ترکیه نمایه

در سایه بحران به وجود آمده میان لبنان با عربستان و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس سفر وزیر خارجه ترکیه به بیروت می‌تواند در قالب تلاش آنکارا برای پرکردن خلاء کشورهای عربی در لبنان باشد.

به گزارش مشرق، سفر «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه به بیروت در میان بحران لبنان با عربستان و سایر کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مورد توجه رسانه ها واقع شده و کارشناسان به بررسی پشت پرده این سفر و نتایج آن پرداختند.

بیشتر بخوانید:

همکاری راهبردی ایران و ترکیه به‌ رغم اختلافات سیاسی

روزنامه لبنانی الاخبار در مقاله جدید خود به بررسی همین موضوع پرداخته و نوشت، به نظر می‌رسد که ترکیه قصد دارد خلاء عربستان و امارات را در بیروت پر کند. چاووش اوغلو بعد از ورود به بیروت دیدار خود با مقامات لبنانی را آغاز می‌کند. این سفر در چارچوب تمایل ترکیه به سمت لبنان در سایه تشدید تنش‌ها در منطقه و در شرایط رقابت بین آنکارا و مخالفانش انجام می‌شود. این دومین سفر وزیر خارجه ترکیه به لبنان است و او یک بار پیش از این در ۸ آگوست ۲۰۲۰ به دنبال انفجار بندر بیروت و دو روز بعد از سفر «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به لبنان وارد بیروت شد.

در آن زمان سفر وزیر خارجه ترکیه به لبنان همزمان با سفر ماکرون به این کشور در شرایطی صورت گرفت که رقابت میان آنکارا و نیروهای مخالف آن و در راس آنها فرانسه در شرق دریای مدیترانه بسیار شدید بود. بر همین اساس می توان گفت شباهت هایی میان سفر کنونی چاووش اوغلو به بیروت با سفر قبلی آن وجود دارد؛ چرا که این سفر در سایه رقابت میان ترکیه با عربستان و امارات برای نفوذ در کشورهای عربی و اسلامی از جمله لبنان انجام می شود. همچنین سفر چاووش اوغلو به بیروت در شرایطی است که عربستان به همراه کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات کمپین خصمانه ای ضد لبنان به راه انداخته است.

با وجود تلاش هایی که اخیراً عربستان و امارات برای همگرایی با ترکیه دارند اما نمونه های اختلاف و رقابت میان آنکارا با ریاض و ابوظبی در دوره اخیر بسیار زیاد است؛ همانند اتفاقی که اخیراً در سودان افتاد و ارتش طرفدار عربستان و امارات «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را که مورد حمایت ترکیه و قطر است سرنگون کردند.

همچنین سفر چاووش اوغلو در یک لحظه حساس برای لبنان انجام می‌شود؛ جایی که روابط میان این کشور با عربستان و امارات تقریباً به اوج تنش رسیده و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس از عرصه لبنان دور شده‌اند. بنابراین طبیعی است که ترکیه در تلاش برای پر کردن خلاء کشورهای عربی در لبنان باشد. آنچه که این فرضیه را تقویت می کند سفر قریب الوقوع «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر امور خارجه قطر به بیروت است که در هماهنگی آشکار میان آنکارا و دوحه صورت می گیرد.

واقعیت آن است که روابط متشنج میان عربستان و لبنان فرصت مناسبی برای آنکارا جهت نفوذ در این کشور است. در وهله اول «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه روابط خوبی با «نجیب میقاتی» نخست وزیر لبنان برقرار کرد. البته پیش از این نیز ۲ طرف روابط قدیمی با یکدیگر داشتند اما واقعیت آن است که نمی‌توان به روابط دوستانه دو مقام لبنانی و ترک جهت همگرایی بیشتر تکیه کرد؛ چرا که «سعد حریری» نخست وزیر پیشین لبنان روابط مشابه و حتی عمیق تری با مقامات ترکیه و شخص اردوغان داشت اما ترکیه نهایتاً نتوانست کاری برای ابقای حریری در عرصه قدرت لبنان انجام دهد.

همین امر اکنون درباره نجیب میقاتی نیز صادق است و او احساس می‌کند که کلید رضایت کشورهای حوزه خلیج فارس از وی در دست عربستان سعودی است و هیچ کشور دیگری در جهان عرب بدون رضایت عربستان، از لبنان حمایت نخواهد کرد.

در این شرایط آنکارا و دوحه امیدوارند که معادله «پروژه های ترکیه با پول قطر» را در لبنان اجرا کند. ساختار جمعیتی لبنان به گونه ای است که هر یک از فرقه‌های مختلف این کشور با یک طرف یا یک کشور خارجی خاص ارتباط برقرار می‌کنند. این بدان معناست که اگر ترکیه قصد نفوذ در لبنان را دارد باید این کار را از طریق مولفه اهل سنت انجام دهد. اما احتمال موفقیت آنکارا در این زمینه کم است؛ چرا که نیروهای حامی آنکارا در جامعه سنی لبنان بسیار محدود هستند و وزن مردمی زیادی ندارند.

نشان می دهد که تنها نیروی مردمی حامی ترکیه که می تواند عرصه نفوذ برای آنکارا در لبنان باشد «جماعت اسلامی» است. اما این گروه نیز مدتهاست که نمی خواهد وابستگی خود را به حزب عدالت و توسعه ترکیه نشان دهد و می‌خواهد تا حد زیادی استقلال داشته باشد. بنابراین برنامه ریزی و تلاش ترکیه برای نفوذ در جامعه اهل سنت لبنان احتمالاً کارساز نخواهد بود. همچنین شخصیت های برجسته اهل سنت در لبنان متوجه شده‌اند که تمایل به سمت ترکیه سود زیادی برای آنها نخواهد داشت و شاید حتی نقش آنها را در عرصه لبنان کمرنگ کند.

اکنون ترکیه از دروازه پیشنهاد طرحهای اصلاحی به دولت لبنان از جمله پروژه‌های مالی و برنامه هایی در زمینه تولید برق و بازسازی بندر بیروت به دنبال نفوذ در عرصه لبنان است. آنکارا تجربیات بسیار موفقی در داخل و خارج در زمینه ایجاد زیرساخت ها و نیروگاه دارد. بنابراین شاید سفر چاووش‌اوغلو در بحبوحه سفر همتای قطری وی به لبنان برای بحث درباره معادله پروژه های ترکیه با پول قطر صورت گرفته باشد.

مقامات ترکیه و قطر معتقدند که این معادله ممکن است واشنگتن را متقاعد کند که می‌تواند تا مدتی پروژه های ایران، روسیه و چین را از لبنان دور نگه دارد. اما سوال اصلی این است که آیا عربستان و امارات مایل به پذیرش چنین معادله‌ای هستند یا نه. قطعا عربستان و امارات چنین پیشنهادی را رد می‌کنند. همچنین با توجه به اینکه شخصیت‌های اهل سنت لبنان با وجود ضربات زیادی که از عربستان دریافت کرده‌اند همچنان همگرایی با ریاض را ترجیح می دهند اهداف ترکیه برای نفوذ در عرصه لبنان دست کم در کوتاه مدت محقق نخواهد شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 0
    باید همون سالهای اول روحانی بخاطر خلق پول و غیره استیضاح میشد رودربایستی کردیم و حالا اقتصاد نابود شده ایران ذر موضع ضعف است.
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    2 2
    خوب همگرایی ترکیه و لبنان خبر خوبی برای ایرانی است که عربستان و امارات و اسرائیل و بتازگی مصر و یونان را جهت تجزیه خاورمیانه در پیش رو دارد و بهتر است ایران به موازات پاین جنگ یمن اندکی در جهت تضعیف مواضع امارات و عربستان در شمال آفریقا و خاورمیانه قدم هایی بردارد گرچه عمر اردوغان بسیار اندک است و بعد اردوغان راست گرا بزودی ترکیه چپ گرا دست دوستی را بسوی اسرائیل دراز خواهد کرد
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    4 9
    ترکیه عمله و مجری طرح های رژیم صهیونیستی اسرائیل در منطقه است هر گاه صهیونیست ها از عربستان نا امید شدند ترکیه رو جلو انداختند برای مداخله و اجرای اهداف و خواستهای نا مشروعشان .. ترکیه و رجب عرعردوغان منافق در جهان اسلام و منطقه هستند
    • سعید RO ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      5 1
      دلنوشته های یک پژاکی
    • آذری iran IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      2 4
      کاربر یا سایبری رجب پرست طورکیه بنام سعید با پرچم بیگانه اظهار فضل کردی نوشتی دلنوشته یک پژاکی خیر عزیزم من پژاکی نیستم من آذری و ایرانی هستم حافظ منافع ملی کشورم ایران و به شدت هم از گروه های تروریستی کردی امثال پژاک و پ ک ک و تروریست های دموکرات و کومله بیزارم حالم بهم میخوره ازشون، ولی همانقدر هم از شما پانترک های مزدور و عمله طورکیه و رجب بیزار و متنفرم ! متوجه شدی پانطورک سایبری رجب پرست کاسه لیس طورکیه !!! پاینده ایران
    • سعید RO ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      3 1
      خب عزیزم اینو از اول میگفتی دگ.من چه مسدونستم شما حافظ منافع ایران هستین. ای بابا.دیدی چیشد.ولی فکر نمیکنم ایران یک پژاکی رو بعنوان حافظ منافع خودش انتخاب بکنه ها. از کی تا حالا تروریستها خودشون رو تورکه ازری معرفی میکنن؟
    • iran IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 3
      سعید جان پانطورک جان شنگول و منگول از نوشتار کلمه آذری که دوستان دقت کنند متوجه خواهند شد تو یک پانطورک مجازی کاسه لیس رجب عرعردوغان طورکیه هستی و قطعا" هم منافع ملی ایران برای کاسه لیسان رجب اهمیتی ندارد .. زنده باد ایران یاشاسین گوزل ایرانیمیز ، ایرانیمیز وار اولسون صفح دوشمن لری کور اولسون انشاالله ..
    • سعید RO ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 0
      ببین ترکها چقدر خطرناک هستند که با نوشتن تورکه ازری چندین هزار نفر کشته میشوند
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 2
    اصراعیل اراده کند هر کشوری جلو می آید و آمریکایی جدید میشود حالا اراده کرده ترکیه جلو بیایید و خودش پشت ترکیه پنهان بماند.
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 1
    تورک ها جان ایران هستند همانطور که در جنگ چالدران و جنگ هشت ساله دیدین همه ایرانی ها برای همدیگر خون میدهند. در بسیاری از زمان این ترکها بودند که اسم آسمانی ایران را زنده کردند مثل شاع عباس و سلجوق اول
    • رامین IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      4 0
      آره راس میگی فقط جانی که تنها موقع جنگ "جان" میشود و موقع تقسیم غنایم و رفاه اقتصادی و امکانات فرهنگی و زبان مادری میشود آذری، تجزیه طلب و عامل بیگانه
    • پاپک آذری iran IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      0 2
      رامین جان ما آذری ها و آذربایجان عزیز تاج سر ،. شر سبز ایران بزرگ هستیم، آذربایجان در طول تاریخ مردان بزرگی تقدیم ایران عزیز کرده و همچنان خواهد کرد، آذربایجان در طول تاریخ مهد ایران دوستی وطن پرستی ایران عزیز بوده و همچنان هم هست، ولی معدود افراد خائن و خودفروخته امثال جریان صهیونیستی پانترکیسم و معدود افراد فریب خورده و ایرانستیز پانترک رو نمی‌توان به کل آذربایجان تعمیم داد و چسباند ، پانترکیسم صهیونیستی هیچ جایی در ایران و آذربایجان عزیز ندارد، یاشاسین ایران
    • سعید RO ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 0
      پاپک جان در مورد امکانات و تقسیم منابع مالی و فرهنگ و زبان مردم ازربایجان صحبتی نفرمودی و فقط به منفجر کردن جسم و جان ترکها پرداختی و جانفشانی کردی
    • رضا شیرمحمدی اردبیلی IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
      1 7
      پانترک بهایی،رامین مزدور منافق کاسه لیس اردوغان و علیف که خود نوکر اسراییل هستند،تو بیجا میکنی که از جانب آذریها ،دم از تبعیض و بی بهره بودن از حقوق و مزایا میزنی،خودت هم خوب میدانی که امثال تو جایی بین ما ندارید خدا ریشه شما منافقان را بخشکاند که با تبلیغ علیه وطن ما،مردم را میخواهید از اصل خودشان و هموطنانشان دور کنید،برایشان هویت ساختگی و جعلی دست و پا کنید و انها را وصل کنید به زور به اجنبی بیرون از این خاک،با ترفند اینکه بین شما تبعیض هست، محروم از کدام زبان مادری؟؟!زبانی که از دوره سلجوقی تحمیل شده؟؟!ما تبارمان ایرانی و ربطی به گرگ پرستان نداریم،تمایز ژنتیکی با دیگر هموطنان خود نداریم، همخون و هم ریشه همه مردم ایران هستیم،جدای از ملت خودمان نیستیم باج به امثال شما شغالان نمیدهیم که بین ما و مردم و نظام جمهوری اسلامی تفرقه بیندازید به خاطر هویت جعلی و یک کشور جعلی با توهمات عثمانی گری،زبان ترکی و حتی استانبولی ساختگی اینجا تدریس میشود،شبکه های رادیو و تلویزیون ترکی داریم مردم بین خود با زبان ترکی حرف میزنند،با اینکه طبق یافته های علمی پزشکی ژنتیک و تاریخ در واقع همان فارس های ترک زبان شده هستند،این شما مزدوران پانترک هستید که میخواهید با جعل تاریخ ما را از خواهران و برادران خود دور کنید حلقه پیوند ما را تنگ کنید،ما وصله تن ایران هستیم و ایران ناموس ما و همه مردمش عزیز دل ما،همانطور که هیچ کس ما را بیگانه نمیداند،مگر شما کافران کاسه لیس اسراییل که با دروغ نفرت پراکنی میکنید،بیگانه تویی که در خاک ما برای دیگری که غاصب و نسل کش مردم بومی آناتولی است،گریبان چاک میدهی،بله تو تجزیه طلب هستی،چون جاعل و دروغگو و نوکر اردوغان و علیف هستی،چون قومیت گرایی و قومیت ستیزی را سرلوحه افکار تجزیه طلبانه خود کرده ای،چون ما و هویت ایرانی ما خار چشم شماست،آمار دروغین و ساختگی درباره حق و حقوق مردم به نفع اجانب میدهی،تا همه را مثل خودت چاکر یک هویت جعلی کنی که سرش در دست عثمانی خواهان و انگلیس و اسراییل و..است.ما مردم آذربایجان خودمان یک تنه امثال تو مزدور خائن را درس عبرت هر چه بیگانه پرست است میکنیم،چون ما ایرانی هستیم و نه زردپوست آسیای شرقی که ترک واقعی اوست،حتی اگر به جبر تاریخ زبان مادری ما دیگر فارسی پهلوی و تاتی نباشد ولی خون رگهای ما ایرانی است و ما شیعه ایم و نه گرگ پرست
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 4
    زمانی هم که عثمانی قوی شد تحت نفوذی ها بجای دوستی و برادری با ایران سر جنگ گذاشت ۵۰۰ سال دشمنی و کشتار اخرش چی شد؟؟ آقای اردوقان بخاطر خود تورکیه و ایران با همسایگانت دشمنی نکن به ضرر همه خاورمیانه و مردم زنج کشیده کیشود.
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    ترکیه یا ایران اتحاد درست نکنه به ضررش میشه حیف ترکیه که توسط آمریکا تجزیه بشه. تورکیه ای ها و ایرانی ها همدرد و برادران هم هستند.
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    خوب عدم حمایت از قرداحی و یا استعفای وی از دولت این معنی را دارد حزب الله هیچ قدرتی در لبنان ندارد یعنی آغاز جنگ داخلی و کشته شدن حزب الله به دست خودش
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 2
    خوب تضعیف موضع عربستان و امارات در لبنان باید تنها توسط قطر و ترکیه نباید دنبال شود و ایران نیز باید فشارهای خود را بر جامعه اهل سنت لبنان بیاورد تا انها از امارات و عربستان جدا شوند ایران و ترکیه در همه کشورها باید سیاست هم افزایی را دنبال نمایند بجز در سوریه و قره باغ که بهتر است باهم آشتی کنند و ترکیه به منافع ایران احترام بگذارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس