تورم بالاتر راهکار مقابله با بدهی‌های جهانی است؟

بررسی آمارها نشان می‌دهد که اگر سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی متوقف نمی‌شد، تورم در دی ماه به بالای ۵۰ درصد می‌رسید.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در اخبار ویژه خود نوشت: روزنامه وطن امروز ضمن بررسی آمارهای موجود نوشت: بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط مرکز آمار، نرخ تورم از نیمه دوم سال جاری و استقرار دولت سیزدهم روند کاهشی به خود گرفته است به طوری که تورم سالانه منتهی به دی‌ نزدیک ۳ درصد از شهریور کمتر شده است.

بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار - که مربوط به تورم دی‌ است - تورم سالانه منتهی به این ماه ۴۲.۴ درصد بوده است. این در حالی است که تورم سالانه منتهی به شهریور ۴۵.۸ درصد گزارش شده بود.

به ترتیب میزان تورم منتهی به ماه‌های نیمه دوم سال عبارتند از: مهر ۴۵.۴، آبان ۴۴.۴ و آذر ۴۳.۴.

همچنین تورم نقطه به نقطه نسبت به سال گذشته نیز کاهش پیدا کرده است. تورم نقطه‌ای که در خرداد بر اساس گزارش مرکز آمار ۴۷.۶ درصد بوده، به ۳۵.۹ درصد در دی‌ رسیده است. البته با وجود کاهش تورم باز هم شرایط قیمت‌ها و تورم ۴۰ درصدی برای اکثر اقشار مردم تحمل‌پذیر نیست و افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی پرمصرف باعث آزار آنها می‌شود.

اگر بخواهیم نارسایی‌های موجود را که به تورم‌های افسارگسیخته در اقتصاد منجر شده نام ببریم، در یکی از موارد مهم می‌توان به رشد فزاینده نقدینگی که ناشی از کسری بودجه دولت و قدرت خلق پول بانک‌هاست، اشاره کرد. همچنین از سوی دیگر به دلیل ساختار اقتصاد، نرخ ارز به عنوان لنگر اسمی تورم عمل می‌کند که با جهش‌ آن شاهد افزایش تورم عمومی هستیم. به عبارت دیگر اگر دولت بخواهد تورم را کنترل کند، باید در سیاست‌های پولی و مالی انضباط برقرار کند تا در بلندمدت شاهد کاهش تورم به صورت پایدار باشیم.

پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، یکی از اقداماتی که از همان روزهای اول توسط دولت و تیم اقتصادی‌اش در دستور کار قرار گرفت، کشیدن ترمز تورم بود. یکی از علل تورم که پیش‌تر اشاره شد، استقراض‌های مکرر دولت‌ها به منظور تامین کسری بودجه و هزینه‌های جاری است. طبق اظهارنظرهای مختلف توسط اعضای تیم اقتصادی دولت، میزان استقراض دولت از بانک مرکزی در شهریور سال جاری صفر بوده است که نتایج این عدم استقراض در کاهش تورم ماه‌های اخیر مشاهده می‌شود.

در این بین اما برخی کارشناسان و رسانه‌ها که جزو حامیان روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رئیس‌جمهور بودند، بر موضوع گرانی برخی اقلام خاص تاکید کرده و شرایط را بحرانی‌تر از قبل ترسیم می‌کنند.

برای مثال یکی از اقتصاددانان حامی روحانی گفته است: «چرا رئیس‌جمهور می‌گوید نرخ تورم کاهش یافته است؟ قیمت‌ها روزانه بالا می‌رود اما تورم نزولی است؟!»

این فضاسازی‌ها در حالی انجام می‌شود که بر مبنای اطلاعات رسمی مرکز آمار -که معیار ارزشیابی سیاست‌های تمام دولت‌هاست - موتور رشد تورم خاموش شده و تورم در حال تعدیل است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد از ابتدای سال جاری به صورت مستمر ماهانه به طور حدودی تورم یک درصد افزایش پیدا می‌کرده و اگر در سیاست‌های کلان اقتصادی تجدیدنظر نمی‌شد، در دی‌ماه شاهد تورم ۵۰ درصدی بودیم. این یعنی اگر تیم اقتصادی روحانی هنوز مستقر بود، تورم ۵۰ درصد دور از انتظار نبود. با این تفاسیر مشخص نیست مدافعان روحانی که باعث خلق رکوردهای فاجعه‌بار اقتصادی بودند، امروز با چه رویی از شاخص‌های اقتصادی دم می‌زنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم ........ من الجنه و ناس اجمعین
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    لعنت الله علی القوم الظالمین ..... الی یوم القیامه
  • IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    دین مدار و خداپرست به هیچ کس ظلم نمی کند....
  • IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    1 0
    چطوری میخواد زجر 60 میلیون ایرانی را جواب بده ..... شرافت خوب چیزیه والا
  • عماد IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    2 0
    تورم بالای 50 درصدی که خوبه، اگر روحانی و اصلاح طلب ها چهار سال دیگه بر مسند قدرت باقی میموندن، کار به جایی میرسید که خدای نکرده مردم مجبور میشدن مثل دوران قحطی بزرگ (قحطی مصنوعی که انگلیس برای نسل کشی ایرانی ها درست کرده بود) از زور گرسنگی علف بخورن.
  • سیدجعفرکاظمی IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
    0 0
    آیا الان سیاست روحانی کنترل شده است ؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس