کد خبر 1303863
تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۲
تاثیر کتابخوانی بر سلامت روان/ درمان اختلالات بی خوابی

یک روانشناس، اهمیت کتابخوانی در سلامت روان و کاهش افسردگی و اضطراب را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش مشرق، نصیره مقدم فر، روانشناس، گفت: تحقیقات نشان می‌دهد مطالعه کتاب روی بهداشت روان افراد تأثیر مستقیم دارد و هرچه مطالعه بیشتر باشد، بیماری‌های روانی مثل افسردگی و اضطراب کاهش پیدا می‌کند.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره افزود: بر اساس پژوهش‌های انجام شده، کتاب خوانی یکی از بهترین راه‌ها برای غلبه بر اضطراب و افسردگی است و می‌تواند آرامش انسان را افزایش دهد، به ویژه در شرایط سخت کرونایی در کنار ورزش کردن، ذهن آگاهی و هر فعالیت آرامش بخشی، کتابخوانی نیز در بالا بردن تاب آوری می‌تواند مفید واقع شود.

ببینید:

عکس/ بزرگداشت روز کتاب

مقدم فر ادامه داد: مطالعه کتاب موجب بهبود عملکرد مغز و تقویت تفکر می‌شود، در واقع تغییرات عصبی و افزایش اتصالات مغزی را ایجاد و موجب بالا بردن بهره هوشی افراد می‌شود.

وی افزود: یکی از روش‌هایی که برای درمان اختلالات بی خوابی توصیه می‌شود خواندن کتاب قبل از خواب به جای استفاده از تلفن همراه است زیرا نور تلفن همراه پیام بیداری را به مغز می‌دهد در عوض کتاب خواندن در نور کم، پیام به خواب رفتن را به مغز ارسال می‌کند.

این روانشناس تاکید کرد: کتابخوانی همچنین در بحث روابط و سازگاری فردی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد. افراد کتابخوان ارتباطات بهتری می‌توانند برقرار کنند زیرا درک بهتری از خود و دیگران خواهند داشت و در نتیجه سطح همدلی آنها نیز بالاتر و اشتیاق بیشتری برای مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی از خود نشان می‌دهند.

وی افزود: مورد دیگر از تأثیرات کتابخوانی، تقویت یادگیری در کودکان است. کودکانی که قبل از رفتن به مدرسه علاقمند به مطالعه کتاب هستند در مدرسه نیز یادگیری بهتری در تمام دروس نسبت به سایر کودکان خواهند داشت و درک مطلب و سرعت خواندن در آنها بالاتر خواهد رفت.

این روانشناس اظهار داشت: با توجه به فواید گسترده کتاب خوانی و پایین بودن سرانه کتاب خوانی در کشور ما به نظر می‌رسد نیازمند اقدامات بیشتری برای فرهنگ سازی و سوق دادن مردم به این سمت و سو هستیم.

مقدم فر گفت: اگر بتوانیم مطالعه را در جامعه به صورت یک عادت در آوریم، دیگر ارتباط با جهان دانش و آگاهی سخت و ممتنع نخواهد بود و بدون هیچ زحمت و مرارتی خواهیم توانست از راه مطالعه درک و اندیشه خود را نسبت به جهان هستی رشد و تعالی ببخشیم.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس