هزینه ۶۰۰ میلیونی برای امحاء یک کالای رسوبی از جیب بیت‌المال/ ماجرای برخورد دستگاه قضایی با کارمند سازمان اموال تملیکی که کالا‌ها را جای انبار به بازار می‌برد

نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی با اشاره به هزینه ۶۰۰ میلیونی برای امحاء یک کالای رسوبی از جیب بیت‌المال، اشاره کرد.

به گزارش مشرق، قاسم رسولی فاضل، نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، ضمن تاکید بر لزوم آموزش عوامل اجرایی در حوزه کشف و ضبط کالاهای توقیفی و قاچاق اظهار کرد: در سطح کشور شاهد هستیم که موضوع آموزش در خصوص عوامل کاشف مورد غفلت قرار گرفته است. در قانون، موضوعی تحت عنوان ظن قاچاق وجود دارد؛ اما سئوال اینجاست که چه کسی باید تشخیص دهد که ظن قاچاق بر یک کالا وجود دارد و چه معیارهایی در این زمینه وجود دارد؟

وی تاکید کرد: برای نمونه، در استان تهران مدیر اموال تملیکی می‌گوید ۹۰ درصد کالاها استرداد می‌شود؛ چرا که در ابتدا به ظن قاچاق گرفته می‌شود و سپس تشخیص داده می‌شود قاچاق نیست و مسترد می‌شود؛ در حالی که تا زمانی که مشخص می‌شود که کالا قاچاق نیست هزینه‌های زیادی به بیت‌المال وارد می‌شود.

در سازمان اموال تملیکی سلیقه‌ای عمل می‌شود

رسولی فاضل با بیان اینکه در سازمان اموال تملیکی اساسا هیچ‌گونه آموزشی وجود نداشته‌است، گفت: در سوابق سازمان اموال تملیکی، آموزش انبارداری، نگهداری، چیدمان، فروش، مزایده و... وجود ندارد و صرفا بر حسب سلیقه و رفتارهای گذشته صورت می‌گیرد.

نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، به هزینه بالای امحاء کالاها در سازمان اموال تملیکی اشاره کرد و گفت: هزینه‌های امحاء کالا خود به تنهایی ایراد یک نوع خسارت به دولت است. زمانی که کالای قاچاق ضبط می‌شود و پرونده تحت رسیدگی قرار می‌گیرد تا صدور رای ممکن است سه سال طول بکشد و در همان حین کالا در سازمان اموال تملیکی نگهداری می‌شود و سازمان اموال تملیکی برای نگهداری کالا هزینه می‌کند.

هزینه امحاء کالاها در سازمان اموال تملیکی چقدر است؟

وی گفت: زمانی که رای صادر می‌شود، کالا بی‌ارزش است و به‌گونه‌ای نیست که بتوان کالا را وارد بازار کرد و بعضا باید امحاء شوند. بنا بر اعلام مدیر سازمان اموال تملیکی استان تهران، برای امحاء کالا هر کیلو سه هزار و ۳۰۰ تومان هزینه می‌شود؛ این در حالی است که برای یک نوع کالا که اخیرا رای صادر شده و قرار است امحاء شود باید ۶۰۰ میلیون تومان هزینه شود.

نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در ادامه گفت: صرفا در خصوص سه کالا در سازمان اموال تملیکی استان تهران مجموعا ۷۵۷ میلیارد تومان هزینه شده که اگر محرز شود که این کالاها قاچاق است، ۷۵۷ میلیارد تومان در این شرایط از کشور ارز خارج شده است.

در سازمان اموال تملیکی با خاطیان برخورد نمی‌شود

وی در ادامه و در خصوص برخورد با یکی از کارکنان سازمان اموال تملیکی توسط دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: در سازمان اموال تملیکی علی‌رغم اینکه بارها تذکر داده شده که حتما با خاطیان برخورد شود؛ اما متاسفانه برخوردی با متخلفان صورت نمی‌گیرد.

برخورد قضایی با کارمند متخلف سازمان اموال تملیکی

رسولی فاضل اظهار کرد: در یک مورد، کارمند سازمان اموال تملیکی که به‌عنوان مامور حمل و نقل به گمرک معرفی شده بود، زمانی که کالا را تحویل می‌گیرد، به‌جای اینکه به سازمان اموال تملیکی تحویل دهد، به یک انباری شخصی در خارج از شهر منتقل کرده است؛ این فرد ۱۲ مورد کالا از گمرک تحویل گرفته و به جای انتقال به سازمان اموال تملیکی، اقدام به فروش این کالاها در بازار می‌کند.

نماینده قوه قضاییه در سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در رابطه با نحوه لو رفتن این ماجرا گفت: متاسفانه مسئولان سازمان اموال تملیکی اساسا توجهی به این موضوع نداشتند که حجم زیادی از کالاها از گمرک خارج شده، اما وارد انبارهای سازمان اموال تملیکی نشده‌است. موضوع به این شکل فاش می‌شود که صاحب کالا نمونه کالای خود را در بازار مشاهده می‌کند و موضوع را پیگیری می‌کند که مشخص می‌شود اتفاق مذکور افتاده است. در این خصوص، پرونده قضایی تشکیل شده و برای متهم، قرار مناسب صادر شده‌است.

وی با تاکید بر اصلاح رویه‌ها در سازمان اموال تملیکی بیان کرد: در کنار برخوردهای قضایی، لازم است که رویه‌های اشتباه در سازمان اموال تملیکی اصلاح شود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
    0 0
    ظن قاچاق و.. که واقعا هزینه زیادی به مردم (اشخاص حقیقی و حقوقی)و دولت با بیت المال تحمیل می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس