image.png

با آغاز بهره برداری از گذرگاه ترانزیت «شارجه – مارسین» ایران به حلقه اتصال امارات و ترکیه تبدیل می شود، گذرگاهی که مصری ها آن را رقیبی برای کانال سوئز خود می دانند و آنها را به شدت نگران کرده است.

سرویس جهان مشرق _ به فاصله یک روز بعد از سفر یک روزه «چاووش اوغلو»، وزیر خارجه ترکیه به تهران، رسانه های عربی از جمله اماراتی از سفر قریب الوقوع یک هیئت بلند پایه اماراتی به تهران خبر دادند.

سفر چاووش اوغلو به تهران

این نخستین سفر وزیر خارجه ترکیه پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران به تهران بود و طبیعی است که طرف ترکیه ای در این سفر ضمن اطلاع از رویکرد دولت جدید در قبال مسائل منطقه ای از جمله ترکیه، منافع و اهداف مورد نظر خود را دستکم برای چهار سال آینده تأمین کند.

مسیر زمینی ایران به حلقه اتصال امارات - ترکیه تبدیل می‌شود/ وحشت مصری‌ها از رقیب ایرانی برای کانال سوئز +تصاویر

تحولات افغانستان، سوریه، عراق، لبنان، همکاری ‌های دو جانبه، تحریم های اعمال شده علیه ایران و مبارزه با تروریسم از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث و تبادل نظر بین دو طرف بود.

سفر یک هیئت بلند پایه اماراتی به تهران

همان طور که گفته شد، به فاصله یک روز پس از سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران، رسانه های عربی از سفر قریب الوقوع یک هیئت بلند پایه اماراتی به تهران خبر دادند. براساس اعلام مسئولان اماراتی هدف از سفر آتی هیئت اماراتی آرام کردن تنش های ایجاد شده بین تهران – ابوظبی است و ریاست هیئت اماراتی را «طحنون بن زاید»، مشاور امنیت ملی امارات بر عهده خواهد داشت.

مسیر زمینی ایران به حلقه اتصال امارات - ترکیه تبدیل می‌شود/ وحشت مصری‌ها از رقیب ایرانی برای کانال سوئز +تصاویر

«انور قرقاش»، وزیر خارجه جنجالی و پر حاشیه امارات درباره اهداف سفر هیئت اماراتی به تهران با بیان اینکه ابوظبی به کاهش تنش های پیش آمده بین تهران و ابوظبی و با دیگر کشورهای منطقه [به خصوص عربستان سعودی] درپی اختلاف نظر رخداده در پرونده های منطقه ای مانند لبنان، یمن، عراق و سوریه است، خاطر نشان کرد: اختلافات منطقه ای باید از راه گفتگو و مذاکره حل و فصل شود.

کانال تجاری و بازرگانی رقیب کانال سوئز

صرف نظر از اظهارات رسمی و رسانه ای که در خصوص سفر وزیر خارجه ترکیه و هیئت اماراتی که در آینده نزدیک انجام خواهد شد، یکی از مهمترین اهداف سفرهای طرف ترکیه ای و اماراتی به تهران که کمتر در رسانه ها به آن پرداخته شده، ایجاد «کانال یا گذرگاه ترانزیتی» بین امارات، ایران و ترکیه است که برخی رسانه های عربی از جمله رسانه های مصری به این جهت که آن را «رقیب کانال سوئز» می دانند، نسبت به آن واکنش نشان داده اند.

در واقع یکی از مهمترین اهداف سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران از یک سو و به موازات آن، سفر «محمد بن زاید»، ولی عهد ابوطبی به آنکارا و دیدار با «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه گفتگو و هماهنگی هرچه بیشتر در خصوص بهره برداری از طرح «گذرگاه ترانزیتی شارجه – مارسین» است که کالاهای اماراتی را پس از عبور از خاک ایران از بندر «شارجه» در امارات به بندر «مارسین» در ترکیه می رساند.

مسیر زمینی ایران به حلقه اتصال امارات - ترکیه تبدیل می‌شود/ وحشت مصری‌ها از رقیب ایرانی برای کانال سوئز +تصاویر

این در حالی است که مقامات مسئول ایرانی روز ۱۱ نوامبر جاری از ترانزیت اولین محموله تجاری امارات از طریق ایران به ترکیه خبر داده و تصریح کردند که «گذرگاه ترانزیتی جدید انتقال محموله های اماراتی را ۱۲ تا ۱۴ روز تسریع می بخشد». تا پیش از این اماراتی ها برای انتقال کالاها و محموله های تجاری خود به بندر مارسین در ترکیه مجبور بودند، از مسیر تنگه ی «باب المندب» -  کانال سوئز و دریای سرخ استفاده کنند و رسیدن محموله ها به مقصد به طور میانگین ۲۰ روز طول می کشید.

مسیر زمینی ایران به حلقه اتصال امارات - ترکیه تبدیل می‌شود/ وحشت مصری‌ها از رقیب ایرانی برای کانال سوئز +تصاویر

امارات دومین شریک بزرگ تجاری ایران محسوب می شود و به گفته ی «روح الله لطیفی»، سخنگوی گمرک ایران طی ۵ ماهه ی اول سال جاری در مقایسه با مدت زمان مشایه سال گذشته، حجم مبادلات تجاری ایران وامارات از لحاظ وزن ۲۴ درصد و از حیث ارزش ۵۴ درصد افزایش را نشان می دهد. با راه اندازی گذرگاه ترانزیتی جدید انتظار می رود، امارات حتی برای انتقال محموله های نفتی خود نیز به جای کانال سوئز، از گذرگاه شارجه – مارسین استفاده کند که در صورت تحقق این امر، زیان اقتصادی هنگفتی به مصر به عنوان دارنده ی این کانال وارد خواهد شد.

واکنش مصری ها به کانال ترانزیت جدید

تاکنون هیچ واکنش رسمی از سوی قاهره در خصوص گذرگاه ترانزیت شارجه – مارسین منتشر نشده است؛ تنها واکنش ثبت شده تاکنون از سوی یک مقام مسئول مصری بوده که نخواسته نامش افشا شود. وی در خصوص گذرگاه جدید گفته بود که هیچ گذرگاهی نمی تواند، موقعیت کانال سوئز را تهدید کند و یا به عنوان جایگزینی برای این گذرگاه مطرح شود. اما فعالان مصری فضای مجازی به شدت از این اقدام امارات انتقاد کرده و گذرگاه جدید را رقیبی برای کانال سوئز دانسته اند.

هم اکنون سازمان بنادر و کشتیرانی بین المللی دبی مالکیت و نظارت بر ۷۸ بندر و گذرگاه زمینی را در اختیار دارد که بیش از ۵۰ شرکت بین المللی وابسته به بیش از ۴۰ کشور جهان در آنها حضور و فعالیت تجاری و بازرگانی دارند.

آمریکا و اسرائیل به جای سوئز کانال جدیدی احداث می کنند؟ - بررسی های رسانه  ای تحریریه

در حال حاضر ۲۷ درصد از ترددهای جاری در کانال سوئز را نفتکش ها تشکیل می دهند که نفت و فرآورده های نفتی را از خاورمیانه و مشخصا منطقه ی خلیج فارس به اروپا و آمریکا انتقال می دهند، کشتی های تجاری و نفتکش های سعودی ۵ درصد و کویت ۱.۴ درصد از ترددهای کانال سوئز را به خود اختصاص می دهند. به جز گذرگاه ترانزیتی محور شارجه – مارسین تاکنون طرح های جایگزین متعددی از سوی کشورهای منطقه و دیگر کشورها از جمله روسیه برای کاستن از اهمیت کانال سوئز و تردد کشتی ها از آن ارائه و مطرح شده که از جمله آنها می توان به طرح خط لوله انتقال نفت «ایلات – عسقلان» و طرح خط آهن «ایلات – اسدود» اشاره کرد که تاکنون به مرحله ی بهره برداری نرسیده است.

اهداف سه کشور ایران – امارات – ترکیه

اما هریک از سه کشور ایران، امارات و ترکیه اهداف خاص خود را از این گذرگاه ترانزیتی محور شارجه – مارسین دنبال می کند.

مسیر زمینی ایران به حلقه اتصال امارات - ترکیه تبدیل می‌شود/ وحشت مصری‌ها از رقیب ایرانی برای کانال سوئز +تصاویر

برای جمهوری اسلامی ایران، راه اندازی این طرح علاوه بر اینکه بر موقعیت ژئوپولتیکی ایران در منطقه تأکید می کند، می تواند، به یکی از منابع مهم درآمد زایی برای دولت تبدیل شود. در عین حال ایران می تواند، از این گذرگاه ترانزیتی به عنوان یکی از راه های دور زدن تحریم های بین المللی استفاده کند، به ویژه آنکه با بسته بودن حساب های ارزی ایران در خارج، از قراردادهای تهاتری با دو کشور امارات و ترکیه به عنوان دو شریک تجاری بزرگ استفاده کند.

همچنین نقش ایران به عنوان حلقه ی ارتباطی انتقال محموله های امارات به ترکیه و بالعکس و گره خوردن منافع و مشترکات اقتصادی سه کشور با یکدیگر می تواند، به برگ برنده ای در دست ایران تبدیل شود تا از آن در راستای رشد و پیشرفت اقتصادی کشور استفاده کند.    اما هریک از دو کشور امارات و ترکیه از این راه اندازی این طرح اهداف منطقه ای و اقتصادی خاص خود را دنبال می کنند که از جمله آنها رقابت هریک از دو کشور با قاهره است که از مهمترین هم پیمانان منطقه ای عربستان سعودی محسوب می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • نیما HK ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    39 20
    مصر از زمان هخامنشیان ساسانیان جزو ایران بوده است مصرهم هیچ غلطی نمی تواند بکند
    • حسین IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      22 19
      باز یه عده توهم زدن.... خوب وقتی این حرفو میزنی مصری هم میاد میگه که ایران در دوره حکومت اعراب جزیی از عربا بوده
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      3 0
      خيلي باحالي
  • IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    19 10
    بهترین راه دور زدن کانال سوئز حفر کانالی از یکی از بنادر سوریه (در کنار دریای مدیترانه) تا بندر بصره عراق است.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      3 0
      آفرین چه طرح باهوشانه ای؟! فکر خودت بوده یا اتاق فکر پایگاهه؟!
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    15 0
    دیگه در ترانزیت هم دیگه نمیتونن پول رو تحریم کنن
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    21 11
    چرا ما کانال آبی شمال به جنوب نداشته باشیم؟
    • کاتب IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      14 3
      با کدوم منابع؟؟ می‌دونی بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر کانال کشتیرانی اونم تو فلات ایران چه هزینه ای داره؟؟؟نقشه ژئوپلیتیک کوهای ایران رو بلدی؟؟
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 10
      سلام به همه ی عزیزانم ممنونم مخاطبینم اگر ناحق بوده هر چیزی گفتم و هر کاری کردم خلاصه همگی حلال السون حلال بفرمایید انشاءالله الهی آمین لا حول و لا قوت الا باالله العلی العظیم لا موثر فی الوجود الا الله لا اله الا الله الله اکبر من ان یوصف سبحان الله عما یشرکون و یصفون الا عبادالله المخلَصین انشاءالله الهی آمین ماشاءالله برای حزب الله انشاءالله الهی آمین الا ان حزب الله هم الغالبون و هم المفلحون حضرت امیر میفرماید برای مشرک و منافق و کافر و فتنه گر جولانی میباشد و است و نهایت هلاکت و خزلان و خسارت محض دنیا و آخرت میباشد و است ولی دولت و غایت و نتیجه و نهایت و سعادت دنیا و آخرت برای مومن و امت و ملت حزب الله و اهل ولایت مطلقه فقیه و علما و عقلا میباشد و است انشاءالله الهی آمین
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      3 5
      لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلادِ رفت و آمد كفّار در شهرها تو را فريب ندهد. تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 682 «197» مَتاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ (بهره‌ى آنها از اين رفت و آمدها) متاع ناچيزى است، سپس جايگاه ابدى آنان جهنّم است كه بد جايگاهى است. نکته ها مشركان مكّه ويهوديان مدينه به خاطر مسافرت‌هاى تجارتى، سر وسامان داشتند، ولى مسلمانان به خاطر هجرت به مدينه و از دست دادن مال و دارايى وزندگى خود در مكّه و همچنين محاصره‌ى اقتصادى، در فشار و تنگنا بودند. اين آيه مايه‌ى تسلّى آنهاست. در روايتى از حضرت على عليه السلام آمده است: «ماخير بخير بعدها النّار» «1» خير و خوشى‌هايى كه به دنبال آن آتش باشد، ارزشى ندارند. لذّت‌هاى كوتاه مدّت و عذاب ابدى براى كافران، ولى سختى‌هاى موقّت و آرامش وآسايش ابدى از آنِ مؤمنان است. پیام ها 1- انبيا نيز نياز به هشدار دارند، تا در معرض تأثير پذيرى قرار نگيرند. «لا يَغُرَّنَّكَ» 2- اعزام هيأت‌هاى سياسى، اقتصادى، نظامى، تشكيل جلسات و مصاحبه‌ها از سوى دشمن، شما را فريب ندهد. «لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا» 3- كاميابى‌هاى مادّى هر اندازه باشد، محدود و ناچيز است. «مَتاعٌ قَلِيلٌ» 4- كاميابى‌هاى كافران، نشانه‌ى حقّانيت ومحبوبيّت آنان نيست. «مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ» پانویس تفسیر احسن الحدیث، سید علی اکبر قرشی طبرسي، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‌2، ص 693. تفاسير روض الجنان و مجمع البيان. محمدباقر محقق،‌ نمونه بينات در شأن نزول آيات از نظر شيخ طوسي و ساير مفسرين خاصه و عامه، ص 175. منابع تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم اطیب البیان فی تفسیر القرآن‌، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام‌، 1378 ش‌، چاپ دوم‌ تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول تفسیر روان جاوید، محمد ثقفی تهرانی، تهران:انتشارات برهان، 1398 ق، چاپ سوم برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قم:بوستان كتاب(انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1386 ش‌، چاپ پنجم‌ محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آ
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      پیامبر در سوگ فرزندش ابراهیم هنگامی که ابراهیم فرزند رسول خدا در حال احتضار بود،حضرت فرمود: لَو لا اَنَّ الماضی فَرَطٌ للباقی و اَنَّ الاخِرَ لاحِقٌ بالاَوَّلِ،لَحَزَنّا عَلَیکَ یا اِبراهیم. ثُمَّ دَمَعَت عَینُهُ وَ قالَ: تَدمَعُ العَینُ وَ یَحزَنُ القَلب ُوَ لا نَقُولُ اِلّا ما یُرضی الرَّبَّ وَ اِنّا بِکَ یا اِبراهیمُ لَمَحزُونُون ای ابراهیم! اگر نبود آن که از دست می رود، به دیار باقی می شتابد و ماندگان به رفتگان ملحق می شوند،ما به شدت بر تو اندوهگین بودیم،سپس چشمش پر از اشک شد و فرمود:دیده اشک میریزد و دل غمگین می شود و لیکن جز آن چه رضای خداست نمی گوییم و گرچه ای ابراهیم!برای تو غمناکم . (تحف العقول- صفحه 37)
    • IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      2 0
      شفا
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 1
      چی شده ...! کلاً هر نکته مکان و زمانی دارد پرفسور.
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      1 0
      سلام،برای اینکه،منافقین و کفار سکته میکن! نباید این همه منافعه به یک کشور اسلامی برسه! اینا دارن محاسبه پول این کانال ابی میکن! اما نمی گه،چه موقعیت بزرگی و درامد زایی و اشتغال و بیابان زایی و حاشیه امنیت و 100 سال کشور رو جلوو بردن و .. بسیار مسائل استراتژیک دارد! اخرین خبر مربوط به حدود 9 تا 10 سال پیش بود! که قرارگاه ختم،پروژه رو شروع کرده! بعد از اون دیگه خبری نیست،که چی شده و به کجا کشیده! .. به هر حال غربی ها بشدت از این طرح متنفر هستن،همون اول کار گفتم،هرکس بخواد با ایران در چنین طرحی کار کنه! بلافاصله تحریم میشه! ..(ضربه بسیار شدید میخورن،اگر این طرح اجرایی بشه).
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    14 9
    ایران ما باید از این کارا خیلی خیلی زیاد انجام بده بنظرم مرکز دنیا ایرانه و لی این استعدادشو زیاد به کار نگرفته شما نگاه کن ایران از طرح قفقاز هراس داره درحالی که یکم به زیرساختها خرج کنه عملا ارمنستان ...هیچ ارزشی برا ترکیه و اروپا نخواهد داشت ایران باید با ترکیه همکاری کنه تا چین نگاهش فقط به ایران باشه نه سرزمینها یخ زده شمالگان
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      7 12
      سلام ای همه کسانی که این پیام به آنها می‌رسد، بدانید که مردم هر عصر و زمانی با ولایت ولی امر برحق زمان خود آزموده خواهند شد و هرکس به میزان اطاعت پذیری از رهبرالهی خود در این آزمون سخت، پذیرفته خواهد شد. پس قدر این نعمت را که همان ولایت فقیه را بدانید. شهید مدافع حرم
    • PL ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 4
      - هر ترسى مذموم نيست، ترس از نرسيدن به اهداف خود و يا دستيابى دشمن به آرزوهايش، ترس پسنديده است. «خائفاً يَتَرقّب» - از بازتاب كارها و تصميمات خود مراقبت كنيم. «يَتَرقّب» - با وجود آنكه موسى در كاخ فرعون زندگى مى كرد، ولى با مردم رابطه داشت و در ميان آنان به شخصى مصلح شهرت يافته بود. «يَستَصرخُه» - اگر در جايى وظيفه تقيّه است و بايد به خاطر مصالحى اهداف مكتوم بماند، نبايد هر روز دست به تحرّك و آشوبى زد و عدم رعايت اين موضوع، گناه محسوب مى شود. «اِنّك لَغَوىٌّ مُبين» - خودى هاى بى توجّه را بايد توبيخ كرد و نبايد به خاطر حزب و گروه، خلاف آنان را ناديده گرفت. «اِنّك لغَوىٌّ مبين»
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      0 0
      هر ترسى مذموم نيست، ترس از نرسيدن به اهداف خود و يا دستيابى دشمن به آرزوهايش، ترس پسنديده است. /// خدایا همه مریض هارو شفا بده. بخصوص مریض های روحی و روانی رو. شاید هم طرف false flag باشه.
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    3 5
    ایران ما باید از این کارا خیلی خیلی زیاد انجام بده بنظرم مرکز دنیا ایرانه و لی این استعدادشو زیاد به کار نگرفته شما نگاه کن ایران از طرح قفقاز هراس داره درحالی که یکم به زیرساختها خرج کنه عملا ارمنستان ...هیچ ارزشی برا ترکیه و اروپا نخواهد داشت ایران باید با ترکیه همکاری کنه تا چین نگاهش فقط به ایران باشه نه سرزمینها یخ زده شمالگان
  • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    2 10
    ایران ما باید از این کارا خیلی خیلی زیاد انجام بده بنظرم مرکز دنیا ایرانه و لی این استعدادشو زیاد به کار نگرفته شما نگاه کن ایران از طرح قفقاز هراس داره درحالی که یکم به زیرساختها خرج کنه عملا ارمنستان ...هیچ ارزشی برا ترکیه و اروپا نخواهد داشت ایران باید با ترکیه همکاری کنه تا چین نگاهش فقط به ایران باشه نه سرزمینها یخ زده شمالگان
  • احسان IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    24 15
    ترکیه پرواز نکنید ،تا بتونه پاچه میگیره ،امروز در صادرات به روسیه ( توسط نوکر خود علیف آذربایجان ) سد کرد فردا اروپا تا کی میخواهید گول حرفهای قشنگ ترکیه بخورید ،روابط ما با اروپا چقدر است نسبت به همسایگان تا روابط ترکیه با کشورهای همسایه ایران چرا اهرم فشار را کمی سفت نمی کنید ،مگر اینکه لابی ترکها در پایتخت کارساز شده تا می مماشات
  • US ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    19 17
    مزیت اتحاد ایران ترکیه آنقدر زیاد است که می تواند هر اندیشه ضد این اتحاد را خفه کند.
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      6 5
      تا این افکار بدون منطق در مغز ما وجود داشته باشد پیشترفت نمی کنیم بروید دنیا را بگیردید تا بدانید دنیا دنبال چیست و ما دنبال چه هستیم
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      10 8
      قطعا" همینطوره ولی به شرطی مقامات ترکیه هم به این موضوع توجه داشته باشند و به دنبال روباهایتخیلی پانترکیستی و مخرب نباشند در هر صورت این طرح خوب و سازنده ای خواهد بود باید زودتر اجرایی شود
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    8 6
    در کتابهای اقتصادی به ایران میگن قلب زمین. منظورشون مرکز اتصال شرق به غرب است.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۲
      1 1
      اگر منظورتون تئوری هارتلند مکیندر است ، هارتلند را ایشان آسیای میانه وروسیه گفته اند . نه ایران . مجبور نیستی جعل کنی
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    1 5
    سلام ای همه کسانی که این پیام به آنها می‌رسد، بدانید که مردم هر عصر و زمانی با ولایت ولی امر برحق زمان خود آزموده خواهند شد و هرکس به میزان اطاعت پذیری از رهبرالهی خود در این آزمون سخت، پذیرفته خواهد شد. پس قدر این نعمت را که همان ولایت فقیه را بدانید. شهید مدافع حرم
  • PL ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 4
    - هر ترسى مذموم نيست، ترس از نرسيدن به اهداف خود و يا دستيابى دشمن به آرزوهايش، ترس پسنديده است. «خائفاً يَتَرقّب» - از بازتاب كارها و تصميمات خود مراقبت كنيم. «يَتَرقّب» - با وجود آنكه موسى در كاخ فرعون زندگى مى كرد، ولى با مردم رابطه داشت و در ميان آنان به شخصى مصلح شهرت يافته بود. «يَستَصرخُه» - اگر در جايى وظيفه تقيّه است و بايد به خاطر مصالحى اهداف مكتوم بماند، نبايد هر روز دست به تحرّك و آشوبى زد و عدم رعايت اين موضوع، گناه محسوب مى شود. «اِنّك لَغَوىٌّ مُبين» - خودى هاى بى توجّه را بايد توبيخ كرد و نبايد به خاطر حزب و گروه، خلاف آنان را ناديده گرفت. «اِنّك لغَوىٌّ مبين»
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    4 2
    خیلی عجیبه خیلی عجیبه خدا خیلی ییش از حد به ایران نعمت داده.
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    19 0
    خوب است ایران از امارات دعوت کند تا در زیر ساخت این مسیر سرمایه گذاری کند.مسیر تبریز به بازرگان فاجعه است. و یا خیلی بخشهای دیگر این مسیر نه فقط از استاندارد بین المللی که حتی با کیفیت متعارف داخل هم فاصله دارد. سرمایه گذاری دبی در مسیر جاده این کانال این مسیر را دایمی میکند.
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
      1 0
      این مسیر از کدوم شهرهای ایران عبور میکنه؟
  • حسن IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    12 5
    افرین به قدرت ایران .تو دهن مصر میکوبیم . کشور مزدور اسراتیل.
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    سلام به همه ی عزیزانم ممنونم مخاطبینم اگر ناحق بوده هر چیزی گفتم و هر کاری کردم خلاصه همگی حلال السون حلال بفرمایید انشاءالله الهی آمین لا حول و لا قوت الا باالله العلی العظیم لا موثر فی الوجود الا الله لا اله الا الله الله اکبر من ان یوصف سبحان الله عما یشرکون و یصفون الا عبادالله المخلَصین انشاءالله الهی آمین ماشاءالله برای حزب الله انشاءالله الهی آمین الا ان حزب الله هم الغالبون و هم المفلحون حضرت امیر میفرماید برای مشرک و منافق و کافر و فتنه گر جولانی میباشد و است و نهایت هلاکت و خزلان و خسارت محض دنیا و آخرت میباشد و است ولی دولت و غایت و نتیجه و نهایت و سعادت دنیا و آخرت برای مومن و امت و ملت حزب الله و اهل ولایت مطلقه فقیه و علما و عقلا میباشد و است انشاءالله الهی آمین
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 1
    لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلادِ رفت و آمد كفّار در شهرها تو را فريب ندهد. تفسير نور(10جلدى)، ج‌1، ص: 682 «197» مَتاعٌ قَلِيلٌ ثُمَّ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمِهادُ (بهره‌ى آنها از اين رفت و آمدها) متاع ناچيزى است، سپس جايگاه ابدى آنان جهنّم است كه بد جايگاهى است. نکته ها مشركان مكّه ويهوديان مدينه به خاطر مسافرت‌هاى تجارتى، سر وسامان داشتند، ولى مسلمانان به خاطر هجرت به مدينه و از دست دادن مال و دارايى وزندگى خود در مكّه و همچنين محاصره‌ى اقتصادى، در فشار و تنگنا بودند. اين آيه مايه‌ى تسلّى آنهاست. در روايتى از حضرت على عليه السلام آمده است: «ماخير بخير بعدها النّار» «1» خير و خوشى‌هايى كه به دنبال آن آتش باشد، ارزشى ندارند. لذّت‌هاى كوتاه مدّت و عذاب ابدى براى كافران، ولى سختى‌هاى موقّت و آرامش وآسايش ابدى از آنِ مؤمنان است. پیام ها 1- انبيا نيز نياز به هشدار دارند، تا در معرض تأثير پذيرى قرار نگيرند. «لا يَغُرَّنَّكَ» 2- اعزام هيأت‌هاى سياسى، اقتصادى، نظامى، تشكيل جلسات و مصاحبه‌ها از سوى دشمن، شما را فريب ندهد. «لا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا» 3- كاميابى‌هاى مادّى هر اندازه باشد، محدود و ناچيز است. «مَتاعٌ قَلِيلٌ» 4- كاميابى‌هاى كافران، نشانه‌ى حقّانيت ومحبوبيّت آنان نيست. «مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ» پانویس تفسیر احسن الحدیث، سید علی اکبر قرشی طبرسي، مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‌2، ص 693. تفاسير روض الجنان و مجمع البيان. محمدباقر محقق،‌ نمونه بينات در شأن نزول آيات از نظر شيخ طوسي و ساير مفسرين خاصه و عامه، ص 175. منابع تفسیر نور، محسن قرائتی، تهران:مركز فرهنگى درسهايى از قرآن، 1383 ش، چاپ يازدهم اطیب البیان فی تفسیر القرآن‌، سید عبدالحسین طیب، تهران:انتشارات اسلام‌، 1378 ش‌، چاپ دوم‌ تفسیر اثنی عشری، حسین حسینی شاه عبدالعظیمی، تهران:انتشارات ميقات، 1363 ش، چاپ اول تفسیر روان جاوید، محمد ثقفی تهرانی، تهران:انتشارات برهان، 1398 ق، چاپ سوم برگزیده تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی و جمعي از فضلا، تنظیم احمد علی بابایی، تهران: دارالکتب اسلامیه، ۱۳۸۶ش تفسیر راهنما، علی اکبر هاشمی رفسنجانی، قم:بوستان كتاب(انتشارات دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم)، 1386 ش‌، چاپ پنجم‌ محمدباقر محقق، نمونه بینات در شأن نزول آ
  • حسین US ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 1
    اسن نکبت اسرائیل از از نقشه حذف کنید و اسم واقعی سرزمین فلسطین را استفاده کنید
  • IR ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    6 11
    این مسیر ترانزیتی از ایران به ترکیه دامی است که ترکیه برا ایران پهن کرده میخاد ایران حمایت اش رو از ارمنستان برداره تا آذربایجان بتونه کریدور زنگه زور را به خاک خودش الحاق کنه بعدش میزنه زیر قراردادها میگه ایران باید سه برابر عوارض بده
    • حقگو US ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      4 6
      بله کاملا درست هست این مسیر از کی پیدا شده ! اصلا چقدر ارزش تجاری و اهمیت اقتصادی داره ! و در مقایسه با کریدور شمال جنوب که آسیا جنوب غربی رو به ارئپای شرقی و شمالی مقایسه می کند این مانند یک کوچه بن بست می ماند که صرفا دوکشور را در بر می گیرد که یکی کشور کم جمعیت امارات هست و این مسیر دو واقع مسیر صادرات ترکیه به امارات هست ... ترکیه به راحتی می تونه مسیر ترکیه و عراق و امارات رو جایگزین این مسیر کنه در موقعی که به ایران بخواهد فشار بیاورد ... در واقع ترکیه داره دون می پاشه برای ایران که کردیدور زنگزور رو اشغال کنه و ایران رو ساکت کنه با این پیشنهاد و یک آب نبات بدهد دست ایران ... و ایران رو وابسته به خودش کند و با مصر هم سرشاخ کند تا ایران رو در سمت خودش داشته باشه در تخاصمی که با مصر در دریای مدیترانه دارد ...
    • حقگو US ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
      2 1
      بله کاملا درست هست این مسیر از کی پیدا شده ! اصلا چقدر ارزش تجاری و اهمیت اقتصادی داره ! و در مقایسه با کریدور شمال جنوب که آسیا جنوب غربی رو به ارئپای شرقی و شمالی مقایسه می کند این مانند یک کوچه بن بست می ماند که صرفا دوکشور را در بر می گیرد که یکی کشور کم جمعیت امارات هست و این مسیر دو واقع مسیر صادرات ترکیه به امارات هست ... ترکیه به راحتی می تونه مسیر ترکیه و عراق و امارات رو جایگزین این مسیر کنه در موقعی که به ایران بخواهد فشار بیاورد ... در واقع ترکیه داره دون می پاشه برای ایران که کردیدور زنگزور رو اشغال کنه و ایران رو ساکت کنه با این پیشنهاد و یک آب نبات بدهد دست ایران ... و ایران رو وابسته به خودش کند و با مصر هم سرشاخ کند تا ایران رو در سمت خودش داشته باشه در تخاصمی که با مصر در دریای مدیترانه دارد ...
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    این مسیر از کدوم شهرهای ایران عبور میکنه؟
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    بخاطر زور مافیای خودرو، راننده ایرانی باید کامیون و تریلی را چند برابر قیمت جهانی بخرد، چگونه با کامیون داران ترکیه رقابت کند؟؟؟؟؟؟؟ آیا ترکیه در مافیای خودرو نفوذ کرده؟
  • نیما HK ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 1
    اولا اینکه فرض کنیم که بوده است اولا مصر عرب عزیزم آفریقایی بر بر هست فقط زبانشان عربی هست به علاوه زمان حکومت بنی امیه ایران جزو بود بنی امیه سوریه بنی عباس کجا وبودند عراق عراقسوریه به مصر چه ربطی دارند ایران هیچ وقت جزو مصر نبوده
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 10
    کانال سویز رو ایرانی ها حفاری کردن. لشگر ایرانی ها که از ۱۲ قوم سلطنتی ایرانی یعنی فارس ها آذری ها کوردها و ... تشکیل شده بود. من یک آذری هستم و اجازه نمیدم ما آذری ها رو کسی از جمع ایرانیان لشگر داریوش و کورش اخراج کنه. ماهم مثل فارسها برای ایران خون دادیم.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    14 1
    خواب و خیال و وعده وعید های پانترکهای داخلی ایران برای سرگرم نگه داشتن و تحمیق ایرانیها در مقابل دسیسه های خطر بالقوه و عینی خیز پانتورچیسم در منطقه و البته در داخل ایران. . رابطه ما با ترکیه خوب است و به کامیونهایشان سالهاست اجازه داده ایم به قفقاز و. جمهوری جعلی اران رفت و امد کنند .. چرا دنبال. قطع رابطه ایران و محاصره ایران و حذف ایران از قفقاز هستند ؟؟؟ خب تورچیه با ما خوب باشد ... چرا همش باید ما به ترکیه فایده برسونیم با ان تاریخ سفاکانه و بد خواهانه شان ؟!؟!؟
  • فرید IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    1 0
    به جای اینهمه کار دولت بیاد بفکر سفره مردم باشه خدا ازتون نگذره
  • IR ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    سلام.طرح خوبیه.اما باید دقت کردن،زمان پیامبر،عده ای جبهه جنگ رو رها کردن و رفتن جاهایی که پول هست و ..! یمنی ها عزیز،و مردم یمن در ضعف شدید غذایی و محاصره فوق العاده شدید هستن،که یکی ا زعوامل ها استان،امارت (غربی) در منطقه هست! باید شرشون رو از منطقه کم و از جنگ دست بکشن و حتا خسارت هم به یمنی ها بدن! . خدا خودش روزی رساندس،اگر ما با سرکشین و ظالمین همکاری نکنیم! ... بهترین راها را سر راه ما میگذارد.!
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
    0 0
    چرا ما کانال آبی شمال به جنوب نداشته باشیم؟ شما این پروژه رو بده ژاپنی ها سه سوت اجرا میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس