کد خبر 1300612
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۱
حرف بورسی‌ها به کرسی نشست

در هفته‌های اخیر فعالان بازار سرمایه انتشار اوراق دولت را در افت شاخص این بازار به استناد فروش اوراق در مهرماه که حال بورس مناسب نبود، موثر دانستد.

به گزارش سرویس بورس مشرق، دولت امسال در حالی با کسری حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان مواجه است که به دلیل تحریم‌ها، تورم بالا، تبعات منفی برداشت از بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی و شرایط نابه‌سامان اقتصادی امکان تامین قابل توجه این میزان کسری را از طریق افزایش صادرات نفت، مالیات، فروش اوراق و اموال مازاد ندارد.

در این بین، انتشار و فروش اوراق تنها گزینه‌ای است که می‌توان با افزایش سود آن‌ها و اعتماد مردم به دولت، این اوراق را به صورت مطلوب فروخت و پول پر قدرت و تورم خلق نکرد. 

علی‌رغم اینکه از ابتدای سال جاری عملکرد دولت در فروش اوراق مناسب نبود، با شروع فعالیت دولت رئیسی، مقداری فروش اوراق بهبود پیدا کرد و توانست در دو حراج هفدهم و هجدهم ۲۴ هزار میلیارد تومان اوراق بفروشد. 

اما پس از برگزاری آخرین حراج اوراق در ۳۰ شهریور، فعالان بازار سرمایه انتشار اوراق دولت را در افت شاخص بورس موثر دانستند و بحث‌های زیادی در این زمینه شکل گرفت تا اینکه در پی جوسازی منفی حول اوراق، نوزدهمین حراج اوراق لغو شد و پس از چند روز، با برگزاری جلساتی بین بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای حمایت از بازار سرمایه و اجرای سیاست‌های پولی همسو با این بازار انتشار اوراق از سرگرفته شود که طبق اعلام وزیر اقتصاد این انتشار حداقلی خواهد بود.

البته، با شائبه‌های ایجاد شده درباره انتشار اوراق وزارت اقتصاد اعلام کرد که نه تنها دولت از مهرماه هیچ اوراقی منتشر نکرده بلکه مبلغ آنچنانی هم از فروش اوراق برای تامین کسری بودجه دریافت نکرده و مبلغ حاصل از فروش آن‌ها صرف بازپرداخت اصل و سود اوراق شده است.

در شرایطی که توجه دولت برای انتشار اوراق در راستای تامین کسری بودجه رو به روز کمتر شد، اکنون وزیر اقتصاد از تمرکز این وزارتخانه برای افزایش درآمدهای دولت و جبران کسری بودجه بدون آثار تورمی از طریق فروش اموال مازاد و راکد دولت خبر می‌دهد و این احتمال را تقویت می‌کند که حساسیت فعالان بازار سرمایه به انتشار اوراق باعث شده است دولت انتشار اوراق را کم کند و تمرکز خود را بر فروش اموال مازاد قرار دهد. 

علاوه بر این، رئیس کل بانک مرکزی نیز یکی از اقدامات خود برای کنترل تورم را فروش اموال مازاد بانک‌ها اعلام کرده که بدین منظور در بانک مرکزی کارگروهی تشکیل می‌شود تا بانک‌ها برنامه خود برای واگذاری اموال مازاد را اعلام کنند.

این در حالی است که خاندوزی در زمان اعلام برنامه‌های خود برای رسیدن سکانداری وزارت اقتصاد، اقدام فوری دولت در حوزه مالیه عمومی به منظور ایجاد فرصت اصلاحات اساسی را گذار از کسری بودجه سال ۱۴۰۰ با کمترین هزینه اقتصاد کلان اعلام کرد و گفت: با توجه به هزینه‌های استقراض از بانک مرکزی در اقتصاد کلان، ایجاد تقاضا برای اوراق فوری‌ترین اقدام در این حوزه است. 

بدین منظور، توسعه بازار بدهی در راستای کاهش هزینه تامین مالی دولت از بازار با انتشار اوراق با افزایش تنوع اوراق مالی اسلامی در نرخ، سررسید و افزایش نقد شوندگی اوراق دولتی و تدوین و انتشار برنامه زمانی انتشار اوراق بدهی برای کمک به برنامه‌ریزی خریداران اوراق دولتی از جمله اقدامات اولویت‌دار خاندوزی برای اجرا در بازار اوراق بود که با گذشت ۱۰۰ روز از فعالیت دولت رئیسی، خاندوزی نه تنها این اهداف خود را محقق کرد بلکه به سمت کمرنگ کردن نقش اوراق در تامین کسری بودجه حرکت کرده است. 

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    17 0
    عملکرد دولت ها در سال 99 و 1400 مصداق بارز ضعیف کشی است بورس شفاف ترین بازار بین بازارهای طلا دلار و مسکن است و دولت ها کاری با بازار طلا و دلار و مسکن ندارند فقط جیب ضعیفان در بورس را می زنند
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    15 0
    لعنت به هرچی دزد و دغل بازه
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    10 2
    بورس را دریابید مقام مسئول کیست
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      10 0
      بورس اگر صاحب داشت عرضه اولیه ها از قیمت اولیه هاشون پایین تر نمیومدند. نمونه اش وسپهر بعد از یک سال!! از قیمت اصلیش (1000) 30 درصد پایین تر اومده! اینه عدالت علوی!
    • حسین IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      سیتا ۱۵۷۰ تومان عرضه اولیه بعد از یک سال ونیم ۹۷۰ تومان معامله میشه هیچ خبری از محاکمه مدیران دزد نیست دولت اسلامی کجایی؟
  • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    7 0
    اگر از بورس و به خصوص شرکت های صادرات محور حمایت بشه این شرکت ها میتوانند با صادرات محصولات خود برای کشور ارز آوری کنند و قیمت دلار پایین بیاد.ولی اگر کاری کنند که سهامدار فرار کنه به سمت دلار دیگه تولید نابود میشه
  • زارعی IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    5 0
    اینجانب 15سال توفیق این را داشتم که در حوزه اموال منقول و غیرمنقول آموزش و پرورش کار کنم در بیشتر روستاهای حاشیه شهرها به دلیل بهبود وضعیت مالی روستاییان ناشی از گسترش شهر به روستا و ارزشمند شدن زمینهای آنان ،روستاییان بافروش زمین ودرآمد بالا دیگر بسیاری از مدارس در روستاها ی اطراف شهر خالی از دانش آموزان هستند ودر حال فرو ریختن چون سرایدار ندارد ساختمان خراب می شود و مردم دانش آموزان خود را با حق سرویس دانش آموزی آموزش وپرورش ویا شخصی مینی بوس و.....گرفته به شهر می فرستندچون مدرسه روستایی را قبول ندارند .در ناحیه کوچک ما حدود 20 مدرسه ساختمانش تخریب شده است وزمینش نیز چون سند ندارد مورد دستبرد سودجویان قرار گرفت مثلاً در روستای رشتقون ساختمان مدرسه تخریب شد وزمینش را چندین دهنه مغازه ساخته و فروختند یک ریا به دولت داده نشد امثال این زیاد است .اگر در کل کشور اینها اقدام شود کسری بودجه جبران می شود
  • بهرام FR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 0
    به سر خاندوزی بخور کدام حرف بورسی ها به کرسی نشست
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    7 0
    آقای خاندوزی سیاست های ضد بورسی دارد و متوجه نیست عمق فاجعه و ضرر عظیم مردم در چه حد است مقداری هم خودرای است چون کفته بود قانون تزریق منابع برای حمایت را اجرا نمیکند درحالیکه چند هزار میلیارد کسری بودجه در زمان دولت فریدون و جهانگیرخان از بورس کشیده شده بود اون موقع بورس قمارخونه نبود !! همچنین اون موقع که در صدا سیما روی بورس مانور داده شد تا ابد در قدرت نیستید و پس فردا باید جوابگوی خداوند باشید.
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    7 0
    اگر همین کارها را دولت روحانی انجام میداد اقیان خودشان را رسوای دنیا نشان میدادن از زمان صدارت این دولت هر دروغی را بخورد ملت دادن واقای رضایی که مدعی اصلاح ظرف چند روز بود مدام ولدهای اینده را میدهد
    • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
      4 0
      درود بر آدم آگاه و فهیم. یکسری متاسفانه تازه متوجه حمافتشون شدند
  • مازیار IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 0
    شعر نگو مومن !!کدوم آش کدوم کشک!!!!
  • یحیی صانعی IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    6 0
    والله کارت به استخوان رسیده،یکی نیست فراخوان بده تمام متضرر ین جلو مجلس وبورس جمع بشیم آخه کجای دنیا اینجوری شده ما بشیم دومیش چطور برای اختلاس گرها دادگاه تشکیل میشه ولی برای چپاول اموال یک مشت بیچاره که اعتماد به پدر خانواده کردن وسرمایه ایکه یک عمر با این فلاکت جمع کردن به باد فنا بره .آقای رئیس جمهور نمیدانم این پیام رو میبینی یا که نه اینشالله جلو چشمت بیوفته،وببینی مردم به التماس افتادن خدا شاهده بخاطر نجات از زرر بورس ۲۰۰میلیون هم وام گرفتم ،گفتم شما سرو سامان میدی متاسفانه آنهم آب شد .
  • مانی IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    3 0
    دولت در روزها و ساعاتی مثل ساعت ۱۵تا۲۱وروزهای پنجشنبه که بازار سهام تعطیل است اوراق بفروشد
  • میر IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    7 0
    باید کسانی که سرمایه مردم را یکجا از بورس بیرون کشیدند و باعث ریزش شدید شاخص وضرر به سهامداران شدند در دادگاه صالحه محاکمه شوند وضرر مردم به تناسب جبران شود خصوصا در سهام Etfدولتی پدر ثانیا آقای رئیسی قولشان در مورد این سهام را نباید فراموش کنند
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    1 1
    همین سه شنبه فروش اورا ق بود. مگر لغو شد؟
  • الهه IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۶
    4 0
    سرسوزنی درک ندارن که چقدر جگر سهامدارو سوزوندن
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    2 0
    یا امام رضا من فقط شما رو میشناسم و کارم رو و این بورس رو به شما واگذار کردم دیگه خودتون میدونید من ازتمام این دزدا ناامید شدم و فقط تو این بازار شما رو میشناسم دیگه باقیش با خودتون خداوکیلی نذار فقط دشمن به شاد بشم خدا وکیلیی رو سفیدم کنید من آبرو دارم و خودتون میدونید که ور شکسته ی کامل شدم
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    خدا میدونه کی بازار درست میشه هرروز ضررهابیشتر میشه یکی پیدا بشه مردم دریابه خدایا امید مون به تو هست
  • کارگر IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 0
    کجاست عدالت؟سرمایه مردم دود شد رفت هوا.اقای رئیس جمهوری قولی که در انتخابات داده بودند بایدجوابگوی مردم باشند
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    مهمترین عامل رشد اقتصادی هر کشوری بازار سرمایه هستش که همه مردم مستقیم سهامدار بخش تولید و رونق اقتصاد میشن و در هر کشوری بالاترین بهره در همین بازار هست ولی متاسفم برای دولتهای خودمون که مفت این بازار رو از دست دادن و اون رو تبدیل کردن به عامل دزدی از مردم خودشون و با خوردن پول ملت اعتماد مردم رو از بازار سرمایه و از خودشون سلب کردن
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 1
    ازماست که برماست.همه اعضاءبورس طمع کردند.میخواستیدپول داخل بورس نیاورید.اگرراست میگیدنیت کنیدهمگی پنج درصدازسرمایه تون رودرراه خدابدیدوگذشت کنیداونوقت خدادرستش میکند.
  • سمیعی‌ IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
    0 0
    من ۱۷ ماهه،یه سهم رو دارم، همچنان در ۶۷ درصد ضرر هستم.تازمانیکه بورس دستوری باشد وضع همین است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس