کاهش ۳.۵ درصدی تورم در آبان ماه ۱۴۰۰

کاهش استقراض دولت از بانک مرکزی و کاهش رشد پایه پولی در ماه‌های اخیر، موجب شد تا نرخ تورم در آبان‌ماه به نسبت دو ماه قبل از آن ۵ درصد و نسبت به ۶ ماه قبل‌تر، ۱۴ درصد کاهش یابد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: دنیای اقتصاد با اشاره به گزارش مرکز آمار، می‌نویسد: گزارش جدید از کاهش محسوس تورم و رسیدن تورم نقطه‌ای به پایین‌ترین حد خود در ۱۴ ماه حکایت می‌کند. نرخ تورم در آبان‌ماه به ۴۴/۴ درصد رسید که نسبت به ماه قبل کاهش ‌اندکی را نشان می‌دهد. از سوی دیگر پس از ماه‌ها رالی تورمی، تورم ماهانه از ۳ درصد کم‌تر شد و در آبان ماه عدد ۲/۵ درصد را به ثبت رساند. شاید مهم‌ترین کاهش ثبت شده در آمارهای تورم، به تورم نقطه به نقطه مربوط باشد. شاخص قیمت مصرف‌کننده در دومین ماه پاییز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۵/۷ درصد رشد کرده است که این میزان در ۱۴ ماه گذشته بی‌سابقه محسوب می‌شود. در جزئیات این گزارش می‌توان مشاهده کرد که تورم نقطه به نقطه کالاهای خوراکی از سطح ۶۰/۵ درصدی به حدود ۴۶/۴ درصد رسیده است که با توجه به وزن بالای خوراکیها در سبد خانوار ایرانی این کاهش تورم محسوس خواهد بود. دلایل مختلفی را می‌توان برای کاهش تورم عنوان کرد که ریشه‌های اقتصادی و سیاسی مختلفی دارند، رشد ‌اندک نرخ ارز در آبان‌ماه‌، قطع روند استقراض دولت از بانک مرکزی از انتهای تابستان و افزایش درآمدهای نفتی از قبل افزایش قیمت انرژی در بازارهای جهانی از اصلی‌ترین دلایل فروکش کردن نسبی تورم است. در کنار این موارد، دلایلی چون ثبات قیمت مسکن و عبور از فصل برداشت محصولات کشاورزی از دیگر دلایل ثبات بیش‌تر سطح قیمت‌ها در آبان ماه است. باید توجه داشت به‌رغم کاهش‌های قابل توجه در نرخ تورم‌، همچنان سطح ۲/۵درصدی برای تورم ماهانه و ۳۵/۷ درصدی برای تورم نقطه به نقطه بالا محسوب می‌شود. با این حال می‌توان امیدوار بود با ادامه روند کاهشی شاخص قیمت‌ها تب تند تورم‌اندکی کنترل شود و درصورت مستعد بودن شرایط حتی به سطح تورم زیر ۲۰ درصد نیز دست پیدا کنیم.

در همین حال روزنامه جوان نیز گزارش‌های مربوط به کند شدن سرعت افزایش تورم را «خنثی کردن بمب تورم» توصیف کرد و نوشت: هرچند اعمال سیاست‌های تورم‌زا در ماه‌های ابتدایی سال این انتظار را ایجاد کرد که تورم در نیمه دوم سـال شتاب بیشتری خواهد گرفت‌، اما بر اساس گزارش مرکز آمار ایران‌، نرخ تورم در پایان آبان‌ماه با یک درصد کاهش به ۴۴/۴ درصد و تورم نقطه به نقطه با افت ۳/۵ درصدی به ۳۵/۷ درصد رسید. تورم یکی از شاخص‌های اقتصادی است. رشد نقدینگی توسط دولت و بانک مرکزی در دولت سابق موجب افزایش تورم شد.

رخداد فوق در کنار اخذ تنخواه از بانک مرکزی جهت پوشـش هزینه‌های بودجه‌ای عملاً فضا را برای رشـد و نمو تورم مساعد کرده است‌، به شکلی که تورم در ماه‌های ابتدایی سال به‌طور مستمر رشد داشته و باتوجه به اعمال سیاست‌های تورم‌آفرین پیش‌بینی می‌شد تورم در نیمه دوم سال جاری نیز با رشد همراه شود، اما خوشبختانه دولت سیزدهم سیاست‌های اقتصادی را به اجرا درآورد که هم شتاب تورم کاسته شد و هم اینکه تورم کاهش یافت.

روزنامه همشهری نیز از «کاهش ۸ درصدی تورم در ۲ ماه نخست دولت سیزدهم» خبر داد و می‌نویسد: نرخ تورم نقطه به نقطه از ۴۳/۷ واحد درصد در پایان شهریور امسال با کاهش ۸ واحد درصدی به ۳۵/۷ درصد در پایان آبان سال جاری رسیده و نرخ تورم ۱۲ ماهه نیز در همین مدت از ۴۵/۸ درصد با افتی ۱/۴ درصدی به ۴۴/۴ درصد رسیده اسـت.

تازه‌ترین داده‌های رسمی ‌مرکز آمار گویای این واقعیت است که نرخ تورم ماهانه در آبان امسال به ۲/۵ درصد رسیده که پایین‌ترین رشـد سرعت تورم ماهانه از تیرماه امسال به‌حساب می‌آید. نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین امسال به ۴۹/۵ درصد رسیده و پس از آن روندی کاهشی به خود گرفته است. همچنین نرخ تورم ۱۲ ماهه در شهریورماه امسال ۴۵/۸ درصد اعلام شده بود که یک رکورد تاریخی پس از ثبت تورم بالای ۴۹ درصد در سال ۱۳۷۴ به شمار می‌رفت‌، اما در ۲ ماه اخیر روند نرخ تورم ۱۲ ماهه هم در مسیر نزول قرار گرفته است.

این اتفاقات ایـن گزاره را تقویت می‌کند که نرخ تورم در ایران مسیر کاهشی را تجربه خواهد کرد؛ مشروط به اینکه دولت بتواند در نبرد با ناترازی بانک‌ها و کسری بودجه موفق شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس