ترامپ بایدن

مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در کابینه بنیامین نتانیاهو درباره مذاکرات برجامی در وین برای اندیشکده «بنیاد اورشلیم (بیت‌المقدس) برای ...

به گزارش مشرق، مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در کابینه بنیامین نتانیاهو درباره مذاکرات برجامی در وین برای اندیشکده «بنیاد اورشلیم (بیت‌المقدس) برای استراتژی و امنیت» یادداشتی منتشر و توصیه‌هایی مطرح کرد.

مشاور سابق کابینه تنها دارنده سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا در این مطلب ضمن تکرار ادعای بی اساس «نظامی» بودن برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را تکرار کرده است.

یاکوف عمیدرور در ابتدای این یادداشت نوشت: «پس از چندین ماه که ایران مذاکره‌کنندگان آمریکایی را گیج کرد، (این کشور) در اواخر نوامبر از بازگشت خود به مذاکرات خبر داد».

بیشتر بخوانید:

پشت پرده زلزله اطلاعاتی در موساد چیست؟

به ادعای این مقام امنیتی پیشین کابینه رژیم صهیونیستی، «این یک بازگشت بدون قید و شرط (به مذاکرات وین) است، برخلاف موضعی که قبلا توسط ایران ابراز شده بود، که خواستار کاهش تحریم‌های اعمال شده علیه آنها قبل از انجام هرگونه گفتگو بود».

مشاور امنیت داخلی کابینه بنیامین نتانیاهو مدعی شد: «بنابراین، امتیاز ایران یک موفقیت آشکار آمریکاست. با این حال مشخص نیست که آیا واقعا چنین خواهد بود یا خیر چرا که سرسختی ایران در مذاکرات می‌تواند مذاکرات را دوباره طولانی کند و اوضاع ممکن است به نقطه اول ختم شود».

بیشتر بخوانید:

استهزای سگ زنجیری آمریکا در قدرت‌نمایی دریایی سپاه

یاکوف عمیدرور ادامه داد: «علاوه بر این، ایران اکنون آشکارا تهدید می‌کند که مذاکرات با شکست مواجه خواهد شد مگر اینکه آمریکا تضمین‌هایی ارائه دهد که رفتار دولت‌های آینده را محدود و مقید کند. با این حال، هر گونه تلاشی برای تثبیت توافق به عنوان یک معاهده رسمی مستلزم تصویب توسط مجلس سنا است چرا که امکان جلب اکثریت دو سوم ضروری در دیدرس نیست (عملی نیست)».

به ادعای مشاور سابق نخست‌وزیر قبلی رژیم صهیونیستی، «تاکتیک ایران برای به تعویق انداختن بازگشت به مذاکرات احتمالا برای این بود که آمریکایی‌ها را به احیای مذاکرات چنان مشتاق کند که با تقاضای ایران موافقت کنند و تحریم‌ها را حین مذاکرات کاهش دهند».

او که سابقه حضور ۳۶ ساله در مناصب مختلف ارتش رژیم صهیونیستی را دارد، در ادامه یادداشت خود ادعای بی اساس صهیونیست‌ها و برخی حامیان غربی آنها علیه برنامه هسته‌ای صلح آمیز ایران را تکرار کرد.

رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ مدعی شد: «پاسخ به این سوال که چرا ایران به مذاکرات بازمی گردد، ساده است: رهبری کنونی در تهران علاقه آشکاری به بازگشت به توافق 2015 (برجام) دارد، زیرا این توافق خوبی برای ایرانی‌هایی است که به دنبال تولید سلاح اتمی هستند. ایرانی‌ها فهمیدند که توافق هسته‌ای برای آنها خوب است و اکنون با توجه به پیشرفت سریع در برنامه غنی‌سازی آنها، حتی بیشتر از قبل (برای آنها خوب است)».

به نوشته یاکوف عمیدرور، «علاوه بر این، آنها (ایرانی‌ها) از سرگیری مذاکرات را به تعویق انداختند زیرا متوجه شدند که گزینه نظامی نه در دولت فعلی (جو بایدن) و نه در دولت قبلی (دونالد ترامپ) وجود ندارد. فقدان گزینه نظامی (آمریکا علیه ایران)، اصلی ترین نقطه ضعفی بود که ایرانی‌ها هنگام خروج دولت قبلی آمریکا از توافق هسته‌ای (برجام) احساس کردند».

این مقام ارشد کابینه بنیامین نتانیاهو مدعی شد: «خروج از توافق بدون ترسیم یک گزینه نظامی قابل اجرا و نشان دادن عزم برای استفاده از آن در صورت ضرورت، اشتباه بزرگی بود. ایرانی‌ها متوجه شدند به جز سرهم کردن بمبی که توسط آمریکایی‌ها یا سایر سرویس‌های اطلاعاتی کشف می‌شود، هر کاری که انجام می‌دهند آمریکا نمی‌خواهد از نیروی نظامی برای توقف پروژه هسته‌ای استفاده کند».

وی افزود: «تصور و درک ایران مبنی بر اینکه گزینه نظامی (علیه این کشور) روی میز وجود ندارد نیز فرض اصلی آنها در مذاکرات آینده خواهد بود. بنابراین، ایرانی‌ها می‌دانند که ایالات متحده چاره‌ای جز بازگشت به توافق ندارد، در نتیجه عجله نخواهند کرد و شاید اول تلاش کنند تحریم‌ها را برچینند و منافع اقتصادی دیگری کسب کنند».

این مسئول پیشین ارشد کابینه رژیم صهیونیستی در ادامه مطلب خود مدعی نقش داشتن ایران در حملات ماه گذشته به پایگان نظامی آمریکا در «التنف» سوریه شد.

به ادعای او، «ایرانی‌ها همچنین مشاهده کردند که پس از حملات پهپادی ماه گذشته به پایگاه آمریکایی در التنف در شرق سوریه، ایالات متحده به هیچ وجه پاسخ جدی نداد. این اتفاق با وجود اینکه تلفات جانی نداشت، عزم ایران و قرائت از نوع رفتار آمریکا را نشان داد. یک ابرقدرت نباید این طور رفتار کند البته ایرانی‌ها تصور می‌کردند که این حمله باعث رسیدن آسیبی به آنها نخواهد شد».

عمیدرور ۷۳ ساله نوشت: «این عدم پاسخ آمریکا نشان داد که ایالات متحده تقریبا به هر قیمتی می‌خواهد به مذاکرات (احیای برجام) برگردد اما متأسفانه، ممکن است ایران را به این نتیجه برساند تا زمانی که چشم‌اندازی برای گفتگوهای بیشتر وجود داشته باشد، آنها (ایرانی‌ها) می‌توانند به رفتار تهاجمی خود در خاورمیانه ادامه دهند».

به باور مشاور امنیت داخلی اسبق تل‌آویو، «علاوه بر این، ضعفی که از آمریکا درک شده است، ایرانی‌ها را برانگیخته خواهد کرد که از طریق مذاکرات، وقت‌کشی کنند. امید آمریکایی‌ها به از سرگیری مذاکرات و خود این مذاکرات، به ایرانی‌ها آزادی عمل بیشتری می‌دهد. آنها فعالیت ایالات متحده را در پاسخ به اقدامات تحریک‌آمیز از جمله اقدامات اولیه حفاظت از نیروهایش، محدود می‌کنند و در نتیجه به بازدارندگی آسیب می‌زنند».

وی در ادامه این مطلب تصریح کرد که احتمال دستیابی آمریکا به یک «توافق بهتر و طولانی‌تر با ایران» وجود ندارد.

در یادداشت در این باره آمده است: «ایالات متحده تاکید می‌کند که بازگشت به توافق هسته‌ای (برجام) تنها گام اول است و پس از آن قصد دارد وارد گفت‌وگوهایی با هدف یک توافق بهتر و طولانی‌تر شود. با این حال، شانس دستیابی به چنین توافقی صفر است برای اینکه ایالات متحده هیچ اهرم فشاری روی ایران نخواهد داشت».

در ادامه این مطلب، یاکوف عمیدرور توصیه‌هایی به کابینه نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در خصوص نحوه تعامل با دولت آمریکا در قبال ایران و مذاکرات وین مطرح می‌کند.

به اعتقاد او، «اسرائیل نمی‌تواند و نباید در مذاکرات آمریکا با ایران دخالت کند با این حال، اسرائیل باید از آمریکا تعهد بگیرد که مذاکرات را در زمان کوتاهی به اتمام برساند و اجازه ندهد ایران ماه‌ها مذاکرات را معطل کنند».

مشاور امنیتی سابق کابینه نتانیاهو ادامه داد: «اسرائیل باید بداند که اگر مشخص شود شانسی برای دستیابی به توافق وجود ندارد، پاسخ ایالات متحده چه خواهد بود و اینکه برنامه زمانی برای تلاش برای دستیابی به یک توافق طولانی‌تر و قوی‌تر (با ایران) چیست».

یاکوف عمیدرور در پایان یادداشت بر ضرورت تدارک رژیم صهیونیستی برای اقدام نظامی احتمالی به منظور توقف برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد.

او مدعی شد: «در هر صورت، اسرائیل باید امکان دفاع کردن از خودش آماده شود چرا که ایران اتمی گزینه‌ای نیست که اسرائیل بتواند آن را پذیرا باشد. اسرائیل باید بتواند به تنهایی از خودش دفاع کند موضوعی که توسط چند رئیس‌جمهور آمریکا هم اعلام شد و آنها هم این موضوع را قبول داشتند. تلاش برای ممانعت از اتمی شدن ایران، اقدامی ساده نخواهد بود و شاید خطرناک هم باشد اما اقدامی ضروری خواهد بود».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    2 0
    آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه‌ی خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش وارد کرده، بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود. هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد پذیرفته نیست. کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی را بپذیریم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس