کد خبر 1298826
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰
ماراتن دست‌یابی به توافق نجات زمین در گلاسکو

مذاکره‌کنندگان ارشد کشورهای جهان در تلاش هستند تا در وقت اضافه بیست‌وششمین اجلاس آب‌وهوایی گلاسکو موسوم به کاپ ۲۶ به یک توافق واحد دست پیدا کنند.

به گزارش مشرق، تاکنون سه پیش‌نویس پیشنهادی ارائه شده که به دلیل اختلاف نظرهای سیاسی مورد اتفاق نظر شرکت کنندگان قرار نگرفته است. آلوک شارما رئیس اجلاس دیشب در پایان مهلت برگزاری اجلاس اعلام کرد که شرکت کنندگان هنوز به نتیجه نرسیده‌اند و کارهای زیادی تا رسیدن به توافق نهایی باقی‌مانده است.

آخرین پیش‌نویس توافق اجلاس از کشورها می‌خواهد تا سال آینده میلادی، برنامه های خود را برای کاهش تصاعد گازهای گلخانه ای بازبینی و تقویت کنند؛ تا آخر سال آینده راهبردهای بلندمدت خود را برای دستیابی به تصاعد صفر خالص تا اواسط قرن، تبیین کنند و اقدام قابل ملاحظه و اثربخشی برای محدود کردن گرمایش زمین به ۱/۵ درجه انجام دهند. کشورها طبق توافق پاریس در سال ۲۰۱۵ وعده دادند که برای دستیابی به این هدف تلاش خواهند کرد.

بر اساس این سند پیشنهادی، کشورها باید روند توقف استفاده از زغال سنگ و مشتقات سوخت های فسیلی را شتاب بخشند و سهم کلی شان در بودجه اقلیمی به منظور کمک به کشورهای در حال توسعه برای سازگار کردن خود با تغییرات اقلیمی را دو برابر کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر به این پیش‌نویس انتقاد و تصریح کرد که نمی‌توان به «کمترین مخرج‌مشترک اقدامات اقلیمی بسنده کنیم.» آنتونیو گوترش به کشورهای جهان هشدار داد تا برای جلوگیری از بروز فاجعه اقلیمی و گرمایش زمین برنامه‌های بلندپروازانه‌تری را ارائه دهند.

در همین حال چین و آمریکا که مسبب تولید بیشترین میزان گازهای گلخانه‌ای هستند در یک بیانیه غافلگیرکننده اعلام کردند که برای کاهش سرعت گرمایش زمین با یکدیگر همکاری خواهند کرد.  در این بیانیه دو کشور برنامه‌هایی برای همکاری با یکدیگر برای مبارزه با گرمایش زمین ارائه می کنند. دو تولیدکننده بزرگ گازهای گلخانه ای در جهان می‌گویند که تشخیص داده‌اند که دهه آینده، دهه‌ای تعیین کننده خواهد بود. بیانیه آنها بر اهمیت حیاتی کاهش شکاف بین تلاش‌هایی که تاکنون برای مقابله با مشکل انجام شده و تلاش‌هایی که مورد نیاز بوده است، تأکید می‌کند.

هفته پیش در جریان اجلاس گلاسکو دو توافق حاصل شد که بر اساس آن بیش از ۱۰۰ رهبر جهان وعده دادند که جنگل زدایی را تا سال ۲۰۳۰ پایان دهند و روند آن را معکوس کنند. همچنین حدود ۴۰ کشور جهان متعهد شدند که سوخت خود را از زغال سنگ به سوی سوختهای دیگر تغییر دهند.

این درحالیست که بر اساس تازه‌ترین تحقیقات صورت گرفته جهان با وجود وعده‌هایی که در اجلاس گلاسکو مطرح می‌شود، با اهداف مربوط به محدودسازی افزایش گرمای زمین، فاصله زیادی دارد. طبق تحقیقات صورت گرفته دنیا به سمت ۲.۴ درجه سانتیگراد افزایش دما پیش می رود که فراتر از ۱.۵ درجه ای است که کشورها به آن متعهد شده اند.

الوک شارما امروز در سخنانی با اشاره به اینکه جهان در یک لحظه تاریخی قرار دارد تصریح کرد که برای دست یابی به توافق نهایی باید فعل خواستن را صرف کنیم.

گزارش‌های منتشر شده حاکیست که کشورها بر سر ماده ۶ پیمان اقلیمی پاریس اختلاف نظر دارند. ماده ۶ می گوید کشورهایی که کمتر از سهم خود اکسیژن مصرف کرده اند می توانند اضافه سهم خود را در بازاری که قرار است تعریف شود، به کشورهای پرمصرف بفروشند. در همین ماده امکان تاسیس یک بازار جهانی برای تولید دی اکسید کربن و مصرف اکسیژن پیش‌بینی شده که زیر نظر سازمان ملل عمل خواهد کرد. تا کنون مذاکره کنندگان روی جزئیات این ماده به توافق نرسیده‌اند. این درحالیست که گفت‌وگوها بر سر ماده ۶ یک بار نیز در کنفرانس ۲۰۱۹ مادرید به شکست انجامید.

هم زمان گروه‌های طرفدار محیط زیست مقابل ساختمان اجلاس تجمع کرده و با سردادن شعارهای اعتراضی نسبت به عواقب تشدید این بحران اقلیمی شعار می‌دهند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس