اقبالی: در این پنج هفته برنامه خاصی از استقلال ندیدم/اگر گل نخوردند به خاطر ضعف‌ تیم های دیگر است

کارشناس فوتبال کشورمان گفت:در این ۵ هفته برنامه خاصی از استقلال ندیدم و این تیم نوسان بسیار زیادی داشت و عملکرد آنها سینوسی بود.

به گزارش مشرق، مسعود اقبالی در خصوص دیدار گذشته استقلال مقابل نساجی مازندران اظهار داشت: وقتی فوتبال ایران را می‌بینم کم‌کم در حال ناامیدی هستم. متأسفانه در بازی‌ها بعضا شاهد هستیم ساختارها رعایت نمی‌شود و مربیان برای دقایقی با سیستم ۲-۴-۴ تیمشان را ارنج می‌کنند و چند دقیقه بعد۱-۴-۱-۴. بازیکنان اصلا برای پست‌هایشان توجیه نیستند و کاملا مشخص است که در فوتبال ایران هوش تاکتیکی وجود ندارد.

وی افزود: نساجی تیمی است که با دوندگی فضا و زمان را از رقبا می‌گیرد و در بازی با استقلال هم در زمین خودش و هم در زمین حریف این کار را به خوبی انجام داد. وقتی تیمی در زمین حریف پرس می‌کند، تیم مقابل بازی مستقیم انجام می‌دهد، اما فاصله خطوط شما باید به شکلی باشد که توپ به راحتی لو نرود. من در بازی استقلال دقت و سرعت لازم را در ارسال پاس ندیدم و شاید باور نکنید حتی پوزیشن بدن بازیکنان برای دفاع کردن اشکال داشت.

کارشناس فوتبال کشورمان تأکید کرد: شاهد یک بازی پینگ پنگی که گاها دست استقلال بود و چند دقیقه بعد دست نساجی بودیم و در ضربات آخر هم شدیدا مشکل داشتیم. من فوتبال هدفمند و خاصی در این بازی از استقلال ندیدم، چون حتی در تعویض‌ها هم اشتباهات عجیبی رخ داد تا جایی که انگار کادر فنی فقط می‌خواست یک بازیکن را از زمین خارج و یک بازیکن دیگر را وارد زمین کند.

وی در خصوص اینکه نقطه قوت استقلال خط دفاع این تیم محسوب می‌شود اما در خط حمله و هافبک انتقاداتی وجود دارد گفت: شاید صحبت‌هایی که می‌کنم برای خیلی‌ها ناراحت‌کننده باشد اما واقعیت است. استقلال سه مهاجم داشت که هر سه به یک شکل بازی می‌کردند. یامگا اصلا پستش هافبک راست نیست یا اگر هست، چابکی لازم برای حضور در آن پست را ندارد اما او در هافبک راست به کار گرفته شد. امین قاسمی‌نژاد سال گذشته این همه گل می‌زد، چرا امسال این کار را انجام نمی‌دهد، چون در پست تخصصی بازی نمی‌کند. اگر می‌گویید استقلال فقط یک گل خورده، دلیلش قدرت خط دفاع این تیم نیست بلکه ضعف تیم‌های دیگر است.

بیشتر بخوانید:

واکنش به شایعات درباره پرونده استراماچونی

اقبالی خاطرنشان کرد: من از انتقال توپ از دفاع به خط حمله چیزی ندیدم و اگر تیمی نمی‌تواند در ۵ ثانیه توپ را پس بگیرد، باید بسیار سریع سازمان دفاعی‌اش را درست کند، اما ما این اتفاق را هم شاهد نبودیم. حتی این مشکل را در تیم ملی فوتبال کشورمان هم شاهد هستیم چون کار بنیادی صورت نمی‌گیرد. به این فوتبال، فوتبال رندومی می‌گویند که یک روز استقلال در آن گل می‌زند و برنده می‌شود و یک روز هم مثل بازی با نساجی گلی رد و بدل نمی‌شود و این گونه به مشکل می‌خورد. شما از من می‌خواهید که بازی را تحلیل کنم، اما وقتی تاکتیک درست و حسابی در آن صورت نگرفته چه چیزی باید تحلیل شود. شاید اگر بخواهم از بازی استقلال ایراد بگیرم، یک دفترچه یادداشت باید پر کنیم.

در این پنج هفته برنامه خاصی از استقلال ندیدم

کارشناس فوتبال کشورمان در خصوص انتقاداتی که به خط هافبک استقلال در بازی‌های گذشته وارد شده است، گفت: من ارتباطی بین هافبک و مهاجمان نمی‌بینم. نمی‌دانم ضربه به توپ از خط دفاع استقلال چگونه آموزش داده شده است، اما همه این کارها نیاز به تایمینگ دارد. اگر این مسائل آموزش داده نشده باشد، تیم دچار مشکل می‌شود. صادقانه من در این ۵ هفته برنامه خاصی از استقلال ندیدم و این تیم نوسان بسیار زیادی داشت و عملکرد آنها سینوسی بود.

مربی اسبق استقلال در پاسخ به این سؤال که چه راهی برای بهبود این شرایط پیشنهاد می‌کند، گفت: باید تاکتیک انفرادی و گروهی برای بازیکنان در نظر گرفته و کادر فنی خطوط را بهم متصل کند. ساختار حمله از یک سوم خط دفاعی یک درس است که تیم‌های ما اصلا بلد نیستند تحت فشار آن را انجام دهند. در تمام دنیا دروازه‌بان عضو مهم یک تیم برای انتقال توپ به خطوط دیگر محسوب می‌شود ولی ما در اینجا یک بغل پا هم بلد نیستیم بزنیم. ما چیزی به نام TAKE OVER نمی‌بینیم چون تمرینی صورت نگرفته است.

اقبالی تصریح کرد: فراموش نکنید وقتی تمرین تکرار شود، به یک عادت تبدیل شده و در نتیجه در زمین به جریان می‌افتد. اگر یک سانتر اصولی درست انجام شود در پسِ آن تمرینات منظم قرار گرفته است، جالب است در اروپا این روزها کسی دیگر با روی پا شوت نمی‌زند، اما در فوتبال ایران بازیکن از ۵۰ متری به دروازه ضربه می‌زند.به خاطر همین مسائل است که وقتی بازیهای فوتبال اروپا را می‌بینم ناراحت می‌شوم. تیم ملی امید ما دو بازی با نپال انجام داده و برنده شده آن وقت تصور می‌کنند شق‌القمر صورت گرفته است، در حالی که فوتبال ما کلی مشکل دارد و از کار تاکتیکی عاجز است.

اقبالی تصریح کرد: این روش تیکی تاکایی که در تیم‌های دیگر می‌بینیم با کلی تمرین اجرا می‌شود. جالب است بازیکن حرفه‌ای قبل از دریافت توپ برای واگذاری آن تصمیم می‌گیرد، اما بازیکنان ما اول توپ را دریافت می‌کنند و بعد فکر می‌کنند که آن را به چه کسی واگذار کنند. برای مثال آماری از ژاوی در زمان بازی کردنش گرفته شد که او قبل از دریافت توپ ۴۰۰ بار در یک مسابقه پشت سر و اطرافش را می‌دید. اما در ایران کدام بازیکن چنین کاری انجام می‌دهد. مشکلات در فوتبال کشورمان و به خصوص در بین بازیکنان زیاد است که اگر بخواهم به آنها اشاره کنم زمان زیادی می‌برد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس