رسیده‌است.

اطلاعات مربوط به تورم بالاتر از حد انتظار در آمریکا در روز چهارشنبه که باعث بالا رفتن ارزش دلار شده بود، ارزش لیر را پایین آورد. بالا رفتن ارزش دلار منابع مالی کشورهای در حال توسعه با بدهی خارجی بالا مانند ترکیه را خالی می‌کند.

سرمایه‌گذاران عقیده دارند سقوط ارزش لیر نتیجه نگرانی در مورد اعتبار سیاست پولی بانک مرکزی است. رئیس‌جمهور ترکیه خواهان نرخ بهره پایین‌تر برای تقویت رشد اقتصاد است.

بانک مرکزی ترکیه با این ادعا که فشار تورم موقتی است نرخ بهره را ۳۰۰ واحد از سپتامبر پایین آورده‌است. به‌نظر می‌رسد این بانک هفته آینده نرخ بهره را به ۱۵ درصد برساند.
رییس بانک مرکزی ترکیه عقیده دارد مهار کسری حساب جاری کلید ثبات قیمت و تقویت ارزش لیر است.

نظرسنجی بانک مرکزی از شرکت‌کنندگان بازار در روز جمعه نشان داد انتظار می‌رود تورم قیمت مصرف‌کننده در پایان سال جاری میلادی نسبت‌به سال قبل  به ۱۹٫۳۱ درصد برسد، درحالی‌که قبلاً ۱۷٫۶۳ درصد پیش‌بینی‌شده بود.

 رشد اقتصاد ترکیه در سال جاری میلادی طبق این نظرسنجی  ۹٫۲ درصد پیش‌بینی‌شده است. اطلاعات نشان می‌دهند تولید صنعتی در ترکیه ۸٫۹ درصد در سپتامبر نسبت‌به سال قبل رشد داشته که البته پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی مبنی‌بر رشد ۱۰ ‌درصدی است.
 

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • Sahand IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 2
    الان پانترکای زامبی میریزن اینجا
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    پان ترک احمق مگه کشور جعلی ترکیه که قبلگاه شما هست زبان ترکی رو به دیگر قومیت ها از جمله ۴۰ میلیون کرد همچنین علوی ها ارمنیها چریکسها آشوری ها و عربها و یونانیها ساکن ترکیه تحمیل نکرده یا جمهوری جعلی باکو که زبان آذری رو به تالشها و سایر اقوام آذربایجان تحمیل کرده و شدیدترین اسمیله زبانی توی همین کشورهای دیکتاتور هست اما تو ایران عزیز همه اقوام دارای آزادی زبان و پوشش محلی هستن که این باعث سو استفاده برخی مثل شما پان ترکها از این آزادیها شده
    • یاشار دلیر IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 1
      شما نگران ریال باش
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    اردوغان احمق منتخب مردم ترکیه نیس بلکه این مزدور و نوکر اسرائیل و امریکاست برای ایجاد نا امنی در منطقه و اجرای فرامین ناتو همانطور که اتا ترک یونانی تبار بود فقط توهم خود طورک پندار بودن میکرد مثل تو و امثال تو. احمق جون اینارو بعد اختلاف با ایران یادتون افتاده؟؟؟؟!!!! قبلش که چیز دیگه میگفتید.
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 1
    اگه ترکیه جهل میلیون تورک داشت اردوغان گرجی رئیس جمهور نمی شد دولت ترکیه هم می افتاد دست تورک ها حزب تورک ها خودشون میگن شش میلیون رای میگیرن یعنی جمعیت شان شش میلیون است. خیلی احمقند پانترکهای عثمانی
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    از رشد اقتصادی و رشد صادرات ترکیه قاداسین آلدیغیم هم خبر رسانی کنید
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    ترکیه یک خط تولید در کارخانه جهانی است. ولی چیزی به مردم خود تورکیه نمیرسد. فقط هم تورکیه نیست کشورهای جهان سوم همه اینطوری هستند
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    اصراعیل عاشق این است که ایران منزوی‌بشود و از امریکا بگیر تا همسایگان با هیچکس توافق نداشته باشد.
  • IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    ترکیه اینطوری است زمانی عثمانی هم هر از چند گاهی میریختند در آذربایجان غارت میکردند مردان را میکشتند و به زنان آذری تجاوز‌میکردند. تا اینکه ارتش ایران به فرمانده ای شاه عباس که خودش آذری بود برای نجات آذربایجان حرکت کرد
    • حسین TR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      1 0
      ترکیه هیچگاه با آزربایجان مشگل نداشته و دو کشور یک ملت هستند با دولت .
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    اتحادیه اروپا بر پایه انتخابات هست پس هیچگاه ترکیه با ۸۰ میلیون مسلمان را وارد اتحادیه اروپا نمیکنند. تا در انتخابات اتحادیه اروپا به نفع اسلام رای بدهند.
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 1
    ترکیه باید بخاطر نسل کشی آذری‌ها در زمان عثمانی غرامت بده. خون پدران و اجداد ما رایگان نبود و نیست
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    پایگاه «تاکینگ گریس» درباره تحریم ترکیه نوشته؛ وزرای خارجه اتحادیه اروپا از «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه خواسته‌اند با توجه به «اقدامات یک‌جانبه ترکیه» در قبرس، پیشنهادهایی برای تحریم علیه آنکارا ارائه دهد.
  • DE ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 1
    پانتورک ها خودشون رو از (فارسها، تورک ها، آذری ها) برتر میدونن
    • حسن IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
      0 0
      صدالبته از بی هویت هایی چون تو برترند
  • داودی IR ۲۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۳
    0 1
    ایران کهن بااقوام مختلف اراذری عرب فارس کرد ولروبلوچ وترکمن همچون برادر وازپیکرند ودرترکیه کمال پاشا به هیچ اقوامی جزخودشون اهمیت ندادواردوغان پاشا هم خیال دولت عثمانی روداره ولی اگرقراره قدرتی ظهورکنه اون ایران بزرگه واذربایجان وووو همه جزماهستند درود بردولت بزرگ ایران اسلامی🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس