کد خبر 1303221
تاریخ انتشار: ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۲
رکوردزنی سقوط ارزش لیر ترکیه با سخنان اردوغان - کراپ‌شده

سخنان عصر امروز رئیس جمهور ترکیه درباره افزایش قیمت ارز در این کشور سبب شد تا ارزش پول ملی ترکیه بار دیگر سقوط کرده و رکورد جدیدی را ثبت کند.

به گزارش مشرق، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه شامگاه دوشنبه به کاهش شدید ارزش لیر (واحد پول ملی ترکیه) واکنش نشان داد.

وی که در نشست کابینه صحبت می‌کرد، گفت: «ما مصمم هستیم که از طریق سرمایه‌گذاری، تولید، اشتغال زایی، هر چیزی را که صحیح است برای کشورمان انجام دهیم و سیاست اقتصادی ترکیه بر اساس صادرات بنا نهاده شده است».

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: «به عنوان دولتی که دارای شناخت و تجربه برای اداره بحران‌های مالی است، ما مصصم به غنیمت شمردن از فرصت دوران بحرانی که جهان در آن قرار دارد، هستیم».

اردوغان در ادامه سخنانش گفت: «افزایش قیمت‌ها در نتیجه افزایش قیمت ارز به طور مستقیم بر سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال‌زایی تاثیری نخواهد گذاشت و نرخ رقابتی ارز منجر به افزایش سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال خواهد شد».

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به درگیر شدن ترکیه در جنگ اقتصادی گفت که این کشور از این جنگ پیروز بیرون خواهد آمد.

اردوغان متعهد شد به کسانی که وی آنها را فرصت طلب توصیف کرده، اجازه ندهد که از کاهش قیمت لیر سوء استفاده کنند.

رئیس جمهور ترکیه در این سخنرانی قول داد که کاهش شدید ارزش پول ملی این کشور، باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها نشود.

تنها ساعتی پس از این سخنرانی اردوغان،‌ ارزش لیر ترکیه باز هم سقوط کرد و هر دلار آمریکا تقریبا معادل ۱۱.۴۶ لیر شد که رکورد تازه‌ای در سقوط ارزش پول ملی ترکیه به شمار می‌آید.

 از سوی دیگر در شرایطی که سقوط ارزش لیر و گرانی در ترکیه باعث برپایی تظاهرات شده، رهبران احزاب اپوزیسیون به شدت عملکرد حزب حاکم عدالت و توسعه و رئیس‌جمهور این کشور را آماج انتقادات خود قرار داده‌اند.

 سران احزاب اپوزیسیون ترکیه روز پنجشنبه گذشته در واکنش به ثبت رکورد جدید سقوط ارزش لیر در برابر دلار، خواستار برگزاری فوری انتخابات در این کشور شدند.

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر «حزب جمهوری‌خواه خلق» ترکیه در پیامی توییتری خطاب به رئیس‌جمهور این کشور نوشت: «اردوغان! انتخابات فورا (برگزار کن)».

کمال قلیچ‌دار اوغلو رهبر اصلی‌ترین رقیب حزب حاکم عدالت و توسعه نیز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «هابرترک» این کشور باز هم درخواستش برای برگزاری انتخابات زودهنگام را تکرار کرد.

به گفته او، پیشنهاد رجب طیب اردوغان برای کاهش نرخ بهره به منظور تقویت صادرات و سرمایه‌گذاری در ترکیه نشان داد که او «کاملا از واقعیت جدا شده است» چرا که مردم ترکیه خواهان برگزاری انتخابات زودهنگام هستند.

رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه افزود: «دیگران برای ۵۰ تا ۱۰۰ سال آینده برنامه‌ریزی می‌کنند و ما حتی نمی‌توانیم بگوییم فردا چه اتفاقی خواهد افتاد. دولت (حاکم) خواهان این است که بعد از درست کردن اقتصاد وارد انتخابات شود. این کاملا زاییده تخیل آنها است».

اظهارات تند سران اپوزیسیون ترکیه علیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه در شرایطی مطرح شده که طی روزهای اخیر سقوط ارزش لیر و گرانی‌ها بارها خبرساز شده است.

روز جمعه گذشته هزاران نفر در ازمیر ترکیه در اعتراض به گرانی، تورم و سقوط ارزش پول ملی تظاهرات کردند. این تظاهرات بعد از آن رخ داده که ارزش واحد ملی پول ترکیه (لیر) در برابر دلار در سراشیبی سقوط قرار گرفته ارزش لیر ترکیه روز جمعه گذشته ۱۰.۹۱ لیر در برابر ۱ دلار رسیده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 3
    سقوط ارزش لیر ترکیه سیاست خود دولت ترکیهبرای جذب سرماه گذاری خارجی و افزایش صادرات و تولید این سیاست شاید در کوتاه مدت و میان مدت برای مدم ترکیه فشار بیاورد ولی در دراز مدت نفع ترکیه و مردم ترکیه است
  • ف GB ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    3 1
    باز هم سقوط میکند
    • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      1 0
      تا ۲۰ لیر در برابر دلار سقوط می کند، در ادامه اعتراضات شکل گرفته و باعث هرج و مرج می شود، در انتها ارتش وارد عمل شده و ماجرا با کودتا به پایان می رسد.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 3
    امریکا یک زمان نقش قوی و مبصر خاورمیانه را به محمدرضاشاه داده بود یک زمان هم نقش قوی را به عربستان داده بود الان نقش قوی را به ترکیه داده است.
  • سعید RO ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 2
    کارشناسان مجوس هم به اردوغان ایمان اوردند و میبینیم که کامنتی نگذاشتند
    • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      3 0
      خواستی خوار کنی ولی ناخواسته ستایش کردی چون ایران و روم را کنارهم گذاشتی= عرب ها به ایرانی ها مجوس‌میگفتند به مسیحی های روم هم مجوس‌میگفتند._(حالا بگو الهام چقدر بهت حقوق میده با اینکه دورگه ترک-فارس هستی بیای و به ایران توهین کنی؟ فارسی هم حرف میزنی دیگه )
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    کسانی که هم‌فارسی حرف‌میزنند هم‌ترکی پس دورگه فارس-تورک هستند.
  • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    2 0
    تا پیش از اردوغان همین احزاب جمهوری ارزش هر دلار را به یک میلیون لیر رسانده بودند حالا در مقابل کاهش ده برابری آن دعوا می کنند
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 2
    ترکیه چوب رد صلاحیت احمدی نژاد را می خورد چون ترکیه مسئول قاچاق نفت ایران بود و خوب پولی برای ایران و ترکیه از این قاچاق نفت می ماسید
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 3
    اگر اردوغان از لیبی و مدیترانه عقب نشنی کند و ان را به صهیونیزم بین الملل تحویل بدهد ارزش پولش بالا خواهد رفت چون شخص اردوغان دزد نیست
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 2
    روسیه خوب میداند امریکا به دو کشور در خاورمیانه حمله خواهد کرد نخست ترکیه و بعد سوریه خواهد بود و ایران در ظاهر دشمن اسرائیل و اما در باطن دوست امریکا است همه دولتها در ایران بجز مقام رهبری دوست امریکا بودند از این رو روسها تسلیح ترکیه را در دستور کار قرار داده است
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 3
    ترکیه بخاطر مخالفت با طرح خاورمیانه بزرگ و جنگ با اسرائیل و تحت فشار فراماسون بین الملل و امریکا اقتصادش بزودی از هم خواهد پاشید تا اینکه به طرح تجزیه خودش رای بدهد و تا اردوغان طرح تجزیه ترکیه به سه کشور عراق سوریه به سه کشور ایران به 5 کشور را تا قبول ننماید و این کار را نکند ارزش لیر سقوط خواهد کرد
    • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      اشتباه نکن ترکیه با طرح خاورمیانه بزرگ همکاری کرد ولی در قسمتهای مربوط به خودش مقاومت می کرد، که کل طرح توسط ایران و سردار سلیمانی رفت رو هوا و طرح خاورمیانهبزرگ سکست خورد
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 2
    خوب اردوغان با وجود اشتباهات بی شمار در سوریه که بدون او هم باز از طریق اردن و لبنان و عراق این بحران را شروع می کردند در کنار آن بزرگترین روزنه دور زدن تحریمهای امریکا بعد از چین بود حتی روسیه برای ایران پول نقد را به اعتبار تبدیل نمی کرد و حالا هم کمکی به دور زدن تحریم ها نمی کند اما ترکیه بخاطر مقابله با طرح اسرائیل بزرگ و امنیت خودش قبول این ریسک خطرناک را برای عدم نابودی اقتصاد ایران انجام داد
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    0 2
    خوب ایران برای مقابله با اسراییل به اردوغان نیاز دارد گرچه اختلاف نرها بین این دو در قره باغ و سوریه شدید است که لازم می نماید این دو اختلاف ها را کنار بگذارند و تمرکز خود را برای فروش نفت ایران متمرکز کنند تا خوب پولی برای هر دو داشته باشد ترکیه می تواند بخشی از نفت صادراتی ایران را قاچاقی بفروشد و برای هر دو کشور منفعت دارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس