ترکیه

احتمال ائتلاف داود اغلو و باباجان دو یار قدیمی اردوغان علیه او در انتخاباتی که مخالفان دولت تلاش دارند پیش از موعد برگزار شود، وجود دارد.

به گزارش مشرق، انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری ترکیه قرار است در نیمه ۲۰۲۳ برگزار شود و همزمان مخالفان دولت ترکیه تلاش دارند به این بهانه که کشور در شرایط بد سیاسی و اقتصادی بی سابقه به سر می‌برد، زمان برگزاری آن را به جلو بیاندازند.

به نوشته وبگاه القدس العربی، در این میان منابع خبری در داخل ترکیه از احتمال ورود «داود اوغلو» نخست‌وزیر اسبق ترکیه و عضو پیشین حزب عدالت و توسعه با «علی باباجان» رئیس حزب توسعه و دموکراسی و عضو پیشین حزب عدالت و توسعه به ائتلاف مخالفان خبر می‌دهند. هر دوی آن‌ها روزگاری از افراد نزدیک به رجب طیب اردوغان محسوب می‌شدند.

داود اغلو گفته است تصمیم دارد در انتخابات سال ۲۰۲۳ ریاست‌جمهوری شرکت کند، او از تئوریسین‌های اصلی سیاست خارجی حزب عدالت و توسعه در ابتدای قرن ۲۱ به شمار می‌رود و  بیشتر حجم انتقادات خود را به سیاست‌های داخلی اردوغان معطوف کرده و کمتر به سیاست خارجی ترکیه می‌پردازد. نخست‌وزیر اسبق ترکیه سال گذشته در سخنانی گفته بود که حزب عدالت و توسعه در آینده نزدیک دیگر وجود نخواهد داشت و ترکیه اعتبار بین‌المللی خود را از دست داده است.

همچنین حزب «جمهوری خلق» یعنی بزرگترین حزب مخالف اردوغان و حزب «خوب» به رهبری «مرال آکشنر» که او نیز از اردوغان جدا شده، قرار است به ائتلاف معارضان بپیوندند. منابع ترکیه‌ای می‌گویند که حزب «خلق دموکرات» به عنوان بزرگترین حزب کردی و حزب اسلامی «سعادت» نیز به طور غیر رسمی از ائتلاف معارضان حمایت خواهند کرد.

در این میان مخالفان اردوغان تلاش دارند برای افزایش احتمال پیروزی خود در انتخابات، «احمد داود اوغلو» و «علی باباجان» را که از حزب عدالت و توسعه منشق شده‌اند، به جرگه خود در آورند. دو نفری که پس از جدایی از اردوغان، شروع به انتقادات شدیدی از او و سیاست‌های حزب عدالت و توسعه کردند.

با این حال داود اوغلو و باباجان همواره تلاش کرده‌اند تا فاصله خود را با احزاب لیبرال و چپ حفظ کرده و ماهیت اسلامیت خود را تا حدودی نگه دارند تا بتوانند رأی طرفداران حزب عدالت و توسعه را نیز با خود به همراه داشته باشند.

در هفته‌های اخیر باباجان و داود اغلو چندین بار از ضرورت همبستگی برای به زیر کشیدن حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی و ضرورت تغییر نظام ریاستی به پارلمانی همچون پیش از سال ۲۰۱۸ سخن گفته‌اند. این دو از مخالفان سرخت تغییر نظام پارلمانی به ریاستی بودند.

در تاریخ ۱۷ مرداد ماه نیز «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب مخالف جمهوریخواه «خلق»، اردوغان را متهم کرد که مناطق تحت مالکیت شهروندان ترکیه را برای سرمایه گذاری می‌فروشد و خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد.

ائتلاف احراب مخالف اردوغان و تلاش برای جذب احمد داود اوغلو و علی باباجان، پس از آن صورت می‌گیرد که حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌های در ژوئن ۲۰۱۹ اولین «نه قابل توجه» را از رأی دهنگان دریافت کرد. این حزب در شهرهای آنکارا، ازمیر، آنتالیا و آدانا شکست خورد. اما مهم‌تر شکست در استانبول یعنی موطن اصلی حزب عدالت و توسعه بود. در این شهر در انتخاباتی جنجالی «اکرم امام اوغلو» از حزب «جمهوری‌خواه خلق» به پیروزی رسید و شهردار استانبول شد و «بن‌علی ییلدیریم» نخست‌وزیر سابق ترکیه در مقام دوم قرار گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    15 44
    ما باید از اردوغان به هر قیمت حمایت کنیم. در تمام این سالها شخص اردوغان و ترکیه بزرگترین مسیر تنفس اقتصاد ایران در دوران تحریمها بوده است. اگر اردوغان سقوط کند حکومت مجددا به دست لاییکها و کمالیستها بیفتد، مانند دوره مسعود ییلماز و بولنت اجویت فورا با ایران وارد جنگ تمام عیار اقتصادی خواهند شد. یادمان هست که در دوره اجویت به بهانه مای مختلف کامیونهای ایرانی را اجازه عبور نمی دادند و نظامیان ترکیه هم بارها به بهانه سرکوب پ ک ک به خاک ایران حمله کردند و هر بار گفتند اشتباه شده. تازه آن زمان خبری از تحریمهای فعلی علیه ایران نبود. همچنن سیاستهای شخص اردوغان کنترل پان ترکهای ایران و جلوگیری از شورش بزرگ آنها بوده است در حالی که قبل از اردوغان رسما دولت ترکیه در حال تحریک پان ترکها در ایران بود. کاری که الان به عهده دولت آذربایجان است. البته سقوط اردوغان به نفع بشار اسد تمام خواهد شد و احتمالا پایان جنگ سوریه را به دنبال خواهد داشت اما تاوان آن برای ایران بسیار سنگین خواهد بود. باید به هر قیمت شده اردوغان در ترکیه در قدرت بماند.
    • محمود IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      1 15
      کاملا درسته شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات آتی یعنی پیروزی آمریکا و اسرائیل در تشکیل محور ضد ایرانی، تو این چند ساله تمام تجهیزات پزشکی، دارو و مواد غذایی ما از ترکیه تامین شده و اگه کمالیست های نژادپرست به قدرت برگردن فشار زیادی به ایران وارد میشه.
    • رامین IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      1 14
      جالبه از نظرات مردم همیشه در صحنه..... مردم کشوری با رتبه فلاکت 5 از آخر در بین کشورهای جهان اومده برا کشوری دیگر بر پایه حزب و رشد اقتصادی متوسط بیست ساله 5درصد و رشد اقتصادی 21 درصد 2021 که دارای ازادترین انتخابات در منطقه هستش راه کار نشون میده... بقول کچل اگه درمان بلد بود بسر خود میزد.... اول وقت کن از صف مرغ و روغن بیایی بیرون بعد در مورد ترکیه نظر بدین
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
      5 0
      آقای رامین یا ساده ای یا خودت رو زدی به سادگی، آزاد ترین انتخابات منطقه در کشوری که شرکت در انتخابات اجباری هست و اگه رای ندی جریمه میشی. این تناقض نیست؟؟
  • IR ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    10 21
    اردوغان و حزبش رقبای بزرگ تر از داوود اوغلو رو پشت سر گذاشتن تو این بیست سال...اقتصاد ترکیه دو سال آینده به ارزش بی سابقع یک تریلیون دلار میرسه قدرت روز افزون نظامی و صنعتی و علمی این کشور تمام منطقه و آفریقا و قفقاز رو تحت الشعا قرار داده و تمام بازیگران ریز و درشت در صدد تعامل به این کشور هستن پس مردم دوباره به اردوغان رای میدن مگر اینکه تو این دو سال اتفاق غیر منتظره ای رخ بده
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      14 4
      از موتوری جنس نگیر
    • CA ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      4 0
      اصلا متن خبر رو خوندید ؟ "ائتلاف احراب مخالف اردوغان و تلاش برای جذب احمد داود اوغلو و علی باباجان، پس از آن صورت می‌گیرد که حزب عدالت و توسعه در انتخابات شهرداری‌های در ژوئن ۲۰۱۹ اولین «نه قابل توجه» را از رأی دهنگان دریافت کرد. این حزب در شهرهای آنکارا، ازمیر، آنتالیا و آدانا شکست خورد. اما مهم‌تر شکست در استانبول یعنی موطن اصلی حزب عدالت و توسعه بود. در این شهر در انتخاباتی جنجالی «اکرم امام اوغلو» از حزب «جمهوری‌خواه خلق» به پیروزی رسید و شهردار استانبول شد و «بن‌علی ییلدیریم» نخست‌وزیر سابق ترکیه در مقام دوم قرار گرفت."
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    5 8
    اگه همه حزب های مخالف باهم ائتلاف کنن و داوود اوغلو و باباجان و خاله جان و عمه جان هم باهاشون هماهنگ باشن بازم مردم به ائتلاف عدالت و توسعه و حرکت ملی رای میده و اردوغان تا 2028 رییس جمهور میمونه.بماند یادگاری
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      7 4
      اره چون اردوغان همه رو به جرم یا بهونه ارتباط با كودتا سربه نیست كرده و میكنه، دیگه مخالفی نمونده.
    • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      6 4
      اردوغان میخواد سلطان صاحبقران بشه حالا حالا ول کن قدرت نیست، من اون روزی که این منافق ب قدرت رسید و یادمه، اگه کاری هم برای ما انجام داده علی ظاهر منفعت جیب خودش و نگاه کرده، از تحریم ایران منفعت کلان تجاری سیاسی و امنیتی میبره، حامی اصلی منطقه‌ای تحریم ایران این نئو عثمانی اردوغان هست، قابلیت هرچی بودند منافق و نون به نرخ روز خور نبودند. نامرد تر از اینا نسبت به ایران و ایرانی جماعت اسرائیل ی ها هستند. اردوغان تنه میزنه به تنه شارون و نتانیاهو!
  • 879 US ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    8 4
    فکر می کنم ترکیه وارد درگیری و هرج و مرج های شدید داخلی (بدتر از دهه 90 میلادی) خواهد شد 20 سال حکومت حزب عدالت و توسعه علاوه بر رشد اقتصادی افراد متعصب قومی مذهبی زیادی تولید کرده وضعیت دشمنان خارجی هم که مشخصه ترکیه هیچ مرز بدون تنشی نداره
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 4
    مثل این می ماند که جهانگیری و نعمت زاده بخواهند عرضه اندام کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس