کد خبر 1298433
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۸
عبدالله گنجی

به نظر می‌رسد بعضاً ریسمان‌هایی ساخته‌ایم که خود را گرفتار و تربیت‌یافتگانِ در منازل معتقدین به انقلاب اسلامی را مسئله‌دار می‌کنیم.

به گزارش مشرق، « عبدالله گنجی» در سرمقاله روزنامه جوان نوشت:

چند روز پیش شبکه ملکه گزارشی با عنوان «هزار فامیل در جمهوری اسلامی از دایی تا داماد» منتشر کرده بود که بگوید شایستگان عقب کشیده می‌شوند تا اقوام بر مصادر حکومت جلوس کنند. در داخل کشور نیز انتصاباتی که بوی خویشاوندی بدهد- حتی با چند واسطه- به عنوان یک رانت و ویژه‌خواری برجسته می‌شود و بعضاً مواجهه با آن را در زرورق عدالت‌خواهی نیز می‌پیچند.

به نظر می‌رسد هویت، شخصیت، اشتغال و امنیت روانی منسوبین به مدیران جمهوری اسلامی با چالش سیاسی- اجتماعی جدی مواجه است و هر کس دفاعی از آنان کند خود نیز جزو متهمان خواهد بود. نگارنده که تاکنون در حوزه فرزندان، خواهران، برادران، فامیل همسر و نوادگان خانواده بزرگ خویش در این باره تبرئه هستم، می‌توانم در این خصوص سؤالاتی برای چاره‌اندیشی طرح نمایم.

وقتی فردی منصوب می‌شود سریعاً تبار خانوادگی‌اش احصا و اعلام می‌شود و بالاخره در درون اقوام درجه ۱ و ۲ تا دوستان خود یا دوستان خانواده، انتسابی برای آن یافت می‌شود و تنها امری که ملاحظه نمی‌شود صلاحیت و کارآمدی فرد است.

به نظر می‌رسد بعضاً ریسمان‌هایی ساخته‌ایم که خود را گرفتار و تربیت‌یافتگانِ در منازل معتقدین به انقلاب اسلامی را مسئله‌دار می‌کنیم. یکی از مسئولان فرهنگی کشور بغض کرده بود که فرزندم می‌گوید «تا کی باید به پای شما بسوزم» و جواب دادم تا زنده‌ام. سؤال اساسی این است که اگر فرد توانمند و قابل نزدیکانی در درون حکومت دارد، چه باید بکند؟ چگونه باید ثابت کند من خودم هستم. پاسخ قشنگ و به ظاهر منطقی این است که برود در آزمون شرکت کند یا برود کار آزاد انجام دهد.

بدون تردید جوانی که تازه از دانشگاه خارج می‌شود، اگر به واسطه خانواده و بستگان مسئولیتی نامتعارف برعهده گیرد، حتماً نکوهیده است و این رشد غیرطبیعی است. اما مسئولان جمهوری اسلامی را می‌توان در انتصابات دو نوع دانست؛ اقلیتی که حضور چهارساله یا هشت‌ساله در قدرت برای آنان به‌سان طعمه است که باید بار را بست، اما برخی اینگونه نیستند و سابقه هر دو دسته در مقابل نخبگان کشور است.

اصطلاحاً از لپ‌لپ بیرون نیامده‌ایم که پیشینه همدیگر را نشناسیم. اما سؤال اساسی این است که باید فرزندان منتسبین به جمهوری اسلامی چه کار کنند؟ آن که تحصیل‌کرده است باید چگونه مورد استفاده قرار گیرد؟ البته ابتدا می‌گوییم مثل بقیه آزمون بدهد و. اما واقعیت این نیست. به محض شنیدن نسبت، بوق‌ها بلند می‌شود نه توضیحی می‌خواهند و نه اصلاً اجازه دفاعی می‌دهند. در سال‌های اخیر مدرک و سند جدی برای تأثیر اقوام در اکثر انتصابات یافت نشده است،، اما فقط انساب کافی است که شخصیت و هویت فرد را نابود کنند.

از رانت اقتصادی که عامل اصلی سرمایه‌سوزی در نظام جمهوری اسلامی است و قابل دفاع نیست که بگذریم، در پیشینه قرآنی و دینی ما به کارگیری منسوبان سالم و کارآمد نه‌تن‌ها منع نشده است بلکه می‌توان گفت کسی که دارای هوش و ذکاوت و مدیریت است طبیعتاً اطرافیان نیز می‌توانند دارای چنین استعدادی باشند. از این استعداد در کجا باید استفاده کرد؟ می‌گوید کار خصوصی بکند، اما مواردی بوده که کار خصوصی هم بدون هیچ سند و مدرکی رانت محسوب شده است (فرزندان دکتر ولایتی).

البته باید مدلی یافت که طعمه‌گرایی از خدمتگزاری تفکیک شود، اما محروم کردن جوانان آینده کشور به جرم انتساب به مسئولان جمهوری اسلامی ظلم به آنان است. اگر از ملاحظه عصمت عبور کنیم، حضرت ابراهیم نیز از خداوند برای فرزندان درباره نبوت سؤال کرد و پاسخ شنید که به شرط اینکه ظالم نباشند (بخوانید صلاحیت داشته باشند) امکان‌پذیر است و این اتفاق افتاد: «و من ذریتی؟ قال لاینال عهدی الظالمین» منسوبان تو اگر ظالم نباشند، چرا که نه؟ درباره هارون و موسی نیز چنین شد و این اتفاقات در مقابل چشم مردم می‌افتاد.

در جنگ نمی‌گفتیم برادر بزرگ‌تر فرمانده است (باکری، قالیباف و...) و برادر کوچک در گردان و لشکر اوست و بعضاً شهید شدند. جوانان امروز که در تراز شهیدان رشد دینی و معنوی و تخصصی کرده‌اند، کجای جمهوری اسلامی باید دیده شوند؟ بدون تردید یک شخصیت مؤمن، انقلابی، دور از زخارف دنیا و یک‌رنگ، فرزندان، برادران و خانواده را نیز از نظر تربیتی متأثر می‌کند (مانند دهه ۶۰). این تربیت‌یافتگانِ با صلاحیت چه کاری باید بکنند؟ فردی می‌گفت اگر دنبال گله هم بروم خواهند گفت گوسفندان را با رانت خریده‌اند.

در امر ازدواج نیز واقعیت این است که مؤمنین و معتقدین به انقلاب اسلامی به صورت طبیعی همدیگر را پیدا می‌کنند و سنخیت‌ها اساس این ازدواج است. 

حال باید آن عروس و داماد خود را لعنت کنند که پاسوز شده‌ایم؟ اگر ما مدرک و سند و حجتی بیابیم که فرد فاقد صلاحیت صرفاً با یک تلفن منصوب شده است، حتماً محکوم است و لحظه‌ای در برخورد نباید درنگ کرد.

اما ساختن بن‌بست ضدارزشی برای بهترین جوانان کشور به جرم انتساب می‌تواند به فروپاشی خانواده و حتی آرزوی مرگ برای خود یا فلان بستگان منجر شود که جرم من چیست؟ اکنون بحث فراتر از خواهر و برادر و داماد و فرزند رفته است. چند روز پیش فردی برای وزارت آموزش و پرورش معرفی می‌شود، اما شاخص معرفی آن: «برادر داماد زاکانی!» می‌شود واقعاً این رویه به کجا منجر می‌شود؟ ۲۹۰ نفر نماینده باید وی را بررسی کنند، چرا این دیده نمی‌شود؟ اصلاً چه کسی نظر زاکانی در این باره را می‌داند و شنیده است که با سوءظن، اتهامات را سرازیر می‌کنند؟ داستان فرزندان مدیران کشور مانند داستان ملانصرالدین، خر و فرزندش شده است. فرزندان فلان مسئول کار آزاد می‌کنند مورد حمله‌اند، کار دولتی می‌کنند مورد هجوم‌اند. رحمانی‌فضلی هنگام وزارت گفت دو نفر از فرزندانم در منزل بیکارند. یکی می‌گفت دروغ می‌گوید! مگر می‌شود؟ دیگری گفت آدمی که عرضه ندارد برای بچه‌اش کار پیدا کند، چطور می‌خواهد یک کشور را اداره کند؟ حال این فرد باید چه کار کند تا ما راضی شویم؟

آقای عبدالملکی، وزیر کار می‌گوید مسئولان هم مشکل معیشت دارند، به او حمله می‌شود. حال اگر بگوید مسئولان وضع بهتری از بقیه مردم دارند باز مورد حمله قرار می‌گیرد. باید برای این بن‌بست گفتمانی چاره‌اندیشی کنیم. شاید کسانی که کار مدیریتی نکرده‌اند، درکی نداشته باشند، اما واقعیت این است که یک مدیر در بعضی بخش‌های اعمال مسئولیت، به کسانی نیاز دارد که به آنان اعتماد صددرصدی کند، حرف او فاش نشود و تدابیر و پیامش ضایع نگردد. طبیعی است که یک همکار رسمی نتواند حوزه امن مدیر را پاسداری کند، به همین دلیل در دوران ریاست‌جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت مرحوم هاشمی رفسنجانی، فرزندان و برادرش مدیر دفتر بودند.

خاتمی برادرش را رئیس دفتر گذاشت و احمدی‌نژاد برادرش را به‌عنوان بازرس ویژه خود انتخاب کرد. دلیل همه این‌ها رانت و زراندوزی نیست، بلکه فردی را می‌خواهند که در انتقال پیام امین مسئول باشد و آبروی او و مسئول مربوطه به هم گره خورده باشد تا امور حساس را معتمدانه انجام دهد. البته یکی هم می‌شود حسین فریدون که کار چاق می‌کند و رشوه می‌گیرد. اما اساس و صورت مسئله را نمی‌توان پاک کرد.

دهه ۶۰ نیست که بگوییم فرزندان و منسوبین مسئولان بروند نجاری، مکانیکی و. مسئولان بیشتر از بقیه به تحصیل فرزندان اهمیت می‌دهند و آن جوان تحصیلکرده دوست دارد در کشور مؤثر واقع و دیده شود. نباید همه به‌کارگیری‌ها را با شاخص مادی- آن هم غیرعادی- فهمید. هرجا حجتی دست داده شد که رشد غیرطبیعی است یا رانت در تصمیم‌گیری مؤثر بوده است، حتماً باید افشاگری کرد، اما اینکه طبق هیچ قاعده‌ای نباید فرزندان منصوبین نظام وارد کار حاکمیتی شوند، ظلم مضاعف به بخشی از آینده‌داران این کشور است. باید با رانت مبارزه کرد نه انساب. تاریخ اسلام نیز مملو از به کارگیری امنای نزدیک است و از این منظر هم اعتراضی وجود نداشته است، زیرا آن روز شاخص اندازه‌گیری و انتصاب را ثروت‌اندوزی نامتعارف نمی‌دانستند.

امروز نیز نباید فرض این باشد که هر کس منصوب شد باید بر او تاخت و قبل از هرگونه سند، انحراف یا تخلفی موجب تنش در خانواده‌اش شویم تا او بگوید: پدر، مادر، عمو، دایی، پدر همسر و... کاش شما را نداشتم یا نمی‌شناختم. من قربانی شما هستم و چه پاسخی خواهد شنید؟ برای این موضوع باید به مدلی قابل فهم –برای همه- برسیم و از قاعده صفر و صد پرهیز نماییم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
    2 11
    ملکه اشتباه کرد
    • عبدالله مومن IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      3 0
      ملکه خیلی کلکه !!!
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    7 21
    حرف حساب
    • سعید IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      10 3
      مخالفم
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      18 1
      بنده هم مخالفم. توجیهی است برای انتصاب اقوام!
  • GB ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    9 1
    این حرفها برای سیستم قبیله ای و عشیره ای است. در یک سیستم مدرن و مبتنی بر قانون تکلیف این چیزها هم روشن است.
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 0
      فقط شفافیت به هر روش ممکن اگر هم اعمال سلیقه و سفارشی در گزینش هست صریحا گفته شود و مسولیت کار مشخص باشد با کیست و اگر ضعف و فساد در کار محوله بود عزل شود وگرنه فقط مدیون مردم اند
  • شسم IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    21 1
    هيچ ميدانيد با اين دست از سخنان جامعه اى را ولو ناخواسته گمراه ميكنيد ؟!
  • صادق IR ۰۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    11 1
    اگر رضایت عمومی مردم تامین شود ، خواهید دید کسی به انتصابات فامیلی و رفاه آقازادگان خرده نخواهد گرفت .
  • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 19
    بخاطر تاریخی و تمدنی بودن کشورهایی مانند ایران خانواده و فامیل اهمیت و اولویت داشته آمد. کشور آمریکا و انگلیس و کانادا و ... بی تاریخ و تمدن هستند و با فریب نخبگان سایر تامین میشوند یا اولویت در آنها خانواده و فامیل نیست و طبیعی است که جامعه ایران را به فریب و اختلاف بیاندازند
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 0
    سلام واحترام اگر همیشه و همه حال در دوران حاکمیت تمام گروه ها و جریان ها اعم از راست و چپ ..اصول گرا واصلاح طلب. معیار انتصاب و مسئولیت شایستگی باشد مشکل حل می شود.انصاف آن است که نسبت نباید مانع نصب شود .اما چند نکنه مهم وجود دارد.اول انتصاب بدون قانون و بعضا خلاف نزدیکان در هر دوره مشکل افرین است.دوم مچ گیری اصلاح طلبان از اصولگرایان و اصول گرایان از اصلاح طلبان باعث ایجاد چنین چالش و مشکل شده.سوم در فرض رقابت بین نزدیکان و افراد فاقد پشت وتبار از جنس قدرت جامعه باید به اطمینان رقابت سالم و ترجیح پا برهنگان و بدون پارتی ها برسد
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      1 17
      ای کاش بقیه هم بفهمند. چندین نظر خوندم که کدوم منطقیه. هر کدام یا به چپ یا به راست می زدند. اون چیزی که مغفول بود انصاف بود که تقریبا فقط در پست شما دیدم.
  • دانا IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 6
    موافقم
  • احسان US ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 1
    توجیه شروع شد...
    • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
      10 1
      دقیقا
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 2
    من موافقم
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 1
    ماله کشی.....
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    18 1
    ملکه غلط کرد اما حرف حق را از کافر هم باید پذیرفت آقای کنجی لطفا توجیه نکن! ببخشید ماست مالی
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    17 0
    از یه طرف، ظرفیت استخدام های دولتی برای جوانان خیلی محدوده، اما منسوبین، تو این مملکت هم استخدام دولتی هستند هم مسئولیت می گیرند!!!
  • مجید IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    چی بگم
  • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 1
    بله بله بله
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    3 14
    باشه. نظرتون درمورد فک و فامیل حسن روحانی هم همین بود؟!
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 4
    حضرت امام و مقام معظم رهبری فرزندانشون رو از ورود به سیاست و مناصب دولتی و حکومتی منع کردند
  • IR ۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    4 0
    آقای گنجی. یعنی خارج ازحلقه دوستان و اقوام مسئولین آدمی پیدانمیشه که صلاحیت داشته باشه؟ میشه بگی چم تا از مدافعین حرم از اقوام مسئولین بودن؟
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    7 0
    فرزندان مسئولین مانند همه افراد کشور می توانند در دولت کار کنند. اما جای تعجب و ابهام این جا است . که فرزندان یک بار مدیرکل و مدیر عامل و ریاست حراست و00000 می شوند.
  • مهدی IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    15 1
    حرفی نیست ولی چرا الان یاد این حرف ها افتادید؟ ۴ سال پیشم همین مقاله رو می نوشتید؟
  • صمصام IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    آقای محترم این مشکل مردم نیست مشکل شماست ...... البته حق با شماست آقازاده ای که واقعا لیاقت و شایستگی دارد چه باید بکند؟! متاسفانه انقدر بی اعتمادی ایجاد کرده اید که کسی اعتماد نمیکند ! در ضمن مواردی که میفرمایید و باید برخورد شود لو رفته ها هستند ..خدا میدونه انتصاباتی که هنوز لو نرفته چه تعداد هستند ؟!
  • IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    0 0
    مسئله پیچیده نیست
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    12 0
    براساس کدام منطق برترند؟
  • محمدایوب IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 10
    بنیان گذار انتصاب های قبیله ای هاشمی رفسنجانی بود که برادر وبرادر زن وپسر ودخترانش را دردولت به کار گرفت وتا لحظه مرگ پسرش رییس دفتر معاون ووو بود. خدا ازاو نگذرد
  • سید محمد IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    با سلام.شیوه حکمرانی امامین انقلاب بهترین میزان برای سنجش صحت یا سقم این مطلب است. آیا فرزندان مقام معظم رهبری صلاحیت اداره بخشی از مناصب حکومتی را ندارند؟ آیا ایشان که فردی زیرک و بسیار باهوش هستند،فرزندانی با ضریب هوشی پایین دارند؟ دوم اینکه اگر امروز را با صدر اسلام مقایسه کردید،خوب است به این سوال پاسخ دهید،چرا امیرالمومنین در تمام جنگ ها از فرزندان خود،درجنگ استفاده کردند(به غیر از یک مورد"که فرمودند:هذا ذخر الحسین"و انهم جنگ صفین بود،که اجازه جنگ بیشتر به حضرت عباس ندادند) اکنون کدام مسئول را سراغ دارید(غیر از مقام معظم رهبری)که فرزندش خدمت سربازی رفته باشد؟ اگر بحث امنیتی است،فرزند برومند رهبری در جنگ با اسم مستعار حضور داشتند دیگر اینکه چرا فرزندان مسئولین باید مشاور و مدیر و قس علیهذا باشند؟ آیا به دوران ساسانیان برگشته ایم؟؟؟
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    1 0
    با سلام و درود بر جناب آقای گنجی که بسیار عالی مطلب را بیان کرده است . اما افسوس که حتی برخی از افراد خوب بدون تعمق ّا سطحی نگری ، عجولانه سخنان مخرب عده ای را که با مهارت و توجه به نقطه ضعف بزرگ شنوندگان خاص خود ،ظاهراََ گفته ها و نوشته های خود را جلوه ی منطقی و آراسته میدهند ، پذیرفته و دهان بدهان بدیگران منتقل می کنند . ضعف در دور بودن از قرآن و کلام ائمه و بزرگان دین است . چرا هرچه را می شویم نمی پرسیم آیا راست است یا دروغ؟ اگر راست است عیب یا حسنش چیست ؟ آیا با سیره ی نیکان سازگار است یا نه ؟
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    احمد عراقچی از امریکا مستقیم به بانک مرکزی میره بادلار های سرقتی از بانک راهی زندانی میشود از این نمونه فراوان از زمان میر حسین موسوی تا پایان دولت روحانی از زمین دلار و .........الی ...... بوسیله برادر برادرزاده ها ازبیت المال دزدی کردند ورییس .....هم هم چنین بودند .
  • سید IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    با سلام.شیوه حکمرانی امامین انقلاب بهترین میزان برای سنجش صحت یا سقم این مطلب است. آیا فرزندان مقام معظم رهبری صلاحیت اداره بخشی از مناصب حکومتی را ندارند؟ آیا ایشان که فردی زیرک و بسیار باهوش هستند،فرزندانی با ضریب هوشی پایین دارند؟ دوم اینکه اگر امروز را با صدر اسلام مقایسه کردید،خوب است به این سوال پاسخ دهید،چرا امیرالمومنین در تمام جنگ ها از فرزندان خود،درجنگ استفاده کردند(به غیر از یک مورد"که فرمودند:هذا ذخر الحسین"و انهم جنگ صفین بود،که اجازه جنگ بیشتر به حضرت عباس ندادند) اکنون کدام مسئول را سراغ دارید(غیر از مقام معظم رهبری)که فرزندش خدمت سربازی رفته باشد؟ اگر بحث امنیتی است،فرزند برومند رهبری در جنگ با اسم مستعار حضور داشتند دیگر اینکه چرا فرزندان مسئولین باید مشاور و مدیر و قس علیهذا باشند؟ آیا به دوران ساسانیان برگشته ایم؟؟؟
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
    1 0
    بله فرزندان آقایون مسئول که نباید نجار یا مکانیک بشن این ها باید راه شما ها رو ادامه بدن ...
  • ۱۳۵ US ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۵
    0 0
    چقدر عجیب.... دوره روحانی انتصاب فامیلی میشد همین مشرق صفحه‌ها تحلیل و نقد میزد
  • علی IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    1 0
    دهه ۶۰ نیست که بگوییم فرزندان و منسوبین مسئولان بروند نجاری، مکانیکی و. مسئولان بیشتر از بقیه به تحصیل فرزندان اهمیت می‌دهند. همین دو جمله کافیه تا متوجه بشیم این آدم چه چیزی به اسم مقاله داده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس