به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری رویترز، این طرح موسوم به «دروازه جهانی» به منظور تقویت زنجیره های تامین اروپا و تجارت اتحادیه اروپا و کمک به مقابله با تغییرات اقلیمی با تمرکز بر دیجیتالی شدن، سلامت، آب و هوا و انرژی و همچنین بخش های حمل و نقل، آموزش و پرورش و تحقیقات ترسیم شده است.
چین طرح ابتکاری کمربند و جاده را به منظور تقویت ارتباط تجاری با سایر نقاط جهان در سال ۲۰۱۳ ارائه داد و در زمینه توسعه زیرساخت ها در تعداد زیادی از کشورهای سراسر جهان سرمایه گذاری کرده است.
اما مقام های اتحادیه اروپا مدعی اند که شرایط مالی پیشنهادی از سوی پکن، اغلب نامطلوب و غیرشفاف است و برخی کشورهای فقیرتر به ویژه در آفریقا را از طریق این کمربند به چین وابسته می کند.
اورسلا فون در لاین رئیس کمیسیون اروپا در یک کنفرانس خبری با رونمایی از طرح اتحادیه اروپا که وی آن را جایگزینی واقعی نامید، گفت: در واقع کشورها به پیشنهاد بهتر و متفاوتی (نسبت به طرح ابتکاری چین) نیاز دارند.
وجوهات مالی اتحادیه اروپا در قالب کمک های بلاعوض، وام و ضمانت نامه از سوی موسسات اتحادیه اروپا، دولت ها و نهادهای مالی این اتحادیه و بانک های توسعه ملی تامین می شود.
کمیسیون اروپا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: اتحادیه اروپا تامین مالی خود را تحت شرایط منصفانه و مطلوب به منظور محدود کردن خطر مشکلات بدهی ارائه می کند.
کمیسیون مزبور افزود: بدون شفافیت، حاکمیت خوب و پروژه هایی با استانداردهای بالا می تواند بد انتخاب یا طراحی شوند، ناتمام می مانند یا برای دامن زدن به فساد مورد استفاده قرار می گیرند. این نه تنها رشد را متوقف و جوامع محلی را محروم می کند، بلکه در نهایت وابستگی هایی ایجاد می کند که می تواند توانایی کشورها برای تصمیم گیری را محدود کند.
کمیسیون اروپا هدف از طرح دروازه جهانی را ایجاد پیوند با کشورهای دیگر بدون به وجود آوردن وابستگی دانست و افزود: این طرح بر زیرساخت های فیزیکی همچون کابل های فیبر نوری، کریدورهای حمل و نقل تمیز، خطوط انتقال برق پاک به منظور تقویت شبکه های دیجیتال، حمل و نقل و انرژی متمرکز خواهد بود.
کمیسیون اروپا همچنین تاکید کرد که اتحایه اروپا با کمک به کشورهای دیگر، منافع خود را ارتقا می بخشد و زنجیره های تامین خود را که آسیب پذیری اش در جریان همه گیری کووید – ۱۹ آشکار شد، تقویت می کند.
طرح راه ابریشم جدید یا «یک کمربند- یک جاده»، یک طرح سرمایهگذاری چینی در زیربناهای اقتصادی بیش از ۷۷ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده است. این طرح با ۹۰۰ میلیارد دلار سرمایهگذاری در زیرساختهای اقتصادی جهان بزرگترین طرح سرمایهگذاری است که تاکنون توسط یک کشور ارائه شدهاست.