مصرف گاز به نقطه هشدار رسید/ مردم صرفه‌جویی کنند

معاون وزیر نفت گفت: ایران سومین تولیدکننده گاز جهان و چهارمین مصرف‌کننده آن پس از روسیه، آمریکا و چین است و میزان مصرف گاز در کشورمان تقریبا با ۱۲ کشور ثروتمند اروپا برابری می‌کند.

به گزارش مشرق، با اعلام شرکت ملی گاز ایران، «مجید چگنی» افزود: این ارقام نشان می‌دهد که چرا دغدغه‌های ما درخصوص مصرف انرژی در کشور به ویژه در حوزه گاز طبیعی افزایش یافته است؟

وی با بیان اینکه عوامل زیادی روی مصرف تاثیرگذار است، اظهار داشت: در زمینه مکانیزم‌هایی که در همه دنیا برای کاهش مصرف به کار گرفته می‌شود، در کشور ما کم‌کاری شده و مردم به درستی توجیه نشده‌اند، بنابراین نتیجه این شده که صادرات گاز و توسعه صنایع مهم وابسته به گاز باید متوقف شود.

چگنی با تاکید بر لزوم عزم ملی برای فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف گاز، گفت: امسال نیز شرایط ما از نظر تولید و مصرف مطلوب نیست و برای پایداری شبکه مجبوریم محدودیت‌هایی را اعمال کنیم تابتوانیم از فصل سرد عبور کنیم، این در حالی است که با وجود پیش‌بینی‌ها، امسال فصل سرما زودتر از سال گذشته آغاز و همین موضوع باعث شد که میزان مصرف گاز افزایش یابد.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز میزان مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری به ۴۸۰ میلیون مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، نزدیک به ۹۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است و همین موضوع باعث شده که محدودیت‌هایی را در حوزه نیروگاهی اعمال کنیم و بخش نیروگاهی به سمت استفاده از سوخت دوم و مایع بروند؛ به این ترتیب با افزایش مصرف گازوییل، میزان صادرات محدود می‌شود و بر همین اساس، صادرات گاز به ترکیه و عراق نیز کاهش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر اینکه باید در زمینه مصرف بهینه گاز دقت کنیم تا بتوانیم از زمستان عبور کنیم، خاطرنشان‌کرد: در حوزه مشترکان دولتی بخش‌نامه‌هایی صادر شده که مشترکان نسبت به مصرف بهینه اقدام کرده و میزان مصرف گاز خود را کاهش دهند.

چگنی ابراز امیدواری کرد بتوانیم سوخت مورد نیاز صنایع عمده و نیروگاه‌ها را تامین کنیم؛ زیرا عدم تامین سوخت این دو بخش، تبعات دیگری نیز خواهد داشت و در واقع هر قدر مصرف خانگی بهینه باشد، به حوزه فعالیت صنایع کمک کرده‌ایم.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه گفت: اکنون ۲۵ میلیون مشترک گاز در کشور وجود دارد که از این میزان، ۷۶ درصد از مشترکان در سه پله نخست مصرف قرار دارند و ۵۰ درصد گاز کشور را مصرف می‌کنند.

وی، متوسط قیمت گاز سه پله نخست مشترکان را هر مترمکعب نزدیک به ۶۳ تومان عنوان کرد و افزود: هر مشترک در ماه حدود ۵۰۰ متر مکعب مصرف دارد که با نرخ ۶۳ تومان، ماهانه ۳۵ هزار تومان پول گاز می‌پردازد و اگر همین میزان گاز را صادر کنیم معادل ارزی آن به نرخ صادراتی، برابر با سه‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود؛ در حالی که ما با رقم بسیار پایین، آن را در منازل مصرف می کنیم.

امسال سرمای هوا زودتر آغاز شد و مصارف گاز به‌شدت افزایش یافت؛ به این معنی که از سه هفته پیش که بارش‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد، افزایش ۱۰۰ درصدی در مصرف گاز نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۹ را شاهد بودیم، ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از کاهش ۲ درجه‌ای دما نسبت به پارسال است.

بر همین اساس با تکمیل تعمیرات اساسی، ظرفیت فرآورش گاز به حداکثر رسیده و ذخیره‌سازی نزدیک به چهار میلیارد مترمکعبی در دو مخزن ذخیره‌سازی «سراجه» و «شوریجه» نیز انجام شده است.

با این حال بدون اصلاح الگوی مصرف از سوی مردم، امکان عبور از زمستان بدون قطعی گاز مشکل خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 4
    ما که وضعیت اسفباری نسبت به بقیه کشور ها داریم بگذارید دلمان خوش باشد که در مصرف گاز با انها برابریم
  • حمید IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    لطفا در مورد بازدهی لوازم گازسوز و همچنین کیفیت ساخت و سازها - به نسبت 12 کشور ثروتمند مذکور-هم مطلبی ارائه کنید.
  • غلامرضا IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    کشورهای اروپایی درب و پنجره هایشان استاندارد و دو جداره است کشوذهای اروپایی سیستم های گرومایش آنها استاندارد و و با کمترین مصرف بهترین بازدهی را دارد کشورهای اروپایی مثل ما خونه هایی ندارن که به خاط نداشتن پول مجبورند با در شکسته و با دیوارهای مستعمل توی شرایطی زندگی کنند که اگر آنها ببینند انگشت به دهان می مانند کشورهای اروپایی مسئولینی دارند که به فکر اونا هستند و تمام مشکلاتشان را ردیابی می کنند و مثل مسئواین کشور ما بی خیال نیستند در کشورهای اروپایی بیشتر از انرژی برق استفاده می کنند اونم به خاطر ارزانیش بلکه در کشور ما به خاطر قیمت سرسام آور برق جرأت نزدک شدن به سیستم های گرمایش برق را ندا رند و خیلی چیزهای دیگر مه اگر بخواهیم همه را بگوییم مثنوی هفتاد من کاغذ می شود.
  • ناشناس IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    6 3
    میگم نظرتون چیه آب و برق و گاز و هوا و خاک ما رو همه رو قطع کنید و صادر کنید تا کسری بودجه تون جبران بشه، ما هم بمیریم از دستتون راحت بشیم، اینطوری بهتر نیست؟ ما رو داغون کردید از همه لحاظ طلبکار هم هستید، همیشه هم تقصیر مردمه، تف بهتون که شرف ندارید یه ذره
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    البته استفاده از انرژی هسته ای، زغال سنگ، و انرژی های نو را اگر به حساب بیاوریم اوضاع این گونه نخواهد بود. مقایسه درستی نیست.
  • محسن IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 0
    مگر نوع ساخت سازه های مسکونی در ایران مثل اروپاست که بخاد مصرفش ن مثل هم باشه. هنوز خیلی از روستاها درو پنجره و سقف درست و حسابی ندارن تا انرژی تلف نشه. وقتی 1 پنجره دوجداره 1 میلیون قیمتشه
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      0 0
      ما که زمان چراغ سه فتیله و والور و علاءالدین و بعدش بخاری ارج و آزمایش. نفتی را که میبایست نفت را منی یک تومن بعد لیتری دو ونیم قرون بخری بریزی توش و روشن شان کنی . تازه بواسطه کم در آمدی . زمان سرمای شدید . بعضی روزها در کنار شب های سرد . در کنار گرما بخشیدن . انواع پخت و پزها مثل غذا و یا شلغم تو قابلمه روی چراغ . زمانی که هو میکردی بخار از دهانت میزد ببرون . عجب مزه ای میداد . البته همه با یکی دو لباس بافتنی . حتی با جوراب شب ها به زیر لحاف سرد میرفتند تا کم کم گرم شوند و بخواب عمیق فرو بروند . از پنجره چند جداره خبری نبود. . بلکه چوبی یا آهنی که برخی جای بعضی از شیشه های شکسته پلاستیک یا کارتن قرار داده بودند ... اما حالا با زیر پوش میچرخیم و خواب میریم و گاهی پنجره ها راذبخاطر گرمای زیادی عوض کم کردن درجه . باز میکنیم . چرا . چون نفت و گاز ما ارزونه . که سراغ در و پنجره دو جداره. نمیریم . اروپا بخاطر نداشتن و کمبود و بهمین علت گرانی. انرژی فسیلی رفتند سراغ . راهکار جلوگیری از هدر رفت .. هر زمان ایران هم مواد نفتی گران شد . ما هم بسمت صرفه جوئی خواهیم رفت . راهی که رفتنی هست . البته با تمهیدات زمانبر
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    لوازم تولیدی در ایران پرمصرف هستند اول باید این لوازم خانگی و صنعتی بهینه بشن
  • FR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    مرغ همسایه عجب غازی است
  • DE ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 1
    این مقایسه از اساس مشکل داره! خیلی از وسایلی که در ایران با گاز کار میکنن اینجا برقیه. خیلی از خونه ها فقط یه آبگرمکن گازی برای گرم کردن آب دارن بقیه لوازم برقیه.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    قیمت پراید در ایران هم با قیمت مرسدس و بی ام و در کل اروپا برابری میکند .
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 1
    کشورهای دیگه بجای گاز برق مصرف میکنند
  • پیمان IR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    خیلی جالبه همیشه وقتی میخوان آب و برق و گاز و بنزین و خیلی چیزای دیگه رو گرون کنن میان قیمتش رو با محصولات خارج مقایسه میکنن و بعد میگن ایرانیا زیاد مصرف میکنن اگه گرونش کنیم کمتر مصرف میکنن بعد میگن خب پس جا داره گرونش کنیم بعد از چند وقتم که میان گرونش میکنن دیگه اینم طبق معمول مشخصه میخان گرونش کنن فعلا دارن حرفشو میندازن تا یه ماه دیگم گرونش میکنن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس