کد خبر 1301961
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۵
دلیل رشد نقدینگی در شهریور امسال چه بود/ بانک مرکزی کنترل خلق پول بانک‌ها را کلید زد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متاسفانه در خیلی از مواقع شاهد هستیم برای یک وام چند میلیاردی یک وثیقه پایین تعیین می شود اما برای یک وام پنج میلیونی ضمانت هایی سنگین خواسته می شود.

به گزارش مشرق، محمد سرگزی با اشاره به ضرورت رعایت عدالت در پرداخت تسهیلات بانکی، بیان کرد: امروز پرداخت تسهیلات بانکی متناسب با ارتباط افراد با بانک ها تعریف شده است. هرچقدر یک فرد ارتباط شخصی بیشتری با بانک داشته باشد میزان وام بیشتری دریافت خواهد کرد. متاسفانه یک نظام عادلانه در پرداخت تسهیلات بانکی وجود ندارد.

وی در ادامه اظهار کرد: لازم است یک سامانه شفاف طراحی گردد و افراد متقاضی تسهیلات به سامانه مراجعه و متناسب با دستورالعمل های موجود تسهیلات به آنان تعلق گیرد. در خیلی از مواقع شاهد هستیم بعضا برای یک وام چند میلیاردی یک وثیقه پایین تعیین می شود اما برای یک وام پنج میلیون تومانی ضمانت هایی از متقاضی خواسته می شود که فرد به واسطه عدم توان تامین وثیقه از گرفتن وام منصرف می شود.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بانک ها مجاب شوند که با پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان از آنان حمایت کنند. اینطور نیست که ما بگوییم حتما نظام بانکی نیاز به اصلاح صفر تا صد دارد. بلکه با صدور بخشنامه و اصلاح دستورالعمل ها می توان رویکرد عملی بانک ها را به نفع مردم و تولید کنندگان تغییر داد.

وی در ادامه تاکید کرد: اینکه گفته می شود نظام بانکداری یک اصلاح صفر تا صد می خواهد که خروجی آن در نهایت حمایت از تولید کننده باشد، سخن بزرگی است که بعضا زده می شود که می خواهند بار عدم انجام حمایت از بخش تولید را بر گردن مجموعه دیگری بیندازند. صراحتا اعلام کنند چه مانعی برای پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان وجود دارد. ریشه موانع موجود را نیز اعلام کنند. آیا با دستورالعمل وزارت اقتصاد و بانک مرکزی کنار زدن این موانع امکان پذیر نیست؟

وی افزود: آیا این بخش ها که خودشان موانع را ایجاد کرده اند نمی توانند آن را کنار بزنند. چرا همین الان بانک ها قرارداد وامی که به مردم می دهند را در اختیار آنان قرار نمی دهند؟  اصلاح این موارد نیاز به یک دستورالعمل از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد دارد و کار چندان پیچیده ای نیست. مشکل این است که اراده جدی در این زمینه وجود ندارد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    تو مملکت امام زمان!!!!!! چی عادلانَس؟؟؟؟؟؟؟!!!!!.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس