واکنش کاخ سفید به گزارش‌ها درباره طرح بایدن برای توافق موقت با ایران

سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه پنجشنبه به گزارش‌های منتشرشده در یک رسانه آمریکایی درباره وجود برنامه‌هایی در واشنگتن برای توافق موقت با ایران واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید شامگاه پنجشنبه (به وقت تهران) در پاسخ به سئوالی درباره گزارش‌های منتشرشده در یک رسانه آمریکایی درباره احتمال تلاش دولت «جو بایدن» برای رسیدن به توافق موقت با ایران، تغییر رویکرد آمریکا در این زمینه را رد کرد. 

پایگاه خبری آکسیوس روز چهارشنبه گزارش داده بود «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ایده توافق موقت با ایران با هدف خرید زمان بیشتر در مذاکرات هسته‌ای را با همتای اسرائیلی خودش مطرح کرده است. 

پایگاه آکسیوس با گزارش این خبر نوشت این طرح طرحی موقت و اولیه به شمار می‌رود و موضع دولت «جو بایدن» کماکان اصرار بر احیای کامل برجام است. طبق گفته مقام‌های آمریکایی، ایده مطرح‌شده از سوی آمریکایی‌ها این بود که آمریکا و متحدانش در ازای توقف موقت بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای خود، امکان آزادسازی بخش‌هایی از دارایی‌های مسدودشده ایران را فراهم خواهند کرد و یا اینکه برای مبادلات کالاهای بشردوستانه، معافیت‌های تحریمی صادر خواهند کرد. 

بیشتر بخوانید

اختلافات اسرائیل و آمریکا بر سر توافق با ایران بالا گرفت

یک خبرنگار در نشست خبری شامگاه پنجشنبه از جنیفر ساکی پرسید آیا دولت بایدن ایده کاستن از برخی تحریم‌ها علیه ایران با هدف رسیدن به توافق موقت با ایران را بررسی می‌کند یا خیر.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ گفت: «اطلاعی از اینکه موضع یا رویکرد ما در خصوص مذاکرات تغییری پیدا کرده باشد ندارم.»

اظهارات جنیفر ساکی اندکی بعد از آن مطرح شد که خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ۶ شخص و یک شرکت ایرانی را به بهانه تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا تحریم کرده است. 

دولت جو بایدن به شکست سیاست موسوم به «فشار حداکثری» که دولت پیشین آمریکا علیه ایران به کار گرفت اعتراف کرده اما از انجام اقدامات لازم برای بازگرداندن آمریکا از آن مسیر خودداری کرده است. 

اصرار دولت بایدن بر حفظ تحریم‌های دوران ترامپ، یکی از مهم‌ترین محورهای اختلافات در دورهای گذشته مذاکرات وین که با هدف بازگرداندن آمریکا به برجام انجام می‌شد را تشکیل می‌دهد. 

نخستین دور مذاکرات وین در دولت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید ایران قرار است از روز ۸ آذرماه در وین برگزار شود. ایران اعلام کرده تلاش برای رفع تمامی تحریم‌ها مهم‌ترین دستور کار هیأت ایرانی در این گفت‌وگوها را تشکیل خواهد داد.

جو بایدن با وعده بازگرداندن آمریکا از سیاست‌های دوران ترامپ که به عقیده او به منزوی شدن آمریکا در دنیا منجر شده بود وارد کاخ سفید شد. با وجود این، او به ویژه در عرصه سیاست خارجی در حال ادامه دادن سیاست‌های دوران ترامپ است. 

در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ آمریکا با نقض تمامی تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد از توافق هسته‌ای برجام خارج شد. این در حالی است که ایران هرگز از این توافق خارج نشده و تنها با استناد به مفاد مندرج در برجام، تعهداتش را طبق حقوق مصرح در آن توافق، کاهش داده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد.

تهران تأکید کرده با توجه به اینکه آمریکا طرفی بوده که توافق را نقض کرده این واشنگتن است که باید با رفع تحریم‌ها به توافق بازگردد و لازم است اجرای تعهدات آمریکا مورد راستی‌آزمایی قرار گیرد. تهران البته تأکید کرده اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به توافق ندارد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس