کد خبر 1300226
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
نقش سیف الاسلام قذافی در روابط با اسرائیل

یک رسانه اسرائیلی از نقش سیف الاسلام قذافی یکی از بازمانده‌های خانواده دیکتاتور سابق لیبی، در روابط طرابلس با تل‌آویو پرده برداشت.

به گزارش مشرق، هاآرتص در گزارشی فاش کرد سیف الاسلام قذافی مسئولیت روابط با اسرائیل را در دوره حکومت پدرش به عهده داشت.

به نوشته این روزنامه عبری زبان، در حالی که پدر سیف الاسلام خود را یکی از تندروترین حامیان مسئله فلسطین نشان می‌داد، سیف الاسلام با اسرائیلی‌ها مشغول ملاقات و گفتگو بود.

به زعم هاآرتص با وجود آن که خبری از روابط رسمی بین دو طرف وجود نداشت، اما اسرائیل و دولت قذافی تماس‌های مستمری در رابطه با مسایل دیپلماتیک و بشر دوستانه داشتند.

در ادامه گزارش آمده است: سیف الاسلام این تماس‌ها را از طریق یک تاجر یهودی لیبی تبار انجام می‌داد.

از سوی دیگر اسرائیل هم برای لیبی به دلیل موقعیت سوق الجیشی در دریای مدیترانه و نزدیکی این کشور به مصر اهمیت زیادی قایل بود.

در کنار آن اقلیت یهودی قابل توجهی از لیبی تبارها در اسرائیل به سر می‌بردند و می‌توانستند تاثیرات خود را بر یهودیان لیبی تباری که به ایتالیا مهاجرت کردند، داشته باشند.

معمر قذافی رهبر لیبی پیش از سرنگونی هم قول داده بود در صورتی که اسرائیل برای بهبود روابطش با آمریکا و غرب وارد عمل شود، اقدام به برقراری روابط با آن خواهد کرد.

گفتنی است امام موسی صدر بعد از سفر به لیبی ناپدید و دکتر فتحی شقاقی نیز در راه بازگشت از لیبی توسط موساد ترور شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    1 3
    خدای نکنه ترکیه از لیبی خارج شود فرانسوی ها بلای الجزایر را بر سر مردم لیبی در خواهند آورد یعنی نسل کشی جهت معاوضه صحرای سینا برای اسرایئل و لیبی برای مصر و اخراج فلسطینی ها از غزه -- الان بنفع ایران و مقاومت است که ترکیه و روسیه نیروهایش در لیبی باقی بماند
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    3 1
    ایران شمال افریقا را نباید رها کند و تونس و الجزایر و لیبی باید یکی از میادین نبرد ایران بعد از جنگ یمن باشد رد صلاحیت معمر قذافی با فشار امریکا و اسرائیل انجام شده پسر قطعا راه پدر را خواهد رفت برنامه کودتای علیه حامیان فلسطین با رد صلاحیت قذافی شروع شده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس