آیا اجلاس آب و هوایی مقدمه عادی سازی عربستان با اسرائیل می‌شود؟

برخی از ناظران معتقدند که ولیعهد سعودی با اعلام وعده‌هایی در نشست تغییرات آب و هوایی به دنبال عادی سازی روابط با اسرائیل است.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری «اکسیوس» جزئیات گفتگویی را که در ۲۷ سپتامبر بین «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی انجام شد، منتشر کرد.

پایگاه خبری خلیج الجدید نوشت: این نشست در «نئوم» برگزار شد که یکی از اجزای اساسی چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ است.

این پایگاه خبری اعلام کرد که عربستان سعودی بزرگترین بازیگر منطقه‌ای خواهد بود که توافقنامه‌ای با اسرائیل امضا می‌کند و این توافق‌نامه احتمالاً سایر کشورهای عربی و اسلامی را نیز متقاعد خواهد کرد که از این روش پیروی کنند.

این جزئیات حاکی از آن است که سالیوان موضوع عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل را مطرح و تاکید کرده که بن سلمان این ایده را به طور کامل رد نکرده و اگر عربستان تصمیم بگیرد در مسیر عادی سازی کامل حرکت کند، تحولی شگرف در روابط اعراب و اسرائیل خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

واکنش عربستان به اتهاماتش درباره اجلاس آب و هوایی

تاکنون موضع رسمی اعراب در قبال اسرائیل حول محور ابتکار صلح عربی است که توسط «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه سابق عربستان و عموی بن سلمان به اتحادیه کشورهای عربی در سال ۲۰۰۲ پیشنهاد شد که اتحادیه دو بار آن را پذیرفت و به تصویب رساند.

عادی سازی روابط با رژیم اسرائیل و کنار گذاشتن شروط ابتکار صلح عربی نیاز به توجیه دارد، به همین دلیل عربستان سعودی تاکنون اصرار داشته که دستیابی به یک پیشرفت در موضوع فلسطین پیش نیاز هرگونه توافق عادی سازی خواهد بود.

اما اگر بن سلمان با رژیم اسرائیل روابط دیپلماتیک ایجاد کند، دفاع و توجیه آن مشکلی برای ولیعهد نخواهد داشت.

عادی سازی روابط با تل‌آویو به عنوان یک گام عملی برای دستیابی به منافع اقتصادی، امنیتی، تجاری و اجتماعی به نفع شهروندان کشورهای سازش‌کار ترویج می‌شود. کشورهایی که به توافق‌نامه موسوم به « ابراهیم» ملحق شدند، مدعی حمایت مداوم خود از حاکمیت فلسطین هستند.

عادی سازی روابط ممکن است ناشی از برنامه‌های اعلام شده توسط بن سلمان قبل از کنفرانس آب و هوایی در گلاسکو باشد. بن سلمان در ۲۷ مارس از ابتکار سبز خود در عربستان سعودی پرده برداشت تا با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به رهبری زیست محیطی در خاورمیانه دست یابد.

این ابتکار در راستای چشم انداز عربستان سعودی ۲۰۳۰ است که شامل جایگزینی نفت با منابع انرژی تجدیدپذیر است.

منابع تجدیدپذیر در سال ۲۰۱۸، حدود ۰.۰۵ درصد از کل عرضه برق عربستان را تشکیل می‌دادند. بن سلمان متعهد شد که حداقل ۵۰ درصد انرژی مصرفی عربستان تا سال ۲۰۳۰ از انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود و تا سال ۲۰۶۰ انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر خالص خواهد رسید.

ولیعهد سعودی اهداف بسیار بلند پروازانه دارد و کشور باید تمام کمک‌های ممکن را برای رسیدن به آنها آماده کند. البته، اسرائیل، پیشرو در توسعه فناوری پیشرفته، می‌تواند به عربستان در دستیابی به اهدافش کمک کند. شاید همین ملاحظات باعث شد که «بن سلمان» ایده عادی سازی را به طور کامل رد نکند.

اسرائیل رسیدگی به موضوع تغییرات آب و هوایی را بسیار مهم می‌داند. رسانه‌های اسرائیلی در ۱۷ اکتبر گزارش دادند که تل‌آویو در حال آماده سازی اعلامیه وضعیت اضطراری آب و هوایی است که همه سازمان‌ها را موظف می‌کند خود را برای مقابله با تغییرات آب و هوایی آماده کنند.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل در ۲۰ اکتبر تأسیس مجمع آب و هوای اسرائیل را اعلام کرد و گفت: «این تحول تعهد اسرائیل به ایستادن در خط مقدم بحث جهانی درباره بحران آب و هوا و تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در این زمینه را تأیید می‌کند».

هیئت اسرائیلی در نشست آب و هوایی گلاسکو از نظر تعداد پس از هیئت ایالات متحده در جایگاه دوم قرار دارد. این تلاش ممکن است در حال حاضر به اسرائیل کمک کند تا سایر کشورهای کمتر متعهد را متقاعد کند تا اقدامات فوری انجام دهند.

در مورد عربستان سعودی و شاید بسیاری از کشورهای دیگر خلیج فارس، موضوع آب و هوا ممکن است فشار نهایی را برای وارد شدن به یک رابطه کاری با «شریکی که بیشترین توانایی کمک به آن را دارد» در دستیابی به اهدافی که برای پرداختن به مسائلی که بر آن تعیین کرده است، فراهم کند.

پس از امضای توافق سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی عطش رژیم آل‌سعود نیز برای سازش با این رژیم و رابطه علنی با تل‌آویو بیشتر شده است، به‌حدی که بارها مقامات این رژیم از ابراز علاقه خود برای برقراری رابطه با اشغالگران فلسطین سخن گفته‌اند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    0 1
    انشالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس