بازشماری کلی آراء، نتیجه انتخابات عراق را دگرگون می‌کند

یک عضو ائتلاف الفتح در پارلمان عراق گفت که در صورت بازشماری کلی آراء انتخابات اخیر عراق، نتایج اعلامی را دگرگون خواهد کرد و بسیاری از پیروزها، بازنده انتخابات می‌شوند.

به گزارش مشرق، «علی الفتلاوی» عضو ائتلاف الفتح عراق گفت که فرایند بازشماری کلیه صندوق‌های رأی، «معادله را دگرگون می‌کند» و با تغییر چشم‌گیر نتیجه موجب می‌شود که بسیاری از برندگان کنونی انتخابات به بازنده تبدیل شوند.

وی امروز در گفت‌وگو با شبکه «رووداو» تصریح کرد که پس از بازشماری جزئی آراء از سوی کمیساریای انتخابات پس از شکایات ارائه شده از سوی چارچوب هماهنگی و سایر احزاب معترض که احساس می‌کردند مورد ظلم قرار واقع شده‌اند و آرای آنها مصادره شده، شانس‌های جدید و نزدیک به برنده شدن برخی از نامزدها به وجود آمد.

 الفتلاوی افزود: در صورت بازشماری کلیه صندوق‌های رأی‌گیری، شانس ائتلاف الفتح بیشتر از سایرین است. گواه این امر، کسب سه کرسی جدید برای الفتح از شش کرسی تغییر یافته در پارلمان، پس از بازشماری دستی برخی صندوق‌های رأی‌گیری به دنبال شکایت و اعتراض گروه‌های سیاسی معترض به نتایج، است.
 
 این عضو ائتلاف الفتح تصریح کرد که در صورت بازشماری جامع، شانس‌ها بیشتر و بیشتر خواهد بود و سنجش‌های صورت گرفته تغییر خواهد کرد. بسیاری از برندگان، بازنده و بسیاری از بازندگان، پیروز خواهند شد. ضمن این‌که بازشماری کلی آراء بسیاری از حقایقی را که کمیساریای انتخابات پنهان کرده بود روشن خواهد کرد.

کمیساریای انتخابات عراق امروز دوشنبه آخرین اخبار مربوط به شکایتها از نتایج انتخابات را منتشر و اعلام کرد که پس از بازبینی در همه شکایاتی که به سازمان قضایی انتخابات ارسال شده است، شورای کمیساریای انتخابات، در جریان آخرین تحولات انتخابات قرار گرفت و آراء‌ برخی حوزه‌ها باطل شد.

بر اساس این گزارش، هزار و ۴۳۶ شکایت به نتایج انتخابات ثبت شده است که به هزار و ۴۱۵ مورد، پاسخ داده شده است. ۲۱ قرار مربوط به شورای کمساریای انتخابات، نقض شد که ۱۵ مورد از آن به خاطر عوامل اجرایی بود که در پی آن، کمیساریا ملزم شد آراء حوزه‌های انتخاباتی را که درباره آن اعتراض وجود دارد، به صورت دستی، شمارش کند.

در این بیانیه آمده است، شش شکایت نیز به خاطر عوامل حقوقی و فنی پذیرفته شده که بر اثر آن، نتایج برخی از حوزه‌های رأی‌گیری ابطال گردید.

در همین ارتباط، «عماد جمیل محسن» عضو کمیسیون انتخابات عراق شامگاه یکشنبه گفت که شکایت‌های دریافت شده تاثیر زیادی بر نتیجه انتخابات داشته و تصمیم هیأت قضایی برای ابطال آرای برخی حوزه‌ها، نتیجه را در برخی مناطق تغییر داده است».

امروز «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح از ابطال آرای ۱۸ درصد حوزه‌های رأی‌گیری به دستور کمیساریای عالی انتخابات عراق خبر داد و طی بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس تصمیم هیأت قضایی (زیر مجموعه کمیساریای عالی انتخابات) آرای ۶۰۰۰ حوزه رأی‌گیری که رأس ساعت شش درب‌های خود را نبسته بودند، باطل اعلام شده است. همچنین آرای ۴۰۰۰ حوزه نیز به دلیل تکراری بودن اثر انگشت‌ها ابطال شده و در مجموع ۱۰۰۰۰ حوزه رأی‌گیری یعنی ۱۸ درصد مجموع حوزه‌ها (تعداد کل ۵۵ هزار حوزه) فاقد اعتبار است.

به گفته رئیس ائتلاف الفتح این اعداد و ارقام بسیار قابل توجه و تأثیرگذار است و به نوبه خود می‌تواند اثر بالایی بر نتیجه انتخابات داشته باشد.

وی دیروز نیز با اشاره ضمنی به احتمال ابطال انتخابات گفته بود که شکایت ارائه شده از سوی ائتلاف الفتح به دادگاه فدرال در روز پنجشنبه پیش، دارای ادله کافی برای ابطال و لغو نتایج انتخابات است.

تعدادی از شهرهای عراق نیز از پس از اعلام نتیجه اولیه شاهد تظاهرات‌های متعدد در اعتراض به نتیجه انتخابات بودند به‌نحوی که معترضان خواستار شمارش دستی کلیه آراء شدند چراکه معتقد بودند در شمارش الکترونیکی آراء، دستکاری صورت گرفته است.

شمارش آرا در انتخابات عراق به صورت الکترونیک انجام شد؛ اما کمیساریای عالی مستقل انتخابات در روز انتخابات نیز اعلام کرد به منظور اطمینان از نتایج شمارش الکترونیک، آراء برخی مراکز را به قید قرعه به صورت دستی شمارش خواهد کرد و با شمارش الکترونیکی آراء مقایسه خواهد کرد.

پس از شمارش دستی آراء در این شعب اخذ رأی، کمیساریا از انطباق کامل شمارش آرای دستی و الکترونیکی خبر داد؛ مسئله‌ای که با اعتراض مجدد ائتلاف‌های‌ سیاسی و طرفداران آن‌ها همراه شد.

برخی سیاستمداران عراقی نیز با تایید نفوذ امارات، انگلیس و آمریکا در انتخابات اخیر این کشور، فرضیه دستکاری و دخالت این طرف‌های خارجی در نتایج انتخابات پارلمانی اخیر را تأیید کردند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
    15 0
    بايد عاملين اين تغلب بزرگ را محاکمه‌ کنند گروه‌های طرفدار مقاومت‌ برنده‌ انتخابات عراق بوده اند ونباید از حق قانونی خود کوتاه بیایند
    • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      0 0
      دقیقاً
    • ناشناس IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 1
      هیچ تقلبی صورت نگرفته، به یاری خدا با روی کار آمدن جریان صدر بساط گروه تروریستی حشد شعبی برچیده خواهد شد
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
    1 0
    اسرائیل در انتخابات تفوذ کرده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس