کد خبر 1302563
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۸
کرونا علیه مردان!

از همان ابتدای آغاز همه گیری کرونا در جهان هم مشخص بود که این بیماری در مردان بیشتر قربانی میگیرد.

به گزارش مشرق،‌ ارزیابی ها نشان می دهد که مردان در سراسر جهان بیش از زنان از بیماری کرونا فوت کرده اند. البته نرخ ابتلا در میان زنان و مردان تقریبا برابر است اما مرگ بیشتر به سمت مردان می رود.

در آلمان ۶۶ درصد جان‌باختگان کرونا، در اسپانیا ۶۵ درصد و در چین ۶۴ درصد آنها مرد بوده اند.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز این تفاوت در مرگ و میرهای مرتبط با کووید از اوایل همه‌گیری، قبل از واکسیناسیون عمومی در جوامع مشهودتر بود.

 مردان همچنین احتمال بیشتری دارد که برخی از عارضه های سخت و سنگین واکسن‌های کووید-۱۹ را تجربه کنند.

بیشتر بخوانید

تزریق دوز سوم واکسن کرونا ضروری است

حتی پس از واکسینه شدن، مردان کاهش سریع‌تری در میزان تشکیل ایمنی را تجربه کنند. دلایل این موضوعات همچنان نامشخص است.

داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها نشان می‌دهد که در ایالات متحده، زنان ۴۵.۶ درصد از مرگ‌ومیرهای کووید-۱۹ و مردان ۵۴.۴ درصد را تشکیل می‌دهند. (مردان اندکی کمتر از نیمی از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند.)

همچنین در سطح جهانی، نرخ مرگ و میر در مردان حدود ۵۰ درصد بیشتر بوده است.

یک مطالعه در جولای ۲۰۲۱ نشان داد که در مقایسه با زنان، مردان مبتلا به بیماری کرونا تقریباً ۵۰ درصد بیشتر لوله گذاری تنفسی و ۲۲ درصد بیشتر بستری شدن در بیمارستان را تجربه کرده اند.

برخی از عوارض ناشی از واکسن کووید-۱۹، اگرچه نادر است، اما به نظر می رسد بیشتر در بین مردان اتفاق می افتد تا زنان. یک مطالعه اخیر روی واکسن فایزر نشان داد که بروز میوکاردیت - التهاب عضله قلب - در میان مردان تقریباً ۱۸ برابر بیشتر از زنان بالای ۱۶ سال است.

همچنین شواهدی وجود دارد که ایمنی ناشی از واکسن فایزر در بین مردان با سرعت بیشتری کاهش می یابد. مطالعه اخیر دیگری نشان داد که شش ماه پس از دوز دوم واکسن، سطح آنتی بادی‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای در بین مردان کمتر از زنانمی شود. در میان مردان ۶۵ ساله و بالاتر، سطوح آنتی بادی خاصی پس از واکسیناسیون ۴۶ درصد کمتر از زنان واکسینه شده در همان سن بود.

چه چیزی می تواند دلیل این تفاوت ها باشد؟ برخی بر این باورند که نرخ بالای مرگ و میر کووید-۱۹ در بین مردان به دلیل نرخ کمتر واکسیناسیون است. کمی بیش از ۵۰ درصد از مردان آمریکایی در مقایسه با ۵۵ درصد زنان به طور کامل واکسینه شده اند. با این حال، نرخ واکسیناسیون به تنهایی نمی تواند همه پیامدهای بدتر کرونا را در بین مردان نشان دهد، زیرا تفاوت در مرگ و میر و سایر عوارض قبل از در دسترس بودن واکسن ها است.

برخی از محققان پیشنهاد می‌کنند که نرخ مرگ و میر بالاتر در میان مردان جعلی است. برخی دیگر معتقدند که عواملی مانند پایبندی به پوشیدن ماسک یا شرایط بهداشتی زمینه ای به احتمال زیاد تفاوت ها را توضیح می دهند.

در اوایل همه گیری این نظریه مطرح شد که این تفاوت جنسیتی در زمینه مرگ و میر و ابتلا به کرونا ممکن است در نرخ بالاتر سیگار کشیدن در بین مردان باشد.

همچنین توضیحات بیولوژیکی برای تفاوت ها وجود دارد که باید روشن شوند یا حداقل مستحق مطالعه بیشتر هستند.

محققان دانشگاه ییل خاطرنشان کردند که تفاوت‌های مشخصی در پاسخ‌های ایمنی به عفونت‌ها بین مردان و زنان وجود دارد. به عنوان مثال، بیماری هایی مانند سل در بین مردان شایع تر است و مردان تمایل به بارهای ویروسی بالاتری از ویروس هپاتیت C و ایدز دارند. همان محققان تفاوت هایی را در پاسخ های ایمنی مردان و زنان به کووید-۱۹ یافتند. به عنوان مثال، مردان مبتلا به کووید-۱۹ سطوح بالاتری از پروتئین‌های التهابی در خون داشتند که پاسخ‌های ایمنی را تنظیم می‌کنند. این می تواند منجر به پاسخ ایمنی بیش از حد به ویروس کرونا شود.

سایر محققین استدلال می کنند که عوامل هورمونی ممکن است در بازی نقش داشته باشند. تستوسترون ممکن است پاسخ ایمنی مردان را کاهش دهد، در حالی که استروژن ممکن است در زنان به داشتن سلول های ایمنی B بیشتر که آنتی بادی تولید می کنند، نقش داشته باشد. استروژن ممکن است نوعی از سلول های ایمنی را که تصور می شود در میوکاردیت نقش دارند، مهار کند.

با این حال، دلایلی که به نظر می رسد مردان وضعیت بدتری دارند عمدتاً یک راز باقی مانده است. تحقیقات بسیار بیشتری برای درک آن مورد نیاز است، و به احتمال زیاد چندین عامل در بازی وجود دارد.

منبع: جام جم آنلاین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    هورمونهای زنانه نقش داره . یا مردها فوت می کنند یا پیرزنها . زنان زیر پنجاه سال خیلی خیلی به ندرت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس