دیدار دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا و امارات با محور مذاکرات وین

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر مشاور امور خارجی امارات متحده عربی، مذاکرات پیش‌روی هسته‌ای در وین و مسائل منطقه را به بحث گذاشتند.

به گزارش مشرق، «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پنجشنبه شب با «انور قرقاش» وزیر مشاور امور خارجی امارات متحده عربی دیدار و گفت‌وگو کرد.

مورا در پیامی توئیتری درباره این دیدار نوشت، با انور قرقاش درباره «مسائل منطقه‌ای و چشم‌انداز برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در آستانه شروع دور هفتم مذاکرات وین» رایزنی کرده است.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر مهر امسال نیز با «علی باقری» معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار کرد و به گفت‌وگو نشست.

بیشتر بخوانید

گفت‌وگوی وزیر خارجه امارات و نماینده سازمان ملل درباره سوریه

از سوی دیگر، «رابرت مالی»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بعد از دیدار با نمایندگان سه کشور اروپایی و چندین کشور عربی گفت که با آن‌ها درباره «دو مسیر پیش روی ایران» رایزنی کرده است.

رابرت مالی در پیامی در توییتر نوشت: «با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی و مقام‌های ارشد مصر، اردن و اعضای GCC (شورای همکاری خلیج فارس) برای رایزنی درباره دو مسیر پیش روی ایران صحبت کردم: ادامه تنش‌زایی هسته‌ای و بحران یا بازگشت دوجانبه به برجام و ایجاد فرصت‌ برای ارتباطات منطقه‌ای، اقتصادی و دیپلماتیک. فرصت برای انتخاب کوتاه است».

نخستین دور مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در دولت سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران قرار است از هشتم آذرماه در وین با محوریت تلاش برای رفع تحریم‌های ضد ایرانی آغاز شود.

در دوران ریاست‌جمهوری حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق ایران نیز مذاکراتی در وین برگزار شد که به دلیل اصرار آمریکا بر عدم رفع تمامی تحریم‌ها علیه ایران بدون حصول نتیجه‌ای مشخص پایان یافت.

از جمله دیگر موانع اصلی در آن مذاکرات این بود که دولت آمریکا از ارائه هر گونه ضمانت در خصوص عدم خروج مجدد از برجام خودداری کرده بود.

جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • کارشناس سیاسی IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    حلقه محاصره و حمله به ایران در حال شکل گیریی است مقامات ایران هوشیار باشند؟ صهیونیستها بعلاوه آمریکا بدنبال جلب نظر سایر کشورها هستند این رفت و آمدها را جدی بگیرید؟
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس