اردوغان:در صورت شکست من در انتخابات، درترکیه هرج و مرج می‌شود

رئیس جمهور ترکیه با انتقاد از احزاب مخالف این کشور گفت که در صورت شکست در انتخابات آتی، در ترکیه هرج و مرج رخ می‌دهد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور ترکیه و رئیس حزب حاکم عدالت و توسعه (AKP) تاکید کرد که اگر اپوزیسیون در انتخابات بعدی پیروز شود، ترکیه به هرج و مرج کشیده خواهد شد.

به نوشته وبگاه «بیانت»، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در جلسه روز چهارشنبه حزب حاکم عرالت و توسعه گفت: «حزب اصلی اپوزیسیون جمهوریخواه "خلق" بازی را انجام می‌دهد که برای کشور ما مضر است.»

اردوغان گفت: «کسانی که حزب خلق را هدایت می‌کنند، بازی‌ای را انجام می‌دهند که ظاهراً برای آن‌ها سودمند است اما به همان اندازه برای کشور ما مضر است.»

بر اساس این گزارش، انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی بعدی این کشور قرار است در ژوئن ۲۰۲۳ برگزار شود. حزب حاکم درخواست اپوزیسیون برای برگزاری انتخابات زودهنگام را رد کرده است. این در حالی است که  نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حزب عدالت و توسعه به طور مداوم آراء خود را از دست داده است.

اردوغان در ادامه گفت: «اگر آنها پیروز شوند، ترکیه به هرج و مرج با پایانی نامشخص کشیده خواهد شد. ما این را نمی‌گوییم، تاریخ می‌گوید.   زنجیره‌ای از کودتاهایی که نخست‌وزیر سابق را به دار آویخت و جوانان این کشور را به چوبه‌دار فرستاد، این را می‌گوید. بحران‌های سیاسی و اقتصادی دهه ۷۰ و ۹۰ که هزینه‌های سنگینی بر کشور تحمیل کرد، این را می‌گوید. مقام‌های بلندپایه "پ‌ک‌ک" و بلندگوهای سازمان تروریستی گولن این را می‌گویند، حتی نمایندگان پارلمان خودشان هم این را می‌گویند.»

وی ادامه داد: «نگران نباشید، آنها موفق نخواهند شد، زیرا ترکیه، ترکیه قدیم نیست. ملت ما از آنچه در حال رخ دادن است آگاه است. زمانی که ملت ما در ژوئن ۲۰۲۳ به مراکز رای گیری بروند، به کارهای ما و این قدرت‌های سیاه نگاه خواهند کرد. در برابر چنین تصویری، همه به حزب عدالت و توسعه و اتحاد خلق روی خواهند آورد.»

این در حالی است که سیاست‌ها و رفتارهای ترکیه  در دوره اردوغان در سال‌های گذشته به طور فزاینده‌ای به سمت تنش‌زایی و ایجاد مشکلات خرد و کلان برای همسایگان و کشورهای منطقه پیش رفته است و سیاست «تنش صفر با همسایگان» که بخش مهمی از راهبرد حزب عدالت و توسعه در سال‌های اولیه به قدرت رسیدن این حزب را تشکیل می داد، رنگ باخته و  ترکیه به رهبری اردوغان در سال‌های بعد به تنش حداکثری با بسیاری از کشورهای منطقه رسیده است.

از سوی دیگر حزب عدالت و توسعه با انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۳ مواجه است و طبق آخرین نظرسنجی‌ها میزان محبوبیت اردوغان در پی بحران لیر، رکود شدید و بحران دولت مرکزی با کُردها در سه سال گذشته به شدت پایین آمده است.

مؤسسه نظرسنجی ترکیه‌ای «ماک» نیز در تازه‌ترین گزارش خود که در پنجم آبان‌ ماه منتشر شد، نوشت که خشم و عصبانیت در جامعه ترکیه وجود دارد و در نظرسنجی صورت گرفته در خصوص رأی مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو ۴۲ درصد گفته‌اند که به اردوغان رأی نخواهند داد و ۳۷ درصد هنوز حامی او هستند. «محمد علی کولات» رئیس این مؤسسه به روزنامه زمان ترکیه گفت که اردوغان همان‌طور که حزب عدالت و توسعه را به جایگاه و قدرت کنونی رساند، همان‌گونه نیز عامل شکست و افول آن خواهد شد.

اوضاع اقتصادی ترکیه در ماههای گذشته به شدت بحرانی بوده به گونه‌ای که ارزش لیر از ۱.۱۷ لیر در برابر دلار در آگوست سال ۲۰۰۸ به بیش از ۱۰ لیر در برابر دلار طی روز های گذشته رسیده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    34 5
    رجب به پایان سلام کن
    • مظلوم IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      5 0
      دارن در سطل تاریخ رو براش بر میدارن
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    31 7
    اردوغان با این حرفاش داره واسه دو سال دیگه زمینه چینی میکنه تا در صورت شکست در انتخابات که حتمی هم هست نتیجه انتخابات رو به بهانه های بنی اسرائیلی قبول نکنه و انتخابات رو باطل کنه ! این کار از رجب خان بعید نیست چون چند سال پیش بدون توجه به قوانین بین المللی و حتی قوانین خود ترکیه دمیرتاش نماینده کرد مجلس ترکیه رو خیلی راحت دستگیر و به زندان انداخت ! صدها خبرنگار و روزنامه نگار و وکیل و استاد دانشگاه رو بصورت فله ای برکنار و به بهانه کودتای مسئله دار انداخت زندان ! حالا هم داره زمینه چینی میکنه زیر میز انتخاباتی بزنه که خودشم میدونه توش شکست می خوره ! و در نهایت خودش ترکیه رو به هرج و مرج می کشونه نه احزاب مخالف !
  • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    8 2
    درست میگه . حتی یاران سابقش دونه دونه از اطرافش کنار رفته اند. . یعنی مخالفان مختلف بیشتر شدند . اوضاع طوری شده که الجزیره قطر !!! راجع به سقوط لیر ترکیه . برنامه میگذاره ..
  • iran IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    6 3
    رجب اردوغان برای حکومت دائمی در ترکیه برنامه ریزی کرده و قوانین رو به نفع خویش تعقیر داده و تمام مخالفینش رو سرکوب و یا به زندان انداخته مردم ترکیه دیگه مانند سابق نیستند جرات انتقاد از اردوغان ندارند چون از عواقبش با خبر و مطلع هستند ، بدون شک مردم ترکیه از شرایط راضی نیستند خصوصا" سقوط ارزش لیر زندگی رو بر مردم ترکیه سخت تر کرده و عصبانی تر .. ولی هر چه باشد رجب اردوغان زیر بار نتایج یک انتخابات سالم نخواهد رفت و شکست و نتیجه انتخابات رو نخواهد پذیرفت برای همین هم اعلام کرده در صورت شکست خودش ترکیه هرج و مرج خواهد شد !!!
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 1
    اردوغان خودش می داند به آخر خط رسیده و مردم به خاطر کاهش ارزش لیر و افزایش قیمتها نگران و ناراحت هستند و حتی دوستداران و طرفداران خودش را هم از دست داده ولی قدرت برای او خیلی شیرین است و خودش را برترین رهبر جهان معرفی می کند و برای دو سال بعد و برای انتخابات نقشه می کشد و خود شیرینی می کند احتمال درگیری هم وجود دارد چون راحت از قدرت کنار نمی کشد.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    7 2
    این حرفها بسیار شبیه حرفهای رئیس دولت تدبیر و امید است !
  • رضا IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    4 4
    وقتی این احمقها رو میبینم خداروشکر میکنم که رهبری مثل سیدعلی دارم...حکیم دانا عاقل قدرتمند و متواضع
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    بعیده مه عربستان روی وهابی کردن مردم ترکیه کار نکنه.
  • FR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    مطالب و اظهارات مغروزانه ، کذب و فریبکارانه اردوغان ، بی اختیار آدم رو بیاد شیخ مجتهد ! سرخه میاندازد که با چه تهمت ها و افترا های ناروایی آرای مردم را جلب کرد و سال های سال بر سر مردم آورد هر آنچه در توان داشت و کداخدای مطلوبش برنامه ریزی کرد ، پیاده نمود ! براستی شیخ به نکیر و منکر و حق الناس اعتقادی دارد ؟؟
  • محمد IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    نظر اکتر دیکتاتورها همین است که خودرا بالاتر از همه حساب می‌کنند مثل همین مردک عرعرخان
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    در باکو اذان سنی پخش میشود در کتابهای درسی شان پراز مطالب ضدشیعه است. باکویی ها مردم آذربایجان را کافر میدانند.. عربستان خیلی از باکویی ها را وهابی کرده. در سوریه ندید تروریست ها خودشان عرب بودند ولی سر عربهای‌شیعه و غیره را میبریدند؟؟؟ فکر کردین‌برای یک‌باکویی مهمه که در ایران آذری باشی یا کورد یا فارس؟ مهم اینه آنها ما و شما را کافر میدانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس