کد خبر 1299579
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
تاثیرات مثبت داروی بیماری ام اس در درمان آلزایمر

محققان دریافتند دارویی که پزشکان برای درمان بیماری ام اس استفاده می کنند ممکن است در درمان علائم آلزایمر از جمله از دست دادن حافظه موثر باشد.

به گزارش مشرق به نقل از مدیکال نیوز تودی، محققان در مطالعات آزمایشگاهی خود مشاهده کردند در موش‌ها پس از ۸ هفته درمان با این دارو، حافظه بهبود یافت.

همچنین در موش‌های تحت درمان با این دارو، کاهش پلاک‌های آمیلوئیدی مشاهده شد.

از دست دادن حافظه یکی از نگران کننده ترین علائم بیماری آلزایمر است. نتایج این مطالعه نشان داده است دارویی که برای درمان ام اس استفاده می‌شود ممکن است به کاهش این علامت کمک کند.

بیشتر بخوانید

ژن چه نقشی در بروز آلزایمر دارد؟

محققان مؤسسه علوم اعصاب دل مونته در دانشگاه روچستر نیویورک، این مطالعه را بر روی موش‌ها انجام دادند. دانشمندان داروی گلاتیرامر استات (GA) را به مدت ۸ هفته به موش‌های مبتلا به آلزایمر دادند و سپس مهارت‌های حافظه آنها را ارزیابی کردند.

دکتر «مایکل اوبانیون»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «سال‌هاست که از GA برای درمان ام‌اس استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد که این دارو، پاسخ‌های سلول T را اصلاح می‌کند، بنابراین پاسخ ایمنی کمتر تهاجمی است، اما ما واقعاً مکانیسم آن را درک نمی‌کنیم.»

پس از ۸ هفته، محققان مهارت‌های حافظه را در موش‌ها ارزیابی کردند. آنها همچنین بافت مغز آنها را برای یافتن تغییرات در میکروگلیا، پلاک‌های آمیلوئید و تاو بررسی کردند.

این مطالعه تغییراتی را در مورفولوژی مغز موش‌ها نشان داد که ممکن است مشخص کند چرا حافظه پس از درمان با GA بهبود یافته است.

اوبانیون افزود: «ما همچنین تغییرات خفیفی در بیان ژن پیدا کردیم که نشان می‌دهد GA فعال‌سازی ایمنی را تغییر می‌دهد.»

این یافته‌ها در موش‌هایی که به‌طور ژنتیکی مبتلا به آلزایمر شده بودند، می‌تواند گامی در جهت استفاده از GA به عنوان درمانی برای این بیماری در افراد باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس